Werk en Opleiding
Danseres
10-12-2025 om 18:02
Al bijna een jaar werkloos en ik kom er niet (meer) tussen lijkt het wel, wat kan ik nog doen?
Ik ben al maanden werkloos. Heb een ww. En zit thuis. Ik probeer een ritme aan te houden van elke dag op tijd opstaan, vacatures zoeken, met recruiters bellen, netwerken, aan mijn linkedin werken etc maar het lukt gewoon niet. Ik ben inmiddels dik in de 50 en hoewel recruiters zeggen dat het juist fijn is dat ik wat bagage meeneem begin ik inmiddels anders te denken. Ik solliciteer niet zomaar in de rondte, doe dit heel selectief en sta in nauw contact met headhunters sta open voor interim maar het lukt echt niet. Ik snap dat de markt dun gezaaid is in mijn werkveld maar dit is me in al die jaren (35 plus) nog nooit overkomen. Mijn werkveld is de ict. Mijn laatste functie was senior product owner. Ik wil overal aan de slag in Nederland en ben gewend veel te reizen. Maar het thuiszitten breekt me op. Ik moet mezelf echt aanjagen en ook in huis krijg ik inmiddels weinig uit mijn handen. Het uwv kan niks voor me doen want die zeggen alleen dat ik een goed cv heb en er wel weer tussenkom. Ik heb in de tussentijd cursussen gevolgd, heel veel genetwerkt, ben naar bijeenkomsten geweest, heb mijn cv tig keer opgepoetst, honderden brieven geschreven maar ik krijg 99 procent van de keren niet eens een reactie, geen afwijzing helemaal niks. En als er al een afwijzing komt dan is het een standaard afwijzing en kan er niet achteraan gebeld worden. Ik heb dus geen idee hoe het komt dat ik maar niet aan de baan kom. Ik heb mijn looneis allang losgelaten. Vind het prima om aan de andere kant van het land te moeten werken. Is er hier iemand die nog tips heeft of kan meedenken wat ik eventueel nog zou kunnen veranderen?
Kaartje1
10-12-2025 om 22:02
geen kennis van vacatures in de it.
Maar als je een vacature ziet gewoon eens bellen en vragen naar meer informatie?
Aangeven dat je overweegt te solliciteren en dat je nog wat aanvullende vragen hebt.
Hierbij ook aangeven dat je het geen probleem vind om eens laagdrempelig langs te komen voor een kopje koffie of een dagje mee lopen.
Ik denk altijd als je wat meer contact momenten hebt voordat je iemand aan neemt neem je toch minder risico. Want iemand kan een tweede keer heel anders zijn dan op een sollicitatie. Laat staan als je een hele dag mee loopt.
Aanvulling. Als bij ons iemand op werk belt met vragen over een vacature en overweegt te solliciteren kan het zo maar zijn dat we diegene vragen om eens een kopje koffie te komen drinken. Gewoon laagdrempelig informatie geven over ons werk en vacature. Dan kan iemand daarna alsnog officieel solliciteren.
Pytha123
11-12-2025 om 08:38
Je zegt dat je autodidact bent. Betekent dat dat je geen WO diploma hebt in een beetje de juiste richting? Dat zou wel kunnen verklaren waarom je vaker niet uitgenodigd wordt. Zeker overheid is best papiertjes gericht helaas.
Irma3110
11-12-2025 om 12:06
"Het uwv kan niks voor me doen want die zeggen alleen dat ik een goed cv heb en er wel weer tussenkom."
En wat als je zelf een passend re-integratiebureau zoekt (website die je aanspreekt en een vrijblijvend kennismakingsgesprek om de klik te ervaren) en bij het UWV een gerichte aanvraag doet voor een traject? Ik lees dat je nogal vastloopt in je zoektocht en dan kan de coaching helpen om dat weer vlot te trekken. Het hoeft echt geen cursus cv schrijven te zijn.
Nikki1973
11-12-2025 om 12:34
investeer ook in je netwerk. Dat lijkt me het meest kansrijk voor je.
Heeft jouw uwv locatie ook branchemiddagen, zodat je rechtstreeks om contact kunt komen met werkgevers?
Of vraag je adviseur werk eens of ze jou in contact kunnen brengen met de werkgeversadviseur van uwv.
Of kijk eens of er in jouw regio een werkcentrum zit. Daar kun je ook terecht voor info en advies.
Netherfield
11-12-2025 om 17:21
alhambra schreef op 10-12-2025 om 19:08:
[..]
Jawel met jouw werkervaring zou je jezelf ook als adviseur/consultant kunnen profileren.
