Werk en Opleiding
Danseres
10-12-2025 om 18:02
Al bijna een jaar werkloos en ik kom er niet (meer) tussen lijkt het wel, wat kan ik nog doen?
Ik ben al maanden werkloos. Heb een ww. En zit thuis. Ik probeer een ritme aan te houden van elke dag op tijd opstaan, vacatures zoeken, met recruiters bellen, netwerken, aan mijn linkedin werken etc maar het lukt gewoon niet. Ik ben inmiddels dik in de 50 en hoewel recruiters zeggen dat het juist fijn is dat ik wat bagage meeneem begin ik inmiddels anders te denken. Ik solliciteer niet zomaar in de rondte, doe dit heel selectief en sta in nauw contact met headhunters sta open voor interim maar het lukt echt niet. Ik snap dat de markt dun gezaaid is in mijn werkveld maar dit is me in al die jaren (35 plus) nog nooit overkomen. Mijn werkveld is de ict. Mijn laatste functie was senior product owner. Ik wil overal aan de slag in Nederland en ben gewend veel te reizen. Maar het thuiszitten breekt me op. Ik moet mezelf echt aanjagen en ook in huis krijg ik inmiddels weinig uit mijn handen. Het uwv kan niks voor me doen want die zeggen alleen dat ik een goed cv heb en er wel weer tussenkom. Ik heb in de tussentijd cursussen gevolgd, heel veel genetwerkt, ben naar bijeenkomsten geweest, heb mijn cv tig keer opgepoetst, honderden brieven geschreven maar ik krijg 99 procent van de keren niet eens een reactie, geen afwijzing helemaal niks. En als er al een afwijzing komt dan is het een standaard afwijzing en kan er niet achteraan gebeld worden. Ik heb dus geen idee hoe het komt dat ik maar niet aan de baan kom. Ik heb mijn looneis allang losgelaten. Vind het prima om aan de andere kant van het land te moeten werken. Is er hier iemand die nog tips heeft of kan meedenken wat ik eventueel nog zou kunnen veranderen?
Gebruikersnaaminvullen
25-05-2026 om 10:23
Danseres schreef op 24-05-2026 om 14:35:
We wonen in Groningen, bijna in het centrum,en dan ook nog met overal groen om ons heen. Zelfvoorzienend en van het gas af, driedubbel glas en panelen en airco en een pallet kachel. Dus we hebben/hadden het goed voor mekaar maar is niet houdbaar meer. Een stel die hier wil crachen met eigen design inloop douche etc is hier meer dan welkom.
Ga naar https://www.huurcommissie.nl/support/huurprijscheck/huurprijscheck-onzelfstandige-woonruimte
Huur wordt meer als je misschien ook nog een keukenblok ergens kunt plaatsen.
Danseres
25-05-2026 om 10:24
Peaches schreef op 24-05-2026 om 23:03:
[..]
Jullie gaan niet naar nul. En jullie waren niet financieel gezond, want afhankelijk van hoge inkomsten zonder verzekering.
Ik snap je niet? Ik was gewoon in loondienst he met verzekering. Mijn partner is zzp' er die heeft idd geen verzekering, wil ik wel helemaal uitleggen maar is een cigaar uit eigen doos en hier nu ook niet aan de orde. We waren financieel zeker wel gezond. Dubbel inkomen, geen schulden, goede buffer etc etc. Wat is in jouw ogen financieel gezond dan wel?
Joszy
25-05-2026 om 10:46
TO je bent enorm om je heen aan het slaan en aan het schreeuwen hoe goed jij je werk deed, hoe slecht potentiële werkgevers sollicitanten behandelen, hoe vreselijk het uwv is, hoeveel verantwoordelijkheid je had, hoe geweldig je CV eruit ziet. Maar zelfreflectie lijkt er een stuk minder in te zitten. Als je niet verder komt dan; ik heb geen idee waar het aan ligt, gaat er niks veranderen.
