Werk en Opleiding
Danseres
10-12-2025 om 18:02
Al bijna een jaar werkloos en ik kom er niet (meer) tussen lijkt het wel, wat kan ik nog doen?
Ik ben al maanden werkloos. Heb een ww. En zit thuis. Ik probeer een ritme aan te houden van elke dag op tijd opstaan, vacatures zoeken, met recruiters bellen, netwerken, aan mijn linkedin werken etc maar het lukt gewoon niet. Ik ben inmiddels dik in de 50 en hoewel recruiters zeggen dat het juist fijn is dat ik wat bagage meeneem begin ik inmiddels anders te denken. Ik solliciteer niet zomaar in de rondte, doe dit heel selectief en sta in nauw contact met headhunters sta open voor interim maar het lukt echt niet. Ik snap dat de markt dun gezaaid is in mijn werkveld maar dit is me in al die jaren (35 plus) nog nooit overkomen. Mijn werkveld is de ict. Mijn laatste functie was senior product owner. Ik wil overal aan de slag in Nederland en ben gewend veel te reizen. Maar het thuiszitten breekt me op. Ik moet mezelf echt aanjagen en ook in huis krijg ik inmiddels weinig uit mijn handen. Het uwv kan niks voor me doen want die zeggen alleen dat ik een goed cv heb en er wel weer tussenkom. Ik heb in de tussentijd cursussen gevolgd, heel veel genetwerkt, ben naar bijeenkomsten geweest, heb mijn cv tig keer opgepoetst, honderden brieven geschreven maar ik krijg 99 procent van de keren niet eens een reactie, geen afwijzing helemaal niks. En als er al een afwijzing komt dan is het een standaard afwijzing en kan er niet achteraan gebeld worden. Ik heb dus geen idee hoe het komt dat ik maar niet aan de baan kom. Ik heb mijn looneis allang losgelaten. Vind het prima om aan de andere kant van het land te moeten werken. Is er hier iemand die nog tips heeft of kan meedenken wat ik eventueel nog zou kunnen veranderen?
Meesje
26-05-2026 om 19:18
DeOnbekende schreef op 26-05-2026 om 19:04:
[..]
Ik denk dat de kern vooral is dat je erop voorbereid moet zijn dat je ooit misschien weer terug moet qua levensstandaard. Ik ben zeker wel luxer gaan leven toen mijn inkomen hoger werd, want ik werk niet om het allemaal mee mijn graf in te nemen. Als ik zonder werk kom te zitten kan ik mijn hypotheek nog betalen, maar houdt het op met de vakanties en luxe auto. Niet leuk, maar geen drama.
Ik zou het een groter drama vinden als ik me een slag in de rondte werk, om vervolgens om het jaar een weekje "bij te mogen komen" op een budgetcamping.
Ergens een gezonde middenweg idd. Al het geld dat je verdient zien als 'netto loon' is niet verstandig. Maar alles oppotten en jezelf niks leuks meer toestaan is het andere uiterste. Dan was een dienstverband mss handiger als je zo risicomijdend bent.
Miraval
26-05-2026 om 21:22
TO ik lees verder dat jullie hele situatie op zijn zachtst gezegd nijpend/kritiek is? Je hebt een hogere opleiding en wil natuurlijk graag bijbehorende functie met beloning, maar na meer dan 1 jaar zoeken kom je eigenlijk nergens tussen wat ten koste gaat van de gezondheid van je partner.... ik vind dat best heel verdrietig om te lezen, vooral omdat er zoveel werk is alleen niet in jouw vakgebied.
Heb je al eens gedacht aan omscholing in een compleet andere richting? Zoals hier was voorgesteld een BBL in bijvoorbeeld de zorg? Er is ook een hele grote vraag naar examinators bij het CBR, opleiding is al betaald wanneer je door de selectieprocedure komt en de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn ook goed. Of rijinstructeur? Ook heel veel vraag naar, het is misschien niet het best betaalde beroep, maar (zeker als je voor jezelf begint) door de uren die je kunt maken houd je wel een leuk salaris over, wellicht genoeg zodat je partner op adem kan komen?
