Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Carrière switch buitenland

Hoi,

Ik heb een aantal jaar geleden de kappersacademie afgerond en werk nog steeds vol met passie in dit vak. 
Helaas merk ik ook dat mijn leven stil staat. Ik kom voor geen enkele woning in aanmerking en woon dus als midden-20er nog steeds thuis. De situatie is uitzichtloos. 

Nu wil ik graag naar het buitenland maar ik weet niet goed of ik daar wel verder kan. Ik heb wel een diploma dat als het goed is in heel de EU geldig is. Maar ik twijfel aan of ik elders wel een bestaan kan opbouwen. Ik weet dat er met de taal vaak ook Engels voldoende is en ik dan zo snel mogelijk de plaatselijke taal kan leren, maar dan heb ik ook concurrentie van zwartwerkers. 
Iemand ervaring met emigratie vanwege de uitzichtloze NL situatie?


waar zou je heen willen?

Waarom denk je dat het in 't buitenland zonder job, zonder de taal te spreken, zonder contacten en zonder dat je zelfs weet naar welk land je wil beter zou zijn dan in Nederland?

Dan zit je straks alleen op een kamertje in pakweg Parijs, zonder dat je Frans spreekt, slecht verdienend en je kent er niemand. Want waarom zouden ze jou meer betalen dan pakweg een kapster die er verdwaald is uit Griekenland en ook nauwelijks Frans spreekt?

Wat heb je hen als extra te bieden?

Dan zou ik nog eerder in Amsterdam werk (en een kamer) proberen te vinden of een jaar als au pair of in 't toerisme gaan werken in 't buitenland.

Of eens héél grondig gaan nadenken waar je nu eigenlijk écht naartoe wil en proberen contacten te leggen.

Ik zou dan eerst een kijken naar de hoe hoog de werkloosheid is in dat land, daarbij is het direct de vraag of je daar wel een huis kan krijgen. Kapper is best een onzeker beroep op dit moment. 

Hoi,

Wij zijn deze zomer verhuisd, niet uit woningnood in NL maar al langer een droom van ons.
Omdat dit al langer een droom van ons is zit hier ook al wel enkele jaren voorbereiding in, vakanties erheen, zowel zomer als winter, lokale mensen leren kennen en ontdekken hoe zij erin staan, arbeidsmarkt verkennen /eigen bedrijf realistisch etc. 
De beslissing is dus niet zomaar gevallen, we zijn er momenteel heel blij mee dat het goed uitpakt maar we realiseren ons dat we pas na een jaar durven te zeggen of het geslaagd is.

Het is een stap die in eerste instantie veel onzekerheid met zich meebrengt. Daar moet je wel tegen kunnen. Het gaat nooit zoals je zelf verwacht, er zit altijd wel iets tegen. 
Om het dus simpel te zien als oplossing voor je woonprobleem, nee dat zou ik niet adviseren.
Ik sluit me daarbij aan aan de vragen die Marty stelt, 

Ga voor een dorp om te wonen en doe er een opleiding bij zodat je meer mogelijkheden hebt dan alleen kapster. 
In 't buitenland heb je volgens mij nog minder kansen in zo'n beroep en nog een slechter sociaal vangnet. 

Vluchten / weg willen uit Nederland is meestal niet voldoende motivatie. Je zal nog veel van de problemen meenemen. 

Je moet gaan verhuizen naar een ander land wanneer je graag in dat land wil wonen en werken. 

Net als in NL, sta je als buitenlander niet boven aan de carrière ladder en kansen op een baan. 

Neem contact op met de vereniging van kappers in een bepaald land, vraag wat de gemiddelde verdiensten zijn en hoeveel uren kappers gemiddeld per week werken. Vaak (veel) meer dan in Nederland.

Kijk ook eens naar andere opties. Werken als kapper in de toeristen industrie, bijvoorbeeld op een cruiseschip, hotel, etc. Verdiensten zijn niet veel, je deelt je kamer/hut vaak met een een ander. maar je kan zowel veel van de wereld zien.

