Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Al bijna een jaar werkloos en ik kom er niet (meer) tussen lijkt het wel, wat kan ik nog doen?

lientje69 schreef op 25-05-2026 om 14:43:

[..]

Wij hadden er een. En toen werd man ziek en weigerden ze uit te betalen. We hebben hem opgezegd, die 800 euro per maand hadden we hard nodig om te overleven. Achteraf zeiden we: hadden we dat maar gespaard die ruim 10 jaar. Verzekeringen doen alles om eronderuit te komen of keren maar heel weinig uit. Met onze negatieve ervaring in gedachten is dat een van de weinige keuzes van Danseres waar ik begrip voor heb.

Maar weigeren uitbetalen, dat zijn dat waarschijnlijk toch de zgn kleine lettertjes/voorwaarden geweest die bij afsluiten niet zijn gelezen? 

Ik werd in 2019 ziek en kreeg, na zelfgekozen 3 maanden wachttijd, meteen uitgekeerd. Na een half jaar bericht dat ik voor onbepaalde tijd volledig arbeidsongeschikt ben, zonder ook maar 1 verzekeringsarts gezien te hebben.

en ja, bij mij betreft het helaas een ongeneeslijke ziekte, maar dat kan werkelijk iedereen overkomen en valt echt niet tegenop de sparen als je op je 50e ziek wordt. 

Danseres schreef op 25-05-2026 om 10:18:

[..]

Hahahahaha die zegt letterlijk niks. 1 x gezien op mijn initiatief en zegt: jij komt wel aan de bak met jouw cv en werkervaring, gaan we niks mee doen. Toen ik zei dat ik toch al een jaar thuis zat was het jammerdebammer maar gaan we toch echt niks mee doen, next. Zelfs nog een klacht over haar ingediend. Niks op gehoord uiteraard.

En waarom heb je dan niet zelf een re-integratiebureau ingeschakeld, zoals je hier meerdere keren is aangeraden? Je weet wel: re-integratie, her-intreden dus, precies wat jij wilt. Het is geen revalidatietraject, waar je alleen vanwege ziekte of ongeval naar toe zou kunnen of zo.

En het werkcentrum, dat hier nog weer een keer genoemd wordt, die had je ook al eerder aangeraden gekregen. Je zit wel heel erg vast in je negativiteit, waardoor je alle goede tips aan de kant schuift of zelfs negeert. Dat is niet een houding waar je het mee gaat redden. Anderen zeiden het al: zo'n houding kan je meenemen in je sollicitaties en dat is weinig helpend, net als je overtuiging dat je overgekwalificeerd bent. 
Een re-integratiebureau heeft (tegen betaling uiteraard) een coach voor je waarmee je je cv en brieven kunt doornemen, gesprekken oefenen, zodat je op de valkuilen die ik hier noem (en andere valkuilen die wij niet te zien krijgen) bewust kunt worden. Je wordt ook gestimuleerd om moed te houden, je kunt gebruik maken van hun netwerk. Dus toen het UWV je dit niet kon bieden, ben je gaan orienteren om dit zelf in te gaan schakelen? Het is nou niet dat je voor die tijd op het bestaansminimum zat he, dus eigen inbreng hierin vind ik zo gek niet. 

Moxxie schreef op 25-05-2026 om 15:07:

De partner van TO is een vrouw.

Ik heb TO toch echt al een aantal keer mijn man zien schrijven

Danseres schreef op 24-03-2026 om 08:42:

Dat ik bij hen het altijd goed heb gehad maar nu al ongewild te lang thuis zit en of ik terug kan komen in die andere functie? Of is dat raar? Mijn man vindt het bijvoorbeeld not done. Ikzelf denk: wat heb ik nu nog te verliezen. Nee heb ik en ja kan ik krijgen.

Danseres schreef op 29-04-2026 om 16:53:

Er zit hier en daar wat beweging in maar ik hou een flinke slag op de arm. Dit doet ook wat met het hele gezin, mijn vrouw werkt al meer dan een jaar non stop zonder pauze. Mijn kinderen krijgen geen toelage meer. Het moet niet langer duren. Ik durf het bijna niet te typen en het zal wel weer op niks uitlopen maar dan zijn jullie weer op de hoogte.

Hier spreekt TO over mijn vrouw. Nou ja, ook niet zo belangrijk, waarschijnlijk aangepast ivm herkenbaarheid.

Op zich vind ik begrijpelijk dat een zzp'er geen verzekering tegen burn-out heeft.

Maar eigenlijk moet je wel een "exit-strategie" hebben voor als een inkomen wegvalt.
Dat kan dus zijn: het huis verkopen en in een rijtjeshuis gaan wonen.

Maar als je maar 1 inkomen hebt, krijg je natuurlijk niet een hoge hypotheek en moet het uit de overwaarde komen.

Irma3110 schreef op 25-05-2026 om 15:10:

[..]

En waarom heb je dan niet zelf een re-integratiebureau ingeschakeld, zoals je hier meerdere keren is aangeraden? Je weet wel: re-integratie, her-intreden dus, precies wat jij wilt. Het is geen revalidatietraject, waar je alleen vanwege ziekte of ongeval naar toe zou kunnen of zo.

