Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Contract niet verlengd.

in het bedrijf waar ik werk moet ik een 3 tal mensen laten weten dat hun  contracten niet verlengd worden. Iemand tips om het nieuws zo zacht mogelijk te laten landen?

Ben jij hun leidinggevende? Want dat zou je toch wel moeten weten hoe je dit het beste aan kunt pakken. Of ben je beginnend?

En de beste manier is om de klap meteen uit te delen. Er dus niet omheen te draaien. Deze boodschap kun je nooit “zacht” brengen. Je moet vooral meteen duidelijk zijn. 

En als jij niet hun leidinggevende bent, dan is dit niet jouw taak. Je dus niet voor het karretje laten spannen in dat geval. 

Dit kun je niet zacht laten landen. Dit is gewoon een belabberde boodschap, zeker als je eigenlijk rekende op verlenging. Dus probeer dat ook niet. Wees eerlijk.

ligt het aan kostenbesparing? Dat zou dan een verzachtende boodschap kunnen zijn. Maar uiteraard breng je het nieuws direkt en zonder er omheen te praten. Kortom, kop eraf met de nare boodschap, stilte, ruimte voor verdriet en dan verzachtende woorden en dat het niet aan het functioneren lag.

Ligt het wel aan het functioneren/niet goed mee komen met het werk? Dan ga ik ervan uit dat de medewerker dit al een keer gehoord heeft. Maar alsnog breng je de boodschap gelijk.

Veel gemaakte fouten in zn gesprek door startende, onervaren leidinggevende is dat ze eerst gezellig willen praten en dan de vraag stellen "hoe vind je zelf dat het gaat" waarna de medewerker enthousiast gaat zitten vertellen dat ze hun werk zo leuk vinden, leuke collega's hebben en ze zoveel leren. Nou, ga dan nog maar eens de boodschap brengen dat het contract niet verlengd wordt...

Als jij daadwerkelijk de leidinggevende bent die belast is met deze taak, adviseer ik je in gesprek te gaan met je leidinggevende om een training hierin te volgen. Ik heb als leidinggevende al tig trainingen gevolgd in het kader van wervingsgesprekken, functionering- en verbetertraject gesprekken, ontslaggesprekken etc. Er zijn honderden trainingen om te volgen en dit geeft je echt een stevige basis. 

Hebben de betreffende medewerkers totaal geen idee dat hun contract niet verlengd wordt? Zijn er al eerder (voortgangs-)gesprekken geweest?

Eerlijk en helder zijn, niet te veel uitweiden en liefst aan het einde van de dag zodat de werknemer naar huis kan, of dat je de gelegenheid om naar huis te gaan kunt bieden.

Komt dit nu als een complete verrassing?

Het lijkt mij vreselijk naar om deze boodschap te moeten brengen.
Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe.
Vergeet vooral de menselijke kant niet.

Bleggh. Een oud-leidinggevende van mij moest zelf huilen toen ze de boodschap moest brengen (niet aan mij gelukkig) omdat ze het zo moeilijk vond, en erg voor die persoon (het lag niet aan functioneren). Heel normaal en menselijk dus dat je dit moeilijk vindt. Ben het wel eens met bovenstaande. Er is geen manier om het zacht te laten landen. Het is hoe dan ook kutnieuws. Ik zou gelijk met de deur in huis vallen en het verzachtende daarna pas. Bijvoorbeeld: "Voordeel" van niet verlengd worden is dat je recht hebt op een uitkering, dus dan kunnen ze rustig verder zoeken terwijl jij een goede referentie wil geven.

verdiep je even in het voeren van slecht nieuws gesprekken. 
In de basis:
Meteen met het slechte nieuws beginnen.
Ruimte geven voor emoties.
De inhoudelijke argumenten pas als de ontvanger daar klaar voor is. 

En niet verwachten dat de ontvanger daarna nog even vrolijk een vergadering in gaat. Het gesprek dus aan het einde van de dag plannen.

Het is wel zo respectvol eerst de werknemers zelf in te lichten, zodat ze het niet via via horen.

Niet zoals mijn toenmalige manager: een hele toespraak over de ontwikkelingen, hoe mooi dat was voor de toekomst en duurzaamheid van het bedrijf en eindigen met, de mededeling dat onze functies helaas wel verdwenen, en dat HR het ons verder uit zou leggen. 

Tijgeroog schreef op 16-09-2026 om 21:55:

Niet zoals mijn toenmalige manager: een hele toespraak over de ontwikkelingen, hoe mooi dat was voor de toekomst en duurzaamheid van het bedrijf en eindigen met, de mededeling dat onze functies helaas wel verdwenen, en dat HR het ons verder uit zou leggen.

Of mijn toenmalige manager, of ik wel wist hoe akelig het voor haar was, dat ze deze boodschap aan nog drie mensen moest brengen. 

Nou, mens wat naar zeg. Moet ik jou nu troosten. 

Dat ga je toch niet op een forum vragen? Daarvoor bestaan ontwikkeltrajecten en daaraan heb jij zo te zien behoorlijke behoefte aan. Daar zou ik iets aan doen als ik jou was. 

Ik denk dat Nick er op dit moment niet zo veel aan het om zo'n ontwikkelingstraject aan te vragen en op te starten, daar kunnen deze gesprekken denk ik niet op wachten. Als het allemaal zo makkelijk was had hij hier de vraag niet gesteld. 

Kort en duidelijk en met empathie.
Hoe het niet moet staat hierboven uitgebreid beschreven.

ter voorbereiding: een doos tissues op tafel.

Als de ontvanger gaat huilen en je bent niet zo van het troosten, verwijder jezelf dan even onder het mom van een glas water voor die persoon halen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.