Werk en Opleiding
Groentetuin
01-09-2026 om 13:09
Praat mee over pensioen
Een hopelijk luchtig topic ![]()
Ga je binnenkort met pensioen?
Wat zijn je verwachtingen? Kijk je ernaar uit of zie je er tegenop?
Ben je al met pensioen?
Wat ben je gaan doen?leef je anders of niet?
Ben je actief, of juist niet, kwamen je plannen uit? Wat deed je voor je pensioen, heb je lang gewerkt?
Heb je een partner? Ook gestopt of juist niet?
Lichamelijk lukt alles wat je wilt nog?
Heb je tips voor anderen?
Maar vooral: bevalt je leven nu?
Rekenenisleuktaalook
01-09-2026 om 21:05
MMcGonagall schreef op 01-09-2026 om 20:43:
Wanneer begint dat, dat je uitkijkt naar je pensioen?
Mijn man was altijd een workaholic maar vindt momenteel zijn baan niet zo leuk. Hij heeft het dus ook over deeltijdpensioen vanaf zijn 60e (over twee jaar). Ik denk dat hij beter kan nadenken over wat hij anders zou willen in zijn werk of een andere plek binnen de organisatie. Ik ben zelf 54 en pensioen klinkt nog mijlenver weg. Ik wil ook nog wel een keer wat anders gaan doen, maar nog niet naar de werkplek om het rustig tot mijn pensioen uit te zitten. Is dat over vier jaar ineens anders?
Geen idee, is natuurlijk voor iedereen anders. Bij ons begon het met het uitvliegen van de kinderen, het huis dat te groot werd, de vraag wat te doen met huisvesting. Hoe gaan we dat betalen, nu maar ook na het pensioen etc etc.
Auwereel
01-09-2026 om 21:16
De PIZ cursus hebben man en ik ook gedaan. Toen realiseerden we ons echt, het staat voor de deur voor mijn man. Het viel ons op dat de meesten echt uitzagen naar hun pensioen. En ook een gepensioneerde, partner van iemand die de PIZ deed, was dik tevreden.
Groentetuin
01-09-2026 om 21:29
MMcGonagall schreef op 01-09-2026 om 20:43:
Wanneer begint dat, dat je uitkijkt naar je pensioen?
Mijn man was altijd een workaholic maar vindt momenteel zijn baan niet zo leuk. Hij heeft het dus ook over deeltijdpensioen vanaf zijn 60e (over twee jaar). Ik denk dat hij beter kan nadenken over wat hij anders zou willen in zijn werk of een andere plek binnen de organisatie. Ik ben zelf 54 en pensioen klinkt nog mijlenver weg. Ik wil ook nog wel een keer wat anders gaan doen, maar nog niet naar de werkplek om het rustig tot mijn pensioen uit te zitten. Is dat over vier jaar ineens anders?
De collega die voor mij met pensioen ging , was er heel erg mee bezig en zei: dat ga jij ook nog wel doen ( ik dacht "echt niet" ) maar t werk veranderde, ik had moeite met meekomen en toen werd het zwaarder.Man had het op zijn werk niet leuk meer en zei: "wat jij doet moet jij weten maar ik stop" en als ik zou blijven werken zou ik hem ook belemmeren ( hij heeft het camper virus ook)
Bij mij begon het rond mijn 62e, ik ben met 65 gestopt,had ik wat eerder moeten doen, de laatste jaren waren zwaar.
Kaassoufflee
01-09-2026 om 22:33
Groentetuin schreef op 01-09-2026 om 20:34:
hoelang verwacht je nog te werken kaassoufflee?
Mijn verwachte AOW-leeftijd is op dit moment 67 jaar + 9 maanden. Ik denk dat ik niet helemaal tot die tijd doorwerk, althans dan toch niet meer zo veel uren dan als nu. Ik stel me voor dat ik rond 60-62 jaar stop, dat is nog een jaar of 6-8.
De kinderen gaan binnenkort het huis uit, mijn herstel is nog bezig, ik weet nu nog niet hoe het allemaal komt maar het scheelt straks wel veel mentale belasting qua huishoudelijk geregel als de kinderen uit huis zijn, dus ik verwacht dat ik dan wel meer energie overhoud. Dus wellicht kan ik mijn werk dan weer beter opbouwen en volhouden tot 65 jaar. Ik heb leuk werk en fijne collega’s en werkgever, dus daar ligt het niet aan, het is echt een gezondheids-/energievraagstuk. Financieel kunnen we ons prima voorbereiden en dat doen we nu ook al, we kunnen t.z.t. best een paar jaar overbruggen denk ik.
