Werk en Opleiding
Hadidja-M
11-02-2025 om 09:44
Iemand ervaring met toelating theateracademie?
Onze zoon heeft zijn hele jeugd op hoog niveau aan theater gedaan. Getourd door Europa, twee vooropleidingen gedaan. Is momenteel met een grote organisatie aan het optreden is Nederland. Zit in de hoogste tree van theater en dans. Krijgt les van een paar oud vooropleiding toneelacteurs en zet prachtig abstract werk neer. Vorig jaar en dit jaar wezen auditeren in Maastricht, Utrecht en Amsterdam. Tot de een na laatste ronde gekomen dit jaar. Vorig jaar 1 ronde eerder uitgevallen. Er melden zich meer dan 1500 potentiele leerlingen aan (per stroming). Vallen er 500 af, dan blijven er na die ronde 150 over, dan 60 en er worden tussen de 8 en 16 leerlingen (afhankelijk van de school en stroming) aangenomen. Het lijkt haast onbegonnen werken. Maar onze zoon heeft geen echt plan B. Heeft net 2 vooropleidingen achter de rug en heeft nu bijna fulltime theaterles. Maar heeft nu al 2 tussenjaren omdat hij perse naar de theateracademie wil. En als je een droom hebt....
Hij geeft aan dat sommigen wel 7 jaar auditie doen en dat ik rekening moet houden dat hij misschien pas ergens halverwege de 20 of later begint met studeren. Ik vind dat lastig. Ik denk namelijk hoe langer je uit het leersysteem bent hoe moeilijker er tussen te komen is. En elk jaar opnieuw auditeren is dat niet een beetje sneu?
Is er iemand bekend met de theateracademies in Nederland en hoe je je het beste voor kan bereiden (ik denk dat hij dat wel doet gezien het feit dat hij altijd heel ver komt) Pas bij de laatste ronde is hij uitgevallen, zat hij echt bij de allerlaatste. Maar wat willen ze nu precies zien? Waarom lukt het niet en wat geeft je een volgende keer wel meer kansen? Is het loten, smaak, afhankelijk van hoe hard je schreeuwt? Ik weet het niet meer. Ze willen geen acteur die al af is want je moet uiteindelijk nog 4 jaar studeren. Maar hun eisen zijn gigantisch. Ik ken geen enkele opleiding dan opleidingen in de kunsten die zoveel auditie en selectie rondes hebben.
Iemand hier ervaring mee en heeft er iemand tips? Een andere hbo opleiding doen wil hij niet. Investeren en geen tijd meer voor theatermaken. Je wordt niet serieus genomen als je ineens een andere richting in slaat, want hoe graag wilde je dit dan? En het kost je uiteraard jaren van je studiefinanciering.
Ben of ken jij iemand die wel is toegelaten of die de theateracademie achter de rug heeft, er op zit, heeft gezeten of er werkt. Ik ben heel erg benieuwd naar je verhaal.
Schemerlampje
24-09-2025 om 16:15
Tona schreef op 24-09-2025 om 15:08:
Zit je nou je eigen business te promoten??
Inderdaad, even gegoogled en dat bedrijf is van hem.
SuzyQFive
24-09-2025 om 16:22
HugoKonings schreef op 24-09-2025 om 14:37:
Quote verwijderd
Veel acteurs hebben bij De Noordelingen gezeten, mijn dochter ook. Ik was er alleen niet echt weg van. Ze was nog jong (13) en springerig en ze nemen ouders totaal niet mee in het proces. Zo bleek na een jaar dat ze in een bepaald boekje dingen over hun eigen proces moesten bijhouden maar dat was totaal niet duidelijk voor ons ook. Ook moest ze na een tijdje maar een poosje bij Vrijdag lessen gaan volgen voor ze daar verder zou mogen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.