Werk en Opleiding
Muurbloem1985
13-06-2022 om 21:06
Het grote werk erger topic
Waar ergeren jullie je aan bij je werk/ heb je je aan geërgerd op werkgebied nu en/of in het verleden maakt niet uit.
Ik zal beginnen:
- Collega's die alles beter weten, en dat constant willen laten blijken
- Collega's die achter de rug om dingen tegen de leidinggevende zeggen zonder jou daar over in te lichten.
- Bedrijven die geen goed inwerksysteem hebben maar wel verwachten dat je alles weet.
- Het gezeur van collega's op elkaar, hoe lang iemand pauze houdt, hoe laat iemand komt werken ect.
Heb er nog wel meer, maar dit zijn wel mijn grootste ergernissen.
Poezenmeisje
18-12-2024 om 01:07
Wij zijn een klein eilandje binnen het bedrijf. Met een eigen computersysteem, planning etc.
Eén dag in de werk zijn we met het hele team samen, voor de rest gaan overdrachten aan het einde van de dag per mail. Dat werkt al jaren goed.
HAHA!wait..what
22-12-2024 om 00:41
MMcGonagall schreef op 17-12-2024 om 22:02:
[..]
Ik ben wel benieuwd naar de update, als je het hebt aangekaart.
Hier is ie dan
Ik heb haar er naar gevraagd. Ze gaf het toe en zei dat ze het heel erg vond. Soort van paniekreactie omdat ze het zelf te laat door had gehad. Toen maar gezegd dat fouten maken mag/erbij hoort maar dat ze dat gewoon had kunnen zeggen of desnoods zelf had kunnen oplossen toen ze de fout ontdekte. Ze gaf aan dat ze vanaf nu extra alert gaat zijn. Dat hoop ik dan maar 
Uiteindelijk is het goedgekomen en heb ik op een omslachtige manier het 'probleem' opgelost. Het heeft er wel voor gezorgd dat ik meerdere dingen naar haar geuit heb wat me opviel en dwars zat. Ze pakte het nu wel goed op maar dat was wel vooral omdat ik bewijs (haha klinkt wel erg serieus zo) had en ze het niet kon ontkennen.
Ook ga ik nu niks meer controleren/herstellen voor haar. Het kost me veel tijd en ik heb het eigenlijk al druk zat met mijn eigen werk 
noas_1993
23-12-2024 om 11:56
3 X raden wie er vanaf vorige week al vakantie heeft.
Mijn duocollega.
Hier heb ik vorig jaar ook al over geklaagd omdat ik vind dat je dit echt niet kan maken in een al drukke dienstverlenende functie!
Ze heeft het wel een soort van overlegt hoor, dus toen gaf ik ook aan dat we eerst even de mailbox door moesten nemen om te kijken wat er nog lag en nog komt. Na dit gedaan te hebben heeft ze er toch voor gekozen 16 en 17 dec ook vrij te nemen; hoezo egoïstisch?
Een zin die ze namelijk zei was: in principe wil ik 16 en 17 ook vrij, maar dat is misschien wel erg lang alleen zitten?
Voor de duidelijkheid: dit gaat om een secretariële functie en zoals de meeste misschien wel weten moet er de laatste weken nog even van alles en nog wat gedaan worden.
Poezie
23-12-2024 om 12:34
noas_1993 schreef op 23-12-2024 om 11:56:
3 X raden wie er vanaf vorige week al vakantie heeft.
Mijn duocollega.
Hier heb ik vorig jaar ook al over geklaagd omdat ik vind dat je dit echt niet kan maken in een al drukke dienstverlenende functie!
Ze heeft het wel een soort van overlegtd hoor, dus toen gaf ik ook aan dat we eerst even de mailbox door moesten nemen om te kijken wat er nog lag en nog komt. Na dit gedaan te hebben heeft ze er toch voor gekozen 16 en 17 dec ook vrij te nemen; hoezo egoïstisch?
Een zin die ze namelijk zei was: in principe wil ik 16 en 17 ook vrij, maar dat is misschien wel erg lang alleen zitten?
Voor de duidelijkheid: dit gaat om een secretariële functie en zoals de meeste misschien wel weten moet er de laatste weken nog even van alles en nog wat gedaan worden.
