Werk en Opleiding
Muurbloem1985
13-06-2022 om 21:06
Het grote werk erger topic
Waar ergeren jullie je aan bij je werk/ heb je je aan geërgerd op werkgebied nu en/of in het verleden maakt niet uit.
Ik zal beginnen:
- Collega's die alles beter weten, en dat constant willen laten blijken
- Collega's die achter de rug om dingen tegen de leidinggevende zeggen zonder jou daar over in te lichten.
- Bedrijven die geen goed inwerksysteem hebben maar wel verwachten dat je alles weet.
- Het gezeur van collega's op elkaar, hoe lang iemand pauze houdt, hoe laat iemand komt werken ect.
Heb er nog wel meer, maar dit zijn wel mijn grootste ergernissen.
Grindelwald
19-02-2025 om 16:30
Ysenda schreef op 19-02-2025 om 08:40:
[..]
Hoe laat is die meeting?
En is het nodig voor het werk om het precies binnen bepaalde tijden te doen?
Hoe zou de rest van het team het vinden om de standup na 17:30 te doen?
Ik kom ook pas rond half 10 op mijn werk omdat ik 's morgens niet op gang kan komen maar ben dan wel de gene die om 19:00 of later naar huis gaat.
Net zoals de wereld wordt geregeerd door extraverten is dat ook het geval door de vroege vogels.
Met die laatste zin heb je wel een punt ja. Ik ben een ochtendmens en zou het vreselijk vinden om tot 's avonds laat te moeten werken.
Diyer
19-02-2025 om 21:23
geen idee wat een stand up is. Is dat een start vergadering? Werkbespreking? Wat is dat voor rare engelse term?
Peaches
19-02-2025 om 21:29
Dat hoort bij scrum werken. Als je het volgens de regels doet, inderdaad een dagelijkse bijeenkomst van max 15 minuten waarbij je staat. Allemaal even zeggen wat je hebt gedaan de dag ervoor, wat je gaat doen die dag en waar je hulp bij kunt gebruiken.
Broadway
20-02-2025 om 09:48
Ysenda schreef op 19-02-2025 om 12:20:
[..]
Er zit dus meer achter dan alleen die stand up missen.
jazeker. dat had ik misschien duidelijker moeten maken. ik vond het op tijd op je afspraken als straf zien al erg genoeg, maar dat is schijnbaar heel normaal.
Broadway
20-02-2025 om 09:50
Dees! schreef op 19-02-2025 om 15:37:
[..]
Ik heb een beetje idee dat de collega dan misschien wel bij de besluitvorming betrokken was, maar dat er verder niet naar hem geluisterd is. Dat van ‘dat bepaalt het team’ zou bij mij ook echt niet goed vallen.
waarom niet? deze zeer hoogopgeleide, stuk voor stuk mondige mensen zijn prima in staat om samen een tijdstip voor een overleg van een kwartier te bepalen.
Ysenda
20-02-2025 om 10:44
Peaches schreef op 19-02-2025 om 21:29:
Dat hoort bij scrum werken. Als je het volgens de regels doet, inderdaad een dagelijkse bijeenkomst van max 15 minuten waarbij je staat. Allemaal even zeggen wat je hebt gedaan de dag ervoor, wat je gaat doen die dag en waar je hulp bij kunt gebruiken.
dat gaat bij ons gelukkig nooit lukken, 1x per week een team meeting is al een tijdsprobleem. tussen collega 1 en collega 3 zit een tijds verschil van 12 uur. En ja, dit is 1 afdeling met 1 manager.
Ik heb dit jaar voor het eerst in 10 jaar bijna al mijn directe collega's in het echt gezien. De 2 nieuwe konden niet op tijd een ticket boeken en hun visa regelen.
Meesje
20-02-2025 om 12:05
brrr, ik hoop dat mijn manager hier niet door geïnspireerd raakt. Wat een onzin. Ik doe wat ik moet doen en als ik hulp nodig heb dan meld ik me wel.
Peaches
20-02-2025 om 12:45
Meesje schreef op 20-02-2025 om 12:05:
[..]
brrr, ik hoop dat mijn manager hier niet door geïnspireerd raakt. Wat een onzin. Ik doe wat ik moet doen en als ik hulp nodig heb dan meld ik me wel.
Het zou ook alleen toegepast moeten worden waar het past bij de aard van het werk. Helaas zien sommige managers dat inderdaad iets te ruim..
Moosey
20-02-2025 om 13:49
Op mijn bedrijf noemen we het gewoon de dagopstart, (en we zitten, we doen dit dan ook al langer dan scrum bestaat denk ik
) en dat werkt voor ons geweldig. Heel kort doornemen wat er per afdeling gebeurt die dag, waar knelpunten zitten die wellicht door een andere afdeling opgevangen kunnen worden, bijzonderheden per afdeling. Voorkomt bij ons veel dubbel werk en dat er dingen langs elkaar heen gaan lopen.
Miepjecody
20-02-2025 om 14:20
😲
Neweve
20-02-2025 om 17:52
Miepjecody schreef op 20-02-2025 om 14:20:
[..]
😲
Wij werken in een team met zeer diverse domeinen (maar ongeveer dezelfde taken). De dagstart is dan super fijn omdat je kan doen "ow ik heb ook een vraag gekregen gerelateerd aan x of aan afdeling y" zullen we even afstemmen.
En na de dagstart drinken we nog gezamelijk even koffie (met de mensen die niet gelijk een meeting in moeten). Kortom erg goed voor een snelle afstemming en het teamgevoel.
Overigens is de dagstart niet verplicht maar minimaal 50% aanwezig is wel wenselijk en deze kan ook digitaal.
1 collega sluit bijvoorbeeld digitaal aan en vertrekt pas na de files onze kant uit. Dat werkt prima.
Dees!
20-02-2025 om 18:27
Broadway schreef op 20-02-2025 om 09:50:
[..]
waarom niet? deze zeer hoogopgeleide, stuk voor stuk mondige mensen zijn prima in staat om samen een tijdstip voor een overleg van een kwartier te bepalen.
Omdat ik van de consensus ben. Dat betekent dus overleggen op een tijdstip dat iedereen past en slechts bij hoge uitzondering hiervan afwijken, in plaats van andersom.
Auwereel
21-02-2025 om 18:30
We moeten bezuinigen op het werk, en nu moeten we ideeën inbrengen. Ik heb werkelijk geen idee.
SuzyQFive
21-02-2025 om 18:34
Auwereel schreef op 21-02-2025 om 18:30:
We moeten bezuinigen op het werk, en nu moeten we ideeën inbrengen. Ik heb werkelijk geen idee.
Wat voor soort werk doe je?
Auwereel
21-02-2025 om 19:37
SuzyQFive schreef op 21-02-2025 om 18:34:
[..]
Wat voor soort werk doe je?
Docent op de universiteit, pure ondewijstaak.