Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Als collega ook in een coördinerende rol gaan werken

Hallo allen,

Wie van jullie heeft ervaring om een coördinerende rol op te pakken in een team (10 personen) waarbinnen je allemaal (grotendeels) dezelfde werkzaamheden/taken uitvoert?

Wat voor tips hebben jullie, de do’s en don’ts, ben je de schakel naar het MT, wat vang je wel of niet op, fungeer je als buffer, waar liep/loop je tegenaan?

Het wordt geen echt leidinggevende rol, wel eentje om de werkzaamheden, planning en bredere inzetting van collega’s te stroomlijnen zodat de werkdruk redelijk gelijk blijft, i.p.v. een enorme piek bij de een, terwijl een ander (meer dan) ruimte heeft om bij te springen.

Ik heb vrij recent de vraag gekregen om dit te gaan doen en aangezien dat nooit mijn rol is geweest, ben ik op zoek naar ervaringen, tips, evt. valkuilen etc.

Dank alvast.


Ja, ooit gedaan, liep niet goed af. Vooral omdat de verantwoordelijkheden en bevoegdheden slecht geregeld waren. Ik werd ook geacht input te geven voor de beoordelingsgesprekken van mijn collega's, dat werd heel vervelend. 

Meestal heb je dan een dubbel last van de werkdruk van je eigen werk en het werk van een leidinggevende zonder de bevoegdheden en erkenning. Ik vind het een recept voor ellende. 

Springbok

Springbok

17-07-2021 om 16:31 Topicstarter

Ginevra schreef op 17-07-2021 om 16:21:

Ja, ooit gedaan, liep niet goed af. Vooral omdat de verantwoordelijkheden en bevoegdheden slecht geregeld waren. Ik werd ook geacht input te geven voor de beoordelingsgesprekken van mijn collega's, dat werd heel vervelend.

Dank, dat neem ik mee in de komende weken om verder uit te werken idd. Goeie!
Rot zeg, werd je ook daarop aangesproken via/door collega's?

Dat is toch logisch. Je bent één van je collega's, wanneer men je als een soort verklikker naar het management gaat gedragen dan kom je in een vervelende positie terecht. Voel je je gevleid dat je bent gevraagd?

Bij ons willen ze deze functie ook gaan creëren alleen is er op de hele afdeling niemand die het wil gaan doen. 
Ik zou persoonlijk dan echt een duidelijke hogere functie willen, dat je ook echt recht van spreken hebt. 
Andere lijkt het mij vooral heel veel invloed op de werksfeer hebben. 
Je bent dan niet meer helemaal neutraal ' 1 van ons'. 

Springbok

Springbok

17-07-2021 om 16:42 Topicstarter

Viva-amber schreef op 17-07-2021 om 16:25:

Meestal heb je dan een dubbel last van de werkdruk van je eigen werk en het werk van een leidinggevende zonder de bevoegdheden en erkenning. Ik vind het een recept voor ellende.

Daar kaart je een raak punt aan, vandaar mijn topic ook. Ik heb, gelukkig, een heel fijne teamleider vanuit wie de vraag ook kwam, aangezien zij en ik op dezelfde golflengte zitten aan het verbeteren van de werkzaamheden, efficiënter gaan werken.

Wat me gevraagd is, staat nog echt in de kinderschoenen, heb zeker mijn ideeën erover maar ik wil niet alleen maar de shit over me heen krijgen zodat ik mijn werkzaamheden niet meer naar behoren kan uitvoeren.

Daar zoek ik dus evenwicht in.

In het team waar ik werk, was er al iemand die zo'n soort rol had toen ik er kwam werken. Dat gaat prima, denk omdat de kaders heel duidelijk zijn. Dus duidelijke taken en duidelijke afspraken over waar jij wel en niet over gaat of praat. Mijn collega is gewoon deel van het team, geeft soms wel boodschappen van het MT door en andersom ook boodschappen van ons aan het MT. Dat gaat dan niet gezellig tussendoor, maar formeel zodat duidelijk is dat er verder niet zomaar dingen doorgekletst worden. 