Het is misschien niet zo leuk om eerlijk naar je eigen zwakkere punten te kijken, maar misschien wel noodzakelijk? Want als jij alles zo goed voor elkaar hebt als je zegt, kan het toch niet zo zijn dat je nooit wordt uitgenodigd op gesprek? Dan moet er toch ergens een gat zitten tussen wat je kan en wat werkgevers uit je CV en brief halen?
Moxxie
25-05-2026 om 10:55
Ik krijg het idee dat je je nog veel te veel focust op de functies met een hoog salaris, omdat dat nu eenmaal is wat je nodig hebt als je je levensstijl niet aan wil passen.
Mijn advies zou zijn om goedkoper te gaan wonen en te bezuinigen op andere luxe - kleinere auto bijvoorbeeld. Alleen zo is een lager inkomen voldoende en kom je van deze stress af.
Zuur? Misschien wel, maar als je morgen gaat beginnen in een baan met een salaris dat hoog genoeg is sta je nog steeds onder dezelfde druk. Want dit ben je niet zomaar vergeten en kan gewoon nog een keer gebeuren. Dat is toch geen leven zo.
lientje69
25-05-2026 om 11:13
Danseres schreef op 25-05-2026 om 10:24:
[..]
Ik snap je niet? Ik was gewoon in loondienst he met verzekering. Mijn partner is zzp' er die heeft idd geen verzekering, wil ik wel helemaal uitleggen maar is een cigaar uit eigen doos en hier nu ook niet aan de orde. We waren financieel zeker wel gezond. Dubbel inkomen, geen schulden, goede buffer etc etc. Wat is in jouw ogen financieel gezond dan wel?
Dat je alles kunt betalen? Dat gaat dus nu niet meer. Dus zul je in oplossingen moeten gaan denken. Baan veranderen naar onder je niveau. Kamer verhuren. Of huis verkopen. Sta je wel ingeschreven voor een huurhuis? Of heb je altijd gedacht , dat gebeurt mij niet? Zeker met een man als zzper moet je vooruitkijken. Wat betreft de verzekering ben ik het met je eens, wij hebben dat hetzelfde meegemaakt. En ook financieel bij ziekte van hem heel slecht gezeten . Maar: ik ben gaan omscholen. Sta ingeschreven voor een huurhuis. Én wij wonen héél goedkoop. Goedkoper dan huur zelfs. Dat is zeker geen luxe huis op stand. In een klein dorpje. Klein huis, oud , met het nodige werk eraan. Maar in elk geval betaalbaar.
Je zult moeten omdenken en knopen doorhakken. Dat zal je rust geven uiteindelijk. Maar is moeilijk. Met hier klagen kom je er niet en zak je uiteindelijk steeds dieper weg. Je moet nu wat. Sterkte gewenst met het knopen doorhakken.
kerstbeer
25-05-2026 om 12:43
Danseres schreef op 25-05-2026 om 10:22:
[..]
Je krijgt niks terug, niet bereikbaar, geen telefoonnnummer, geen mail. Dus niks. Als wel bij godsgratie dan is of de afstand die in eerste instantie nul probleem was want remote werk of we hebben een betere kandidaat gevonden het antwoord, met verder praten kom je niet verder want de persoon aan de telefoon is niet de persoon met wie je het gesprek deed en die krijg je ook niet te pakken. Dus je loopt helemaal spaak. Meeste vacatures kan je enkel je cv uploaden naar een aggenebbis tussenpersoon in Kuala Lumpur en hoor je nooit meer wat van. Ja ik begin een beetje cynisch te worden inmiddels.
Ik kan mij niet voorstellen dat dit bij ALLE bedrijven zo is waar je hebt gesolliciteerd.
Zelf ben ik ook wel afgewezen en ik kreeg dan gewoon feedback als ik daarom vroeg. Ik deed dan wel relaxt en "bedankt bedankt". Ik vond hun feedback ook waardevol, dus was ook oprecht danktbaar.