Ik ben zelf niet dol op recruiters dus ik zou me voornamelijk richten op zelf solliciteren.
Ik raad je aan om via werkenvoornederland.nl op diverse vacatures te reageren.
Als PO denk ik dan naast PO aan
- projectleider
- scrum master
- business analist
- informatieanalist
- functioneel beheerder
- diverse beleidsmatige/adviserende rollen
En solliciteer als een man dus ook al voldoe je maar aan 50% van de eisen, gewoon reageren en jezelf mooi presenteren.
Heel veel succes!
Dit. Ik werk zelf bij de overheid en er wordt weinig via recruiters enzo gedaan. Veel mensen die zelf solliciteren. Bijna alle ICT van de Belastingdienst zit in Apeldoorn. Over het algemeen doen die niet moeilijk over reistijd en thuiswerken wordt aangemoedigd. Bij de Belastingdienst vinden ze het erg belangrijk dat je aan de competenties voldoet die ze benoemen in de vacature. Benoem al die competenties die ze noemen, in je brief met daarbij waarom je daaraan voldoet. Voldoe je niet aan een diploma-eis? Leg uit waarom je wel het niveau hebt. Schrijf in je CV op welk niveau je ervaring is (bijvoorbeeld, product owner, HBO niveau).
Lena55
11-12-2025 om 19:44
Hoe ziet jouw cv en brief eruit? Standaard? Ik doe veel sollicitaties en soms krijgen we meer dan 50 reacties. Het is belangrijk dat je opvalt en dat begint met een mooie en strakke lay-out. Via Etsy kun je bijvoorbeeld hele mooie lay-outs kopen die je kunnen helpen om dit te maken.
Als je elke keer niet uitgenodigd wordt, spring je er of niet en/of voldoe je niet voldoende aan de functie-eisen.
Meesje
11-12-2025 om 20:43
Heb jij niet eerder een topic geopend? Dat je onterecht was ontslagen? Je functioneerde uitmuntend, maar ze deden net alsof dat niet zo was. Je had een jurist. Maar toen tekende je zomaar een ongunstig VSO en stond je op straat. Compleet in paniek was je. Vast ervan overtuigt geen werk te zullen vinden op jouw niveau. Bang om je spaargeld, kinderen en huwelijk te zullen verliezen als je in de WW zou komen.
Was jij dat?
haarklover
11-12-2025 om 22:43
Meesje, volgens mij was dat een ander.
En minder dan een jaar geleden.
Schemerlampje
11-12-2025 om 23:20
haarklover schreef op 11-12-2025 om 22:43:
Meesje, volgens mij was dat een ander.
En minder dan een jaar geleden.
Ik moet bekennen dat ik dat ook dacht, het beroep is hetzelfde volgens mij.
Maar Danseres klinkt in ieder geval rustiger en minder in paniek.
TO, ik heb helaas geen tips voor je. Ik wil je wel succes wensen!
Beerlover
12-12-2025 om 05:15
In Support/Helpdesk zijn er ook veel functies, vaak i.c.m. AI en op allerlei niveau's. Vrijwilligerswerk zou ik zeker ook gaan doen.
Kersje
12-12-2025 om 09:52
@Meesje, ik dacht exact hetzelfde.
Ik las hierboven al goede tips, dus heb geen aanvullingen.
Broadway
12-12-2025 om 09:59
Meesje schreef op 11-12-2025 om 20:43:
Heb jij niet eerder een topic geopend? Dat je onterecht was ontslagen? Je functioneerde uitmuntend, maar ze deden net alsof dat niet zo was. Je had een jurist. Maar toen tekende je zomaar een ongunstig VSO en stond je op straat. Compleet in paniek was je. Vast ervan overtuigt geen werk te zullen vinden op jouw niveau. Bang om je spaargeld, kinderen en huwelijk te zullen verliezen als je in de WW zou komen.
Was jij dat?
volgens mij was dat een ander, wel ook product owner idd. diegene zou ik niet aangeven dat ik een vacature heb, deze to heb ik dat wel gedaan dus ik hoop dat het niet dezelfde is met een andere toon hahaha
Broadway
12-12-2025 om 10:01
Beerlover schreef op 12-12-2025 om 05:15:
In Support/Helpdesk zijn er ook veel functies, vaak i.c.m. AI en op allerlei niveau's. Vrijwilligerswerk zou ik zeker ook gaan doen.
moet je wel liggen. het is compleet anders.
ik werk in it aan de support/service delivery kant en werk veel samen met onze PO's. bevlogen mensen, maar ik zou nog eerder 7 krantenwijken nemen dan dat ik PO werd. niks voor mij hahaha