Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Zuid Limburg regen tips? of toch maar fietsen

Wij gaan morgen voor 3 dagen naar Limburg (Schin op Geul )met de bedoeling de Mergelland route te gaan fietsen op de e-bike. Iets wat we al heel lang willen.
Maar nu hebben ze voor morgen en vrijdag heel slecht weer opgegeven met grote buien onweer hagel en harde windstoten. Niet het ideale weer om een fietstocht in de heuvels te gaan maken. Iets wat we al niet gewend zijn.
We twijfelen of het veilig is die heuvels af als ze glad zijn van de regen en onweer en hagel is ook niet echt fijn.

We zitten er nu dus over te denken om de fietsen maar thuis te laten. Maar wat gaan we dan doen? Iemand nog tips Alle groten de mijn enz hebben we al vaak gezien Ook Maastricht is voor ons bekend. Misschien dat we 1 dag naar Aken gaan. En als het droog is wandelen. 

Overigens iemand nog ervaring met de mergellandroute? Ben benieuwd of het een fijne route is en of het goed te doen is.


Heb delen ervan gefietst en je kunt ook makkelijk zelf een deel van de route pakken met de ANWB knooppunten. Dat je bijv 2 uurtjes gaat fietsen voordat de buien komen. 
Het heeft al een tijdje niet geregend en dan is regen per definitie gevaarlijk wegens loskomende troep en olie die zich in de afgelopen tijd op de weg heeft gezet. 
Laat staan icm wind, onweer en heuvels met soms smalle wegen en of beperkt zicht. Nu houden automobilisten in het NL deel wel veel rekening met fietsers maar in de Belgische delen moet je echt opletten op de fiets. 
ik zou sowieso een fietshelm dragen. En proberen tussen de buien door te fietsen. Of bijv lunchen (binnen) tijdens de ergste bui en daarna weer door. 
wel zeker weten dat je goede remmen hebt! Dat is daar een stuk belangrijker nog dan in de rest van NL.

Verdere tips, niet echt, als je er bent heb je instant vakantie gevoel en is er vast wel iets te zien / doen wat je leuk vindt. Wij gingen (toen we nog geen kind hadden) ook regelmatig met een stok kaarten lekker gezellig hele middagen in een kroegje zitten, bierproeverij en borrelplank erbij, beetje kletsen. Is ook quality time samen hè! 
veel plezier !

Pooh-Bear

Pooh-Bear

18-05-2022 om 21:23 Topicstarter

Hobbelster schreef op 18-05-2022 om 21:16:

Heb delen ervan gefietst en je kunt ook makkelijk zelf een deel van de route pakken met de ANWB knooppunten. Dat je bijv 2 uurtjes gaat fietsen voordat de buien komen.
Het heeft al een tijdje niet geregend en dan is regen per definitie gevaarlijk wegens loskomende troep en olie die zich in de afgelopen tijd op de weg heeft gezet.
Laat staan icm wind, onweer en heuvels met soms smalle wegen en of beperkt zicht. Nu houden automobilisten in het NL deel wel veel rekening met fietsers maar in de Belgische delen moet je echt opletten op de fiets.
ik zou sowieso een fietshelm dragen. En proberen tussen de buien door te fietsen. Of bijv lunchen (binnen) tijdens de ergste bui en daarna weer door.
wel zeker weten dat je goede remmen hebt! Dat is daar een stuk belangrijker nog dan in de rest van NL.

Verdere tips, niet echt, als je er bent heb je instant vakantie gevoel en is er vast wel iets te zien / doen wat je leuk vindt. Wij gingen (toen we nog geen kind hadden) ook regelmatig met een stok kaarten lekker gezellig hele middagen in een kroegje zitten, bierproeverij en borrelplank erbij, beetje kletsen. Is ook quality time samen hè!
veel plezier !

Stukjes fietsen zou kunnen met het risico dat we net op een berg of zo zitten als het losbarst. De route is ook redelijk lang en bedoeld voor dagtochten dus dan zouden we hem moeten inkorten.

Verder vind mijn man het best zonde om de fietsen mee te slepen als we maar heel even kunnen fietsen.

De mergellandroute kun je ook met de auto doen en dan her en der uitstappen voor een korte wandeling of een terrasje.

Pooh-Bear

Pooh-Bear

18-05-2022 om 21:49 Topicstarter

Milala schreef op 18-05-2022 om 21:33:

De mergellandroute kun je ook met de auto doen en dan her en der uitstappen voor een korte wandeling of een terrasje.

