Werk en Opleiding
Danseres
10-12-2025 om 18:02
Al bijna een jaar werkloos en ik kom er niet (meer) tussen lijkt het wel, wat kan ik nog doen?
Ik ben al maanden werkloos. Heb een ww. En zit thuis. Ik probeer een ritme aan te houden van elke dag op tijd opstaan, vacatures zoeken, met recruiters bellen, netwerken, aan mijn linkedin werken etc maar het lukt gewoon niet. Ik ben inmiddels dik in de 50 en hoewel recruiters zeggen dat het juist fijn is dat ik wat bagage meeneem begin ik inmiddels anders te denken. Ik solliciteer niet zomaar in de rondte, doe dit heel selectief en sta in nauw contact met headhunters sta open voor interim maar het lukt echt niet. Ik snap dat de markt dun gezaaid is in mijn werkveld maar dit is me in al die jaren (35 plus) nog nooit overkomen. Mijn werkveld is de ict. Mijn laatste functie was senior product owner. Ik wil overal aan de slag in Nederland en ben gewend veel te reizen. Maar het thuiszitten breekt me op. Ik moet mezelf echt aanjagen en ook in huis krijg ik inmiddels weinig uit mijn handen. Het uwv kan niks voor me doen want die zeggen alleen dat ik een goed cv heb en er wel weer tussenkom. Ik heb in de tussentijd cursussen gevolgd, heel veel genetwerkt, ben naar bijeenkomsten geweest, heb mijn cv tig keer opgepoetst, honderden brieven geschreven maar ik krijg 99 procent van de keren niet eens een reactie, geen afwijzing helemaal niks. En als er al een afwijzing komt dan is het een standaard afwijzing en kan er niet achteraan gebeld worden. Ik heb dus geen idee hoe het komt dat ik maar niet aan de baan kom. Ik heb mijn looneis allang losgelaten. Vind het prima om aan de andere kant van het land te moeten werken. Is er hier iemand die nog tips heeft of kan meedenken wat ik eventueel nog zou kunnen veranderen?
absor
03-02-2026 om 23:04
ik vind het superfrustrerend en stom voor je
waarom waren de gesprekken in jan niets geworden? Nog wat teruggehoord?
Beerlover
04-02-2026 om 03:53
Kan je man niet meer meer inkomen genereren? Als ik mijn huis zou moeten verkopen, zou ik b v. In een hotel gaan werken, receptie, schoonmaak o.i.d.
Yvaine
04-02-2026 om 07:14
absor schreef op 03-02-2026 om 23:05:
Eerlijk gezegd ik denk dat ze je gewoon te oud vinden.
Zou mij ook niet verbazen. Ik heb een tijd ook veel sollicitaties beoordeeld. Leeftijd was daar geen criteria. Maar ik lees dat jij veel bij start ups en dat soort organisaties solliciteert. Dat zijn vaak toch bedrijven met een wat jongere groep medewerkers.
Wat ik wel als criteria had was reisafstand. Buiten een straal van zo’n 50km moest iemand wel heel erg gekwalificeerd zijn of unieke ervaring hebben om uitgenodigd te worden.
Danseres
04-02-2026 om 15:07
Ja ik sta in nauw contact met bemiddelingsbureaus met mensen met ass, dat was zelfs een van mijn hoofdtaken bij mijn vorige baan want ik haalde er erg goede programmeurs uit. Te oud kan idd.....maar wat doe ik daar tegen? ik heb veel ervaring, ben geen ouwe taart ook niet om te zien. Maar ja het zou kunnen, en dan wat?
Danseres
04-02-2026 om 15:09
absor schreef op 03-02-2026 om 23:04:
ik vind het superfrustrerend en stom voor je
waarom waren de gesprekken in jan niets geworden? Nog wat teruggehoord?
je woont te ver weg, dat vooral, ook voor remote en hybride functies.
Ik ben nu bezig met een enorm intens assessment en zit bij de laatste 5. Ze vragen echt het onmogelijke maar ik ben er mee bezig. We gaan het weer zien. Of niet....
absor
04-02-2026 om 17:04
Danseres schreef op 04-02-2026 om 15:09:
[..]
je woont te ver weg, dat vooral, ook voor remote en hybride functies.