Ik heb zo'n soort rol. Samen met een collega zijn wij elk coördinator voor ongeveer 5 teams van 3-5 personen, waarbij collega's in meerdere teams kunnen zitten. Toen ik begon als coördinator had ik dezelfde functie als mijn collega's in mijn teams, inmiddels heb ik een hogere functie net als mijn collega (hoewel mijn collega's volgens mij niet eens weten dat ik promotie heb gemaakt).

In het begin was het zoeken, met name een aantal oudere collega's hadden moeite met mijn nieuwe rol en stelden steeds van alles ter discussie. Gelukkig heb ik een manager die mij steunde en hij heeft meerdere keren gesprekken gehad met die collega's. Dat voelde voor mij een beetje als een zwaktebod (had ik het niet zelf op moeten lossen) maar het ging om erg hiërarchisch ingestelde collega's die ik echt niet kon overtuigen. Heb jij een manager die je kan steunen in dit soort situaties? Dat zou ik wel heel belangrijk vinden. Omdat ik confrontaties lastig vond heb ik een management cursus gedaan, dat heeft me ook erg geholpen.

Wat verder heel fijn is, is dat ik het dus samen met een collega doe en wij vrijwel altijd op dezelfde lijn zitten. Elke week heb ik een overleg met mijn manager en die collega om van alles te bespreken, dat is ook fijn. De lange termijn visie maken we ook met z'n drieën en iedere maand praten we onze directeur bij. Het voelt dus alsof ik er niet alleen voor sta en dat scheelt heel erg, dus ik zou jou ook aanraden om een maatje of iets dergelijks te zoeken. Verder vind ik het wel erg leuk en ik leer er veel van! Inmiddels zit ik 2 jaar in deze rol en gaat het vanzelf, ik ben al een beetje aan het nadenken over een volgende stap. Dus het kan echt een leuke kans zijn, het is niet altijd makkelijk maar met goede hulp kom je heel ver.

Springbok

Springbok

17-07-2021 om 17:16 Topicstarter

Viva-amber schreef op 17-07-2021 om 16:35:

Dat is toch logisch. Je bent één van je collega's, wanneer men je als een soort verklikker naar het management gaat gedragen dan kom je in een vervelende positie terecht. Voel je je gevleid dat je bent gevraagd?

Dat zijn dan ook mijn vragen, als je alsnog een collega blijft maar met een coördinerende rol, oftewel, af en toe een andere pet opzetten.

Dat is dus iets waar ik graag van weg blijf idd, dat ik als verklikker te boek ga staan. Dat is ook totaal niet het idee/insteek. Kan me indenken dat dat wel zo kan overkomen idd. Hell, verre van dat. Als er iets is waar ik een schijthekel aan heb, is het wel achter de ellenbogen werken. Brrrr.

Of ik me gevleid voel om dit te gaan doen? Ja, toch wel, want ik heb me nooit op die manier ambitieus opgesteld om hogerop te willen gaan. Wel, door evaring in de afgelopen 13 jaar opgebouwd te hebben, het reilen en zeilen in 'mijn' functie weer te geven en waar verbeteringen liggen. En nu we van 2 locaties naar 1 locatie zijn gegaan, ben ik gevraagd om dat te gaan stroomlijnen. Dat daar weerstand op gaat komen, ongetwijfeld. Niet alleen in onze eigen functie maar ook in andere functies die dat gaan raken.

Springbok

Springbok

17-07-2021 om 17:20 Topicstarter

Piratenkoningin schreef op 17-07-2021 om 16:42:

In het team waar ik werk, was er al iemand die zo'n soort rol had toen ik er kwam werken. Dat gaat prima, denk omdat de kaders heel duidelijk zijn. Dus duidelijke taken en duidelijke afspraken over waar jij wel en niet over gaat of praat. Mijn collega is gewoon deel van het team, geeft soms wel boodschappen van het MT door en andersom ook boodschappen van ons aan het MT. Dat gaat dan niet gezellig tussendoor, maar formeel zodat duidelijk is dat er verder niet zomaar dingen doorgekletst worden.

Hoe zit het dan met jullie werkzaamheden? Die collega doet ook nog hetzelfde of is dat dan verdeeld onder andere collega's?