Zonet een snelle zoekopdracht gedaan en ik zag daar allemaal bedrijven staan in de IT, en als je daar dan op de website klikt zie ik ook gewoon vacactures. Lijkt mij beter om direct te gaan solliciteren vanaf nu.
Ik vind je wel heel kwaad overkomen. Als je die energie meeneemt naar een sollicitatie of in communicatie, dan maak je het jezelf enkel moeilijker. En ja, ik begrijp ook wel je frustratie en woede.
Tip dan?
Ga eens wandelen in jouw stad/stad dichtbij. Schrijf alle namen van bedrijven op die je ziet (buiten een lokaal eenmansbloemzaakje of restaurantje oid).
Wanneer je thuis bent, ga naar hun websites en zie wat voor vacatures er zijn op hun eigen website. Zie je niks? Volgende. Maak een afspraak met jezelf dat je er bijvoorbeeld 7 per dag op de website checkt, zodat je daar niet ook weer helemaal gefrustreerd van raakt.
Stap eventueel naar binnen en neem een kijkje.
Zo kom je ook aan een poel bedrijven die misschien niet (nu) met recruiters werken en waaraan je nog niet hebt gedacht.
Is meteen ook fijner voor je, denk ik, dan alleen maar elke dag op je computer bezig zijn met solliciteren, want dan raak je ook gefrusteerd.
Doe het om de twee weken en ga dan naar een andere wijk of stad dichtbij. Loop ook langs de uitzendbureaus eventueel en zie wat ze daar voor vacatures hebben.
Anne1234!
25-05-2026 om 12:51
[..]
Je bent financieel gezond als je ook bij werkloosheid, ziekte, niet kunnen werken omdat je kind ernstig ziek is etc nog steeds kan rondkomen. Jij gaf toen je net werkloos was al aan dat je met een uitkering van 70% van je inkomen niet zou kunnen rondkomen. Dan heb je geen goede buffer mijns inziens. Voor veel mensen is dat niet anders, maar als je zoals jullie kiest voor een groot/duur huis, met een giga hypotheek op 2 salarissen dan wordt het een keuze. Mijn man en ik hebben ervoor gekozen in een rijtjeshuis te blijven wonen. We verdienen genoeg voor een vrijstaand huis met hoge hypotheek maar ik wil mijn huis ook nog kunnen betalen bij onvoorziene omstandigheden.
Nikki1973
25-05-2026 om 12:55
Danseres schreef op 25-05-2026 om 10:18:
[..]
Hahahahaha die zegt letterlijk niks. 1 x gezien op mijn initiatief en zegt: jij komt wel aan de bak met jouw cv en werkervaring, gaan we niks mee doen. Toen ik zei dat ik toch al een jaar thuis zat was het jammerdebammer maar gaan we toch echt niks mee doen, next. Zelfs nog een klacht over haar ingediend. Niks op gehoord uiteraard.
Dat vind ik echt heel raar. UWV heeft zeker wel opties om te ondersteunen.
andere optie: Ga naar het werkcentrum, ben je daar al geweest?
https://werkcentrumgroningennoorddrenthe.nl/?gad_source=1&gad_campaignid=23166371923&gbraid=0AAAAAC6ST0JYTXjs5wGJZneFUmDTgQvfA&gclid=CjwKCAjw5s_QBhAdEiwADD_gBsfzQ6S_B6spvo91EUjLVZLR5iqQZuC-8gc7X5JKv97611ekbpaLgRoCqCIQAvD_BwE
Ik zou je heel graag willen helpen maar ivm mijn eigen herkenbaarheid ben ik wat terughoudend.
ToetieToover
25-05-2026 om 13:39
[..]
