Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Praat mee over pensioen

Een hopelijk luchtig topic

Ga je binnenkort met pensioen?
Wat zijn je verwachtingen? Kijk je ernaar uit of zie je er tegenop?
Ben je al met pensioen?
Wat ben je gaan doen?leef je anders of niet?
Ben je actief, of juist niet, kwamen je plannen uit? Wat deed je voor je pensioen, heb je lang gewerkt?
Heb je een partner? Ook gestopt of juist niet?
Lichamelijk lukt alles wat je wilt nog?
Heb je tips voor anderen?

Maar vooral: bevalt je leven nu?

Groentetuin

Groentetuin

01-09-2026 om 13:21 Topicstarter

to trapt af: ruim 2 jaar geleden gestopt met werken en sinds een paar maanden met pensioen.
48 jaar gewerkt maar de laatste jaren werden steeds zwaarder dus 2 jaar voor mijn pensioen gestopt
Nu dus ruim 2 jaar thuis en ik vind het heerlijk, 
Sinds kort de officiële pensioen datum bereikt en elke maand zo maar aow en pensioen gestort krijgen ik vind het nog steeds verbazing wekkend.( Maar o zo fijn  na 2 jaar interen)
We hebben zo een heel prettig leven, hebben een camper waarmee we veel op pad gaan, maar thuis is ook heerlijk.
Mijn verwachtingen waren dat het saai zou zijn, maar t tegendeel is waar , we leven in een kalmer tempo, maar er moet ook niets meer.
Ik ben benieuwd of er hier gelijkgestemden zijn.
En wat jullie belevenissen zijn.

Ja hoor, hierzo! 
Ik ben 69 dus al even met pensioen. Ik heb een paar keer een ernstige ziekte gekregen en om die reden is mijn man een jaar eerder gestopt met werken. Hobby's heeft hij niet (behalve achter de computer rommelen), maar we passen samen 2 dagen per week op 2 kleinkinderen en een hond. Dit drietal komt ook regelmatig eens logeren. Ik wandel met een vriendin, sport en samen wandelen en fietsen man en ik veel zodra het weer dat toelaat.
We gaan in het voorjaar en najaar een paar dagen in NL. op vakantie en in de zomer meestal in Frankrijk.
We zijn allebei huismussen, gaan weinig uit maar amuseren ons thuis prima.

Edit: en inderdaad, wat een weelde om elke maand zomaar AOW en Pensioen te krijgen

Groentetuin

Groentetuin

01-09-2026 om 14:14 Topicstarter

idd wandelen elke dag als het enigszins kan, en oppassen al is dat sinds we stopten met werken juist minder geworden ( we wilden graag  overwinteren en dat kan niet als je structureel  oppast)
Verder elke dag verplicht puzzels maken om de brein up to date te houden.( En die maak ik steeds sneller , oefening baart kunst klopt wel)
In de zomer gaan we regelmatig naar een braderie/ rommelmarkt oid in de buurt op de fiets, we fietsen wat af( electrisch dat wel)

Zijn je ziektes genezen of heb je er nog last van?

Groentetuin schreef op 01-09-2026 om 14:14:Ik ben tot nu toe (afkloppen)

idd wandelen elke dag als het enigszins kan, en oppassen al is dat sinds we stopten met werken juist minder geworden ( we wilden graag overwinteren en dat kan niet als je structureel oppast)
Verder elke dag verplicht puzzels maken om de brein up to date te houden.( En die maak ik steeds sneller , oefening baart kunst klopt wel)
In de zomer gaan we regelmatig naar een braderie/ rommelmarkt oid in de buurt op de fiets, we fietsen wat af( electrisch dat wel)

Zijn je ziektes genezen of heb je er nog last van?

Ik ben tot nu toe (afkloppen) schoon, na twee operaties (het betreft longkanker), maar ik sta levenslang onder controle. Elk jaar een CT-scan.

Groentetuin

Groentetuin

01-09-2026 om 14:20 Topicstarter

dat is elk jaar spannend denk ik. Fijn dat t goed gaat

Groentetuin schreef op 01-09-2026 om 14:20:

dat is elk jaar spannend denk ik. Fijn dat t goed gaat

Zeker . Ik ben tegenwoordig ook van "pluk de dag" , je weet niet wanneer de situatie anders is.

