Verbouwen en klussen Verbouwen en klussen

Verbouwen en klussen

Schuifpui of groot raam met deur ?

Wij zitten er aan te denken om een groot deel van de kozijnen in ons huis te laten vervangen voor kunststof kozijnen. 
Nu hebben we een groot raam (niet tot de grond) aan de achterkant van het huis met daar naast een deur. In totaal zo’n 4 meter breed schat ik. 
En nu twijfel ik wat mooier / handiger is. Een groot raam tot de grond en een deur er naast. Of een schuifpui over de hele breedte. 
Voordelen schuifpui: 
- mooi vrij uitzicht over de hele breedte
- gevoelsmatig trek je de tuin meer bij je woonkamer.
-kan verder open, ook meer verbinding met de tuin
- mocht ik er ooit een serre aan vast willen dat zou ik sowieso liever een schuifpui willen, maar dat weet ik dus nog niet. 

Nadelen schuifpui: 
- je hangt er niet even een vliegengordijn voor dus die komen makkelijk binnen ( of valt het juist mee omdat ze juist weer makkelijk naar buiten vliegen?) 
- je moet hem altijd open schuiven als je naar buiten wil. Een deur lijkt mij daarin makkelijker. (Hebben ook geen andere deur naar buiten alleen via een omweg door de garage).

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen, en eigenlijk naar de eventuele nadelen die jullie ervaren. En of dit opweegt tegen de voordelen   

bedankt alvast! 


Je kan ook voor openslaande deuren gaan? Best of both worlds. 

Er bestaan schuifdeuren / tuindeur kozijnen met ingebouwde rolhorren. Als je vliegen irritant vindt, wat ik me heel goed kan voorstellen want ik krijg letterlijk moordneigingen van dat gezoem, moet je zeker een goede hor voorzien! Maar dat kan dus ook met pui-deuren, bedoel ik maar te zeggen. 

Voordeel schuifpui je hoeft geen rekening te houden met een openslaande deur bij plaatsen meubels.
Aan een schuifpui kun je ook een hordeur bevestigen.  

Pupsel

Pupsel

05-11-2021 om 22:40 Topicstarter

Maree schreef op 05-11-2021 om 22:31:

Je kan ook voor openslaande deuren gaan? Best of both worlds.

Ja ook aan gedacht ! Maar neemt wel weer ruimte in als je ze openslaat (opzich niet erg maar wel lastig mocht ik wel een serre er aan vast willen in de toekomst) 

ik denk dat ik zou gaan voor een harmonica pui.
Dan kun je 1 deel ook gebruiken als deur en gebruikt het minder oppervlak dan bij openslaande deuren.

Pupsel

Pupsel

05-11-2021 om 22:41 Topicstarter

Hobbelster schreef op 05-11-2021 om 22:35:

Er bestaan schuifdeuren / tuindeur kozijnen met ingebouwde rolhorren. Als je vliegen irritant vindt, wat ik me heel goed kan voorstellen want ik krijg letterlijk moordneigingen van dat gezoem, moet je zeker een goede hor voorzien! Maar dat kan dus ook met pui-deuren, bedoel ik maar te zeggen.

Dat wist ik niet !!! Ga meteen even googelen haha 

bedenk wel meteen een nadeel: in de deur heb ik kralen hangen, de huisdieren kunnen daar nog wel doorheen.


een hor kunnen ze niet doorheen lopen.. maar ik zal even moeten googelen wat voor anti vliegen oplossingen er bestaan voor schuifpuien dus haha 

Als het echt ook als deur gaat fungeren die je zeer regelmatig gebruikt dan zou ik het niet doen. In deze breedte zijn het best vrij brede en dus zware deuren (hebben ze ook maar niet echt als deur in gebruik).
Maar voor het zicht en licht is het heerlijk het glas tot de grond.

Ik had een schuifpui in de slaapkamer, maar daar kon geen frisse lucht naar binnen zonder de pui te openen.. bij vervangen heb ik voor kiepkantel gekozen met de mogelijkheid tot het naar binnen open van de deur. Al had dat ook met het financiële plaatje te maken. 

 In de praktijk staat het raam / de deur altijd op kantel en gebruik ik een andere deur om naar buiten te gaan. 

