Werk en Opleiding
Danseres
10-12-2025 om 18:02
Al bijna een jaar werkloos en ik kom er niet (meer) tussen lijkt het wel, wat kan ik nog doen?
Ik ben al maanden werkloos. Heb een ww. En zit thuis. Ik probeer een ritme aan te houden van elke dag op tijd opstaan, vacatures zoeken, met recruiters bellen, netwerken, aan mijn linkedin werken etc maar het lukt gewoon niet. Ik ben inmiddels dik in de 50 en hoewel recruiters zeggen dat het juist fijn is dat ik wat bagage meeneem begin ik inmiddels anders te denken. Ik solliciteer niet zomaar in de rondte, doe dit heel selectief en sta in nauw contact met headhunters sta open voor interim maar het lukt echt niet. Ik snap dat de markt dun gezaaid is in mijn werkveld maar dit is me in al die jaren (35 plus) nog nooit overkomen. Mijn werkveld is de ict. Mijn laatste functie was senior product owner. Ik wil overal aan de slag in Nederland en ben gewend veel te reizen. Maar het thuiszitten breekt me op. Ik moet mezelf echt aanjagen en ook in huis krijg ik inmiddels weinig uit mijn handen. Het uwv kan niks voor me doen want die zeggen alleen dat ik een goed cv heb en er wel weer tussenkom. Ik heb in de tussentijd cursussen gevolgd, heel veel genetwerkt, ben naar bijeenkomsten geweest, heb mijn cv tig keer opgepoetst, honderden brieven geschreven maar ik krijg 99 procent van de keren niet eens een reactie, geen afwijzing helemaal niks. En als er al een afwijzing komt dan is het een standaard afwijzing en kan er niet achteraan gebeld worden. Ik heb dus geen idee hoe het komt dat ik maar niet aan de baan kom. Ik heb mijn looneis allang losgelaten. Vind het prima om aan de andere kant van het land te moeten werken. Is er hier iemand die nog tips heeft of kan meedenken wat ik eventueel nog zou kunnen veranderen?
Zeespiegel
10-06-2026 om 18:06
Danseres schreef op 10-06-2026 om 16:04:
[..]
Niet verder dan tweede ronde. De ene keer hoor ik wel wat, 99 procent van de keren niets. Dan doe je een dikke assessement en hoor je nul terug. Maar wat een lulkoek. Ik ben het vertrouwen volledig kwijt.
Ik heb geen loopbaancoach in eigen netwerk dus begrijp niet precies wat je bedoelt. UWV doet niks vandaag en gisteren opnieuw contact gehad. Ik heb de urgentie heel duidelijk laten weten.
Jongens ik WEET HET GEWOON NIET MEER!
Bemiddelingsbureaus voor ict' ers boven de 50 kan ik niet vinden of bestaan niet of de site is uit de lucht.
![]()
Loopbaan coaches kan je gewoon op googlen.
Yumi
10-06-2026 om 18:09
Danseres ik ben niet thuis in jou vakgebied waardoor ik de plank wellicht missla, maar misschien ook niet.
Lyncwise Executive Search & Interim verbindt bijzondere bedrijven en getalenteerde professionals, op managementniveau, vast en interim. Vanuit gedegen vakinhoudelijke kennis en ervaring adviseren wij senior professionals bij hun loopbaankeuzes en helpen wij organisaties om hun toekomstige leiders aan te trekken. Dit met winnende combinaties van ambities en talent als resultaat.
Welkom bij Lyncwise Executive Search & Interim | Lyncwise.nl
Lyncwise Executive Search en Interim is ‘trusted advisor’ van zowel getalenteerde kandidaten als bijzondere bedrijven. Al ruim 10 jaar begeleiden we mensen met ambitieuze loopbaandoelstellingen. We adviseren en coachen senior professionals bij de keuze van de ideale vervolgstap in hun carrière binnen of buiten hun organisatie. Met uw drijfveren en aspiraties als startpunt helpen we u graag bij uw loopbaan en ontwikkeling.
Joszy
10-06-2026 om 18:10
Je eigen netwerk is niet alleen wie je zelf kent. Als je zoveel ervaring hebt kan ik me bijna niet voorstellen dat je niemand kent die wel eens een loopbaancoach heeft gehad. In jouw netwerk zullen hopelijk meer mensen zitten die in jouw sector werken, die kunnen je toch veel gerichter helpen dan een schot hagel op dit forum.
DeOnbekende
10-06-2026 om 19:20
Je hebt alles uitgespeeld qua zoeken, aanschrijven, netwerken, etc. Je bent ook regelmatig uitgenodigd, dus in je cv zit het hem ook niet echt. Wat zou je, als je heel kritisch naar jezelf kijkt, kunnen verbeteren als het op je presentatie en communicatie tijdens het gesprek aankomt?
Dat hoef je hier natuurlijk niet te beantwoorden, maar ik hoop dat het je lukt dat voor jezelf wel te doen. En dat je verder komt dan "niets" of "de gesprekspartner was incapabel".
