Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Netto €3658 laag salaris?

Peiling

Voor een leerkracht is dit salaris eigenlijk
125 stemmen
16%
82%
2%

Tuinfluiter schreef op 27-09-2023 om 20:03:

Schaal, treden en totale beloning in het basisonderwijs per 1 juli 2023

LBStart€ 3.301€ 3.850
LBNa 10 jaar€ 4.534€ 5.280
LBMaximum€ 5.030€ 5.990
LCStart€ 3.321€ 3.870
LCNa 10 jaar€ 5.231€ 6.090
LCMaximum€ 5.862€ 6.960
LDStart€ 3.334€ 3.880
LDNa 10 jaar€ 5.812€ 6.770
LDMaximum€ 6.665€ 7.890


Als je over het salaris in het basisonderwijs wilt discussiëren kun je dat beter doen aan de hand van de officiële cijfers.
Hoe de vrouw uit het libelle artikel aan haar maand bedrag is gekomen is niet duidelijk.

Als ik deze bedragen zie vind ik het een fatsoenlijk maar niet exorbitant salaris. Ik vind het goed dat het salaris nu vergelijkbaar is met het voortgezet onderwijs.

Als mensen het salaris te hoog vinden in vergelijking met hun eigen salaris dan heb ik goed nieuws er zijn voldoende banen in het onderwijs te vinden dus ga je gang.

Ik heb de peiling niet ingevuld die vind ik een beetje te zuur.

Als ik de cao zoek zie ik hele andere getallen (iets lager allemaal). 
Wat zijn die dubbele getallen per Lschaal? 
En wat is die Max?

Ik ken alleen schaal x, trede tm 12 en zo zie ik ze ook staan als ik de nieuwe cao salaristabellen zoek. 

Mevrouw75 schreef op 27-09-2023 om 20:28:

[..]

Als ik de cao zoek zie ik hele andere getallen (iets lager allemaal).
Wat zijn die dubbele getallen per Lschaal?
En wat is die Max?

Ik ken alleen schaal x, trede tm 12 en zo zie ik ze ook staan als ik de nieuwe cao salaristabellen zoek.

Er is blijkbaar een voorlopige verhoging in september dit jaar afgesproken. Die heeft de overheid gelijk meegenomen. 

Bedrag links is het salaris rechts is "maandinkomen" dus plus vakantiegeld en eindejaarsuitkering. 

En maar klagen en klagen die leraren...

Zijn die bedragen inclusief IKB? Anders vind ik het wel echt hoge bedragen. Ik vind het ook onterecht als een pabo-afgestudeerde net zoveel zou verdienen als iemand met een master in een schaars vak.
Zonder IKB vind ik het ook al forse salarissen voor een basisschoolleerkracht.

MMcGonagall schreef op 27-09-2023 om 20:32:

Zijn die bedragen inclusief IKB? Anders vind ik het wel echt hoge bedragen. Ik vind het ook onterecht als een pabo-afgestudeerde net zoveel zou verdienen als iemand met een master in een schaars vak.
Zonder IKB vind ik het ook al forse salarissen voor een basisschoolleerkracht.

Een pabo-leerkracht (basisschool) is niet direct LD’er nee (volgens mij zitten die nu in LB, tot vorig jaar zaten ze in LA, dat was in mijn beleving zo ongeveer de helft). Een Master in een schaars vak ook niet altijd. 

Muurbloem1985 schreef op 27-09-2023 om 20:32:

En maar klagen en klagen die leraren...

Hier zit een heel traject aan vooraf. Je moet niet de geluiden van 10 jaar geleden plakken op de situatie van nu. 

Mevrouw75 schreef op 27-09-2023 om 20:38:

[..]

Een pabo-leerkracht (basisschool) is niet direct LD’er nee (volgens mij zitten die nu in LB, tot vorig jaar zaten ze in LA, dat was in mijn beleving zo ongeveer de helft). Een Master in een schaars vak ook niet altijd.

LB is ook max 6000 inclusief IKB. Dat is meer dan wat de gemiddelde hbo’er verdient. Als ik kijk naar de Rijksoverheid, waar ik werk, gaat dat behoorlijk uit de pas lopen.

nou als dit klopt is het lerarentekort wel direct te verklaren.  Vind je het gek dat ze allemaal parttime werken, kom je prima mee rond

ben al 20 jr hbo verpleegkundige in een ziekenhuis en man hbo icter maar beiden verdienen we dit bij lange na niet.  Allebei onder de 3000

MMcGonagall schreef op 27-09-2023 om 20:42:

[..]

LB is ook max 6000 inclusief IKB. Dat is meer dan wat de gemiddelde hbo’er verdient. Als ik kijk naar de Rijksoverheid, waar ik werk, gaat dat behoorlijk uit de pas lopen.

