Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Al bijna een jaar werkloos en ik kom er niet (meer) tussen lijkt het wel, wat kan ik nog doen?

haarklover schreef op 27-05-2026 om 12:01:

[..]

Ik denk het niet.
Niet eens. Ik denk dat danseres in een soort paniek-stand zit, en niet goed in staat is om alternatieven te zoeken.

Ik denk dat dit naast elkaar kan bestaan.  

haarklover schreef op 27-05-2026 om 12:01:

[..]

Ik denk het niet.
Niet eens. Ik denk dat danseres in een soort paniek-stand zit, en niet goed in staat is om alternatieven te zoeken.

En dat maakt het wel lastig. Want de huidige werkwijze heeft bewezen niet te werken. Tegelijkertijd snap ik ook dat je mentale ruimte en energie moet hebben om alternatieven te bekijken. 

@to, is het voor jou mogelijk om enkele dagen geen sollicitatie te sturen maar juist ruimte te nemen voor de alternatieven. Schrijf er een paar op, Bekijk de kosten en baten en de kansen/risico's (Kortom behandel ze als verschillende "projecten" op je backlog) en kijk dan welke prio heeft/krijgt.  Daar kan je de mba ook in meenemen, maar heel eerlijk ik denk dat dat veel kosten en risico's heeft en waarschijnlijk minder kansen als andere opties. 

Netherfield schreef op 27-05-2026 om 11:52:

Toch is zorg wel een heel andere manier van met mensen werken dan als product owner, lijkt mij zo.

zeker, maar als TO zegt zover mogelijk bij mensen weg te willen blijven dan is PO echt niet geschikt.

Maar juist dat zijn de wat 'zachtere' dingen die vanaf een forum zo lastig te 'zien' zijn. Stel to vertelt tijdens een sollicitatie dat ze niet met mensen wil werken (bijv op de vraag waarom ze op deze en niet die andere vacature heeft geschreven) dan kan dat een negatief beeld geven. Ook de reacties tijdens zo'n gesprek kunnen dat doen. Ze maken ook een inschatting hoe iemand in een team zal passen en bij het bedrijf. En ook dingen die je zelf geen probleem vindt zoals reizen kunnen wel een 'probleem' worden als een ander bij wijze van naast de deur van het bedrijf woont. 

Ook de manier van feedback vragen. Iemand gaf hier al mooie tips over de manier waarop dat kan. Een manier waarop ke zelf leert én jezelf nog eens positief laat zien. Er zijn ook mensen die wat bozig feedback vragen "hoezo is dat niet goed genoeg? Ik heb anders wel die en die scholing gevolgd en dit klopt precies dus zeg jíj maar eens hoe het beter kan". Of "oh nee, niet goed genoeg? oh shit shit shit, ik dacht echt dat het goed zou zijn, ohhh wat erg, sorry, sorry, hoe eh kan ik het beter doen, of ja, heb je daar tijd voor? sorry he". Dat zijn beiden geen handige manieren. Maar het kan op het forum gezet worden als: maar ik heb feedback gevraagd en krijg niks zinnigs terug.

Zelf ook wel eens iemand afgewezen met een perfect cv en een perfecte brief en op papier beter dan de andere sollicitanten. Maar het gesprek liep niet, de antwoorden waren net 'erlangs' en ze wist zelf dat ze veel kennis en ervaring had, maar begreep vragen over samenwerken/conflict/meningsverschil niet want; zij wist hoe het moest en dat zou ze dan wel uitleggen aan die ander. Op de vraag wat dan als die ander boos zou worden en het op diens eigen manier zou willen doen schrok ze zichtbaar, dat zou toch wel erg onprofessioneel zijn en zoiets had ze nog nooit meegemaakt. Een antwoord op; en wat zou jij doen kwam niet; die ander zou zich anders moeten gedragen, die vraag hoorde niet bij haar. Na de afwijzing heeft ze nog bozig opgebeld. Waarom zij het niet was geworden. Omdat we haar echt niet in het informele team met wel een paar pittige karakters zagen functioneren. Maar dat was 'geen antwoord'. Sja.

Meesje schreef op 27-05-2026 om 14:24:

Maar juist dat zijn de wat 'zachtere' dingen die vanaf een forum zo lastig te 'zien' zijn. Stel to vertelt tijdens een sollicitatie dat ze niet met mensen wil werken (bijv op de vraag waarom ze op deze en niet die andere vacature heeft geschreven) dan kan dat een negatief beeld geven. Ook de reacties tijdens zo'n gesprek kunnen dat doen. Ze maken ook een inschatting hoe iemand in een team zal passen en bij het bedrijf. En ook dingen die je zelf geen probleem vindt zoals reizen kunnen wel een 'probleem' worden als een ander bij wijze van naast de deur van het bedrijf woont.