Dat is wel een optie. Maar eigenlijk wilde we de mergelroute vooral omdat we graag een x wat flinke heuvels willen met fietsen met de auto is dat wat minder interessant. Maar op zich wel leuk om dan toch wat plaatsjes te bezoeken.

Pooh-Bear

Pooh-Bear

18-05-2022 om 21:49 Topicstarter

Een leuke wandeling is voor ons ook nog een optie Wandelen in de regen vinden we minder erg dan fietsen.

Ik zie op buienradar alleen voor de vrijdag slecht weer. Misschien dan beter morgen en/of zaterdag gaan fietsen? En dan vrijdag iets binnen zoeken?

Pooh-Bear

Pooh-Bear

18-05-2022 om 22:16 Topicstarter

MIDA schreef op 18-05-2022 om 22:11:

Ik zie op buienradar alleen voor de vrijdag slecht weer. Misschien dan beter morgen en/of zaterdag gaan fietsen? En dan vrijdag iets binnen zoeken?

In mijn weerbericht op weeronline van zuid limburg wordt het juist donderdag slecht. Vrijdag heel de dag regen maar donderdagmiddag kans op onweer hagelbuien en zware windstoten. Vooral in Limburg.

Pooh-Bear

Pooh-Bear

19-05-2022 om 07:22 Topicstarter

Ze geven nu zelfs code geel op voor vandaag.
We hebben besloten de fietsen maar thuis te laten. We kunnen op deze manier niet echt de route fietsen wil niet overvallen worden door een onweersbui. 
Vandaag gaan we wat wandelen en een stukje mergelgrotten met de auto en morgen naar Aken of Sittard. 

Jammer dat je eigenlijke plannen niet kunnen maar toch veel plezier daar! 
Mijn man komt er regelmatig voor werk in de buurt  en appt me dan mooie foto's dus ik wil er ook wel weer eens heen 

Pooh-Bear schreef op 19-05-2022 om 07:22:

Ze geven nu zelfs code geel op voor vandaag.
We hebben besloten de fietsen maar thuis te laten. We kunnen op deze manier niet echt de route fietsen wil niet overvallen worden door een onweersbui.
Vandaag gaan we wat wandelen en een stukje mergelgrotten met de auto en morgen naar Aken of Sittard.

Wat jammer dat je plannen bijna letterlijk in het water vallen. Ik hoop dat het meevalt want de overstromingen van afgelopen jaar zitten me nog iets te vers in het geheugen.

Maar wel leuk, je bent bij me in de buurt haha! Amuseer je!!

Milala schreef op 18-05-2022 om 21:33:

De mergellandroute kun je ook met de auto doen en dan her en der uitstappen voor een korte wandeling of een terrasje.

Dat dus. Wij hebben de Mergellandroute al onwijs vaak gereden maar altijd met de auto. Blijft prachtig. 

Ik zou met de fiets te gevaarlijk vinden als je niet vaak fietst in zo'n omgeving omdat je dan over het algemeen niet bedacht bent op deze weggetjes. Normaal kan dat wel, maar na lange tijd droogte, kan het nu spekglad worden op de weg en juist op zo'n route is dat gevaarlijk. Dus zou je aanraden om picknick spullen mee te nemen, en de auto in te stappen. 

Fijn weekend gewenst vast!

Regendrup. schreef op 19-05-2022 om 08:55:

[..]

Wat jammer dat je plannen bijna letterlijk in het water vallen. Ik hoop dat het meevalt want de overstromingen van afgelopen jaar zitten me nog iets te vers in het geheugen.

Maar wel leuk, je bent bij me in de buurt haha! Amuseer je!!

Leuke nickname in dit topic, haha (en dan doel ik niet op de overstromingen, wat een nachtmerrie was dat!)

Apiejapie schreef op 19-05-2022 om 09:19:

[..]

Leuke nickname in dit topic, haha (en dan doel ik niet op de overstromingen, wat een nachtmerrie was dat!)

Haha ja ik snap 'm 

Tja, ik weet niet hoor. De mensen daar fietsen gewoon met dit weer, het is ook niet dat je in de Alpen zit zeg maar.

Je hebt nu al de keuze gemaakt om de fiets niet mee te nemen, dus daar valt niets meer aan te doen. Misschien nog een fiets huren voor een korter fietstochtje?

In ieder geval veel plezier!

Kasteel Hoensbroek is misschien nog leuk om te bezoeken als het regent? 
Of als je van musea houdt, Schunck in Heerlen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.