De max is ook niet gemiddeld nee. 

Ik ben net zo oud, basisonderwijs, 32 uur, laatste trede van mijn schaal (LC/12) en verdien 2980 netto. Straks komt daar wat bij. Ik klaag overigens niet, had ook geen staak behoefte.
De vorige salarisverhogingen hebben mij trouwens doen besluiten om in het PO te blijven werken en mij niet alleen. Ik heb als alleenstaande moeder met 32 uur echt jaren moeten buffelen. Ik begon ooit fulltime voor 1700 euro en de eerste 8-9 jaar kwam daar elk jaar 50 netto bij ongeveer.
Dat leraren alleen maar klagen.... nee degene die klagen die hoor je en degene die dragen hoor je minder. Ik moest op nu.nl lezen dat ik blijkbaar wilde staken komende oktober.
Ik zou zelf voorstander zijn van loon naar competenties, ik verdien met mijn master en 101 cursussen (goede resultaten en blije kinderen) evenveel als Truus die niet verder komt dan op 1 niveau lesgeven maar wel taalcoördinator is en die ik daar ook nog in mag begeleiden. Ik werk/ studeer al jaren meer dan mijn uren, niet omdat ik mijn werk niet afkrijg in die tijd maar omdat ik met liefde een stapje harder loop om alle kinderen te voorzien in hun onderwijsbehoeftes.

absor schreef op 27-09-2023 om 20:51:

nou als dit klopt is het lerarentekort wel direct te verklaren. Vind je het gek dat ze allemaal parttime werken, kom je prima mee rond

ben al 20 jr hbo verpleegkundige in een ziekenhuis en man hbo icter maar beiden verdienen we dit bij lange na niet. Allebei onder de 3000

De twee leerkrachten met dezelfde omstandigheden als de mevrouw uit dat artikel in de op penden hier net hun, net zoals jij, nettosalaris onder de 3000 neer. 

Wat een reltopic is dit zeg. Lees wat Mevrouw75 schrijft en verdiep je in de CAO en de loonschalen voordat je één getal als de waarheid ziet voor alle basisschoolleerkrachten.

alhambra schreef op 27-09-2023 om 21:03:

Wat een reltopic is dit zeg. Lees wat Mevrouw75 schrijft en verdiep je in de CAO en de loonschalen voordat je één getal als de waarheid ziet voor alle basisschoolleerkrachten.

Same old eigenlijk. 

Saartjepoes schreef op 27-09-2023 om 20:54:

Ik ben net zo oud, basisonderwijs, 32 uur, laatste trede van mijn schaal (LC/12) en verdien 2980 netto. Straks komt daar wat bij. Ik klaag overigens niet, had ook geen staak behoefte.
De vorige salarisverhogingen hebben mij trouwens doen besluiten om in het PO te blijven werken en mij niet alleen. Ik heb als alleenstaande moeder met 32 uur echt jaren moeten buffelen. Ik begon ooit fulltime voor 1700 euro en de eerste 8-9 jaar kwam daar elk jaar 50 netto bij ongeveer.
Dat leraren alleen maar klagen.... nee degene die klagen die hoor je en degene die dragen hoor je minder. Ik moest op nu.nl lezen dat ik blijkbaar wilde staken komende oktober.
Ik zou zelf voorstander zijn van loon naar competenties, ik verdien met mijn master en 101 cursussen (goede resultaten en blije kinderen) evenveel als Truus die niet verder komt dan op 1 niveau lesgeven maar wel taalcoördinator is en die ik daar ook nog in mag begeleiden. Ik werk/ studeer al jaren meer dan mijn uren, niet omdat ik mijn werk niet afkrijg in die tijd maar omdat ik met liefde een stapje harder loop om alle kinderen te voorzien in hun onderwijsbehoeftes.

Nou dit vind ik ook maar dit geldt toch wel voor alle cao beroepen.  Ik heb collega’s die altijd de kantjes er van af lopen en enkel avond en nachtdiensten doen bijv expres, geen enkele kwaliteits of werkgroep doen, geen leerlingen of stagiaires begeleiden want ‘ geen zin in ‘? En door de ort zelfs meer verdienen dan ik.  Maar ja je loopt altijd de shit op te ruimen


maar ja dat krijgt je met cao’s denk ik dan

ik ben wel verbaasd over de hoge salarissen bij de basisschool. Had het echt niet verwacht. Het lijkt er wel op dat er juist een  tekort aan leraren is, omdat ze allemaal part time werken.

En vind ook dat de verpleegkundige juist een beter salaris zouden moeten krijgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.