En het werkcentrum, dat hier nog weer een keer genoemd wordt, die had je ook al eerder aangeraden gekregen. Je zit wel heel erg vast in je negativiteit, waardoor je alle goede tips aan de kant schuift of zelfs negeert. Dat is niet een houding waar je het mee gaat redden. Anderen zeiden het al: zo'n houding kan je meenemen in je sollicitaties en dat is weinig helpend, net als je overtuiging dat je overgekwalificeerd bent.
Een re-integratiebureau heeft (tegen betaling uiteraard) een coach voor je waarmee je je cv en brieven kunt doornemen, gesprekken oefenen, zodat je op de valkuilen die ik hier noem (en andere valkuilen die wij niet te zien krijgen) bewust kunt worden. Je wordt ook gestimuleerd om moed te houden, je kunt gebruik maken van hun netwerk. Dus toen het UWV je dit niet kon bieden, ben je gaan orienteren om dit zelf in te gaan schakelen? Het is nou niet dat je voor die tijd op het bestaansminimum zat he, dus eigen inbreng hierin vind ik zo gek niet.

Ik heb ervaring met re-integratieburo's die door het UWV ingeschakeld werden, en ik vond dat zij weinig wisten van de arbeidsmarkt (voor mensen met mijn opleiding).

Als je zelf een goed netwerk hebt, vind je daar waarschijnlijk betere adviezen.

Kersje schreef op 25-05-2026 om 15:09:

[..]

Maar weigeren uitbetalen, dat zijn dat waarschijnlijk toch de zgn kleine lettertjes/voorwaarden geweest die bij afsluiten niet zijn gelezen?

Ik werd in 2019 ziek en kreeg, na zelfgekozen 3 maanden wachttijd, meteen uitgekeerd. Na een half jaar bericht dat ik voor onbepaalde tijd volledig arbeidsongeschikt ben, zonder ook maar 1 verzekeringsarts gezien te hebben.

en ja, bij mij betreft het helaas een ongeneeslijke ziekte, maar dat kan werkelijk iedereen overkomen en valt echt niet tegenop de sparen als je op je 50e ziek wordt.

Verzekeraars concurreren niet alleen op prijs/voorwaarden, maar ook op de manier waarop ze omgaan met schadeclaims.

WA-verzekeraars hebben de reputatie dat ze bij hoge schades (zeg, als een slachtoffer nog 50 jaar in een rolstoel moet leven) liever procederen dan uitkeren.

Gaat de verzekeraar dan puur af op jouw verklaring?
Wie heeft anders de ziekte vastgesteld?

(rot trouwens dat je arbeidsongeschikt bent.)

Kersje schreef op 25-05-2026 om 15:04:

[..]

Hoe bedoel je, sigaar uit eigen doos? Bedoel je dat als…..je betaalt jaren een hoge premie, maar weet niet of het ooit van toepassing gaat zijn? Of, die hoge premie kun je dan beter zelf sparen als buffer voor het geval je het ooit nodig hebt?

Beide voorbeelden loop je nu tegenaan, want je man is overspannen maar kan het zich niet veroorloven ziek te zijn, want buffer is opgesoupeerd door baanverlies vrouw, die nota bene in vast dienstverband was!

Dus hoezo sigaar uit eigen doos??

Wij betaalde 800 euro per maand.  Voor een uitkering van 1500 euro. Alleen stond in de kleine lettertjes  dat het eerste jaar nog doorbetaald  moest worden. Dus 800 euro betalen om 1500 te krijgen is 700 euro wat je per maand had. Bovendien vonden ze man niet " ziek " genoeg... terwijl de arts zei ga je begrafenis maar regelen... 

Sigaar uit eigen doos ja. Hierin eens met danseres.

Kersje schreef op 25-05-2026 om 15:09:

[..]

Ze vonden dat man ondanks dat hij 4 x per week een dagdeel naar het ziekenhuis moest , nog best de rest van de dag dan kon werken....

Wij hadden op dat moment niet de kracht om dat aan te vechten. Hadden het te druk met letterlijk en figuurlijk overleven.

haarklover schreef op 25-05-2026 om 17:04:

[..]

Verzekeraars concurreren niet alleen op prijs/voorwaarden, maar ook op de manier waarop ze omgaan met schadeclaims.

WA-verzekeraars hebben de reputatie dat ze bij hoge schades (zeg, als een slachtoffer nog 50 jaar in een rolstoel moet leven) liever procederen dan uitkeren.

Gaat de verzekeraar dan puur af op jouw verklaring?
Wie heeft anders de ziekte vastgesteld?

(rot trouwens dat je arbeidsongeschikt bent.)

Nee, natuurlijk niet enkel op mijn verklaring, wel op mijn medisch dossier incl. diagnose. Nu valt daar ook geen speld tussen te krijgen, maar ik heb bijv wel heel bewust vele AOV’s bekeken en uitgeplozen voordat ik een uiteindelijke keuze maakte. Voor mij, maar dat is heel persoonlijk, vond ik het sowieso een no-go om zelfstandig ondernemer te worden zónder een goede AOV. 

