Werk en Opleiding
Muurbloem1985
13-06-2022 om 21:06
Het grote werk erger topic
Waar ergeren jullie je aan bij je werk/ heb je je aan geërgerd op werkgebied nu en/of in het verleden maakt niet uit.
Ik zal beginnen:
- Collega's die alles beter weten, en dat constant willen laten blijken
- Collega's die achter de rug om dingen tegen de leidinggevende zeggen zonder jou daar over in te lichten.
- Bedrijven die geen goed inwerksysteem hebben maar wel verwachten dat je alles weet.
- Het gezeur van collega's op elkaar, hoe lang iemand pauze houdt, hoe laat iemand komt werken ect.
Heb er nog wel meer, maar dit zijn wel mijn grootste ergernissen.
Schemerlampje
27-08-2026 om 21:57
Egel. schreef op 27-08-2026 om 21:48:
[..]
De baas? Het gaat toch gewoon om een ánder MT-lid? Ik neem dus aan dat BelleBelle zelf ook MT-lid is. Gewoon 'op gelijke hoogte' dan dus.
En ik snap het wel, afhankelijk van de manier waarop je het precies wat hebt afgehouden. Ik kan me voorstellen dat je zegt: kijk eerst 'nog een keer'
goed in die taakomschrijving en als er alsnog zaken niet duidelijk zijn hoor ik het wel.
Ik las het als dat BelleBelle nu onder een ander MT-lid valt.
Maar als je het leest zoals jij, blijft voor mij staan dat iemand het fijner kan vinden om van iemand die veel ervaring heeft met die taak, daar wat over vertelt. In plaats van alleen de papieren werkelijkheid te lezen.
Als je op een nieuwe werkplek komt is het toch ook fijn als iemand je inwerkt. In plaats van dat ze een map voor je neerleggen met alle procedures en zoek het maar uit?
MMcGonagall
28-08-2026 om 22:45
Vandaag een online bespreking over een grote beleidswijziging. Op vrijdagochtend, niet mijn favoriete tijdstip van de week voor zoiets. Werd er in de introductie gezegd dat ook gevraagd was of iemand van het projectteam kon aansluiten, maar dat bleek helaas niet mogelijk. Sure, projectteam van 15 man en iedereen is te druk (op vrijdag) om even een uurtje vrij te maken.
Ook leuk, een wijziging die over twee maanden ingaat, een projectteam en beleidsmensen die daar al een jaar over zitten te blabla’en tegen elkaar, en de uitvoering die op het laatst moet leuren om informatie terwijl wij degenen zijn die de vragen krijgen van de buitenwereld.
Kampeerder
29-08-2026 om 08:26
Schemerlampje schreef op 27-08-2026 om 21:57:
[..]
Ik las het als dat BelleBelle nu onder een ander MT-lid valt.
Maar als je het leest zoals jij, blijft voor mij staan dat iemand het fijner kan vinden om van iemand die veel ervaring heeft met die taak, daar wat over vertelt. In plaats van alleen de papieren werkelijkheid te lezen.
Als je op een nieuwe werkplek komt is het toch ook fijn als iemand je inwerkt. In plaats van dat ze een map voor je neerleggen met alle procedures en zoek het maar uit?
Ooit, lang geleden op een vorige werkplek kwam een nieuwe algemeen directeur en die ging met iedereen meelopen. Een uurtje of een halve dag, ook met Truus van de kantine en Henk uit het magazijn. Dan heb je toch een beter beeld van de job dan dat je alleen maar leest wat zo iemand doet.
Egel.
29-08-2026 om 09:19
Kampeerder schreef op 29-08-2026 om 08:26:
[..]
Ooit, lang geleden op een vorige werkplek kwam een nieuwe algemeen directeur en die ging met iedereen meelopen. Een uurtje of een halve dag, ook met Truus van de kantine en Henk uit het magazijn. Dan heb je toch een beter beeld van de job dan dat je alleen maar leest wat zo iemand doet.
Wat mooi. Dat moet een goed mens zijn geweest!
Ysenda
29-08-2026 om 09:45
Egel. schreef op 29-08-2026 om 09:19:
[..]
Dat zouden ze meer moeten doen.
Maar ik denk dat dat ook makkelijker gaat als er 1 of 2 filialen zijn dan als je een conglomeraat van verschillende bedrijven leidt die allemaal net iets anders doen. Maar als locatie leider zou je het zeker moeten doen.
Kampeerder
29-08-2026 om 10:36
Egel. schreef op 29-08-2026 om 09:19:
[..]
Nee hoor, het een volgt niet automatisch uit het ander.
Bij de eerst reorganisatie onder zijn leiding vlogen er veel mensen uit. Iedereen waar ze van af wilden kreeg een wurgcontract en bij weigering moest je zelf opzeggen. Mijn twintig uur (twee hele dagen en één halve) werden verdeeld over vier dagen in een onregelmatig rooster, en dat ik daar geen kinderopvang voor kon vinden was niet hun probleem. En dienst van 10:00 tot 14:00 uur leek hun heel normaal. Mijn collega (met kind van 6 en 3 jaar+8 maanden) regelde dat toch ook? Tja, haar kind ging bijna naar school dus die 4 maanden waren te overzien. En werken onder schooltijd was voor haar juist fijn. Mijn jongste was net 8 maanden. Kdv bood alleen vaste hele dagen of halve. Geen opvang van 10 tot 14uur op wisselende dagen.
