Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Pauzes op het werk


MidasWolf

MidasWolf

21-05-2022 om 21:19 Topicstarter

Pejeka1 schreef op 21-05-2022 om 17:49:

[..]

Dat snap ik niet. 24 uur per dag beschikbaar zijn, 7 dagen in de week, lijkt me niet gezond. Ik zit in de directie van een bedrijf, en ja, als er iets is, kunnen mensen bij me terecht, deur staat altijd open, een afspraak maken hoeft niet persé. Maar als ik na 9-10 uur werken thuis kom, is het MIJN tijd, die ik gewoon broodnodig heb om nieuwe energie te tanken.

Hoe gaan de pauzes bij jullie op het bedrijf, neem je op een eigen tijd pauze of lunch je samen mee met de medewerkers van het bedrijf.

Pejeka1 schreef op 21-05-2022 om 19:06:

[..]

Dus je hebt anderhalf uur pauze, en gerekend naar een fulltime baan, heb je dus 9,5 uur werktijd elke dag (met de pauzes tussendoor). Ofwel, je begint om 8 uur, en je eindigt om half 6 met werken, en tussendoor heb je de pauzes?

Ik heb in mijn hele werkzame leven van meer dan 30 jaar nog nooit de koffiepauzes in eigen tijd hoeven houden. In praktijk neem je gewoon even pauze af en toe, met of zonder koffie. Is ook heel gezond, je moet af en toe van je scherm weg. Nog nooit een werkgever getroffen die daar problemen mee had. 


Onderwijs: 
Pauze van 10:00-10:15, 11:45-12:15 en 13:45-14:00 

Effectief kan je er zeker vijf minuten afhalen. 
Grootste deel van het personeel zit in de personeelskamer, een aantal in de kleine pauze in een praktijklokaal. 

MidasWolf

MidasWolf

21-05-2022 om 22:13 Topicstarter

Rondstruiner schreef op 21-05-2022 om 21:53:

[..]

Ik heb in mijn hele werkzame leven van meer dan 30 jaar nog nooit de koffiepauzes in eigen tijd hoeven houden. In praktijk neem je gewoon even pauze af en toe, met of zonder koffie. Is ook heel gezond, je moet af en toe van je scherm weg. Nog nooit een werkgever getroffen die daar problemen mee had.


Dat is met meer banen waar je fysiek bezig bent logistiek medewerker, winkelmedewerker, in de productie en bouw waar koffie pauzes niet doorbetaald worden.

Uiteraard verschilt het per bedrijf, maar voor niet kantoorbanen niet heel ongewoon. Bij ons op het bedrijf werkplaats en kantoor ook. De mensen van kantoor komen samen met de medewerkers uit de werkplaats pauzes houden in de kantine.

Vrijdag is trouwens frietdag dan kun je op eigen kosten friet/snacks bestellen.
Zelf bestel ik tot nu toe zelden friet op vrijdag.

MidasWolf schreef op 21-05-2022 om 22:13:

[..]

Dat is met meer banen waar je fysiek bezig bent logistiek medewerker, winkelmedewerker, in de productie en bouw waar koffie pauzes niet doorbetaald worden.

Uiteraard verschilt het per bedrijf, maar voor niet kantoorbanen niet heel ongewoon. Bij ons op het bedrijf werkplaats en kantoor ook. De mensen van kantoor komen samen met de medewerkers uit de werkplaats pauzes houden in de kantine.

Vrijdag is trouwens frietdag dan kun je op eigen kosten friet/snacks bestellen.
Zelf bestel ik tot nu toe zelden friet op vrijdag.

Nu je dat zegt herinner ik me dat ik héél lang geleden een bijbaan in een supermarkt had met 1 uur lunchpauze en inderdaad 2x 20 minuten koffiepauze in eigen tijd.

Maar de bouw, er is vorige jaar groot onderhoud in mijn wijk geweest, alle straten opengebroken, riool, leidingen, alles vervangen. En die mannen begonnen om 7.00 en waren om 15.30 weer weg, dus 8,5 uur, maar ze namen echt wel koffiepauzes hoor! Vind ik ook gewoon goed als dat doorbetaald wordt.

Bellejolie schreef op 21-05-2022 om 11:58:

ik heb geen pauzes. Ik werk op dagbesteding in de gehandicaptenzorg en we lunchen en drinken koffie met de cliënten en zijn dan feitelijk aan het werk.
Ik vind dat wel prima, want dat betekent dat 8 uur aanwezig zijn ook 8 uur betaald wordt. Ik mis pauzes totaal niet. Toen ik elders werkte had ik wel pauzes en vond dat gewoon zonde van de tijd.

Is dat niet zelfs verboden?

Muurbloem1985 schreef op 21-05-2022 om 22:28:

[..]

Is dat niet zelfs verboden?