Ik ben nu bezig met een enorm intens assessment en zit bij de laatste 5. Ze vragen echt het onmogelijke maar ik ben er mee bezig. We gaan het weer zien. Of niet....
Ik duim voor je!!!
CooperativeBee50
04-02-2026 om 17:19
absor schreef op 04-02-2026 om 17:04:
[..]
Ik duim voor je!!!
Ik ook!
Irma3110
04-02-2026 om 19:15
En wat zegt het Werkcentrum van je kansen?
Voor het geval je het niet kent en nog niet bent tegengekomen bij je zoektocht, een link: https://www.werkcentrum.nl/jouw-werkcentrum/
Neweve
04-02-2026 om 20:41
Is het mogelijk om met behoud of aanvulling vanuit je ww een hele andere (minder betaalde) functie te doen? Vanaf daar een andere sector te leren kennen en door te groeien? (Zeker in grotere organisaties zou daar toch plek voor moeten zijn).
Vb. Wij zoeken momenteel meer functioneel beheerders dan product owners/business analisten, maar op termijn is daar echt wel iets mogelijk.
Beerlover
05-02-2026 om 04:31
Je kunt ook een proefperiode voorstellen. Het UWV betaalt jouw uitkering door en het bedrijf heeft een gratis werknemer voor 6 a 8 weken
haarklover
05-02-2026 om 08:00
Beerlover schreef op 05-02-2026 om 04:31:
Je kunt ook een proefperiode voorstellen. Het UWV betaalt jouw uitkering door en het bedrijf heeft een gratis werknemer voor 6 a 8 weken
Geldt dat voor iedereen? of alleen mensen in het doelgroepenregister (TO heeft ASS, maar ik weet niet of ze in het doelgroepenregister zit).
Of moet je eerst een tijd werkloos zijn?
Broadway
05-02-2026 om 08:04
haarklover schreef op 05-02-2026 om 08:00:
[..]
Geldt dat voor iedereen? of alleen mensen in het doelgroepenregister (TO heeft ASS, maar ik weet niet of ze in het doelgroepenregister zit).
Of moet je eerst een tijd werkloos zijn?
langere tijd werkloos zijn kan je ook een vinkje in het doelgroepenregister opleveren waardoor je inderdaad met goede voorwaarden voor de werkgever (tijdelijk geen loonbelasting, volledige proefplaatsing of geen kosten werkgever bij uitval bijvoorbeeld) kunt gaan werken.
Irma3110
05-02-2026 om 09:31
Broadway schreef op 05-02-2026 om 08:04:
[..]
langere tijd werkloos zijn kan je ook een vinkje in het doelgroepenregister opleveren waardoor je inderdaad met goede voorwaarden voor de werkgever (tijdelijk geen loonbelasting, volledige proefplaatsing of geen kosten werkgever bij uitval bijvoorbeeld) kunt gaan werken.
? In het doelgroepregister vanwege werkloosheid? Daarvoor moet je toch echt een ziekte of handicap hebben die je belemmeringen op de werkvloer geeft. Loonkostenvoordeel is voor zover ik weet vooral voor oudere werklozen.
Proefplaatsing is wel mogelijk binnen UWV. TO, dit soort voordelen heb je toch zeker al lang gevonden op je zoektocht naar hulp, of besproken met je adviseur werk?
Broadway
05-02-2026 om 10:15
Irma3110 schreef op 05-02-2026 om 09:31:
[..]
? In het doelgroepregister vanwege werkloosheid? Daarvoor moet je toch echt een ziekte of handicap hebben die je belemmeringen op de werkvloer geeft. Loonkostenvoordeel is voor zover ik weet vooral voor oudere werklozen.
Proefplaatsing is wel mogelijk binnen UWV. TO, dit soort voordelen heb je toch zeker al lang gevonden op je zoektocht naar hulp, of besproken met je adviseur werk?
oh, misschien gebruik ik de term verkeerd. laatst ivm social return gesprek gehad met het werkbedrijf hierover en voor ons als werkgever kun je een langdurig werkloze ook met flinke voordelen aannemen.