Ik zou zelf altijd kiezen voor 100% uitvoerend of 100% management en niet de boksbal die er altijd tussen in zit. Wat taken op het gebied van rooster maken of wat andere coordinerende taken prima, maar dat is het, dat soort taken kunnen ook over het hele team verdeeld worden ipv bij 1 persoon, ook handiger bij vakanties en ziekte. Verder zou ik weg blijven bij taken als collega's aanspreken op ongewenst gedrag, input voor beoordelen/functioneren en/of beleid vertalen naar de werkvloer. Above your pay grade, laat je manager het lekker zelf doen. 

Zorg dat je duidelijk hebt wat je extra takenpakket en daarbij behorende verantwoordelijkheden inhouden.

Ik zie het dagelijks. En bij sommigen gaat het prima, en bij anderen moeizaam. Ligt aan de persoon en ook aan het team.

Hoe gaat het binnen het team nu?

Springbok

Springbok

17-07-2021 om 18:07 Topicstarter

Viva-amber schreef op 17-07-2021 om 17:21:

Ik zou zelf altijd kiezen voor 100% uitvoerend of 100% management en niet de boksbal die er altijd tussen in zit. Wat taken op het gebied van rooster maken of wat andere coordinerende taken prima, maar dat is het, dat soort taken kunnen ook over het hele team verdeeld worden ipv bij 1 persoon, ook handiger bij vakanties en ziekte. Verder zou ik weg blijven bij taken als collega's aanspreken op ongewenst gedrag, input voor beoordelen/functioneren en/of beleid vertalen naar de werkvloer. Above your pay grade, laat je manager het lekker zelf doen.

Dat zullen mijn vragen naar mijn teamleider ook zijn idd. Wat verwacht het MT van mij en andersom. Wat mag/kan ik zelf oppakken, wat speel ik door idd. Het gaat allemaal hartstikke nieuw worden en mijn evt. nieuwe rol gaat dan ook nieuw opgezet worden. Ik zie er zelf een enorm leuke uitdaging in, krijg daar echt energie van. Above my paygrade: die was er eerst niet en die gaat gecreëerd worden, ik zou er een schaal op vooruit gaan. Dat is toch best fijn te weten alvast. 

Kijk, dit soort dingen is dan toch zo fijn om eens even de ether in te gooien en even lekker kritische feedback/vragen te krijgen. Tnx Amber 

Geen dank, het is vraag of het die 100 of 150 euro extra waard is. 

Springbok

Springbok

17-07-2021 om 18:42 Topicstarter

NinjeTurtle schreef op 17-07-2021 om 17:23:

Zorg dat je duidelijk hebt wat je extra takenpakket en daarbij behorende verantwoordelijkheden inhouden.

Ik zie het dagelijks. En bij sommigen gaat het prima, en bij anderen moeizaam. Ligt aan de persoon en ook aan het team.

Hoe gaat het binnen het team nu?


Ja zeker en eens met je. Dat gaan we de komende twee weken vorm geven, teamleider en ik. Of ik per se taken moet laten vallen die ik tot nu toe doe, verwacht voor een deel. Op locatie A (waar ik nu werk zeg maar), was het altijd al een onderdeel van het takenpakket geweest dus als ik zaken zou moeten afgeven, zou dat weer opgevuld worden met coördinerende taken en iemand anders die een deel van mijn taken overneemt. 

Om op je vraag antwoord te geven hoe het nu gaat: dat is behoorlijk tweeledig, wat we op zich al wel wisten maar sinds we onder 1 dak werken, komen, met name de functieverschillen en taken, naar voren. Qua regelgeving werken we hetzelfde. Qua uitvoering zit het verschil erin, in functie. Er wordt ook vrij snel geroepen 'dat is niet mijn taak' maar vervolgens ook geen antwoord bij wie je dan wel moet zijn. M.a.w. ga zelf nog maar even shoppen om daar achter te komen. Collegialiteit/teamwork is ver te zoeken, die ik vanuit mijn eigen eerdere locatie, totaal anders gewend ben, juist wel betrokkenheid en pro-actief werken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.