Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Het grote werk erger topic


ik werk dus in de zorg en mijn grootste ergenissen momenteel:
- collega's die de kantjes ervan af lopen. Soms denk ik echt: hoe dan ? Werk gewoon door. Dat gezeik over werkdruk maar dan wel steeds gaan roken en continu op telefoon.
- ongezonde roosters met veel laat/vroeg. Ik heb daar al tig keer wat van gezegd en steeds gebeurt het weer. Het mag dan arbotechnisch maar is zeer vermoeiend. En het kan anders want degene die bijvoorbeeld de dag erop vrij is heeft een kortere dienst tot minder laat.
- verder ook wel ergenis over alles eromheen en dan vooral zinloze vergaderingen waar je dan voor terug moet komen. Ik steek er nooit wat van op. Allemaal geldverslindende geblabla.

Het is misschien arrogant en slecht van me, maar ik loop zo aan tegen het starre wat een organisatie is. Dingen kunnen i.m.o. zoveel beter en efficiënter en het soort me steeds meer.
Zei toevallig van de week nog tegen vriend: misschien neem ik even langere tijd vrij of ga ik even tijdelijk iets in een andere sector doen. Gewoon even een break. Er is toch werk genoeg.

MMcGonagall schreef op 10-02-2023 om 19:04:

Momenteel is mijn grootste ergernis de starre manier waarop ze bij ons vasthouden aan de STAR-methode bij sollicitaties. Intern gesolliciteerd en op papier en in het echt was ik de beste kandidaat. Ik ben het niet geworden omdat ik mijn antwoorden niet goed genoeg in het STAR-jasje heb gegoten. Dat was ook daadwerkelijk de onderbouwing want de manager vond me een sterke kandidaat maar HR had niet alles kunnen afvinken. Gelukkig is de andere interne kandidaat het ook niet geworden (die kon ik hebben, zeg maar) dus ik ben heel benieuwd wat er dan wel voor type is aangenomen. Bijkomende zurigheid is dat ik veel energie heb gestoken in het coachen van de medewerkers van de betreffende afdeling. Dat was een van de onderdelen van de functie, die ik nu dus voor mijn eigen salaris doe in plaats van in de hogere functie. Dat ga ik dus niet meer doen, dat is aan de nieuwe coördinator. Ik wens hem er veel succes mee (bijna zeker dat het een man is).

Wat een onzin zeg. Vind dit soort redenen echt heel erg krom. Hoe moeilijk is het nu om gewoon te zeggen we zien dat ze het kan en het voldoet misschien niet aan alle interne regels maar we geven het een kans. Ik heb deze maand iemand zonder afgeronde opleiding aangenomen op een WO functie. Maar werkte al jaren in andere functies met hem samen dus toen hij solliciteerde wist ik dat het een goede was. Gelukkig zijn ze bij ons flexibel om dan even een oogje dicht te knijpen.

En hierop inhakend mijn irritatie dat collegas die beter onderhandelen een hoger salaris krijgen voor hetzelfde werk. Ook als onderhandelen geen eigenschap voor de functie zelf is.


Elk jaar gebruiken we voor een cursus een bepaald softwarepakket. Elk jaar moeten we aangeven of we dat softwarepakket nog gebruiken en elk jaar zeggen we "ja". En elk jaar moeten we er toch nog achteraan zitten dat het daadwerkelijk ook dit jaar weer geïnstalleerd wordt. Zucht.

Mag grote verwondering ook? Ik kan me er niet eens meer aan ergeren ondanks mijn hormonale gesteldheid.
Ik begeleid een collega bij een van haar ‘projecten’. Kom er net achter dat ze een enorm ingewikkeld Exceldocument heeft gekopieerd in Word en vervolgens aanpassingen heeft gemaakt. Vond ze vast handig omdat het document een bijlage wordt in een groter document (waar we gewoon een pdf van maken, maar OK).
En dit is dan een hbo’er die bijna 20 jaar jonger is dan ik, dat vind ik nog het meest bijzonder. Normaal leggen de jongeren mij dingen uit qua automatisering.

Waarom maken collega's het elkaar onnodig moeilijk? Heel moeilijk lopen doen over iets wat snel moet èn snel kan en dan traineren en ruzie maken, waarom? 