Ik snap niet dat jullie leidinggevende dit heeft goedgekeurd terwijl jij bezwaar hebt gemaakt. Ik zou in dit geval doen wat lukt en de rest voor haar laten liggen.
noas_1993
23-12-2024 om 12:42
Poezie schreef op 23-12-2024 om 12:34:
[..]
Ik snap niet dat jullie leidinggevende dit heeft goedgekeurd terwijl jij bezwaar hebt gemaakt. Ik zou in dit geval doen wat lukt en de rest voor haar laten liggen.
Ik zal het je nog sterker vertellen; we hebben sinds vorig jaar een nieuw systeem en het blijkt dat de leidinggevende niet eens een melding krijgt. Het wordt gewoon automatisch goedgekeurd.
Heel raar, maar nu ik dit typ zal ik toch eens vragen hoe dat nu zit
Vanaf volgend jaar zitten alle secretaresses in een netwerk zonder teammanager, ik ben echt heel erg benieuwd..
Poezie
23-12-2024 om 12:45
noas_1993 schreef op 23-12-2024 om 12:42:
[..]
Ik zal het je nog sterker vertellen; we hebben sinds vorig jaar een nieuw systeem en het blijkt dat de leidinggevende niet eens een melding krijgt. Het wordt gewoon automatisch goedgekeurd.
Vanaf volgend jaar zitten alle secretaresses in een netwerk zonder teammanager, ik ben echt heel erg benieuwd..
Zijn jullie een zelfsturend team? In dat geval zou ik haar er wel op aanspreken. Dit soort verzekeren van je gewenste vrije dagen zou ik op zijn minst ook 'not amused' over zijn. Als iedereen dat doet zit er in bepaalde periodes helemaal niemand op het secretariaat.
Meesje
23-12-2024 om 12:45
Poezie schreef op 23-12-2024 om 12:34:
[..]
Ik snap ook niet dat de leidinggevende dit goedkeurt als het problemen geeft op de afdeling. Ik lees alleen ook niet Noas bezwaar heeft gemaakt. Wel dat ze een jaar geleden 'heeft geklaagd'. En nu heeft gezegd dat ze naar de mailbox wil kijken.
Beter om concreet te zeggen tegen collega en leidinggevende dat jij het nu niet redt (tenminste, als dat het probleem is). En leidinggevende aangeven dat gezien je nu alleen bent er duidelijke prioriteiten dienen te worden gesteld en anders door jou zullen worden gesteld aangezien je niet alles kunt doen.
MMcGonagall
23-12-2024 om 13:38
noas_1993 schreef op 23-12-2024 om 12:42:
[..]
Wordt jouw verlofmelding dan ook direct goedgekeurd? Dan kun je haar volgend jaar net even voor zijn en in oktober melden dat je zus en zo dagen hebt vrijgenomen. Als ze daarover moppert, kun je zeggen dat zij de afgelopen twee jaar de kerstperiode heeft gehad.
Mocht je geen vrij willen nemen met Kerst, dan is er eigenlijk geen probleem. Jij werkt dan gewoon en doet wat je kunt en de rest blijft liggen.
Bij ons moet er elke dag iemand zijn van het team (kan ook thuis), voor noodgevallen. Dat hebben we besproken in het werkoverleg en het kwam zo uit dat op geen enkele dag iedereen vrij was.
Meesje
23-12-2024 om 13:56
Bij ons moet er 50% bezetting zijn. Dat moeten we onderling afstemmen. Voor degenen die er wel zijn is het dus een stuk drukker. Maar het is ook fijn om vrij te hebben deze dagen. Dat wordt elkaar ook 'gegund'. Levert eigenlijk zelden problemen op. Zou dat wel zo zijn dan kunnen we wel naar de manager stappen. Maar dat is nog nooit nodig geweest. (Overigens hebben we onderling afgesproken dat we 27 dec genoegen nemen met 1 persoon aanwezig. Die neemt waar en doet het hoogst nodige.) We weten allemaal dat er wat meer blijft liggen nu en dat we er de 1e week van januari tegenaan moeten samen.
Had jij ook graag vrij gewild Noas? Of vind je gewoon dat zij geen vrij mag in deze tijd van het jaar? Zijn daar afspraken over gemaakt? Als jij ook vrij wil dan zou ik volgend jaar 'claimen' zoals Mmc hierboven aangeeft. Als je geen vrij wil, maar het is een principekwestie; sja, dan zul je je er toch bij moeten neerleggen dat mensen vrij kunnen nemen.