Heb jij op andere gebieden ook vaak een andere kijk? Zoals de definitie van ‘financieel gezond’ in dit geval. En ga je dan ook zo uit van je eigen gelijk en de aanname dat de ander geen valide punt heeft maar gewoon niet genoeg informatie heeft die je vervolgens allemaal niet gaat vertellen enzovoorts. Weet je hoe je daarmee overkomt op anderen? Want ik denk dat hier iets zit in jouw houding en gedrag dat werkgevers afschrikt. Het zit in ieder geval niet in je technische kwalificaties.
DeOnbekende
25-05-2026 om 14:08
Danseres schreef op 25-05-2026 om 10:22:
[..]
Je krijgt niks terug, niet bereikbaar, geen telefoonnnummer, geen mail. Dus niks. Als wel bij godsgratie dan is of de afstand die in eerste instantie nul probleem was want remote werk of we hebben een betere kandidaat gevonden het antwoord, met verder praten kom je niet verder want de persoon aan de telefoon is niet de persoon met wie je het gesprek deed en die krijg je ook niet te pakken. Dus je loopt helemaal spaak. Meeste vacatures kan je enkel je cv uploaden naar een aggenebbis tussenpersoon in Kuala Lumpur en hoor je nooit meer wat van. Ja ik begin een beetje cynisch te worden inmiddels.
Van ál die bedrijven die je hebben afgewezen niet? Dat kan ik niet geloven. Ik werk al heel erg lang in recruitment en heb veel verschillende bedrijven gezien: er zitten klootzakken tussen, maar de meeste gaan echt netjes met sollicitanten om - mits de sollicitant hen ook netjes benaderd, uiteraard.
Zoals al een paar keer is benoemd, kom je kwaad en verongelijkt over. Die houding gaat je niet verder helpen. Er komen zat vaardige 50-ers wél aan een baan, dus het ligt niet aan "de wereld". Onderzoeken waar het dan wel aan ligt, met een kritische blik naar jezelf en openheid voor feedback, werkt echt beter dan verbitterd om je heen slaan en overal "kan niet, lukt niet, werkt niet" op roepen.
Pimpelmees67
25-05-2026 om 14:35
[..]
Een zzp'er zonder AOV is niet financieel gezond. En dat durf ik als partner van een zzp'er met dure AOV te zeggen. Het was zo'n beetje het eerste wat hij regelde toen hij 15 jaar geleden voor zichzelf begon.
absor
25-05-2026 om 14:39
@TO het is echt tijd voor een mindset change. Stel je raakt nooit meer aan het werk; hoe ga jij je leven inrichten? In Nl is er een sociaal vangnet dus inkomen, hoe weinig ook, zal blijven. Ga een plan maken
lientje69
25-05-2026 om 14:43
Pimpelmees67 schreef op 25-05-2026 om 14:35:
[..]
Een zzp'er zonder AOV is niet financieel gezond. En dat durf ik als partner van een zzp'er met dure AOV te zeggen. Het was zo'n beetje het eerste wat hij regelde toen hij 15 jaar geleden voor zichzelf begon.
Wij hadden er een. En toen werd man ziek en weigerden ze uit te betalen. We hebben hem opgezegd, die 800 euro per maand hadden we hard nodig om te overleven. Achteraf zeiden we: hadden we dat maar gespaard die ruim 10 jaar. Verzekeringen doen alles om eronderuit te komen of keren maar heel weinig uit. Met onze negatieve ervaring in gedachten is dat een van de weinige keuzes van Danseres waar ik begrip voor heb.
Kersje
25-05-2026 om 15:04
[..]
Hoe bedoel je, sigaar uit eigen doos? Bedoel je dat als…..je betaalt jaren een hoge premie, maar weet niet of het ooit van toepassing gaat zijn? Of, die hoge premie kun je dan beter zelf sparen als buffer voor het geval je het ooit nodig hebt?
Beide voorbeelden loop je nu tegenaan, want je man is overspannen maar kan het zich niet veroorloven ziek te zijn, want buffer is opgesoupeerd door baanverlies vrouw, die nota bene in vast dienstverband was!
Dus hoezo sigaar uit eigen doos??