Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Zuid Frankrijk in de mei vakantie.

Hoi,

Langzamerhand zijn wij aan het kijken naar de mei vakantie (eind april) en hebben nu het plan opgevat om 2 weken naar Zuid Frankrijk te gaan (omgeving Frejus). 
Het afgelopen jaar zijn wij in Nederland geweest en hebben veel regen en storm gehad. 
Kortom, ik zou graag wat meer zon zien in de vakantie. 
Wie is kan mij vertellen wat ik kan verwachten qua temperaturen / regen? 

Wat voor een soort vakantie is het? Wij zijn een keer in mei geweest met onze tent. Redelijk weer overdag, tussen de 18 en 20 graden soms wat zon, maar ook wel regen. Vooral de avonden en nachten vond ik koud, maar als je niet gaat kamperen dan heb je daar minder last van.

Kijk ook eens hier https://www.bestereistijd.nl/frankrijk/
Voor onze vakantie van een paar jaar geleden in mei klopt dat beeld dus aardig.

Kleine aanvulling: wij hebben besloten om niet meer te gaan kamperen in de meivakantie, ook niet in Zuid-Frankrijk. Wij zijn mooi weer kampeerders.

Het grote voordeel is dat je in het voorjaar veel dingen kan doen waar je in die omgeving bij zomerse temperaturen niet aan toe komt. Wandelen, klimmen, musea... Dus je ziet meer. 

En de natuur is groen. Met bloemen. Dus niet zo geel die als in de zomer. Veel steden daarentegen hebben de geraniums nog niet in de lantaarnpalen gehangen. Dus het straatbeeld is wat kaler. De hoeveelheid markten, als je daarvan houdt, is in het voorjaar ook veel minder. 

En verder ... de dagen zijn nog kort, dus 's avonds lang buiten zitten, is echt anders dan zomers. Natuurwater is te koud (behalve voor een dappere, snelle duik). En 's ochtends is alles nog nat van de dauw - dus als je gaat kamperen, zijn regenlaarzen best handig. 

Ik ga elk voorjaar 
(maar ik ga 3 keer per jaar) 

Als je wat meer zon wilt zien in de vakantie dan zou ik het risico niet durven nemen. Wij zijn in de meivakantie een aantal keren naar de Canarische eilanden geweest. Overdag was het meestal mooi weer hoewel we ook wel bewolking hebben gehad maar 's avonds was het te koud om buiten te zitten. vooral door de harde wind.

Buiten dat het weer voor die periode uiteraard nog niet te vertellen is en het klimaat de laatste jaren rare sprongen maakt, ligt het ook maar net aan je eigen verwachtingen. 

Verwacht je twee weken op het strand te kunnen liggen, dan kan dat misschien tegenvallen. De kans op een regenbui is ook groter dan in augustus. Maar op een regenachtige dag kun je wel prima naar een museum of gaan winkelen. En op een dag met 19 graden is het perfect weer om die pittige bergwandeling te gaan doen waarvan in de zomer bij 34 graden het zweet je al uitbreekt bij de gedachte.

Slecht weer bestaat niet, ook niet op vakantie. Je kunt wel slechte plannen hebben voor het weer. Kwestie van aanpassen en meebuigen. 

Wij hebben ook een aantal keer op camping een huisje gehuurd in de meivakantie in Midden Frankrijk of Gardameer Italië.
Het was het meestal gewoon net niet. Zwembaden te koud, al hebben de kinderen daar minder last van. Soms zwembad met glijbanen nog niet eens open, terwijl ik daarom geboekt had. Soms een paar dagen redelijk tot echt Mooi weer maar ook regelmatig matige dagen.
De laatste vakantie in Frankrijk konden we niet eens buiten eten (lunch/diner) of een kopje koffie doen: het was gewoon te koud met ca 17 graden en wind. Toen was ik er wel klaar mee. Niet meer op vakantie rond de 1000 km voor ons in de meivakantie. Het is het gewoon net niet. Zuid Frankrijk heb je misschien meer geluk. Of misschien nog beter doorrijden naar Noord Spanje als je dat qua
afstand te doen vindt.

Wij zijn daarna 2x (daarna kwam Corona) gaan vliegen binnen Europa en mooi weer gehad.
Natuurlijk een stuk duurder dan een chalet huren op een camping maar wel meer garantie op mooi weer.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

27-10-2021 om 13:17

Het is nu 18-21 graden in Frejus, terwijl het hier rond de 14 graden schommelt.
Dat hou ik meestal als indicatie aan. Begin mei is het in Nederland rond de 10-15 graden (met uitschieters naar beneden en naar boven), dus daar zal het begin mei rond 18-20 graden zijn.... en waarschijnlijk erg wispelturig. Dus te koud voor het strand, maar wellicht goed genoeg om niet chagrijnig te worden 😉 

Daddy_gijs schreef op 27-10-2021 om 13:17:

Het is nu 18-21 graden in Frejus, terwijl het hier rond de 14 graden schommelt.
Dat hou ik meestal als indicatie aan. Begin mei is het in Nederland rond de 10-15 graden (met uitschieters naar beneden en naar boven), dus daar zal het begin mei rond 18-20 graden zijn.... en waarschijnlijk erg wispelturig. Dus te koud voor het strand, maar wellicht goed genoeg om niet chagrijnig te worden 😉

Ik ben eind april / begin mei 2 weken rond Istanboel geweest. Ook daar was het vaak niet veel warmer dan 18 graden. Wel prima weer (geen regen) om van alles te doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.