Geniet van jullie pensioen! Ben zelf nog lang niet zover. Maar het lijkt mij heerlijk. Ik hoop dat er over 18 jaar nog AOW is

Hier om en nabij de zestig. Wil werken tot vijfenzestigste, want man is ouder dan ik en we willen voor zijn zeventigste ook nog eens buiten de schoolvakanties op vakantie. Verre en dus ook langere reizen maken. 

Hoe we dat financieel gaan aanpakken is nu wel hot topic thuis. Hoe gaan we de jaren dat ik nog geen aow krijg overbruggen? Gaan we mijn pensioen naar voren halen of toch wachten tot zevenenzestig jaar en drie maanden?

We zijn bezig ons daarover goed te laten informeren. Ook willen we tussen nu en dan kleiner gaan wonen. Zes slaap/werkkamers hebben we nu al niet meer nodig, dan zeker niet. 

Hoewel ik mijn werk zeker ga missen, kijk ik er ook heel erg naar uit. De tijd aan onszelf hebben en per dag kunnen besluiten wat we gaan doen. In de zomer drie of meer keer per week gaan zwemmen in plaats van soms gewoon een week niet omdat de openingstijden en werk niet veel ruimte overlaten. Meer tijd voor hobby's, Elle dag halen en koken waar we dan zin in hebben. En misschien (hoop ik) kleinkinderen die eens komen logeren of waar we dan misschien wel wekelijks op gaan passen. 

En misschien blijf ik ook nog wel als vrijwilliger wat werken. Met de afspraak dat ik buiten de schoolvakanties op vakantie wil. 

Mijn man ontvangt AOW en pensioen. Zijn ex krijgt ook een deel van zijn pensioen (rechtstreeks). Mijn man werkt nog wel door in zijn eigen eenmanszaak maar zorgt ook voor ruim vrije tijd om te fietsen, klussen en tuinieren, en hij doet zo ongeveer al het schoonmaakwerk thuis, doet de meeste boodschappen en kookt meestal. Hij is erg fit en gezond. En heel lief en zorgzaam. 
Ik werk normaal gesproken 32 uur per week maar ben nu nog herstellende van borstkanker die in januari werd ontdekt (nu schoon). Ik hoop dat het mij lukt om de 32 uur weer te bereiken, los daarvan kan ik me voorstellen dat ik wel een paar jaar voor de AOW ga stoppen met werken.

Groentetuin

Groentetuin

01-09-2026 om 20:32 Topicstarter

Rekenenisleuktaalook schreef op 01-09-2026 om 18:57:

Hier om en nabij de zestig. Wil werken tot vijfenzestigste, want man is ouder dan ik en we willen voor zijn zeventigste ook nog eens buiten de schoolvakanties op vakantie. Verre en dus ook langere reizen maken.

Hoe we dat financieel gaan aanpakken is nu wel hot topic thuis. Hoe gaan we de jaren dat ik nog geen aow krijg overbruggen? Gaan we mijn pensioen naar voren halen of toch wachten tot zevenenzestig jaar en drie maanden?

We zijn bezig ons daarover goed te laten informeren. Ook willen we tussen nu en dan kleiner gaan wonen. Zes slaap/werkkamers hebben we nu al niet meer nodig, dan zeker niet.

Hoewel ik mijn werk zeker ga missen, kijk ik er ook heel erg naar uit. De tijd aan onszelf hebben en per dag kunnen besluiten wat we gaan doen. In de zomer drie of meer keer per week gaan zwemmen in plaats van soms gewoon een week niet omdat de openingstijden en werk niet veel ruimte overlaten. Meer tijd voor hobby's, Elle dag halen en koken waar we dan zin in hebben. En misschien (hoop ik) kleinkinderen die eens komen logeren of waar we dan misschien wel wekelijks op gaan passen.

En misschien blijf ik ook nog wel als vrijwilliger wat werken. Met de afspraak dat ik buiten de schoolvakanties op vakantie wil.

Kijk in je cao of jullie meedoen met de rvu regeling ,mijn man kon daardoor 2jaar eerder stoppen. In sommige cao s is het ook 3 jaar.

Als het nu niet kan, misschien over een paar jaar wel, toen ik stopte kon het in mijn sector nog niet,nu is het wel een mogelijkheid ( ben ik net misgelopen)

En anders het generatiepact, maar dan moet je wel blijven werken.

Houd er rekening mee dat als je je pensioen naar voren haalt dat je levenslang minder krijgt, dan kan je beter nu stevig gaan sparen, indien mogelijk.