Anna89
10-06-2026 om 19:24
Een bekende van mij met ongeveer jouw it-achtergrond en woonachtig in de randstad kon met 55+ ook geen andere baan meer vinden. Diegene heeft toen een aantal jaar mondjesmaat als zzp'er onder niveau gewerkt en is nu met vervroegd pensioen. Is zo nu en dan een zzp-opdracht niet beter dan niks? Ondertussen kun je verder zoeken naar iets geschikts. Of ga in de detachering; daar nemen ze je al heel gauw aan. Dan hoef je niet zelf te zoeken.
Neweve
10-06-2026 om 20:43
Danseres schreef op 10-06-2026 om 16:30:
[..]
Dit is precies my line. Dus ik bewandel alle paden die ik maar kan bedenken. Ik ben niet zwart wit. Ik fakkel de tips af omdat ik gefrustreerd ben en ze allemaal al geprobeerd heb.
Ik denk dat het helpt als je verteld waarom het niet werkt (als je wil). Dat helpt ons weer alternatieven of betere passende opties te vinden.
Je frustratie is te voelen maar door hard alleen hard nee te roepen blijf je de muur doen terwijl iemand anders vanaf een afstandje misschien nog een raampje ziet waar je doorheen kan.
Als je het over een netwerk hebt; je hebt hier een forum vol die met je meedenkt. Dus hoe meer jij probeert open te staan hoe harder wij aan het zoeken en helpen kunnen.
En ook al levert het niks op; je mag op gesprek komen! Kortom ergens ziet iemand wel iets in. Je zit blijkbaar in de top 10% van brieven, dus een nietsnut ben je niet. Om een of andere reden zijn er andere die net iets beter passen.
Wat heb je met de feedback na de gesprekken gedaan die je tot nu toe hebt gekregen?
Danseres schreef op 10-06-2026 om 16:32:
[..]
Nee niet op het assessment dat wordt ook steeds gezegd. Ik ben veelal een 100 procent match. En daarna blijft het stil. Ik heb die dingen zelf in elkaar gedraaid en afgenomen. Ik weet precies wat ze willen horen (waarmee ik niet bedoel dat ik maar wat invul)
Weet jij wat "ze" horen willen of weet jij wat JIJ horen wilt als jij in de leidinggevende/selecterende positie zat? Zoals ik zei: ik denk dat het met de kennis wel goed zit. Maar mogelijk zoeken ze juist een verbindende leidinggevende, of juist iemand die directief is, of een vrouw, of iemand die iets van ict weet maar vooral goed is met geld. De assessments die ik ken op hoog niveau gaan meer over persoonlijkheid dan iq en daar kan je niet 100% op scoren.
Neweve
10-06-2026 om 20:47
en op je concrete vraag
https://loopbaanadvies-ict.nl/
Of
https://plusit.nl/
En wat ik zelf een fijne partij vond:
https://voor.nl/
Zij gaan eerst met jou in gesprek en geven ook aan hoe je overkomt in zo'n gesprek en waar je sterke/zwakke kanten zitten voor de klant.
Auran
10-06-2026 om 21:03
Geen idee of het al geopperd en afgeschoten is, maar als docent informatica het onderwijs in. Eerst een jaar onbevoegd beginnen en kijken of het wat is. Dan je bevoegdheid gaan halen via een zijinstroomtraject. Een baan vind je zo, je zal niet afgewezen worden omdat je overgekwalificeerd bent en dit is dé tijd ervoor, zo vlak voor de zomervakantie.
Heel prima salaris mee te verdienen, als je voldoende uren kan maken. Grote kans dat je wordt weggekocht door een of ander bedrijf voor je je bevoegdheid binnen hebt. Gebeurt met al onze informaticadocenten en ict'ers.
Yumi
10-06-2026 om 23:09
absor schreef op 10-06-2026 om 21:19:
ik moet inmiddels denken aan de podcast ‘op zoek naar marlotte’
Moeten we Zembla inschakelen?
Broadway
11-06-2026 om 07:50
Danseres schreef op 10-06-2026 om 16:32:
[..]
Nee niet op het assessment dat wordt ook steeds gezegd. Ik ben veelal een 100 procent match. En daarna blijft het stil. Ik heb die dingen zelf in elkaar gedraaid en afgenomen. Ik weet precies wat ze willen horen (waarmee ik niet bedoel dat ik maar wat invul)
Ik zoek nog steeds een ict bemiddelingsbureau voor c level 50 plussers
nogmaals: zoek begeleiding want dit is simpelweg onmogelijk.
geweldig gesprek, tóp assessment en dan niks meer.
dat kan één keer, misschien twee keer, maar niet in jouw frequentie dus er gaat denk ik iets heel erg mis in jouw beleving/ervaring van het gebeuren of er is iets anders aan de hand.
Schemerlampje
11-06-2026 om 09:05
Schemerlampje schreef op 28-05-2026 om 09:18:
Maar als het uit kon om nu ongeveer met vroegpensioen te gaan, waarom kom je dan nu zo in de problemen? Waarom ga je dan nu niet met vroegpensioen?
Nogmaals deze vraag. Volgens mij heb je die nog niet beantwoord.