Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Netto €3658 laag salaris?

Peiling

Voor een leerkracht is dit salaris eigenlijk
125 stemmen
16%
82%
2%

Diyer schreef op 27-09-2023 om 19:32:

Ook 5800 bruto is niet misselijk.

Begrijp dat hele staken met terugwerkende kracht niet.

Ik zou als leerkracht eerder gaan staken om meer personeel en effectieve mensen op de vloer. IPV iedereen een loon van bijna 6.000 euro bruto.

Dan zou ik liever minder loon en een herverdeling hebben en minder gaten en personeelstekorten.

Maar ik zal wel gek zijn  .

Anne1234! schreef op 27-09-2023 om 19:24:

Volgens de website van de rijksoverheid verdienen leerkrachten gemiddeld 5800 euro. Kan dus prima kloppen.

Dit is wel zowel primair als voortgezet onderwijs, maar dan zitten er dus veel mensen hoog in een hogere schaal. Aangezien de standaard schaal tot 4500 (5000 vanaf het voorlopige akkoord deze maand) gaat. 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werken-in-het-onderwijs/vraag-en-antwoord/wat-verdien-ik-als-leraar-in-het-basisonderwijs#:~:text=Een%20leraar%20in%20het%20primair,andere%20vakantiegeld%20en%20een%20eindejaarsuitkering.

Dat is idd een behoorlijk hoog salaris. En volgens mij houdt dit het lerarentekort juist in stand. Alle leraren die ik ken werken parttime en een aantal zijn met de salarisstijgingen nog minder gaan werken. Dat kunnen ze financieel blijkbaar wel lijden. 

Anne1234! schreef op 27-09-2023 om 19:24:

Volgens de website van de rijksoverheid verdienen leerkrachten gemiddeld 5800 euro. Kan dus prima kloppen.

Daar zitten ook de WO+ opgeleiden bij. Dat zijn niet de basisschooldocenten. 
Dat is een beetje hetzelfde zeggen als dat er in de zorg zus en zo wordt verdiend, en daar de hersenchirugen bij nemen. En dan in een of ander vrouwenblaadje het salaris van de hersenchirurg plakken op een verpleegkundige. 

Het is helemaal waar. Wij zitten hier gouden bergen binnen te harken tussen de kleuters, je gelooft het niet. Laat je allemaal omscholen! Hier valt het te halen!

Malibu2 schreef op 27-09-2023 om 19:49:

Dat is idd een behoorlijk hoog salaris. En volgens mij houdt dit het lerarentekort juist in stand. Alle leraren die ik ken werken parttime en een aantal zijn met de salarisstijgingen nog minder gaan werken. Dat kunnen ze financieel blijkbaar wel lijden.

Misschien eens kijken waarom ze minder zijn gaan werken. 

Mevrouw75 schreef op 27-09-2023 om 19:51:

[..]

Misschien eens kijken waarom ze minder zijn gaan werken.

Ik heb ze niet over werkdruk horen klagen. 

Ik kwam dat artikel via social media tegen en mensen gingen de rekensom waarmee ze blijkbaar 3000 konden sparen heel simpel gewoon op- en aftellen en die sloeg ook al nergens op. 
Ik vind het eigenlijk best een schadelijk artikel. 

Malibu2 schreef op 27-09-2023 om 19:53:

[..]

Ik heb ze niet over werkdruk horen klagen.

Dat kan hoor. Ik ken er heel veel die om die reden 80% werken. 

Mevrouw75 schreef op 27-09-2023 om 19:49:

[..]

Daar zitten ook de WO+ opgeleiden bij. Dat zijn niet de basisschooldocenten.
Dat is een beetje hetzelfde zeggen als dat er in de zorg zus en zo wordt verdiend, en daar de hersenchirugen bij nemen. En dan in een of ander vrouwenblaadje het salaris van de hersenchirurg plakken op een verpleegkundige.

Dat is echt onzin. Ik ken best veel leerkrachten in schaal LC met gewoon een PABO diploma of schaal LD met een via school behaalde post bachelor of master. Als je dan ook nog meer dan 10 jaar ervaring hebt, en dat heeft zo'n beetje iedere leerkracht boven de 35, dan kom je al snel aan dat salaris. 