Bellebelle
29-08-2026 om 14:11
Egel. schreef op 27-08-2026 om 21:48:
[..]
De baas? Het gaat toch gewoon om een ánder MT-lid? Ik neem dus aan dat BelleBelle zelf ook MT-lid is. Gewoon 'op gelijke hoogte' dan dus.
En ik snap het wel, afhankelijk van de manier waarop je het precies wat hebt afgehouden. Ik kan me voorstellen dat je zegt: kijk eerst 'nog een keer'
goed in die taakomschrijving en als er alsnog zaken niet duidelijk zijn hoor ik het wel.
Interessante reacties en die gaven toch ook wel stof tot nadenken. Ik ben geen MT lid en dit specifieke MT lid heeft deze taak al eens eerder in portefeuille gehad. Het voelde voor mij alsof ik nu aan dit MT lid uit moest gaan leggen wat ik nu deed, terwijl ik een halfjaar daarvoor met een ander MT lid juist heel uitgebreid aan een taakomschrijving had gewerkt. Daarom moest ik er eerlijk gezegd een beetje van zuchten (figuurlijk dan) dat mij nu wederom werd gevraagd uitgelegd wat de taak inhoudt.
De taak zelf is wettelijk redelijk ingekaderd en een verplichting, dus geen vage zelf bedachte taak. Ik vind het dus prettiger als iemand zich even inleest. Een toelichting kan ik uiteraard altijd geven, maar ik heb soms het idee dat op mijn werk elke keer het wiel moet worden uitgevonden en er vooral veel informatie in de hoofden van mensen zit. In dit geval staat er dan eens iets goed op papier en dan wordt daar nog geen gebruik van gemaakt.
Dees!
29-08-2026 om 23:34
Dan zou ik even heel kort een mondelinge toelichting geven en voor de rest verwijzen naar de beschrijving. Die heb je immers niet voor niets gemaakt.
Koettie
02-09-2026 om 11:27
Komt een collega reïntegreren maar dat willen we eigenlijk niet. Zorgen al gedeeld dus MT weet ervan, zal wel besproken en afgewogen zijn maar alsnog.
Broadway
02-09-2026 om 11:56
Netherfield schreef op 26-08-2026 om 15:46:
Waarom snappen klanten niet dat ik een concreet voorstel wil als ze een aanvraag doen? Een beetje alsof je aan de bakker vraagt: "Ik wil graag een taart." En dan van de bakker verwacht dat hij precies de goede smaak en kleur taart maakt die je wilde en bij je past. Kan iemand mij in-mensen-hun-hersenpan-kijk-skills regelen?
begin elke opdracht met een strategietraject waarin jij met de klant samen de behoefte en wens gaat bepalen. dat kan een gesprek van een uurtje zijn of een project van 2 maanden
kenfan
02-09-2026 om 12:06
Dat ik in niet betaalde tijd de intakes kan gaan repareren, en dan slecht nieuwsgesprekken moet voeren met cursisten. Maar wel met een kruideniersmentaliteit over een paar euro marchanderen over mijn reiskostenvergoeding en uurtarief. ´ t Is dat ik zulke leuke collega's heb, maar daar word ik zo flauw van.
Netherfield
02-09-2026 om 14:26
Broadway schreef op 02-09-2026 om 11:56:
[..]
begin elke opdracht met een strategietraject waarin jij met de klant samen de behoefte en wens gaat bepalen. dat kan een gesprek van een uurtje zijn of een project van 2 maanden
Ze moeten een formulier invullen. Vraag nummer tig is: u kunt hier een voorstel doen hoe u uw achterstand wilt betalen, in hoeveel maanden of in welk bedrag per maand. Wat vullen ze in: "Ik wil graag een regeling." *zucht...
Broadway
02-09-2026 om 15:10
Netherfield schreef op 02-09-2026 om 14:26:
[..]
Ze moeten een formulier invullen. Vraag nummer tig is: u kunt hier een voorstel doen hoe u uw achterstand wilt betalen, in hoeveel maanden of in welk bedrag per maand. Wat vullen ze in: "Ik wil graag een regeling." *zucht...
oh. je maakt niks maar regelt dingen als ik het zo lees. ja dan wordt het lastig...
misschien op je formulier geen invulveld, maar vinkjes? zodat ze geen mogelijkheid hebben om zulke algemene dingen in te vullen?
Joszy
02-09-2026 om 15:12
[..]
Ik snap wel dat mensen dit lastig vinden. Ze hebben blijkbaar schulden, dan is het niet gek om het overzicht kwijt te zijn. Ze willen een regeling maar die vraag wordt niet gesteld. En al helemaal als je al bij vraag nummer tig bent...
ladybird12
02-09-2026 om 15:13
[..]
Volgens mij is vraag nummer tig onduidelijk. Die zin is al veel te lang. Maak dat simpeler. Namelijk: wilt u een betalingsregeling? Vul hier in hoeveel per maand u wil afbetallen.
Dat is te snappen voor de meeste mensen. Formulieren en vragen altijd zo kort mogelijk houden. Dan wordt de tekst vanzelf korter en duidelijker.