De zorg, onderwijs, eigenlijk veel praktisch geschoolde beroepen, zelfs chauffeurs als je je C rijbewijs wil halen met code 95, springen ze om mensen. Het UWV kan wellicht helpen met bijscholingen die betaald worden. In mijn tijd voor opleiding rijinstructeur was 80% door het UWV gestuurd en betaald. En je hebt eigenlijk direct werk bij een rijschool omdat er niet aan personeel te komen is. Ja dan zul je een stap terug moeten doen qua financiën, maar dan ben je iig weer wel aan het werk.
Want heel sec gezegd, deze situatie is onhoudbaar voor je partner en voordat je alles kwijt raakt wat je samen hebt opgebouwd, kun je je verdiepen in een compleet andere sector, en wellicht niet alles kwijtraken.
Danseres
26-05-2026 om 22:37
Iets in de zorg is ECHT niet mijn ding. Ik ben analytisch en zit ergens op het spectrum. Ik wil zo min mogelijk met mensen werken en zoveel mogelijk met data. Niet iedereen is geschikt voor alles. Morgen een sollicitatiegesprek. Jullie gaan het horen.
Netherfield
26-05-2026 om 23:10
Klopt, zodra je HBO niveau of hoger hebt, denkt het UWV dat je het allemaal prima zelf kan…
haarklover
27-05-2026 om 07:41
Danseres schreef op 26-05-2026 om 22:37:
Iets in de zorg is ECHT niet mijn ding. Ik ben analytisch en zit ergens op het spectrum. Ik wil zo min mogelijk met mensen werken en zoveel mogelijk met data. Niet iedereen is geschikt voor alles. Morgen een sollicitatiegesprek. Jullie gaan het horen.
Is software-ontwikkeling ook goed?
De belastingdienst heeft vaak vacatures, inclusief bijscholing.
Je vindt een lange reistijd niet erg, woont niet ver van een station, en de halve week thuis werken is ook normaal.
Neweve
27-05-2026 om 07:52
Danseres schreef op 26-05-2026 om 22:37:
En alle andere betaalde opleidingen?
Genoeg opties met weinig mens contact, machinist bij de ns bijvoorbeeld. Of iets bij Stedin.
(En heb je alle ondersteunende/staf banen in de zorg afgeschreven? Want het umcg is een van de grootste werkgevers in het noorden en die hebben een behoorlijke it afdeling).
Dees!
27-05-2026 om 09:08
Ik denk dat er voor dat soort tips pas ruimte in het hoofd van Danseres komt nadat de ww-termijn echt is afgelopen.
Peaches
27-05-2026 om 10:33
Product owner is toch ook met mensen werken? Bij analytisch en weinig met mensen werken zou ik eerder denken aan iets als data-analist/-engineer, waarbij er dan iemand tussen jou en de vragende partij zit (een product owner bijvoorbeeld) om het 'gedoe' te regelen.
Broadway
27-05-2026 om 11:04
Peaches schreef op 27-05-2026 om 10:33:
Product owner is toch ook met mensen werken? Bij analytisch en weinig met mensen werken zou ik eerder denken aan iets als data-analist/-engineer, waarbij er dan iemand tussen jou en de vragende partij zit (een product owner bijvoorbeeld) om het 'gedoe' te regelen.
Hier wel in ieder geval. de PO is dé inhoudelijke schakel tussen klant en organisatie. vertaler van klantwensen naar developers en andersom is een superbelangrijk onderdeel van de functie.
Netherfield
27-05-2026 om 11:52
Toch is zorg wel een heel andere manier van met mensen werken dan als product owner, lijkt mij zo.
Netherfield
27-05-2026 om 11:56
https://werken.belastingdienst.nl/vacatures/forensisch-iter-fiod-e11231
cybercrime opsporen bij de FIOD. Lijkt me zelf erg leuk maar ik heb geen ervaring in de IT. Bij de belastingdienst gaat het altijd vooral om je competenties, dus als je ergens een diploma mist, gewoon solliciteren! De meeste dingen leren ze je daar wel omdat de belastingdienst nogal, euh, unieke systemen en programma's heeft.
haarklover
27-05-2026 om 12:01
Dees! schreef op 27-05-2026 om 09:08:
Ik denk dat er voor dat soort tips pas ruimte in het hoofd van Danseres komt nadat de ww-termijn echt is afgelopen.
Ik denk het niet.
Niet eens. Ik denk dat danseres in een soort paniek-stand zit, en niet goed in staat is om alternatieven te zoeken.