Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Lange tijd voor dezelfde werkgever werken

Ik had met een vriendin een interessante discussie over werk. Ondertussen werk ik alweer 10+ jaar bij hetzelfde bedrijf. In de afgelopen jaren heb ik veel verschillende functies gehad en ik ben ondertussen lid van het MT team. Het is een klein bedrijf, geen grote bekende naam. Dit is mijn eerste werkgever na mijn afstuderen.

Nu heb ik het eigenlijk nog steeds erg naar mijn zin. Natuurlijk is er wel eens iets en zijn er mindere momenten maar over het algemeen vind ik mijn werk en de collega's erg leuk. Het werk zelf bied mij ook zeker nog genoeg uitdaging. Mijn vriendin is nu druk aan het solliciteren en vroeg me of ik niet bang was dat als ik ooit ga solliciteren er maar één werkgever op mijn cv staat. Wat is jullie mening hierover. Maakt het hebben van maar één werkgever mijn kansen op de arbeidsmarkt een stuk kleiner?


Denk het niet. Je hebt verschillende functies op je cv staan en zit nu in het MT, daarmee laat je zien dat je je goed hebt ingezet, hard werkt en kansen pakt, én loyaal bent. Iemand met veel banen op het cv kan weer worden gezien als jobhopper. Wat ik trouwens ook onzin vind. 

Je laat op zijn minst zien dat je trouw bent.
Naast de jobhoppers heb je mensen nodig die het huis kennen en niet voor 't minste wegrennen.

Wie zegt er overigens dat je ooit solliciteert  ?

Ach mijn zus was na studeren ook een jobhopper en zei tegen mij van moet jij niet hoppen. Ikke nee hoor en nu al 25 jaar bij dezelfde werkgever. En zus is in tussentijd ook uitgehopt en al 15+ jaar bij zelfde bedrijf.

ach ik werk volgend jaar al 30 jaar bij dezelfde organisatie. Maar daar binnen diverse functies gehad, dus kan dan altijd nog aangeven dat ik trouw, veelzijdig en een goeie werknemer ben. 

Denk dat het juist iets heel moois is. Zeker omdat je je wel hebt doorontwikkeld. Je hebt steeds nieuwe functies en taken. Hoop wel voor je dat je salaris wel meegestegen is. 
Heb 2 vriendinnen met soortgelijke functies. Een zit bij het bedrijf waar ze haar afstudeerproject heeft gedaan, de ander heeft wat jaren steeds van baan gewisseld. Vriendin 1 krijgt ieder jaar een beetje salaris erbij en werkt hele wisselende uren, terwijl vriendin 2 echt grotere stappen gemaakt heeft door van baan te verwisselen. Scheelt echt een paar honderd euro met vriendin 1. Daarnaast heeft ze bij haar sollicitatie af kunnen spreken dat ze vaste uren heeft. Doorsolliciteren kan ook wel voordelen opleveren dus.

Niets. Is zij ook MT -lid of alleen jaloers?

Als je jezelf maar wel blijft ontwikkelen, en dat doe jij wel zo te horen. Mijn langste periode ergens was ruim 10 jaar. Vroeger moest ik altijd uitleggen waarom ik zo vaak van baan veranderde, nu gelukkig niet meer. De tijden zijn wel echt veranderd, dus het zal soms misschien een nadeel zijn, zeker als je echt maar één werkgever hebt.

Het valt me op dat tussen de mensen die echt heel lang bij dezelfde werkgever blijven, en soms dus ook in dezelfde functie, er wel altijd een aanzienlijk deel zit dat echt bang is voor iets nieuws en daarom blijft zitten. Ik heb een paar reorganisaties meegemaakt, en als de oudgedienden dan weg moeten of op hun eigen functie moeten solliciteren, is dat echt een groot drama. In zo'n situatie hebben de jobhoppers als ik het wel makkelijker. 

Maar het is voor een groot deel persoonlijke voorkeur en karakter denk ik. Dat bepaalt ook bij degene bij wie je eventueel op sollicitatie komt in de toekomst hoe die het zal zien.

nee, maakt niks uit. Jobhoppen daarentegen wel. Dan kom je onbetrouwbaar over.

Tremain schreef op 18-07-2021 om 07:34:

nee, maakt niks uit. Jobhoppen daarentegen wel. Dan kom je onbetrouwbaar over.

Wat een onzin.  

Friezinnetje schreef op 18-07-2021 om 07:38:

[..]

Wat een onzin.

Niet helemaal hoor, zeker als je je baan binnen je netwerk zoekt. Dan kom je er toch niet echt goed op te staan als je steeds binnen 1 à 2 jaar van werkgever wisselt. En ook een cv met een hele reeks  werkgevers roeptvtoch op z'n minst vragen op.

Je hebt misschien maar 1 werkgever op je cv staan, maar wel diverse functies, dus het is niet zo dat je "vastgeroest" bent in je functie.

Daarnaast is het maar net hoe de pet van de potentiële nieuwe werkgever staat. De een vindt het betrouwbaar, een ander vindt het weinig innovatief. 

Tremain schreef op 18-07-2021 om 07:52:

[..]

Niet helemaal hoor, zeker als je je baan binnen je netwerk zoekt. Dan kom je er toch niet echt goed op te staan als je steeds binnen 1 à 2 jaar van werkgever wisselt. En ook een cv met een hele reeks werkgevers roeptvtoch op z'n minst vragen op.

Ik denk dat dit ook afhankelijk is van de sector. Ik kom uit een sector waar zelden vaste contracten werden gegeven. Ik heb daardoor regelmatig van baan moeten wisselen of twee banen naast elkaar gehad, omdat ik anders niet aan mijn uren kwam. Voordeel is dat ik een heel divers cv heb. 

Tremain schreef op 18-07-2021 om 07:34:

nee, maakt niks uit. Jobhoppen daarentegen wel. Dan kom je onbetrouwbaar over.

Dat is echt al lang niet meer zo. 

Ik vind dit net zo kort door de bocht en onwaar als zeggen dat de topic-opener over zal komen als iemand die vastgeroest is omdat ze er al 10+ jaar zit.

Rondstruiner schreef op 18-07-2021 om 08:29:

[..]

Dat is echt al lang niet meer zo.

Ik vind dit net zo kort door de bocht en onwaar als zeggen dat de topic-opener over zal komen als iemand die vastgeroest is omdat ze er al 10+ jaar zit.

Ik heb wel het idee dat beide vooroordelen nog flink spelen. 

Rondstruiner schreef op 18-07-2021 om 08:29:

[..]

Dat is echt al lang niet meer zo.

Ik vind dit net zo kort door de bocht en onwaar als zeggen dat de topic-opener over zal komen als iemand die vastgeroest is omdat ze er al 10+ jaar zit.

Ik denk dat dat afhangt van wat je onder jobhoppen verstaat. Om de zoveel jaar iets nieuws gaan doen, lijkt me ook het probleem niet/ heel gezond. Ik heb ze echter ook voorbij zien komen die maximaal anderhalf tot twee jaar voor één werkgever gewerkt hebben. Dat riep bij mij toch vragen op hoor.

Nou ja, maakt ook niet uit verder. De vraag was of het uitmaakt dat je jarenlang voor één werkgever werkt en nee, dat lijkt me niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.