Muurbloem1985

Muurbloem1985

11-03-2023 om 19:18 Topicstarter

Auwereel schreef op 10-03-2023 om 13:12:

Waarom maken collega's het elkaar onnodig moeilijk? Heel moeilijk lopen doen over iets wat snel moet èn snel kan en dan traineren en ruzie maken, waarom?

Om interessant te lijken denk ik?

Mijn grootste ergernis op dit moment is een leidinggevende die inhoudelijk van toeten noch blazen weet, maar wel allerlei beslissingen neemt die wij dan achteraf weer moeten repareren. Informeer nou eens van tevoren hoe het zit voordat je iets beslist. 

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

13-03-2023 om 15:20

Bellebelle schreef op 12-03-2023 om 15:42:

Mijn grootste ergernis op dit moment is een leidinggevende die inhoudelijk van toeten noch blazen weet, maar wel allerlei beslissingen neemt die wij dan achteraf weer moeten repareren. Informeer nou eens van tevoren hoe het zit voordat je iets beslist.

Irritant is dat hè! Ik had vorige week een vergadering met allemaal vakmensen en onze leidinggevende als voorzitter. En hij wilde duidelijk knopen doorhakken. Maar omdat hij inhoudelijk nog niet zo sterk is (hij is net begonnen) zei hij net bij de verkeerde dingen 'mail je dat even rond' of 'dan spreken we dat zo af'.


Moest een collega ineens de werkelijk aan iedereen bekende werkinstructie nog een keer rondmailen, maar of we die aanpassingen nou door gaan voeren is niemand duidelijk. Maar we gingen wel door naar het volgende punt.

Vandaag kennis gemaakt met onze nieuwe team coach. "In principe blijft alle informatie vertrouwelijk " aldus deze coach en gaat er geen info naar leidinggevende 

rooiekater schreef op 13-03-2023 om 19:48:

Vandaag kennis gemaakt met onze nieuwe team coach. "In principe blijft alle informatie vertrouwelijk " aldus deze coach en gaat er geen info naar leidinggevende

Bwaha. In principe.. 

Peaches schreef op 13-03-2023 om 20:34:

[..]

Bwaha. In principe..

Dat kwam gisteren ook niet meer goed. Ons vertrouwen is ze kwijt.

Een dag waarop je al veel te doen hebt. Ineens allemaal spoedjes die ook nog eens veel werk blijken te zijn en uiteraard gisteren af hadden moeten zijn en dat dan de computer crasht. 

Onze ramen zitten ineens allemaal op slot. Ik wil zuurstof!

Heel veel  ict gedonder.
Ik kan er niks mee
Opnieuw  installeren,  nieuwe wachtwoorden, koppelen aan andere dingen, opnieuw inloggen,  weer nieuwe wachtwoorden. Geen agenda meer ( handig dat online,  NOT..) mail dat niet werkt , formulieren die zoek zijn. 
Ik word er gek van! 
Ik werk met mensen, als ik de halve dag met computers/ telefoons/ inloggen/ wachtwoorden  aanmaken/ mail koppelen  bezig wil zijn, was ik wel ict-er geworden!!

lientje69 schreef op 14-03-2023 om 17:06:

Heel veel ict gedonder.
Ik kan er niks mee
Opnieuw installeren, nieuwe wachtwoorden, koppelen aan andere dingen, opnieuw inloggen, weer nieuwe wachtwoorden. Geen agenda meer ( handig dat online, NOT..) mail dat niet werkt , formulieren die zoek zijn.
Ik word er gek van!
Ik werk met mensen, als ik de halve dag met computers/ telefoons/ inloggen/ wachtwoorden aanmaken/ mail koppelen bezig wil zijn, was ik wel ict-er geworden!!

Ik heb ook vaak het gevoel dat als ICT gewoon niets zou veranderen alles veel soepeler zou werken. Op mijn thuis laptop nooit problemen. Op werk altijd gedonder. Ik heb meerdere accounts ook zo irritant altijd synchronisatie issues tien keer per dag opnieuw aanmelden en dan voor het ene account een Authenticator app, volgende account belt voor verificatie en weer de volgende moet met vingerafdruk. 


Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.