Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Het grote werk erger topic

Auwereel schreef op 21-02-2025 om 19:37:

[..]

Docent op de universiteit, pure ondewijstaak.

Oh balen! Ik heb erover gelezen. 
Ik werk in het VO, wij moeten ook bezuinigen (maar vooral omdat de ‘coronagelden’ op zijn en ons scholengemeenschap moet bezuinigen). 

Ze stoppen in ieder geval met inleners. Dus geen medewerkers meer via Maandag enz. Verder zoveel mogelijk gebruik maken van subsidies (schoolmaaltijden, sport, sto, erasmus enz) en er gaan lesuren af en die worden ‘in de praktijk’ ingezet (soort stages bij bedrijven). 

Jullie werken nog met een lumpsum toch? Of moet je echt alleen voor jouw faculteit / vak een bezuiniging bedenken? 
Het is zo rot om op je onderwijs te bezuinigen… wie zaagt er nou de basis onder je samenleving weg? Laat staan het belang van wetenschappelijk onderzoek. En tegelijkertijd moeten we wel goed scoren tov andere landen en moet het diploma gelijkwaarig blijven. 

Ik zou ook alleen iets kunnen verzinnen als de hoorcollege’s online doen (besparen op energie en ruimtes), onderzoek nog meer in bedrijven onderbrengen als een soort verkapte stage. 

Ik hield het voor een actie die de faculteit zelf zou uitwerken, maar je moet nu aangeven wat je zelf gaat doen. Verder moeten we ook ideeën aandragen om het aantal studenten te laten toenemen, en dan liefst Nederlandse, want studenten uit het buitenland zien de bui al hangen. Met online colleges zal je geen studenten lokken denk ik. 

Auwereel schreef op 21-02-2025 om 18:30:

We moeten bezuinigen op het werk, en nu moeten we ideeën inbrengen. Ik heb werkelijk geen idee.

Zeggen dat je geen manager nodig hebt.

Auwereel schreef op 21-02-2025 om 23:03:

Ik hield het voor een actie die de faculteit zelf zou uitwerken, maar je moet nu aangeven wat je zelf gaat doen. Verder moeten we ook ideeën aandragen om het aantal studenten te laten toenemen, en dan liefst Nederlandse, want studenten uit het buitenland zien de bui al hangen. Met online colleges zal je geen studenten lokken denk ik.

Nee, behalve die paar studenten die daar wel juist baat bij zou hebben, maar of die nou juist geschikt zijn voor jouw faculteit

Misschien juist je studenten zelf vragen? 

- minder printen
- Is er software die weinig gebruikt wordt en je wel kan missen?
- Meer student assistenten zodat je al docent grotere klassen aan kan (is goedkoper dan 2 docenten). 
-samenwerking met bedrijven voor niet alleen stages maar ook colleges.

Ik merk dat de meeste bezuinigingen die ik kan bedenken, waarschijnlijk op het totaal niet zoveel doen (goedkoper wc papier, betaalde koffie). En juist zorgen dat een uni minder aantrekkelijk is voor studenten. 

Auwereel schreef op 21-02-2025 om 19:37:

[..]

Docent op de universiteit, pure ondewijstaak.

Online colleges gaat niet veel doen in de kosten voor gebouwen op korte termijn, want die gebouwen zijn er en kun je niet snel vanaf. Met online programmas kun je wel misschien een nieuwe doelgroep aanboren 

Aan de onderwijskant kun je kijken naar toetsing: hoeveel tijd / inzet kost dat, draagt veel toetsen bij aan de onderwijskwaliteit?

Neweve schreef op 22-02-2025 om 09:09:

- minder printen
- Is er software die weinig gebruikt wordt en je wel kan missen?
- Meer student assistenten zodat je al docent grotere klassen aan kan (is goedkoper dan 2 docenten).
-samenwerking met bedrijven voor niet alleen stages maar ook colleges.

Ik merk dat de meeste bezuinigingen die ik kan bedenken, waarschijnlijk op het totaal niet zoveel doen (goedkoper wc papier, betaalde koffie). En juist zorgen dat een uni minder aantrekkelijk is voor studenten.

Dank voor het meedenken! Helaas zie ik wel enkele bezwaren die zullen worden tegengeworpen....

Ik had laatst akkefietjes met diverse printers èn het document dat ik moest uitprinten, dat heeft me een half uur gekost, en er werden zeker 21 pagina's geprint waarbij (,in plaats van de verwachtte tekst) op elk blad stond dat er een probleem was met het document. Daar had ik graag op bezuinigd! Dat was trouwens voor het eerst sinds tijden dat ik printte, dat doe ik niet ernstig vaak. 

Er is een "dure" licentie voor software waarvan iets vergelijkbaars ook open source beschikbaar is, maar als studenten en medewerkers samen met bedrijven met die licentie werken, moet je het toch in huis hebben. De academische licentie is meestal een stuk goedkoper, die snappen het ook wel dat als studenten ermee werken dat later in het bedrijfsleven dat ook willen doen.