Hoezo? In de zorg is dit heel gebruikelijk, bij mij gaat exact zo. Alle uren zijn dan dus ook gewoon doorbetaald. Als de cliënten weg zijn drinken we koffie met elkaar, even stoom afblazen maar ook wel eens over prive zaken 

Muurbloem1985 schreef op 21-05-2022 om 22:28:

[..]

Is dat niet zelfs verboden?

Partner heeft het ook. 8 uur werken. Hij mag wel met pauze maar hij kan weggeroepen worden. Hij is feitelijk ook aan het werk.

Siobhan schreef op 21-05-2022 om 22:51:

[..]

Partner heeft het ook. 8 uur werken. Hij mag wel met pauze maar hij kan weggeroepen worden. Hij is feitelijk ook aan het werk.

Precies. Dus die uren zijn gewoon doorbetaald, want hij kan niet zomaar besluiten een boodschapje te gaan halen. 

Siobhan schreef op 21-05-2022 om 22:51:

[..]

Partner heeft het ook. 8 uur werken. Hij mag wel met pauze maar hij kan weggeroepen worden. Hij is feitelijk ook aan het werk.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/wettelijke-regels-pauzes-tijdens-werk       ik weet niet wat in haar Cao staat natuurlijk maar pauze is verplicht bij bepaalde uren.

MildredRatched schreef op 21-05-2022 om 22:49:

[..]

Hoezo? In de zorg is dit heel gebruikelijk, bij mij gaat exact zo. Alle uren zijn dan dus ook gewoon doorbetaald. Als de cliënten weg zijn drinken we koffie met elkaar, even stoom afblazen maar ook wel eens over prive zaken

Officieel mag het niet. Als je minimaal 5,5 uur op een dag werkt heb je recht op 1/2 uur pauze die verdeeld mag worden in 2x 15 minuten volgens de cao gehandicaptenzorg. 

Dat dat lastig is als je op een dagbesteding of op een woning werkt kan ik me voorstellen. 

duizel schreef op 21-05-2022 om 23:02:

[..]

Officieel mag het niet. Als je minimaal 5,5 uur op een dag werkt heb je recht op 1/2 uur pauze die verdeeld mag worden in 2x 15 minuten volgens de cao gehandicaptenzorg.

Dat dat lastig is als je op een dagbesteding of op een woning werkt kan ik me voorstellen.

Dat wist ik niet eens, zo gebruikelijk als dit is. In de praktijk inderdaad absoluut onhaalbaar, wat natuurlijk eigenlijk niet zo zou moeten zijn

als ik het goed heb begrepen mogen ze in de kinderopvang een klein deel van de dag met minder begeleiding op een groep staan. 
Zo kunnen ze ervoor zorgen dat personeel (om de beurt) pauze kan pakken. Nu lijkt me dat in de kinderopvang ook wel makkelijker dan in de gehandicaptenzorg (de opvang van mijn kinderen gebruikt daar bijvoorbeeld de tijd voor dat veel kinderen nog slapen, dat is in de gehandicaptenzorg niet lijkt me).
Toch kan ik me wel voorstellen dat de behoefte aan even pauze er wel is. Jullie pakken wel pauze zoals ik dat lees. Alleen dan pas op het eind van de dag.

duizel schreef op 21-05-2022 om 23:14:

als ik het goed heb begrepen mogen ze in de kinderopvang een klein deel van de dag met minder begeleiding op een groep staan.
Zo kunnen ze ervoor zorgen dat personeel (om de beurt) pauze kan pakken. Nu lijkt me dat in de kinderopvang ook wel makkelijker dan in de gehandicaptenzorg (de opvang van mijn kinderen gebruikt daar bijvoorbeeld de tijd voor dat veel kinderen nog slapen, dat is in de gehandicaptenzorg niet lijkt me).
Toch kan ik me wel voorstellen dat de behoefte aan even pauze er wel is. Jullie pakken wel pauze zoals ik dat lees. Alleen dan pas op het eind van de dag.

Bij ons zit het ergens tussen pauze en werken in. Het kan ook zijn dat er een overleg gepland is direct erna, dan is er dus geen pauze. Er kan ook een ouder bellen/een client later opgehaald worden/noem iets op. Je bent dus niet vrij om een rondje te gaan lopen, maar je kan wel een paar minuten zitten en (warme) koffie drinken 

MildredRatched schreef op 21-05-2022 om 22:49:

[..]

Hoezo? In de zorg is dit heel gebruikelijk, bij mij gaat exact zo. Alle uren zijn dan dus ook gewoon doorbetaald. Als de cliënten weg zijn drinken we koffie met elkaar, even stoom afblazen maar ook wel eens over prive zaken

Volgens mij is het verplicht om medewerkers pauze zonder bereikbaarheidsplicht te geven als ze langer dan 4,5 uur achter elkaar hebben gewerkt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.