Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Koffie op het werk

Peiling

Wat is de kwaliteit van de koffie op je werk?
124 stemmen
19%
27%
43%
10%

Ysenda schreef op 29-08-2023 om 12:12:

[..]

kleine organisatie denk ik dan, klopt dat?

Wij zitten met 250 personen in een gebouw, met meerdere gebouwen op deze locatie met delen die 24/7 werken. Gaat om ruim 1200 personen als het er niet al meer zijn inmiddels.

Ja, onder de 10 werknemers.

Ik snap heel goed dat het bij de meeste bedrijven niet realistisch is om voor honderden werknemers dure koffiecups in te slaan

Groot bedrijf met automaten waar ik niks uit kan nemen omdat er of gluten (choco) of noten (koffie) in kan zitten. Geen idee hoe het smaakt dus. Ik kan wel naar de inpandige koffiebar waar een barista present is. Of ik gebruik de heetwaterkraan, en oploskoffie. Meestal drink ik thee en werk ik thuis, dus als ik dan een keer op een werklocatie ben, bezoek ik de barista. Die moet je wel zelf betalen, die koffie, en een grote cappuccino is €2,50, vind ik wel goed te doen. Bonen vers gemalen en melk opgeschuimd met zo’n gietfiguurtje en het is allemaal van een goede temperatuur ook nog. 

Hier als theedrinker ben ik vooral heel blij met de kokendwaterkranen die we tegenwoordig op elke vestiging hebben. Koffie drink ik niet, dus geen idee van de kwaliteit, volgens mij is de huidige leverancier Heilige boontjes.

_Audrey schreef op 29-08-2023 om 10:20:

De automaten op mijn werk zijn echt verschrikkelijk. Slappe koffie, zonder smaak.
Dus hebben we een eigen koffiezetapparaat gekocht en nu hebben we heerlijke koffie. Mag officieel niet, maar daar trekt niemand zich iets van aan.

Hoezo mag dat niet? Strenge baas hoor. 

Bloemenaandewaterkant schreef op 29-08-2023 om 14:15:

[..]

Hoezo mag dat niet? Strenge baas hoor.

Brandveiligheid, tenminste bij ons. Je mag geen eigen electrische apparaten aansluiten, zeker geen waterkokers en koffiezetapparaten.


Ik heb niet gestemd. Drink zelf namelijk geen koffie. Maar kan wel mijn ervaringen delen.

Bij mijn vorige baan werden de bonen door de automaat vers gemalen. De automaat gaf ook veel smaak opties. Zowel intern als extern werd de koffie gewaardeerd. Dit was Heilige boontjes.

Bij mijn huidige werk wordt er vooral ook veel thee gedronken omdat de automaatkoffie minder in de smaak valt. Al zijn er ook koffiedrinkers die niet van thee houden, die nemen uit de automaat meestal cappuccino. 

Auwereel schreef op 29-08-2023 om 10:05:

En als je lekkere koffie hebt op je werk, en je kan de leverancier achterhalen, of je bent trots omdat jij degene bent die de aanbesteding van deze goede koffie heeft gedaan, laat me het weten welke koffiemachine van welk bedrijf wel goede koffie schenkt! Dan kan ik dat laten weten op mijn werk (en hopelijk luisteren ze daar dan naar...).

Wij hebben Fortune koffie. Daar de machine en de bonen van. 

Poekewiki schreef op 29-08-2023 om 11:47:

Ik ben van alle grote automaten af sinds ik een keer de gore binnenkant van zo'n apparaat zag bij ons op het werk. Het schoonmaken gebeurde niet op elke afdeling even secuur zeg maar. Ik heb dus inderdaad weer een pot oplos in mijn la liggen en pak gewoon heet water uit de waterkoker van de theedrinkers.

Ja dat moet wel goed gedaan worden. Bij ons wordt het in elk geval elke dag gedaan. Waarvan ik het ook regelmatig doe en dan echt alles losmaak wat los kan en goed uitspoel.

Daglichtlamp schreef op 29-08-2023 om 14:19:

[..]

Brandveiligheid, tenminste bij ons. Je mag geen eigen electrische apparaten aansluiten, zeker geen waterkokers en koffiezetapparaten.

Hier ook, en bv ook je radio moet jaarlijks gekeurd worden. Zonder geldige sticker wordt hij in beslag genomen. 

Auwereel

Auwereel

29-08-2023 om 15:25 Topicstarter

Brandveiligheid is een issue. Er is hier een faculteit afgefikt nadat er brand was ontstaan in een officiële koffiemachine, dus officieuze koffiezetapparaten of waterkokers zijn verboden!
Bij ons moet je ook nog studenten bij de koffieautomaten wegslaan, en bij de goede automaten wordt ook geklaagd over koffieuurtjes die daar worden gehouden en daar zijn dus werkkamers in de buurt. Dus overal ongeveer dezelfde koffie zou fijn zijn. 
Maar inderdaad geven dezelfde types apparaten verschillende kwaliteit van koffie.

Heilige Boontjes is zo te zien van MAAS en volgens mij zit die bij ons... Eens kijken of ze ook apparaten van verschillende kwaliteit hebben.

Auwereel

Auwereel

29-08-2023 om 15:27 Topicstarter

Ik had eigenlijk nog een extra vraag moeten stellen, hoeveel werknemers op je werk! Bij de poll staat nu  "Lekkerder dan thuis" op 14%, zou best eens kunnen dat dat kleine bedrijven zijn.

Ysenda schreef op 29-08-2023 om 10:09:


Moet je natuurlijk niet bij een lab/R&D organisatie zeggen, dat is een mooi vrijdagmiddag project. De data zeggen dus echt dat het verschilt. haha. En nu hebben we een Excel waar je kunt zien welke het zoetst is, welke de meeste cafeïne bevat etc.

Jullie zijn nóg erger als auditoren 😀

Auwereel

Auwereel

29-08-2023 om 15:28 Topicstarter

Ik hou nu even een theepauze, en gelukkig is het water goed heet en ze hebben een theesmaak die me bevalt.

Auwereel

Auwereel

29-08-2023 om 15:29 Topicstarter

Ysenda schreef op 29-08-2023 om 10:09:

Nou drink ik uberhaubt geen koffie want het stinkt zo.
Maar na de laatste koffiewissel waren er hier mensen met maagklachten en toen is de koffie weer gewijzigd, nu schijnt het vooral niet te drinken te zijn maar je wordt er niet ziek meer van.
Verder maakt het ondanks dat het dezelfde automaten zijn toch ook wel uit welke automaat je pakt, dat verschil merk je ook met chocolade-bocht. De ene is waterig de andere redelijk te doen. Volgens de onderhoudsmonteur maakt het niet uit.

Moet je natuurlijk niet bij een lab/R&D organisatie zeggen, dat is een mooi vrijdagmiddag project. De data zeggen dus echt dat het verschilt. haha. En nu hebben we een Excel waar je kunt zien welke het zoetst is, welke de meeste cafeïne bevat etc.

Heb je dat gemeten, die cafeïne, zo ja, in de koffie zelf of via een "hoe wakker ben je vandaag en hoeveel koffie heb je op"-test?

Auwereel

Auwereel

29-08-2023 om 15:31 Topicstarter

Naar de barista ga ik alleen bij Speciale Gelegenheden (kwartaal afgerond en cijfers geüpload, bijvoorbeeld, of paper geaccepteerd ofzoiets), of als één van mijn kinderen op mijn werk langswipt (gebeurt 1 à 2x per jaar).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.