Werk en Opleiding
Kaassoufflee
02-05-2026 om 20:51
Mee naar sollicitatiegesprek kind?
Mijn jongste zoon (16) mag maandag op sollicitatiegesprek komen voor winkelmedewerker bij een supermarkt. Hij heeft ASS en heeft grote moeite met gesprekken voeren met onbekenden en bij spannende dingen zoals mondelinge overhoringen op school. Dus dit is erg spannend voor hem.
De sollicitatie tot nu toe is helemaal online gegaan, en hij heeft niet bij voorbaat al iets over ASS gezegd. In principe hoeft dat ook niet, maar het zal mogelijk wel opvallen dat het gesprek wat moeilijk of stroef gaat. Ik oefen al met hem, wat hij kan antwoorden bij vragen waar hij normaal gesproken van op slot gaat. (Vertel eens wat over jezelf, wat zijn je hobby’s, waarom wil je hier werken) Hij zou het fijn vinden als ik mee ga, maar ja…is dat niet gek? Ik heb gezegd dat ik wel buiten of in de winkel wil blijven wachten, voor als ze nog vragen hebben of toelichting nodig hebben. Mocht ie dan ondanks de oefening toch dichtklappen, dan kan ik misschien de boel wat uitleggen? Of kan hij gelijk aan het begin, als hij durft, beter gelijk iets zeggen over ASS of zenuwen? Je zult het in die functie qua vakken vullen denk ik niet aan hem merken, als hij eenmaal na een tijdje op zijn gemak is, dan gaat het prima. Kassa draaien zou wel heel spannend zijn, maar dat doen ze toch niet gelijk?
Wie heeft hier ervaring mee als ouder of als HR-functionaris of leidinggevende en kan ons hierin adviseren?
Caroline80
03-05-2026 om 16:26
Mijn dochter heeft op haar 14e gesolliciteerd als vakkenvuller. Ze heeft alles zelf geregeld. Waarom met de auto meerijden? Ga je dan ook brengen als hij er straks werkt?
Zilver_gray
03-05-2026 om 16:54
Caroline80 schreef op 03-05-2026 om 16:26:
Mijn dochter heeft op haar 14e gesolliciteerd als vakkenvuller. Ze heeft alles zelf geregeld. Waarom met de auto meerijden? Ga je dan ook brengen als hij er straks werkt?
Misschien bedoel je het niet zo, maar dit klinkt best onaardig.
To heeft in haar openingspost uitgelegd waarom ze overweegt mee te willen gaan.
Kaassoufflee
03-05-2026 om 17:44
Omdat ik hem dan tot de deur kan ‘coachen’ met de zenuwen en hem gelijk daarna ook kan opvangen en iets leuks kan gaan doen ter ontspanning. En ik ben dan in de buurt voor als het handig is (alleen als de interviewer het zelf initieert). Als hij er werkt dan gaat hij zelfstandig natuurlijk.
Joszy
03-05-2026 om 17:57
ik snap dat je zoon het heel spannend vindt. Waarschijnlijk vinden veel meer 16jarigen dat. Maar maak jij het niet ook heel groot en spannend nu? Als jij er ook een hoop drukte om maakt, wordt hij dan niet juist bevestigd in zijn gevoel dat het echt heul spannend is allemaal?
Kampeerder
03-05-2026 om 18:10
Nou, waarom zou je je kind niet eens brengen? Hier een kind dat met de bus naar bijbaan ging, maar sinds matchen de tijden niet zo goed. Ook regelmatig gebracht of gehaald, waarom niet?
Kaassoufflee
03-05-2026 om 18:13
Joszy schreef op 03-05-2026 om 17:57:
ik snap dat je zoon het heel spannend vindt. Waarschijnlijk vinden veel meer 16jarigen dat. Maar maak jij het niet ook heel groot en spannend nu? Als jij er ook een hoop drukte om maakt, wordt hij dan niet juist bevestigd in zijn gevoel dat het echt heul spannend is allemaal?
Die drukte maak ik alleen hier 😉
Met ASS heeft spannend overigens een (veel) sterker effect op het functioneren, in dit geval dusdanig dat hij totaal kan imploderen en onbereikbaar wordt. Daar heeft hij al veel aan gewerkt, maar elke nieuwe spannende situatie heeft wel een bepaalde benadering/begeleiding nodig
Roos57
03-05-2026 om 18:45
Mijn vriendin is wel mee gegaan met haar zoon . En ook wat uitleg gegeven. Haar zoon is aangenomen en heeft er 3 jaar met volle tevredenheid gewerkt. Haar zoon is gegroeid!
Auran
03-05-2026 om 20:56
Wasgij schreef op 03-05-2026 om 13:51:
Toen mijn kind bij de supermarkt solliciteerde, was die binnen 10 minuten weer buiten.
Veel meer dan: wat wil je gaan doen (kassa, vullen oid) en wanneer kun je beginnen? werd er niet gevraagd. Stapeltje papieren meegekregen en klaar.
Dit inderdaad. Natuurlijk is het spannend, maar het stelt echt niet zoveel voor. Het zal meer praktisch afstemmen zijn, dan dat hij echt een motivatie moet kunnen verwoorden. De kans dat hij niet wordt aangenomen lijkt me klein. Dan moet je echt wel heel gekke dingen doen of het moet praktisch gezien niet aansluiten.
Daarbij zie ik in de supermarkten in mijn omgeving behoorlijk wat diversiteit in de medewerkers, ook onder de jongeren. Leuk en positief dat ze daarvoor openstaan (en ze zitten vast ook gewoon te springen om personeel, maar dan nog). Van een wat stroever gesprek of iemand die initieel wat terughoudend is, zullen ze dus wellicht echt niet meteen terugschrikken.
Zeespiegel
04-05-2026 om 01:13
Kaassoufflee schreef op 03-05-2026 om 17:44:
[..]
Omdat ik hem dan tot de deur kan ‘coachen’ met de zenuwen en hem gelijk daarna ook kan opvangen en iets leuks kan gaan doen ter ontspanning. En ik ben dan in de buurt voor als het handig is (alleen als de interviewer het zelf initieert). Als hij er werkt dan gaat hij zelfstandig natuurlijk.
Uhm jij kent je zoon natuurlijk het beste, maar als mijn moeder bij mij zo iets zou hebben gedaan, zou ik volstrekt niet ontspannen zijn aangekomen. Een fietstochtje is bij mij juist prima om het hoofd leeg te maken, emoties weg te trappen.
Kampeerder
04-05-2026 om 04:55
Auran schreef op 03-05-2026 om 20:56:
[..]
Dit inderdaad. Natuurlijk is het spannend, maar het stelt echt niet zoveel voor. Het zal meer praktisch afstemmen zijn, dan dat hij echt een motivatie moet kunnen verwoorden. De kans dat hij niet wordt aangenomen lijkt me klein. Dan moet je echt wel heel gekke dingen doen of het moet praktisch gezien niet aansluiten.
Daarbij zie ik in de supermarkten in mijn omgeving behoorlijk wat diversiteit in de medewerkers, ook onder de jongeren. Leuk en positief dat ze daarvoor openstaan (en ze zitten vast ook gewoon te springen om personeel, maar dan nog). Van een wat stroever gesprek of iemand die initieel wat terughoudend is, zullen ze dus wellicht echt niet meteen terugschrikken.
Vind jij! Vanuit een volwassen perspectief en zonder ASS. Probeer je even te verplaatsen naar het perspectief van die jongen.