Schaal, treden en totale beloning in het basisonderwijs per 1 juli 2023

LBStart€ 3.301€ 3.850
LBNa 10 jaar€ 4.534€ 5.280
LBMaximum€ 5.030€ 5.990
LCStart€ 3.321€ 3.870
LCNa 10 jaar€ 5.231€ 6.090
LCMaximum€ 5.862€ 6.960
LDStart€ 3.334€ 3.880
LDNa 10 jaar€ 5.812€ 6.770
LDMaximum€ 6.665€ 7.890


Als je over het salaris in het basisonderwijs wilt discussiëren kun je dat beter doen aan de hand van de officiële cijfers.
Hoe de vrouw uit het libelle artikel aan haar maand bedrag is gekomen is niet duidelijk.

Als ik deze bedragen zie vind ik het een fatsoenlijk maar niet exorbitant salaris. Ik vind het goed dat het salaris nu vergelijkbaar is met het voortgezet onderwijs.

Als mensen het salaris te hoog vinden in vergelijking met hun eigen salaris dan heb ik goed nieuws er zijn voldoende banen in het onderwijs te vinden dus ga je gang.

Ik heb de peiling niet ingevuld die vind ik een beetje te zuur.

Nou ben ik al even uit het basisonderwijs maar dit zijn echt geen normale bedragen. Ook niet voor directie, die verdient nauwelijks meer dan een leerkracht. Misschien wel voor bestuur.

Anne1234! schreef op 27-09-2023 om 20:02:

[..]

Dat is echt onzin. Ik ken best veel leerkrachten in schaal LC met gewoon een PABO diploma of schaal LD met een via school behaalde post bachelor of master. Als je dan ook nog meer dan 10 jaar ervaring hebt, en dat heeft zo'n beetje iedere leerkracht boven de 35, dan kom je al snel aan dat salaris.

Wat is echt onzin? Dat bij dat gemiddelde de wo+ers bij zitten? 

Anne1234! schreef op 27-09-2023 om 20:02:

[..]

Dat is echt onzin. Ik ken best veel leerkrachten in schaal LC met gewoon een PABO diploma of schaal LD met een via school behaalde post bachelor of master. Als je dan ook nog meer dan 10 jaar ervaring hebt, en dat heeft zo'n beetje iedere leerkracht boven de 35, dan kom je al snel aan dat salaris.

Bij het bestuur waar ik werkte zat iederen in LB. Er waren maar een beperkt aantal functies op LC of LD en als die niet vrij kwam kreeg je het salaris niet. Ook niet als je een master had gehaald en die werkzaamheden deed.

Er zijn leerkrachten die regelmatig de school tussen twee directeuren in maanden draaiende hebben gehouden en gewoon een leerkrachtensalaros kregen.

Tuinfluiter schreef op 27-09-2023 om 20:03:

Schaal, treden en totale beloning in het basisonderwijs per 1 juli 2023

LBStart€ 3.301€ 3.850
LBNa 10 jaar€ 4.534€ 5.280
LBMaximum€ 5.030€ 5.990
LCStart€ 3.321€ 3.870
LCNa 10 jaar€ 5.231€ 6.090
LCMaximum€ 5.862€ 6.960
LDStart€ 3.334€ 3.880
LDNa 10 jaar€ 5.812€ 6.770
LDMaximum€ 6.665€ 7.890


Als je over het salaris in het basisonderwijs wilt discussiëren kun je dat beter doen aan de hand van de officiële cijfers.
Hoe de vrouw uit het libelle artikel aan haar maand bedrag is gekomen is niet duidelijk.

Als ik deze bedragen zie vind ik het een fatsoenlijk maar niet exorbitant salaris.
Ik vind het goed dat het salaris nu vergelijkbaar is met het voortgezet onderwijs.

Als mensen het salaris te hoog vinden in vergelijking met hun eigen salaris dan heb ik goed nieuws er zijn voldoende banen in het onderwijs te vinden dus ga je gang.

Ik heb de peiling niet ingevuld die vind ik een beetje te zuur.

Ik heb blijkbaar toch een heel ander beeld bij een niet exorbitant salaris. Ik vind dit echt bizar hoog. Ik hou mensen in leven, maar kom op mijn max nog maar amper aan de start hiervan. 
Me om laten scholen ga ik niet doen, ik laat mijn patiënten niet vallen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.