Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Al bijna een jaar werkloos en ik kom er niet (meer) tussen lijkt het wel, wat kan ik nog doen?

Danseres

Danseres

01-06-2026 om 17:18 Topicstarter

Overigens ben ik elke dag buiten, ik wandel minstens een uur per dag, weer of geen weer, plus ik maak muziek en maak kunst. Ik kan er ivm privacy niet teveel over uitweiden maar ik kom echt wel onder de mensen ook door mijn vrijwilligerswerk. Maar ik solliciteer ook veel, ga naar banenmarkten, ga naar conferenties en doe cursussen en ontwikkel apps om oa beter te worden in AI. Ik vind mezelf best een catch al zeg ik het zelf. Maar ja zij niet en daar gaat het om

Danseres

Danseres

01-06-2026 om 17:20 Topicstarter

Zeespiegel schreef op 29-05-2026 om 15:50:

[..]

In sommige gevallen lijkt wat hier gegeven wordt ook veel meer op kritiek dan op feedback. En lijken mensen ook heel erg aan te nemen dat hun indruk van een volstrekt onbekende helemaal de enige juiste waarheid is. Danseres komt hier om zijn/haar frustratie te luchten. En dan wordt meteen aangenomen dat Danseres ook zo het gesprek ingaat.

Meer dan een jaar naar werkzoeken is heel stressvol, en per definitie demotiverend. Vanwege dat je in dat jaar dus heel veel nee te horen krjjgt. Ja dan durf je op den duur niet meer te hopen. Zelf al heb je aan alle kanten de indruk dat het een match is. Dat is geen negatieve instelling, maar zelfbescherming.

Dankjewel. Dit doet me echt goed. Dankjewel. Je slaat de spijker zo op z' n kop.

Murphy's Law heeft ook een houdbaarheidsdatum Danseres, op een dag is het raak!

Een tweede gesprek en dat twee keer! 
Dan lijkt de basis (cv en brief) in ieder geval goed. Ik ga voor je duimen. 

En als je het niet wordt: mijn ervaring is dat iedereen die op een 2e gesprek mag komen geschikt is. Het gaat dan puur om de klik/het gevoel (en soms wat het team mist bijvoorbeeld leeftijd, man-veouw verhouding of een specifiek stukje kennis). 

Elke keer als ik berichten zie, hoop ik zo dat je ons komt vertellen dat je weer een baan hebt. Ik ga nog even door met duimen. 

Danseres

Danseres

01-06-2026 om 19:48 Topicstarter

Okay ik zal even wat duidelijkheid geven want ivm privacy kan ik niet helemaal de diepte in gaan. Neem me dat alsjeblieft niet kwalijk. Sommige opmerkingen, echt wel lief en goed bedoelt zetten geen zoden aan de dijk. Wordt maar klokkenmaker of ga de zorg of het onderwijs in. Ik heb met 2 personen van het uwv gesproken, ze gaan toch echt niks komma nul voor me doen. Ik heb een lang en goed ardbeidsverleden, hoogopgeleid, lang cv, veel werkervaring bladiebla. Mensen zoals ik daar doen ze toch echt niks voor. Alles wat ik afgelopen jaar heb gedaan is op eigen initiatief en eigen kosten. Cursussen, conferenties, tig kopjes koffie drinken, bij bedrijven langs die eerst een klant van me waren. Cv tig keer aanpassen, relevant blijven op linkedin kost ook tijd. Ik denk, hoe goed bedoelt ook, de tips hier niet werken voor mij en mijn situatie. En ik bedoel dat niet lullig maar ik moet ook realistisch zijn. Om die reden denk ik dat ik dit topic even laat voor wat het is. Ik kan het achterste van mijn tong niet laten zien ivm mijn functies en jullie kunnen daardoor niet echt goede tips geven en dat loopt daardoor langs elkaar heen.

Ik kan en wil nog wel echt benadrukken dat ik alles uit de kan heb gehaald dat erin zit. Alles aanpak, maar dat ik wil ook blijven benoemen dat als je eenmaal, ik noem maar wat, minister bent geweest geen vakkenvuller meer kunt worden. Ik ben (te) oud ik woon (te)ver weg (aangegeven bereid te zijn te verhuizen etc) En verder krijg je NUL reacties. Er is niet eens een telefoonnummer, vaak weet je niet eens om welk bedrijf het gaat of je krijgt een non reply mail met een standaard antwoord. En dit is in de gunstige gevallen want meestal hoor je dus sowieso niks.

Ik ben werkzaam geweest in grote bedrijven, corporate, e-commerce, AI, Zuidas, etc etc. Ik zat in het MT, ik sprak voor grote conferenties voor honderden mensen in het buitenland. Ik bedoel niet dat ik geweldig ben maar niemand wil mij voor minder en dat snap ik. Ik zou een brief van iemand zoals ik die solliciteert als webdesigner niet eens lezen. En 99 procent wordt door een bot op basis van je eerste paar woorden al afgekeurd.

Veel grote maar vage buitenlandse bedrijven die random one click vacatures eruit gooien, totaal onduidelijk waar het om gaat, geen mail adres, geen nummer. Je mag je cv achterlaten en vervolgens word je weken later gebeld of ze tegen betaling je cv die je toen hebt achter gelaten mogen upgraden. Nee dankje.

Ik heb jaren ervaring met die andere kant van de tafel. Ik snap hoe het werkt ook met de grote jongens. Maar ik kom er niet tussen en dat frustreert me helemaal de pan uit. Op jullie advies naar een POH gegaan, af en toe een dag er niet mee bezig zijn, wandelen, leuke dingen doen. Maar het is allemaal nogal wat. Het hele gezin hangt uit elkaar hierdoor.