Ook de manier van feedback vragen. Iemand gaf hier al mooie tips over de manier waarop dat kan. Een manier waarop ke zelf leert én jezelf nog eens positief laat zien. Er zijn ook mensen die wat bozig feedback vragen "hoezo is dat niet goed genoeg? Ik heb anders wel die en die scholing gevolgd en dit klopt precies dus zeg jíj maar eens hoe het beter kan". Of "oh nee, niet goed genoeg? oh shit shit shit, ik dacht echt dat het goed zou zijn, ohhh wat erg, sorry, sorry, hoe eh kan ik het beter doen, of ja, heb je daar tijd voor? sorry he". Dat zijn beiden geen handige manieren. Maar het kan op het forum gezet worden als: maar ik heb feedback gevraagd en krijg niks zinnigs terug.

Zelf ook wel eens iemand afgewezen met een perfect cv en een perfecte brief en op papier beter dan de andere sollicitanten. Maar het gesprek liep niet, de antwoorden waren net 'erlangs' en ze wist zelf dat ze veel kennis en ervaring had, maar begreep vragen over samenwerken/conflict/meningsverschil niet want; zij wist hoe het moest en dat zou ze dan wel uitleggen aan die ander. Op de vraag wat dan als die ander boos zou worden en het op diens eigen manier zou willen doen schrok ze zichtbaar, dat zou toch wel erg onprofessioneel zijn en zoiets had ze nog nooit meegemaakt. Een antwoord op; en wat zou jij doen kwam niet; die ander zou zich anders moeten gedragen, die vraag hoorde niet bij haar. Na de afwijzing heeft ze nog bozig opgebeld. Waarom zij het niet was geworden. Omdat we haar echt niet in het informele team met wel een paar pittige karakters zagen functioneren. Maar dat was 'geen antwoord'. Sja.

ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat. Ook als ik kijk hoe het topic hier tot nu toe gaat. 

Danseres

Danseres

27-05-2026 om 17:57 Topicstarter

Net terug van een sollicitatiegesprek. Zoals wel vaker denk ik dan dat er een match is. Dat laten ze ook duidelijk merken in het gesprek. Maar ik reken allang nergens meer op. Ik ben echt wel enthousiast en ik zit goed in de AI inmiddels door veel cursussen en zelfstudie. Ik merk dat de tegenpartij daar ook erg blij van wordt. Maar helaas nog nergens iets concreets.

Het is lief maar ik voel me bezwaard als ik de tips steeds moet afschieten. In de IT werken is net zo breed als werken in de zorg. Als kraamverzorgende kan je niet zomaar even als operatieassistent aan het werk als er geen klanten meer zijn. Als gz psycholoog kan je niet als verpleegkundige in de geriatrie aan de bak. Het is zo breed als maar kan zijn. Ik heb ervaring in de e-commerce. Start-ups en scale-ups. Midden groot tot groot. Budgetbeheer van miljoenen op den duur. Ik kan niet zomaar even tig stappen terug doen. Niet voor mijn geloofwaardigheid en mijn cv maar zeker niet omdat ze me gewoon niet eens willen zien, die brief kan ik iedereen de moeite besparen. Als je al een brief mag schrijven want meestal is het een klik klik via linkedin zonder ruimte voor eigen inbreng en word je beoordeeld door een bot. Dus maak je vooral geen illusies. Ik doe dat iig allang niet meer.

UMCG kijk ik bijna dagelijks, ze zoeken vooral ANIOSSEN en arts onderzoekers, geen product owners of cto' s of lead of tech. Ik kijk ELKE dag hartstikke breed, ik ben er geen dag niet mee bezig behalve dan de weekenden, er is amper wat in dit segment, omscholen wordt niet vergoed, duurt lang en is in zo' n ander veld dat ik mezelf daarbij in mijn voet schiet. Ik ben met een reden deze tak van sport in gegaan. Dat ging 25 plus jaar hartstikke goed ik heb een enorme sprong gemaakt. Tot het ineens ophield.

Iemand had het over software ontwikkeling. Dat is precies waar ik 25+ jaar geleden ben begonnen. Inmiddels ben ik al jaren hun technisch directeur. Je maakt van jezelf een lachtertje als je als 55 plusser tussen de 24 jarige gaat zitten met je bak aan kennis, los nog van het feit dat echt werkelijk niemand je serieus neemt of aanneemt. Het klinkt allemaal heel simpel maar dat is het echt nog niet. Hoe hoger in de boom hoe belachelijk moeilijker het is om ergens tussen te komen. En zoals ik al eerder zei: ik kijk inmiddels echt veel breder maar het zet nul komma nul zoden aan de dijk.

Vandaag mooi gesprek gehad dat wel, dat is al meer dan wat het was. Maar ik durf gewoon geen hoop meer te hebben. Na honderden afwijzingen zonder reden of met suffe redenen houdt het wel eens op in mijn hoofd. Ik blijf mezelf aanzwengelen en ik blijf elke dag in hetzelfde ritme. Ik doe ook dingen buiten het solliciteren en ik heb vrijwilligerswerk en vrienden. Maar het is het allemaal net niet. Ik ben depressief. En ja daar heb ik ook hulp bij. Maar het doet gewoon wat met je kop als je al anderhalf jaar overal wordt uitgescheten en dit eerder nooit het geval was.

