Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Het grote werk erger topic

Jillz schreef op 11-03-2025 om 07:36:

Een collega die mij tijdens verlof overneemt die standaard iets urgent weet te maken dat tot die tijd niet urgent was. Hij maakt die dingen urgent door tot aan het hoogste management te laten weten dat we mogelijk een technisch probleem hebben dat de volledige productie kan laten stoppen. Over het algemeen gaat het over iets dat het gewoon nog binnen de ontwerp criteria valt. Vaak heb ik het zelf al eerder gerapporteerd als iets dat binnen het ontwerp valt maar vraagtekens oproept en daarom de komende jaren extra in de gaten gehouden moet worden. Dat wordt dan geaccepteerd totdat mijn collega het dus hoog opspeelt.

Vervolgens kom ik terug van verlof en is het dus mega urgent om een oplossing te vinden. Die is er vaak wel maar kost tientallen miljoenen. Tegen die tijd zitten ze tot aan de raad van bestuur in onze nek te hijgen en moet ik aantonen dat er ofwel met 100% zekerheid een issue is en dat de uitgave van tientallen miljoenen dus onvermijdelijk is of ik moet aantonen dat er met 100% zekerheid niets aan de hand is. En zo zwart wit is het nooit. En dan ben ik dus ineens de expert en is het dus mijn probleem. Vaak heb ik bij mijn nieuwe verlof net de gemoederen weer gekalmeerd en kan ik daarna weer opnieuw beginnen.

Deze keer heb ik vooraf gecommuniceerd dat als er weer zoiets is dat ik het er niet bij kan hebben dus dat ik dit soort taken niet terug op pak als hij ze zo escaleert. Heeft hij toch weer gedaan dus nu heb ik hem gezegd dat hij maar naar mijn manager gaat, maar dat ik het niet overneem.

Goed gedaan Jillz! Pfff wat een pipo om eerst een groot probleem te maken en vervolgens jouw met het uitzoek werk te laten zitten 

Ik kijk echt nooit op intranet. Als het belangrijk is mailen ze maar, en anders hoef ik het blijkbaar niet te weten.

Miepjecody schreef op 11-03-2025 om 12:51:

[..]

Bij ons is dat het eerste wat je ziet, voor je het zorgplan opent. Niet zo heel moeilijk om belangrijke dingen even te lezen.

dan wel idd, maar dat is niet de standaard

Ik kreeg een mail van een collega met wie ik samen iets moet doen. Hij is voor 50% vrijgesteld om mij daarbij te helpen, maar de afgelopen maanden merkte ik al dat hij het steeds vaker liet afweten. Nu de mail waarin stond dat hij ons project voorlopig on hold zet, omdat hij een aanvaring had met een collega die vond dat het werk voor hun team voor moest gaan en hij daardoor gestrest raakt. Het is dus niet afkomstig van zijn manager maar van een collega (ik heb wel een vermoeden wie, dat is een gedreven kereltje dat denkt dat hij managementkwaliteiten heeft). Mijn eerste ingeving zou zijn om de betreffende collega erop aan te spreken, maar ook mijn taak is dat niet. Het is in ieder geval wel irritant want ik ben voor de voortgang wel afhankelijk van mijn collega, ook omdat hij nog niets heeft gedeeld dus ik geen idee heb of er al iets op papier staat. Daar heb ik nu wel om gevraagd dus ik ben benieuwd of ik wat krijg.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

11-03-2025 om 22:23

bij ons opent intranet ook als eerste. Maar dan zijn er nog genoeg die het niet lezen. Elke week een bericht met belangrijkste nieuwtjes en veranderingen. Ik lees het wel altijd, en manager stuurt soms berichten door die belangrijk zijn voor ons team

Friezinnetje schreef op 11-03-2025 om 22:23:

bij ons opent intranet ook als eerste. Maar dan zijn er nog genoeg die het niet lezen. Elke week een bericht met belangrijkste nieuwtjes en veranderingen. Ik lees het wel altijd, en manager stuurt soms berichten door die belangrijk zijn voor ons team

Ik lees bijna alles op intranet en ook van andere afdelingen. Wat belangrijk is stuur ik door naar collega’s. Ik maak er ook gewoon tijd voor, want soms zijn het best handige of belangrijke dingen.

MMcGonagall schreef op 11-03-2025 om 22:17:

Ik kreeg een mail van een collega met wie ik samen iets moet doen. Hij is voor 50% vrijgesteld om mij daarbij te helpen, maar de afgelopen maanden merkte ik al dat hij het steeds vaker liet afweten. Nu de mail waarin stond dat hij ons project voorlopig on hold zet, omdat hij een aanvaring had met een collega die vond dat het werk voor hun team voor moest gaan en hij daardoor gestrest raakt. Het is dus niet afkomstig van zijn manager maar van een collega (ik heb wel een vermoeden wie, dat is een gedreven kereltje dat denkt dat hij managementkwaliteiten heeft). Mijn eerste ingeving zou zijn om de betreffende collega erop aan te spreken, maar ook mijn taak is dat niet. Het is in ieder geval wel irritant want ik ben voor de voortgang wel afhankelijk van mijn collega, ook omdat hij nog niets heeft gedeeld dus ik geen idee heb of er al iets op papier staat. Daar heb ik nu wel om gevraagd dus ik ben benieuwd of ik wat krijg.

Dit klinkt heel vervelend en alsof hij eigenlijk al maanden niet levert. Je schrijft dat hij is vrijgesteld, als dat door zijn manager is gebeurd dan had hij die moeten betrekken in zijn besluit. Afhankelijk van hoe de hazen bij jullie lopen zou ik of via mijn manager dit bij zijn manager neerleggen of wel dat zelf doen. Jij zit nu namelijk met een probleem terwijl er 50% van zijn capaciteit is beloofd. Die gedreven collega heb je inderdaad weinig mee te maken. 