Een burn-out of andere tijdelijke uitval is prima op te vangen met het aanleggen van een goede buffer, maar dan hebben we het over “tijdelijke” uitval. Tóch kan iedereen plots ongeneeslijk ziek worden en denken velen dat het hen niet zal overkomen, maar juist dát risico wilde ik absoluut niet nemen.

Ik bedoel, (bijna) iedereen heeft een opstal verzekering, maar hoe groot is de kans dat je huis zal afbranden? Volgens mij vele malen kleiner dan ziek te worden, ik wilde dat risico gewoon niet lopen. En gelukkig maar, want ik werd op mijn 53e wél ongeneeslijk ziek als ZZP’er, maar had gelukkig wel een AOV afgesloten. En dit bedrag is nog niet 1/4 van mijn destijds inkomen, maar genoeg om zonder financiële zorgen te kunnen wonen en leven, naast mijn ziekte.

lientje69 schreef op 25-05-2026 om 17:12:

[..]

Wij betaalde 800 euro per maand. Voor een uitkering van 1500 euro. Alleen stond in de kleine lettertjes dat het eerste jaar nog doorbetaald moest worden. Dus 800 euro betalen om 1500 te krijgen is 700 euro wat je per maand had. Bovendien vonden ze man niet " ziek " genoeg... terwijl de arts zei ga je begrafenis maar regelen...

Sigaar uit eigen doos ja. Hierin eens met danseres.

Dat 1e jaar doorbetalen geldt, voor zo ver ik het mij nog kan herinneren, vlgs mij voor alle AOV’s. Ik vind het verzekerde bedrag icm de te betalen premie wel heel erg uit balans, juist dat zal wel heel erg verschillend zijn vwb verzekeringsmaatschappij. Ik heb mij destijds bewust alleen verzekerd voor een bedrag welke mijn vaste lasten zouden dekken (heb nl ook geen partner waarop ik kon terugvallen). 

Tevens ben ik ook niet anders gaan leven als ZZP’er, ook al verdiende ik toen ruim 3x zoveel als hetgeen ik in vast dienstverband verdiende. Denk dat dáár ook het grote verschil in zit mbt deze TO. Zij hebben ruim geleefd van hun inkomsten op hun top, maar nooit (of te weinig) rekening gehouden met mindere tijden en hoe dát op te vangen. En zo heb ik vele conculega‘s kopje onder zien gaan, incl gezinnen met kinderen helaas.

Kersje schreef op 25-05-2026 om 18:06:

[..]

Tevens ben ik ook niet anders gaan leven als ZZP’er, ook al verdiende ik toen ruim 3x zoveel als hetgeen ik in vast dienstverband verdiende. Denk dat dáár ook het grote verschil in zit mbt deze TO. Zij hebben ruim geleefd van hun inkomsten op hun top, maar nooit (of te weinig) rekening gehouden met mindere tijden en hoe dát op te vangen. En zo heb ik vele conculega‘s kopje onder zien gaan, incl gezinnen met kinderen helaas.

Ik denk dat dit stukje de kern van het probleem raakt. En dat zie je idd vaak. Groot huis, vaak uit eten, lekker op vakantie, mooie auto. En dan kom je in dit soort situaties knijp te zitten. ( wij zijn ook nooit anders gaan leven , hebben een klein oud goedkoop huis, oude auto en vakantie is ongeveer 1 x in de 2 jaar een weekje  en dan nog zo budgetvriendelijk mogelijk  )

Moxxie schreef op 25-05-2026 om 15:07:

De partner van TO is een vrouw.

~ Never mind ~

haarklover schreef op 25-05-2026 om 15:59:

[..]

Ik heb ervaring met re-integratieburo's die door het UWV ingeschakeld werden, en ik vond dat zij weinig wisten van de arbeidsmarkt (voor mensen met mijn opleiding).

Als je zelf een goed netwerk hebt, vind je daar waarschijnlijk betere adviezen.

Daarom gaf ik ook eerder het advies om niet met zomaar een bureau in zee te gaan, maar er een te zoeken dat bij je past. Ook als het UWV de opdracht geeft, heb jij als re-integrant de keuze. En dat eigen netwerk van TO lijkt niet zo goed te werken he, nu?

Irma3110 schreef op 25-05-2026 om 19:51:

[..]

Daarom gaf ik ook eerder het advies om niet met zomaar een bureau in zee te gaan, maar er een te zoeken dat bij je past. Ook als het UWV de opdracht geeft, heb jij als re-integrant de keuze. En dat eigen netwerk van TO lijkt niet zo goed te werken he, nu?

Mijn ervaring was dat ik bij het UWV inderdaad uit buro's kiezen mocht (d.w.z. toen ik had aangegeven dat een buro zijn werk niet deed, kwam er vrij snel een ander buro).

Maar als je eigen netwerk te beperkt is, weet je natuurlijk ook niet wat een goed buro is.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.