JtM
23-12-2024 om 17:17
Mijn collega heeft haar baan opgezegd. Prima, want ze is toch niet helemaal geschikt voor deze functie. Mijn ergenis is meer dat het vorige keer 7 maanden heeft geduurd voordat er iemand was die geschikt leek voor de functie. Ik heb 7 maanden alles in m'n eentje gedaan. Hopelijk vinden we deze keer sneller een vervanger.
noas_1993
23-12-2024 om 18:26
Eerlijk gezegd had ik rond deze periode geen vrij willen hebben; in ieder geval niet 1 of 2 weken lang. Ik kan dat op de 1 of andere manier niet, tenzij ik iets ga ondernemen. Maar da's een ander verhaal.
En of het een principeding is? ik weet het niet.
Ik werk inderdaad nu wat dingen weg en de dingen die me echt niet gaan lukken is voor haar rekening.
Maar het is toch ook lekker om in januari met een schone lei te beginnen? Maar misschien is dat meer mijn probleem hoor..
En ik denk dat je wel van een zelfsturend team kan spreken; al noemen ze dat bij ons een netwerk, al blijft dit een lastige vraag; wij als secretaresses gaan namelijk terug naar onze eigen afdelingen en vallen onder dat afdelingshoofd, maar dat is alleen op papier... lastig uit te leggen, sorry.
Vragen wij verlof aan wordt het inderdaad gelijk goedgekeurd door het systeem
Peaches
23-12-2024 om 18:57
JtM schreef op 23-12-2024 om 17:17:
Mijn collega heeft haar baan opgezegd. Prima, want ze is toch niet helemaal geschikt voor deze functie. Mijn ergenis is meer dat het vorige keer 7 maanden heeft geduurd voordat er iemand was die geschikt leek voor de functie. Ik heb 7 maanden alles in m'n eentje gedaan. Hopelijk vinden we deze keer sneller een vervanger.
Hmm, wat is dat voor bijzondere functie dan? Ik denk dan al snel: ze zoeken niet goed (een goede vacature opstellen is ook een vak!) en/of ze betalen te weinig voor wat ze zoeken.
Mugske
24-12-2024 om 00:07
Peaches schreef op 23-12-2024 om 18:57:
[..]
Hmm, wat is dat voor bijzondere functie dan? Ik denk dan al snel: ze zoeken niet goed (een goede vacature opstellen is ook een vak!) en/of ze betalen te weinig voor wat ze zoeken.
Bij ons duurt het soms ook erg lang. Vacature, gesprekken etc. Arbeidsmarkt is krap, geen geschikte kandidaat, opnieuw werven, geschikte kandidaat, opzegtermijn. Ben je zo een paar maanden verder. Ik heb zelf bijv 3 maanden opzegtermijn, dus zou ook lang duren voordat ik ergens zou kunnen starten.
In sommige beroepen is de arbeidsmarkt heel krap en is vacatures invullen moeilijk. Ook andere partijen (concullegas) hebben moeite deze soort vacatures in te vullen.
Zal nog lastiger worden, want mensen zullen nu minder geneigd zijn om naar mijn sector over te stappen (grote overheidsbezuinigingen).
ToetieToover
24-12-2024 om 08:13
[..]
Mijn vorige functie was vrij specifiek en het heeft 9 maanden geduurd voordat ze iemand hadden gevonden. Ik ben bij hetzelfde bedrijf gebleven, dus ik heb heel soms nog een vraag beantwoord. Mijn ‘ex’ duo collega is namelijk na ongeveer 3 maanden omgevallen. Huur dan op zijn minst tijdelijk iemand in, zou je denken, die zijn namelijk wél te vinden, maar dat wilden ze niet. Ja, pas nadat mijn collega was uitgevallen.
JtM
24-12-2024 om 10:46
[..]
Wij besteden de werving en selectie uit aan een bureau. Zij doen dus de eerste selectie en gesprekken en stellen alleen echt geschikte kandidaten voor. Verder is het een functie voor 24 uur. Meer werken is niet mogelijk. En we zijn een heel klein kantoor. Het komt dus regelmatig voor dat je alleen op kantoor zit. Moet je maar net tegen kunnen. Best veel mensen hebben daar moeite mee.
Ach, we wachten het gewoon af. Komt allemaal wel goed.