Verbouwen en klussen Verbouwen en klussen

Verbouwen en klussen

eigenlijk geen budget voor onverwachte klus die écht moet

Er zit huiszwam en/of kelderzwam in ons huis (ze zijn nog aan het determineren). We wonen in huis uit jaren 30, staat nog op houten balken en zandgrond. 

Nu ontdekten we per toeval die zwam, en heb ik gewoon even geen idee wat te doen. 2 offertes laten maken, allebei torenhoog (denk: tienduizendEN 😱). Dat geld hebben we simpelweg niet, ik ben in behandeling voor PTSS en werk (tijdelijk) niet , dus we zaten al krap, deze uitgave kunnen we eigenlijk niet verantwoord doen. Maar ja...verhuizen is zomaar ook geen optie. En laten zitten is zowel slecht voor ons zelf als voor het huis. Wat een dilemma! 

Hebben jullie weleens onverwacht iets aan je huis gehad waar je eigenlijk geen geld voor had? En wat deed je toen? 


De bank bellen. 

sammie500

sammie500

21-03-2022 om 22:25 Topicstarter

ToetieToover schreef op 21-03-2022 om 22:19:

De bank bellen.

Om een lening af te sluiten bedoel je? (Nooit gedacht dat voor een paddestoel te doen 😁)

ik zou ook even checken wat de oorzaak is van de zwam. Als het gevolgschade is van een lekkage kan je mogelijk aanspraak maken op geld vanuit je opstalverzekering 

sammie500 schreef op 21-03-2022 om 22:25:

[..]

Om een lening af te sluiten bedoel je? (Nooit gedacht dat voor een paddestoel te doen 😁)

Als je overwaarde hebt, kun je je hypotheek verhogen. 

Verzekering is ook een goede tip!

Wat een rotsituatie. En wat veel geld 😱

Heb je overwaarde op je woning? Evt je hypotheek verhogen? 

sammie500

sammie500

21-03-2022 om 23:13 Topicstarter

Dutchgirly schreef op 21-03-2022 om 22:29:

ik zou ook even checken wat de oorzaak is van de zwam. Als het gevolgschade is van een lekkage kan je mogelijk aanspraak maken op geld vanuit je opstalverzekering

Helaas niets vergoed omdat het waarschijnlijk door het waterpeil komt. Optrekkend vocht dus...

sammie500

sammie500

21-03-2022 om 23:14 Topicstarter

Isje schreef op 21-03-2022 om 22:58:

Heb je overwaarde op je woning? Evt je hypotheek verhogen?

Helaas hebben we dit huis pas 6 jaar geleden gekocht, waardoor we superveel boete moeten betalen bij oversluiten. Of bedoel je dat niet (heb zoveel gelezen vandaag over oplossingen, hypotheken en leningen dat ik een beetje vol hoofd heb 😊)


Het enige wat een optie lijkt is onze hoge WOZ-waarde inzetten, en risico-opslag omlaag brengen . Levert een soort van budgetje op (veel te weinig, maar alles is meegenomen natuurlijk)

sammie500

sammie500

21-03-2022 om 23:17 Topicstarter

Madamecannibale schreef op 21-03-2022 om 22:51:

Wat een rotsituatie. En wat veel geld 😱

Ongelooflijk he! Schrok me wild toen ik met de paddenstoelen-man sprak!! 

Geld dat je niet hebt kan je niet uitgeven.

En de bank moet ook maar willen meegaan als er al een lening is die momenteel betaalt wordt op 1 loon.

Ik zou om te beginnen dus een schatting laten maken hoe dringend het probleem aangepakt moet worden. Kan de herstelling nog een tijd (maanden, paar jaar) uitgesteld worden zonder dat het je écht veel meer zou gaan kosten?

Toevallig familie die renteloos wil en kan lenen?

Verkopen lijkt mij de aller-laatste mogelijkheid. Je zal het namelijk moeten vermelden en de vraag is dan maar of iemand nog wil kopen.

sammie500

sammie500

22-03-2022 om 00:58 Topicstarter

Marty1984 schreef op 22-03-2022 om 00:15:

Geld dat je niet hebt kan je niet uitgeven.

En de bank moet ook maar willen meegaan als er al een lening is die momenteel betaalt wordt op 1 loon.

Ik zou om te beginnen dus een schatting laten maken hoe dringend het probleem aangepakt moet worden. Kan de herstelling nog een tijd (maanden, paar jaar) uitgesteld worden zonder dat het je écht veel meer zou gaan kosten?

Toevallig familie die renteloos wil en kan lenen?

Verkopen lijkt mij de aller-laatste mogelijkheid. Je zal het namelijk moeten vermelden en de vraag is dan maar of iemand nog wil kopen.

Precies al deze overwegingen schieten dus door m'n hoofd. 

Lening lijkt me onwaarschijnlijk .

Vrijdag komen ze langs om te kijken hoe dringend...alleen ligt alles open na bekijken hoe dringend (vloer eruit tot we op kruipruimte komen), dus om t dan dicht te maken terwijl je weet dat t over bepaalde tijd weer moet openen om het aan te pakken....?? 

Familie helaas geen optie...

En inderdaad....verkopen mét gebrek zal niet meevallen....

Dus ja....dan lig je maar wakker tot 00.58u 😆

sammie500 schreef op 21-03-2022 om 23:14:

[..]

Helaas hebben we dit huis pas 6 jaar geleden gekocht, waardoor we superveel boete moeten betalen bij oversluiten. Of bedoel je dat niet (heb zoveel gelezen vandaag over oplossingen, hypotheken en leningen dat ik een beetje vol hoofd heb 😊)


Het enige wat een optie lijkt is onze hoge WOZ-waarde inzetten, en risico-opslag omlaag brengen . Levert een soort van budgetje op (veel te weinig, maar alles is meegenomen natuurlijk)

Hypotheek ophogen is iets anders dan oversluiten. Bij ophogen houd je de huidige hypotheek, maar verhoog je het leenbedrag. Vaak is het leenbedrag lager dan het ingeschreven bedrag op de hypotheek. Dat extra stuk kan dan eenvoudiger worden opgevraagd.

Ik zou contact opnemen met de hypotheekversterekker over de mogelijkheden. 

Daarnaast kijken hoe je elders geld kan besparen. Bijv vakantiegeld hiervoor gebruiken (ipv op vakantie te gaan). Dat gaat natuurlijk niet zo'n enorm bedrag opleveren, maar helpt wel.

Wat een k*t situatie. Heb je het geld wel maar is het niet handig om nu uit te geven of heb je het geld ook echt niet?

Geen idee of dat hiervoor geldt maar ik weet dat er bij onze gemeente ook allerlei potjes zijn voor verschillende zaken. Wellicht dat je daar nog ergens aanspraak op kan maken? 

als het door grondwaterpeil komt, hebben je buren daar dan ook last van? Want dan kun je misschien iets gezamelijk doen. 

Als ik Google op paalrot (kan schimmel veroorzaken) vind ik fonds duurzaam funderingsherstel. Zij financieren, onder voorwaarden, lening voor funderingsherstel. 

Verkopen kan prima: kost de reparatie 10-duizend euro ? 
Dan zal de koper 10-duizend euro minder bieden.

Maar je moet natuurlijk eerst kijken of je ergens het geld lenen kunt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.