Herfstappeltaart
02-09-2026 om 08:32
Rekenenisleuktaalook schreef op 01-09-2026 om 18:57:
Hier om en nabij de zestig. Wil werken tot vijfenzestigste, want man is ouder dan ik en we willen voor zijn zeventigste ook nog eens buiten de schoolvakanties op vakantie. Verre en dus ook langere reizen maken.
Hoe we dat financieel gaan aanpakken is nu wel hot topic thuis. Hoe gaan we de jaren dat ik nog geen aow krijg overbruggen? Gaan we mijn pensioen naar voren halen of toch wachten tot zevenenzestig jaar en drie maanden?
We zijn bezig ons daarover goed te laten informeren. Ook willen we tussen nu en dan kleiner gaan wonen. Zes slaap/werkkamers hebben we nu al niet meer nodig, dan zeker niet.
Hoewel ik mijn werk zeker ga missen, kijk ik er ook heel erg naar uit. De tijd aan onszelf hebben en per dag kunnen besluiten wat we gaan doen. In de zomer drie of meer keer per week gaan zwemmen in plaats van soms gewoon een week niet omdat de openingstijden en werk niet veel ruimte overlaten. Meer tijd voor hobby's, Elle dag halen en koken waar we dan zin in hebben. En misschien (hoop ik) kleinkinderen die eens komen logeren of waar we dan misschien wel wekelijks op gaan passen.
En misschien blijf ik ook nog wel als vrijwilliger wat werken. Met de afspraak dat ik buiten de schoolvakanties op vakantie wil.
Mijn man heeft zijn pensioen inderdaad een jaar naar voren gehaald. 1 Jaar maar, dus de financiële gevolgen waren te overzien. Wij hebben vooral erg genoten (en nog) van de band die we met de kleinkinderen hebben.
Herfstappeltaart
02-09-2026 om 08:33
Kaassoufflee schreef op 01-09-2026 om 19:36:
Mijn man ontvangt AOW en pensioen. Zijn ex krijgt ook een deel van zijn pensioen (rechtstreeks). Mijn man werkt nog wel door in zijn eigen eenmanszaak maar zorgt ook voor ruim vrije tijd om te fietsen, klussen en tuinieren, en hij doet zo ongeveer al het schoonmaakwerk thuis, doet de meeste boodschappen en kookt meestal. Hij is erg fit en gezond. En heel lief en zorgzaam.
Ik werk normaal gesproken 32 uur per week maar ben nu nog herstellende van borstkanker die in januari werd ontdekt (nu schoon). Ik hoop dat het mij lukt om de 32 uur weer te bereiken, los daarvan kan ik me voorstellen dat ik wel een paar jaar voor de AOW ga stoppen met werken.
Oei....ik wens je veel beterschap.🍀
Groentetuin
02-09-2026 om 09:48
ik vraag mij af, als een ex nog een deel van je pensioen krijgt is het dan omgekeerd ook zo?
Bv, van jouw pensioen gaat 300 naar je ex en jij krijgt 170 van het pensioen van dezelfde ex.
Kaassoufflee
02-09-2026 om 09:54
Groentetuin schreef op 02-09-2026 om 09:48:
ik vraag mij af, als een ex nog een deel van je pensioen krijgt is het dan omgekeerd ook zo?
Bv, van jouw pensioen gaat 300 naar je ex en jij krijgt 170 van het pensioen van dezelfde ex.
Als de ex werkte tijdens het huwelijk: ja. Maar: je kunt ook afspreken om allebei je eigen pensioen volledig te houden en dus niet te delen, maar dat hebben ze niet gedaan. Mijn man krijgt dus een klein beetje pensioen vanaf het moment dat zijn ex met pensioen gaat. Wel een stuk minder dan dat zij van hem krijgt, want zij werkte toen niet zo veel en hij wel.
Je merkt daar echter niets van, de pensioenfondsen maken het betreffende deel rechtstreeks over naar de begunstigde.