PriceyRook54

PriceyRook54

10-11-2021 om 15:53

Mij lijkt kapster juist bij uitstek een beroep waarmee je overal wel kan werken.
Maar ik zou wel vantevoren goed uitzoeken hoe het zit met salaris en vooral ook met woningen. Ik woon zelf ook in het buitenland en hier is ook enorme woningnood, dus vergis je niet.

Je titel verwijst naar een carrière switch. Waar denk je aan? Ik zou proberen wat concreter te worden. Je schrijft niet welk land en ook niet wat je daar wilt gaan doen. Er zijn vast in andere landen ook tekorten in de zorg etc. Zou je dan in het buitenland een leer-werktraject willen doen? Om je er in te verdiepen moet je natuurlijk eerst weten wat je wilt gaan doen en waar.

Je hebt het over de uitzichtloze NL situatie. Besef je wel dat Nederland een ontzettend goede sociale zekerheid heeft?
In een ander land vind je misschien wel een woning, maar ben je zonder een goedbetaalde baan zeker niet beter af.

Waar wil je geen en wat zou je willen gaan doen?

Ainne schreef op 10-11-2021 om 15:53:

Mij lijkt kapster juist bij uitstek een beroep waarmee je overal wel kan werken.
Maar ik zou wel vantevoren goed uitzoeken hoe het zit met salaris en vooral ook met woningen. Ik woon zelf ook in het buitenland en hier is ook enorme woningnood, dus vergis je niet.

O ja vast, overal zijn kapsters werkzaam. Maar zoek maar eens dat ene dorp waar ze er geen hebben en waar de bewoners het fijn vinden niet meer 16 km verderop te hoeven voor een knipbeurt. Maar als er al een kapper is, is er dan plaats voor een tweede? Daar zal je mee moeten beginnen. daar achter komen.

nlies schreef op 10-11-2021 om 16:34:

[..]

O ja vast, overal zijn kapsters werkzaam. Maar zoek maar eens dat ene dorp waar ze er geen hebben en waar de bewoners het fijn vinden niet meer 16 km verderop te hoeven voor een knipbeurt. Maar als er al een kapper is, is er dan plaats voor een tweede? Daar zal je mee moeten beginnen. daar achter komen.

Kapsters werken meestal via mond-tot-mond reclame en denk dat omdat het een sociaal beroep is het belangrijker is om een local te zijn dan wanneer je een of ander zakelijk beroep zou hebben. 

redbulletje schreef op 10-11-2021 om 16:46:

[..]

Kapsters werken meestal via mond-tot-mond reclame en denk dat omdat het een sociaal beroep is het belangrijker is om een local te zijn dan wanneer je een of ander zakelijk beroep zou hebben.

ja zoiets bedoelde ik ook te zeggen

Als twintiger kun je je ook nog omscholen. In de zorg, onderwijs en techniek zijn banen genoeg.

Dat geen beter plan? En dan kijken of je contacten kunt opdoen om een of meer huisgenoten te zoeken en op die manier een eigen plek te regelen.

Ik ben vroeger zelf kapster geweest en mijn ervaring is dat je met het kappersvak nooit uitgeleerd bent. Er verandert zo veel en zo snel in dit beroep. Je denkt dat je er bent met een goed diploma maar je moet je constant bijscholen en cursussen doen om bij te blijven. Kun je dat ook volgen als het in het Engels is of in de taal van het land waarin je gaat wonen? 

Bij mij is het lang geleden hoor dat ik kapster was maar mijn kapster zegt dat wat er wat bijscholing betreft niks veranderd is en ook wordt het nog steeds slecht uitbetaald en daarom zijn er nog zo veel kappers die zwart bijverdienen om nog een beetje salaris te hebben. 

Als je het puur om de woningnood gaat, kun je ook naar de minder gewilde gebieden in Nederland kijken. Oost-Groningen oid. Misschien zijn daar wel plaatsen waar geen kapper meer is, en vinden ze het fijn dat je komt. Dan houd je de voordelen van het Nederlandse sociale vangnet, je spreekt de taal (al moet je misschien wennen aan het dialect. 
Ik zou dus eerst de mogelijkheden in eigen land onderzoeken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.