Een schuifpui zou zonder twijfel mijn voorkeur hebben. 
Ik ga er even vanuit dat de schuifpui enkel de connectie tot de tuin betreft en dat je wanneer je weggaat met fiets of auto dit middels de garage of voordeur kan. 
Dat je dus enkel naast de schuifpui geen aparte achterdeur meer hebt maar wel andere opties om je huis uit en in te komen. 
Dan zou ik echt niet twijfelen. 
Het komt zoveel mooier, lichter en ruimtelijker over.

Enige reden die ik nog kan bedenken is wanneer je jonge kinderen hebt die 10 keer per dag in en uit rennen, maar daar lees ik je niet over.

Hier openslaande deuren als achterdeur en ik vind het irritant. Mooi, ja. Maar ik moet met inrichten altijd rekening houden met die deuren. Nu staat er dus een bank voor 1 van de deuren. De andere moet vrij blijven, want dat is de achterdeur. En ja, ik heb een voordeur uiteraard. Maar om de tuin in te gaan, ga ik niet omlopen via de voordeur uiteraard ik had liever een groot raam en dan een deur meer naar 1 van de zijkanten van de woonkamer ipv midden op de achtergevel. Schuifpui zou ik ook alleen doen als er een aparte achterdeur bij komt. Telkens de schuifpui open moeten doen als je er aan de achterkant uit wil zou ik niet prettig vinden. Ik ken mensen die het hebben, maar ik vind een gewone deur handiger.
Qua vliegen, die komen binnen en vliegen niet zelf weer naar buiten is mijn ervaring. Ik heb een liso vliegengordijn voor de tuindeur hangen. Voor 1 deur, de andere hebben we nooit open want daar staat dus de bank voor. Ik zou dit zelf zo in ieder geval niet kiezen. Zeker niet als dus het deel dat altijd open moet in het midden van de achtergevel komt. 

Irregular_Choice schreef op 05-11-2021 om 23:21:

Hier openslaande deuren als achterdeur en ik vind het irritant. Mooi, ja. Maar ik moet met inrichten altijd rekening houden met die deuren. Nu staat er dus een bank voor 1 van de deuren. De andere moet vrij blijven, want dat is de achterdeur. En ja, ik heb een voordeur uiteraard. Maar om de tuin in te gaan, ga ik niet omlopen via de voordeur uiteraard ik had liever een groot raam en dan een deur meer naar 1 van de zijkanten van de woonkamer ipv midden op de achtergevel. Schuifpui zou ik ook alleen doen als er een aparte achterdeur bij komt. Telkens de schuifpui open moeten doen als je er aan de achterkant uit wil zou ik niet prettig vinden. Ik ken mensen die het hebben, maar ik vind een gewone deur handiger.
Qua vliegen, die komen binnen en vliegen niet zelf weer naar buiten is mijn ervaring. Ik heb een liso vliegengordijn voor de tuindeur hangen. Voor 1 deur, de andere hebben we nooit open want daar staat dus de bank voor. Ik zou dit zelf zo in ieder geval niet kiezen. Zeker niet als dus het deel dat altijd open moet in het midden van de achtergevel komt.

Sluit ik me, door dezelfde ervaringen, helemaal bij aan.

Is de betreffende deur de enige naar de tuin? Hier hebben we bijvoorbeeld in open keuken deur naar tuin en zo'n situatie als jij noemt. Beiden in achterpui.

Ik zou niet enkel een schuifdeur willen. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

06-11-2021 om 07:38

Openslaande deuren of schuifpui zou hier afhangen van het bouwjaar van het huis en karakter.

Wij hebben een pui die bestaat uit vier delen. Links een vast deel, in het midden twee schuifdeuren die je uit elkaar kunt schuiven en daarnaast rechts nog een enkele schuifdeur die we als achterdeur gebruiken. Het zat er al in, trouwens, voor het geval iemand zou willen vragen waarom we hiervoor gekozen hebben. De middelste deuren gebruiken we in de praktijk nooit.

Een schuifpui hoeft niet 50 - 50 te zijn. Wij hebben bijvoorbeeld een
1/3 - 2/3  verdeling. Wij vonden in onze situatie een groot raam mooier en een kleinere schuifdeur is lichter.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.