Werk en Opleiding
Kaassoufflee
02-05-2026 om 20:51
Mee naar sollicitatiegesprek kind?
Mijn jongste zoon (16) mag maandag op sollicitatiegesprek komen voor winkelmedewerker bij een supermarkt. Hij heeft ASS en heeft grote moeite met gesprekken voeren met onbekenden en bij spannende dingen zoals mondelinge overhoringen op school. Dus dit is erg spannend voor hem.
De sollicitatie tot nu toe is helemaal online gegaan, en hij heeft niet bij voorbaat al iets over ASS gezegd. In principe hoeft dat ook niet, maar het zal mogelijk wel opvallen dat het gesprek wat moeilijk of stroef gaat. Ik oefen al met hem, wat hij kan antwoorden bij vragen waar hij normaal gesproken van op slot gaat. (Vertel eens wat over jezelf, wat zijn je hobby’s, waarom wil je hier werken) Hij zou het fijn vinden als ik mee ga, maar ja…is dat niet gek? Ik heb gezegd dat ik wel buiten of in de winkel wil blijven wachten, voor als ze nog vragen hebben of toelichting nodig hebben. Mocht ie dan ondanks de oefening toch dichtklappen, dan kan ik misschien de boel wat uitleggen? Of kan hij gelijk aan het begin, als hij durft, beter gelijk iets zeggen over ASS of zenuwen? Je zult het in die functie qua vakken vullen denk ik niet aan hem merken, als hij eenmaal na een tijdje op zijn gemak is, dan gaat het prima. Kassa draaien zou wel heel spannend zijn, maar dat doen ze toch niet gelijk?
Wie heeft hier ervaring mee als ouder of als HR-functionaris of leidinggevende en kan ons hierin adviseren?
Ysenda
04-05-2026 om 15:12
Auran schreef op 04-05-2026 om 13:57:
[..]
Ik zeg toch ook dat het nog steeds spannend is? Het ging mij er vooral om dat hij vooral een praktische afstemming kan verwachten en niet een heel inhoudelijk sollicitatiegesprek. In het eerste bericht stond dat ze motivatievragen aan het oefenen was met hem.
dat is toch pas als je aangenomen bent die praktische afstemming. Daarvoor zit nog een sollicitatie gesprek of nemen supermarkten iedereen aan?
Auran
04-05-2026 om 15:56
Ysenda schreef op 04-05-2026 om 15:12:
[..]
dat is toch pas als je aangenomen bent die praktische afstemming. Daarvoor zit nog een sollicitatie gesprek of nemen supermarkten iedereen aan?
Van wat ik hoor van pubers in mijn omgeving gaat het in het gesprek er vooral om hoeveel ze willen werken en wanneer. Er wordt ook wel gevraagd op welke school iemand zit en in welk leerjaar en dat is deels interesse en deels ook i.v.m. beschikbaarheid in toetsweken en examenperiode. Hobby's misschien. Op basis van wat ik erover hoor, lijken het geen gesprekken waarna op basis van de antwoorden wordt bepaald of iemand wel of niet aan de slag gaat.
Kaassoufflee
04-05-2026 om 18:05
Het gesprek is geweest: hij is aangenomen!
Ik heb in de auto gewacht. Hij is een half uur binnen geweest. Eerst een praatje over zijn hobby’s e.d. om elkaar beter te leren kennen, daarna hebben ze een paar praktische dingen besproken. Volgende week hebben ze een afspraak staan om de officiële papieren in te vullen. Zoon gaf bij mij aan dat hij wel baat heeft gehad aan mijn voorbereiding, zo is hij niet dichtgeklapt.
Ik ben trots op hem, ik weet hoe spannend dit voor hem was en hij heeft het helemaal zelf gedaan 🙂
Iedereen dank voor het meedenken.
Auran
04-05-2026 om 18:07
Yes!! Wat goed en wat leuk!
En fijn dat zo'n eerste keer dan een positieve ervaring is.
Madamecannibale
04-05-2026 om 18:24
Kaassoufflee schreef op 04-05-2026 om 18:05:
Ik heb in de auto gewacht. Hij is een half uur binnen geweest. Eerst een praatje over zijn hobby’s e.d. om elkaar beter te leren kennen, daarna hebben ze een paar praktische dingen besproken. Volgende week hebben ze een afspraak staan om de officiële papieren in te vullen. Zoon gaf bij mij aan dat hij wel baat heeft gehad aan mijn voorbereiding, zo is hij niet dichtgeklapt.
Ik ben trots op hem, ik weet hoe spannend dit voor hem was en hij heeft het helemaal zelf gedaan 🙂
Wat fijn! Gefeliciteerd.
Ik denk dat je het goed hebt aangepakt.
Misschien nog goed om te horen voor je. Bij mij op het werk werken veel mensen met ASS, op verschillende plekken van het spectrum. Sommigen daarvan vinden dit soort gesprekken en situaties ook heel lastig en hebben toch een goede baan gevonden. Ik werk verder bij een “gewoon” bedrijf, geen sociale werkplek of iets dergelijks.
Marty1984
04-05-2026 om 18:28
Kaassoufflee schreef op 04-05-2026 om 18:05:
Hoera voor Soufflee-zoon!