Even ter nuancering, ik wil wel met mensen werken maar absoluut niet in de zorg. Daar wordt echt niemand blij van. Als PO werk ik op een heel andere manier met mensen, die stuur ik technisch aan. Ik moet er niet aan denken mensen letterlijk aan te moeten raken of op psychisch niveau mee te moeten levelen. Voor ieder wat wils en iedereen staat ergens in in zijn kracht. En respect voor al deze mensen. Maar mij echt niet bellen

Het ligt dus aan iedereen maar niet aan jezelf?

Danseres

Danseres

27-05-2026 om 18:05 Topicstarter

Oh en ik weet echt hoe ik vriendelijk doch inhoudelijk feedback kan vragen op een afwijzing. Maar vaak is het een no reply mail of een bot of een recruiter die er tussen zit en geen idee heeft en je niet wil doorverbinden of het is de afstand. Meerdere smaken heb ik niet gehad nog. Ik probeer het altijd en het is mijn werk altijd geweest want ik zat tot anderhalf jaar geleden zelf aan die andere kant van de tafel/computer.

Danseres

Danseres

27-05-2026 om 18:06 Topicstarter

Joszy schreef op 27-05-2026 om 18:02:

Het ligt dus aan iedereen maar niet aan jezelf?

Nee het ligt zeker wel aan mijzelf en de tijd miss en mijn leeftijd (die staat alleen niet op mijn cv) en mijn woonplaats. Maar ik weet even niet meer wat ik nog kan doen. Ik stagneer. Maar ik zeg zeker niet dat het aan iedereen ligt dan aan mijzelf. Ik zoek het juist heel erg in mezelf. Ik ben continu het wiel opnieuw aan het uitvinden.

https://werken.belastingdienst.nl/vacatures/forensisch-iter-fiod-e11231

Cybercrime onderzoeken bij de FIOD. Ik zou het zelf willen doen als ik IT ervaring had. Nou kijken ze bij de belastingdienst meer naar competenties dan naar diploma’s. Ik hoop dat dit iets voor jou is Danseres!

Het heeft toch ook geen zin om iedere dag alle vacaturesites af te gaan. Zoveel meer zal er per dag niet opkomen. 

Wat fijn dat je vandaag weer een leuk gesprek had. Hopelijk wordt het wat. Ik denk dat er heel veel mensen hier voor je duimen. 

Ik ben het met je eens dat er veel verschillende functies in de it zijn. Tegelijkertijd denk ik dat een goede senior product Owner juist een breder scala aan functies kan dan een senior Windows beheerder. Als product Owner moet je namelijk zowel coördinerende/leidinggevende, communicatie als technische affiniteit hebben.  Dus teammanager, projectleider, programmamanager, verander coördinatie, Agile Coach etc (En afhankelijk van de inhoudelijke kennis is verschuiven naar informatiemanager/architect ook geen gekke). 

Nikki1973 schreef op 25-05-2026 om 12:55:

[..]

Dat vind ik echt heel raar. UWV heeft zeker wel opties om te ondersteunen.

andere optie: Ga naar het werkcentrum, ben je daar al geweest?
https://werkcentrumgroningennoorddrenthe.nl/?gad_source=1&gad_campaignid=23166371923&gbraid=0AAAAAC6ST0JYTXjs5wGJZneFUmDTgQvfA&gclid=CjwKCAjw5s_QBhAdEiwADD_gBsfzQ6S_B6spvo91EUjLVZLR5iqQZuC-8gc7X5JKv97611ekbpaLgRoCqCIQAvD_BwE

Ik zou je heel graag willen helpen maar ivm mijn eigen herkenbaarheid ben ik wat terughoudend.

Ik quote mezelf nog maar even. 

Morgen Banenmarkt op de vismarkt tussen 11 en 17u.

Danseres schreef op 27-05-2026 om 18:06:

[..]

Nee het ligt zeker wel aan mijzelf en de tijd miss en mijn leeftijd (die staat alleen niet op mijn cv) en mijn woonplaats. Maar ik weet even niet meer wat ik nog kan doen. Ik stagneer. Maar ik zeg zeker niet dat het aan iedereen ligt dan aan mijzelf. Ik zoek het juist heel erg in mezelf. Ik ben continu het wiel opnieuw aan het uitvinden.

En dat lijkt me nou een goede reden om een coach in te huren. Je loopt al zo lang in kringetjes, dat de uitgelopen sporen de diepte van loopgraven hebben bereikt. Iemand van buitenaf kan met je sparren en net dat zetje geven om daar uit te komen, terwijl je in je eentje niet meer tegen de wanden op kan klimmen. 

Danseres schreef op 27-05-2026 om 17:57:

Inmiddels ben ik al jaren hun technisch directeur. 

Het gaat er nu natuurlijk om dat je al een jaar lang niet meer die technisch directeur bent. Wellicht moet je na een jaar concluderen dat het oude salaris of daar in de buurt er niet meer in zit. 
Dus daadwerkelijk dat plan B maken. Als je iets anders gaat doen, met een significant lager salaris, wat is er dan wel mogelijk. Welk huis kun je wel betalen. 
Welke beroepen komen na omscholing wel in aanmerking.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.