Ted68
02-09-2026 om 10:17
Man en ik moeten nog 6 jaar werken, man is dan 65 en ik 64. Man heeft een eigen praktijk. We zijn nu aan het plannen: ons veel te grote huis word verkocht. We zoeken nu grond, en daar komt een Bungalow op.
Over de financien maken we ons geen zorgen. Het is altijd meer; het Thema Gezondheid…. je kan wel alles willen, en plannen. Maar als het zover is, ben je dan ook nog fit?! En krijg ik wel Kleinkindern, en wil ik wel oppassen. Dat weet ik dus nog niet…
Wilgenkatje-
02-09-2026 om 10:33
Mensen denken vaak dat ouderen met kleinkinderen sowieso veel tijd met die kleintjes gaan doorbrengen, Dat kán, maar er spelen allerlei factoren mee; niet te missen 'gezondheid'. Ik paste zeven jaar terug wekelijks op, werd ziek, en toen moest op korte termijn reguliere kinderopvang worden gevonden. Want de andere grootouders pasten ook al op andere kleinkinderen, op die dag.
Niet iedereen heeft oppasopa's en oma's vlakbij. En soms zijn er meer kleine kinderen tegelijk - daar heb je op gegeven moment de energie niet meer voor, al zou je het best wlllen. Je verbaast je geregeld 'tjonge hoe deed ik dat vroeger allemaal!'
Groentetuin
02-09-2026 om 10:34
Wij hebben opgepast tot de jongste naar school ging, daarna werden het maar een paar uurtjes na schooltijd .
Omdat wij ondertussen gestopt waren met werken en graag grote ( en kleine) reizen met de camper wilden maken zijn we toen gestopt met oppassen,als we de hele lagere schooltijd nog opgepast hadden had dat ons ernstig beperkt in het reizen en misschien waren we daarna te oud omdat nog te doen.
Als we thuis zijn en we zijn nodig passen we graag op natuurlijk.
MMcGonagall
02-09-2026 om 11:24
Kaassoufflee schreef op 02-09-2026 om 09:54:
[..]
Als de ex werkte tijdens het huwelijk: ja. Maar: je kunt ook afspreken om allebei je eigen pensioen volledig te houden en dus niet te delen, maar dat hebben ze niet gedaan. Mijn man krijgt dus een klein beetje pensioen vanaf het moment dat zijn ex met pensioen gaat. Wel een stuk minder dan dat zij van hem krijgt, want zij werkte toen niet zo veel en hij wel.
Je merkt daar echter niets van, de pensioenfondsen maken het betreffende deel rechtstreeks over naar de begunstigde.
Hoe werkt dat als een van de twee vroeger met pensioen gaat? Mijn man moet best veel afstaan aan zijn ex en wil eerder met deeltijdpensioen). Krijgt ex dan direct iets of moet zij wachten tot de officiële pensioenleeftijd?
Mijn ex en ik hebben afgezien van pensioenverevening. We waren pas begin 30 toen we gingen scheiden en ik was de enige die al opbouw had 
ToetieToover
02-09-2026 om 11:43
MMcGonagall schreef op 02-09-2026 om 11:24:
[..]
Hoe werkt dat als een van de twee vroeger met pensioen gaat? Mijn man moet best veel afstaan aan zijn ex en wil eerder met deeltijdpensioen). Krijgt ex dan direct iets of moet zij wachten tot de officiële pensioenleeftijd?
Mijn ex en ik hebben afgezien van pensioenverevening. We waren pas begin 30 toen we gingen scheiden en ik was de enige die al opbouw had
Dat ligt aan de afspraken; conversie of verevening. En hij krijgt vice versa hetzelfde van het opgebouwde pensioen zijn ex-vrouw over de jaren dat ze waren getrouwd.
Kaassoufflee
02-09-2026 om 13:08
MMcGonagall schreef op 02-09-2026 om 11:24:
[..]
Dat durf ik niet te zeggen, ik weet dat eerlijk gezegd niet. Beter om dat aan het pensioenfonds te vragen, maar eigenlijk maakt het voor jezelf niet uit: jij krijgt jouw deel van jouw eigen opgebouwde pensioen vanaf het moment dat jij kiest. Pensioenfonds zal bedragen en data overigens niet met exen delen, want daar staat een ex buiten (wederzijds)