Ergens vermoed ik op basis van dit verhaal dat hij aan de ene kant zei te druk te zijn om aan jou te leveren en aan de andere kant zei te druk te zijn met jouw project. Maar misschien is dat gebaseerd op mijn eigen ervaring dat ik een collega had die tegen ons zei dat hij op een kantoor in Utrecht zat en tegen het team in Utrecht zei dat hij bij ons in Rotterdam zat. Die vent leverde nooit iets, want was altijd te druk voor de andere afdeling.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

12-03-2025 om 21:20

met mijn nieuwe taken is het nog steeds niet voor iedereen duidelijk wat mijn taken zijn. Vorige week ook een collega die daar voor de zoveelste keer over begon, en die heb ik aangegeven om dit met mijn manager te gaan oppakken. Elke keer denkt ze dat ik haar werk ga overnemen, wat absoluut niet waar is. Vandaag begon psychiater er ook over, waar ik wat taken voor doe. Die vond het niet leuk voor mij, want ja, hij is erg blij met me. Toch maar een afspraak ingepland met psy, 2 collega's en mij, want moet even duidelijk zijn wie wat doet. 

Ik heb een collega die klaagt dat hij niks te doen heeft. Doet er vervolgens wel drie weken over om iets te openen wat ik naar hem heb doorgezet. Hij beweert ook dat hij met vervroegd pensioen gaat als hij het drukker krijgt. Morgen?

Ik erger me zo erg aan een collega - ik hoopte dat het beter zou worden maar ze bemoeit zich overal mee en wil de hele tijd een wit voetje halen.

Ik had in onze algemene app aangegeven dat er goed op iets gelet moest worden ivm verkeerd declareren, daar kwam ik bij toeval achter. 
Ik kon zien dat die collega dit niet goed deed maar ik hield het gewoon algemeen want het was voor iedereen belangrijk om dit te weten. 
Ook na mijn appje ging dit verkeerd afgelopen week.
Nu appt ze naar een nieuwe collega die echt alles nog moet leren dat ze dit verkeerd doet en of ze daar op wil letten. 
Natuurlijk moet iedereen het goed doen maar kijk eerst eens even naar jezelf zeg, pff..

MMcGonagall schreef op 11-03-2025 om 22:29:

[..]

Ik lees bijna alles op intranet en ook van andere afdelingen. Wat belangrijk is stuur ik door naar collega’s. Ik maak er ook gewoon tijd voor, want soms zijn het best handige of belangrijke dingen.

Precies,  ik snap nooit goed dat mensen geen nieuwtjes willen lezen. 

Miepjecody schreef op 13-03-2025 om 13:04:

[..]

Precies, ik snap nooit goed dat mensen geen nieuwtjes willen lezen.

Ik wil heel graag nieuwtjes lezen, maar als dat er 50 tot 100 per DAG worden, heb ik wel wat anders te doen. 

Ik krijg 3! nieuws updates per dag, die allemaal linken naar minimaal 5 of 6 verschillende intranet pagina's over onderwerpen waar ik in 99% van de gevallen niets mee hoef, de kennis niet hoef te hebben etc. Dat ik uberhaubt niet eens wist dat we dat product in die markt verkopen. Verrassend dat sommige markten toch ook door ons bediend worden, terwijl groots is aangekondigd dat die activiteiten verkocht waren in 2023. 

Maar de belangrijke dingen zoals systeemwijzigingen, dat je je ziekte verlof nu niet meer in systeem A maar in A+ moet doen, die worden nauwelijks gestuurd, want die zijn te specifiek. 1 bedrijf maar elke legal entity heeft zijn eigen systemen. 

Nu scheelt het wel dat er bij ons niet 10 updates per dag op Intranet worden gezet. Dus elke ochtend open ik 't en scan of ik iets moet lezen/weten
Ik blijf ook echt niet snappen dat zo weinig mensen dit doen, vind ik gewoon onderdeel van je werk!

Lezen jullie Teams ook niet als daar een update wordt gedeeld?

noas_1993 schreef op 13-03-2025 om 13:43:

Nu scheelt het wel dat er bij ons niet 10 updates per dag op Intranet worden gezet. Dus elke ochtend open ik 't en scan of ik iets moet lezen/weten
Ik blijf ook echt niet snappen dat zo weinig mensen dit doen, vind ik gewoon onderdeel van je werk!

Dat zijn bij ons dezelfde berichten. Maar ik denk dat het ook uitmaakt hoeveel andere info je moet verwerken. Ik ben 1 dag niet op kantoor en dan heb ik 80 mails in mijn 'to' box en het dubbele in mijn 'cc', van die 80 zijn er 20 tot 30 die gelijk actie vragen. De rest kan wel een dag wachten, maar dat hoopt dus wel op. En dan moet ik nog beginnen met mijn vaste dagelijkse taken. 

'cc' box scan ik 1x per week. En die gaan na een maand naar het archief, ik gooi ze niet weg. 

noas_1993 schreef op 13-03-2025 om 13:43:

Welke Teams? Ik zit in zo’n 25 Teams groepen. Dus nee, dat lees ik niet dagelijks. Alleen als ik getagged ben. Intranet bekijk ik wel, de blog van de dag ofzo en wat koppensnellen. Het meeste is ‘leuk om te weten’ maar niet om verder te lezen. Relevant nieuws heb ik meestal al eerder gehoord; als ik het echt moet weten, zorgt de organisatie er wel voor dat je geïnformeerd bent via de lijn. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.