En een kleiner huisje kopen met een vrouw die zzp' er is en ik met een ww is natuurlijk niet mogelijk. We krijgen niet eens een hypotheek al zou die tig keer zo laag zijn. Bottom line is dat we knel zitten en dat dit ons opvreet inmiddels. Kan er van alles worden gezegd over ontspanning of lekker even niks. Maar je neemt het mee naar bed en staat er mee op. Als dit het is dan ben ik verplicht met vervroegd pensioen, heb ik al die jaren gewerkt om straks bij mijn schoonmoeder op zolder te eindigen, want dat is zo' n beetje het scenario wat nu in mijn hoofd zit. Houd maar eens hoop in deze tijden. Het is nogal wat allemaal. Ik zou met liefde een stap terug zetten of kleiner gaan wonen maar dat kan in onze situatie helemaal niet. We hebben maanden geleden al met een financieel adviseur hier naar gekeken. 

Sorry dat ik er even doorheen zit. Dank voor het idee om klokkenmaker te worden.  Misschien ga ik dat ooit nog wel eens doen. Maar voor nu. Nee. Sorry.

Ik hoop me snel te kunnen melden met goed nieuws en dat hoop ik echt. Voor mezelf, mijn vrouw, mijn gezin en iedereen die mij lief heeft. En ik snak naar vakantie of een weekendje weg inmiddels, maar ja.

Het hele gezin hangt uit elkaar? Dat klinkt alsof jij je stress niet alleen hier ventileert. Fijn dat je een schoonmoeder hebt die haar zolder beschikbaar wil stellen. 

maar als ik lees wat je gedaan hebt denk ik alleen: dat niveau banen gaan via via binnen het netwerk, soms via een recruiter. Of het zijn consultants, zeker it gerelateerd.

Je hoeft je hier toch niet te verdedigen. Pik er uit waar je wat aan hebt en wat niet bij je past, laat je gaan. 

Danseres

Danseres

01-06-2026 om 20:35 Topicstarter

ToetieToover schreef op 01-06-2026 om 19:59:

Het hele gezin hangt uit elkaar? Dat klinkt alsof jij je stress niet alleen hier ventileert. Fijn dat je een schoonmoeder hebt die haar zolder beschikbaar wil stellen.

Hoe denk je dat zo' n situatie precies gaat na anderhalf jaar ongeveer. Onze kinderen het gezin krijgt daar onherroepelijk mee te maken het is ook een deel van hun leven en zekerheid (ineens geen collegeld meer kunnen betalen bijv is best een ding) maar goed heel fijn dat we kunnen hokken bij mijn schoonmoeder 3 hoog achter die nog wel een slaapbankje over heeft. Look at the bright side.

Danseres

Danseres

01-06-2026 om 20:37 Topicstarter

Ysenda schreef op 01-06-2026 om 20:01:

maar als ik lees wat je gedaan hebt denk ik alleen: dat niveau banen gaan via via binnen het netwerk, soms via een recruiter. Of het zijn consultants, zeker it gerelateerd.

dat klopt

Danseres schreef op 01-06-2026 om 20:35:

[..]

Hoe denk je dat zo' n situatie precies gaat na anderhalf jaar ongeveer. Onze kinderen het gezin krijgt daar onherroepelijk mee te maken het is ook een deel van hun leven en zekerheid (ineens geen collegeld meer kunnen betalen bijv is best een ding) maar goed heel fijn dat we kunnen hokken bij mijn schoonmoeder 3 hoog achter die nog wel een slaapbankje over heeft. Look at the bright side.

Ik snap echt dat het heftig als je zo in inkomen achteruit gaat maar er zijn legio studenten die hun eigen college geld moeten betalen. Die gewoon een bijbaantje hebben om kosten betalen. Als jullie inkomen zo laag is dan krijgen ze misschien wel extra stufi. 

Danseres

Danseres

01-06-2026 om 21:21 Topicstarter

krulliebollie schreef op 01-06-2026 om 21:10:

[..]

Ik snap echt dat het heftig als je zo in inkomen achteruit gaat maar er zijn legio studenten die hun eigen college geld moeten betalen. Die gewoon een bijbaantje hebben om kosten betalen. Als jullie inkomen zo laag is dan krijgen ze misschien wel extra stufi.

Uh nee. Pech generatie en 3 x uni. Ik denk het niet

Danseres schreef op 01-06-2026 om 21:21:

[..]

Als ze gestart zijn in de pech-generatie maar nu nog steeds studeren dan krijgen ze nu toch wel studiefinanciering? Mijn oudste is begonnen zonder basisbeurs alleen reisproduct maar ze krijgt nu al wel een aantal jaar basisbeurs.

Wij willen beide kinderen zonder lenen door de studie helpen dus verwachten we wel dat ze de leukigheid naast de studie zelf betalen met een bijbaan.

Laat ze gewoon eens kijken of ze nog recht hebben op basisbeurs. 

Als ze dik in de 20 zijn moeten ze toch ook begrijpen dat hun ouders, met een terugval in inkomen,  niet meer alles kunnen betalen ook al zou jij dat heel graag willen. Werken om je studie te bekostigen is echt niet gek.

Danseres schreef op 01-06-2026 om 21:21:

[..]

Als ze nu nog studeren hebben ze gewoon recht op stufi. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.