5jaar, dat is te overzien, leuk hoor, wij stopten ook met 65 en t is leuker dan ik dacht.

Groentetuin

Groentetuin

01-09-2026 om 20:34 Topicstarter

hoelang verwacht je nog te werken kaassoufflee?

Wanneer begint dat, dat je uitkijkt naar je pensioen?
Mijn man was altijd een workaholic maar vindt momenteel zijn baan niet zo leuk. Hij heeft het dus ook over deeltijdpensioen vanaf zijn 60e (over twee jaar). Ik denk dat hij beter kan nadenken over wat hij anders zou willen in zijn werk of een andere plek binnen de organisatie. Ik ben zelf 54 en pensioen klinkt nog mijlenver weg. Ik wil ook nog wel een keer wat anders gaan doen, maar nog niet naar de werkplek om het rustig tot mijn pensioen uit te zitten. Is dat over vier jaar ineens anders?

Ben nu vier maanden met pensioen na in deze functie 18 jaar parttime te hebben gewerkt. Het werk was leuk, het voelde waardevol en de contacten waren prima. Ik was niet enorm 'aan mijn pensioen toe'' en moet er nog steeds beetje aan wennen dat ik niet meer verwacht wordt op mijn werkplek en daar 'niet meer bij hoor. Leuk afscheidsfeestje gehad, ze hadden echt hun best gedaan met een kahoot (stiekem weetjes opgehaald bij mijn man, terwijl ik aan het werk was) en versiering en later nog een verrassingsuitje!

Mijn partner was toen ik met werken stopte al bijna vier jaar met pensioen, hij is 'samenlevingsvrijwilliger' met een goed gevulde agenda; ik zie niet zo heel heel veel verschil tussen werk en pensioen . Helaas is er een chronische aandoening bij hem gevonden waar we in eerste instantie erg van schrokken. Gelukkig voelen we ons allebei goed en belemmert onze gezondheidssituatie ons nog niet. Maar ik besef goed dat dit zomaar anders kan worden, al vaak gezien om me heen (sorry TO< niet luchtig...)

Tips? Hm nee, geen tips. Go with the flow. Ik ben nog aan het wennen aan mijn huidige bestaan en het vrijwilligerswerk dat ik deed, zet ik voort. Toen man met pensioen ging zijn we door zijn werkgever uitgenodigd voor de PIZ-cursus. Dat was best grappig. Het nuttigste daar was de inspirerende middag met de vrolijke fysiotherapeut van 73.
 En ik ben gaan gymmen, ik, de sporthater

Groentetuin schreef op 01-09-2026 om 20:32:

[..]

Kijk in je cao of jullie meedoen met de rvu regeling ,mijn man kon daardoor 2jaar eerder stoppen. In sommige cao s is het ook 3 jaar.

Als het nu niet kan, misschien over een paar jaar wel, toen ik stopte kon het in mijn sector nog niet,nu is het wel een mogelijkheid ( ben ik net misgelopen)

En anders het generatiepact, maar dan moet je wel blijven werken.

Houd er rekening mee dat als je je pensioen naar voren haalt dat je levenslang minder krijgt, dan kan je beter nu stevig gaan sparen, indien mogelijk.

5jaar, dat is te overzien, leuk hoor, wij stopten ook met 65 en t is leuker dan ik dacht.

Dit is bekend, en momenteel sparen we mijn hele salaris en nog iets meer, dus moet mogelijk zijn om in een jaar, en jaarloon bij elkaar te sparen. En we hebben ook wat beleggingen en ooit een erfenis, maar waarschijnlijk eerder pensioen dan erfenis. 

Mijn man is sinds afgelopen vrijdag met pensioen, veel verser kant het niet. Diverse huishoudelijke klussen die al een tijdje op de planning stonden, zijn al door hem opgepakt. Verder heeft hij een gastvrijheidsverklaring van de universiteit want hij is promotor en wil zijn promovendus (vrijwillig) begeleiden tot z'n promotie, dus nog niet 100% werkvrij.
Ik ben 7 jaar jonger en wil (zolang ik gezond en fit blijf) nog niet met pensioen, want ik vind mijn werk leuk! Ik heb pas nog een carrièrestap gemaakt.
Hoe mijn man zich gaat vermaken en of ik toch misschien jaloers word op z'n vrije tijd, dat gaan we zien.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.