Student-assistenten zijn relatief duur, het is goedkoper om staf die al in dienst is, het grootste deel van het werk te laten doen. Dus de uni wil daarop bezuinigen. Met als gevolg dat studenten langer zitten te wachten op hun beurt, dus dat is weer niet aanbevelenswaardig als je wilt dat de studie positief gewaardeerd wordt en meer studenten trekt.

Als je gastsprekers uit het bedrijfsleven een college laat geven, heet je ze als docent welkom en zit je er vaak bij. Het is wel een heel goede manier om studenten te laten zien wat je met de studie kan, dus het is niet goedkoper, maar wel effectief. 

Ik vraag me af of de koffie zo goedkoop is als-ie smaakt! 😝

Dees! schreef op 20-02-2025 om 18:27:

[..]

Omdat ik van de consensus ben. Dat betekent dus overleggen op een tijdstip dat iedereen past en slechts bij hoge uitzondering hiervan afwijken, in plaats van andersom.

je doet gekke aannames. er is consensus. als je dan vervolgens moeilijk gaat doen over de afspraken die je zelf gemaakt hebt dan gaat het mis. Laten we een afspraak aanhouden tot we hem aanpassen, of ben je dat met mij oneens? moet iedereen maar ziet wat ie doet en liggen alle plichten alleen bij de werkgever? 

soms... ik trek al weken aan de bel help mij ik verzuip in het werk. Het is te veel ik heb hulp nodig of er moeten taken weg. Telkens word er gezegd komt wel goed maar geen oplossing.
Vandaag kom ik een nieuwe manager tegen die bij facilitair werk en die wilde mijn verhaal horen. En was totaal verbaasd van mijn lijst met taken. En heeft nu een gesprek geregeld waar hij bij zit en mijn leidinggevende. 
Hij is van mening dat mijn werkdruk een garantie is voor een burnout. 

rooiekater schreef op 27-02-2025 om 18:39:

soms... ik trek al weken aan de bel help mij ik verzuip in het werk. Het is te veel ik heb hulp nodig of er moeten taken weg. Telkens word er gezegd komt wel goed maar geen oplossing.
Vandaag kom ik een nieuwe manager tegen die bij facilitair werk en die wilde mijn verhaal horen. En was totaal verbaasd van mijn lijst met taken. En heeft nu een gesprek geregeld waar hij bij zit en mijn leidinggevende.
Hij is van mening dat mijn werkdruk een garantie is voor een burnout.

Wat fijn dat je eindelijk gehoord wordt! Hopelijk gaat het je ook wat opleveren.

Schemerlampje schreef op 27-02-2025 om 18:48:

[..]

Wat fijn dat je eindelijk gehoord wordt! Hopelijk gaat het je ook wat opleveren.

Ik heb er vertrouwen in vooral omdat die ervaring heeft met mijn werk en ook duidelijk zag hoe en wat.

Hij had zitten rekenen voor mijn huidige taken pakket zou je 50 uur per week nodig hebben ik heb er maar 30. 

Roosters die niet kloppen... hoe haal je het in je hoofd om 4 collega's later te laten beginnen en maar één  op de normale  tijd. Dus een iemand die bijna 1,5 uur hoog complexe zorg moet geven  aan 45 mensen?? 
Ze hebben werkelijk  totaal geen benul waar ze mee bezig zijn achter dat bureau.  De uitgevallen  dienst is opgevuld...jaja. maar vraag ze dan wel om de tijden van die dienst te werken!  Sukkels....

Dat iemand iets met spoed bij mij aanvraagt om vervolgens dagen geen reactie te krijgen op vragen of akkoord op stukken. En dan nu wel zeuren over de status. 

CharlieB schreef op 27-02-2025 om 19:16:

Dat iemand iets met spoed bij mij aanvraagt om vervolgens dagen geen reactie te krijgen op vragen of akkoord op stukken. En dan nu wel zeuren over de status.

Ow die hebben wij ook vaak. 

Ik had laatst iets wat begon als spoed, vervolgens lagen de vragen al 3 weken. Toen ik op vakantie ging (3 weken), gevraagd of het wenselijk was het over te dragen aan een collega. "Ja dat was wenselijk", maar geen antwoorden op de vragen. Dus toen geantwoord dat ik zodra de vragen beantwoord waren het zou overdragen. 

Toen ik terugkwam bleken de vragen in de 2e week van mijn vakantie beantwoord te zijn 

ik heb software nodig om te kunnen werken (arbo gerelateerd). Kastje-muur, maar uiteindelijk besteld. Langs it voor installatie, duurde meer dan 2 uur, want ging niet zoals zou moeten. Blijkt er iets mis, moet it contact opnemen met leverancier. Dus voor niks zo lang bij it geweest. It- er deed wel erg zijn best.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.