Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Wie zoekt en kiest bij jullie de bestemming?

Peiling

Wie zoekt en kiest?
60 stemmen
47%
5%
25%
3%
2%
0%
18%

Herfstappeltaart schreef op 08-03-2026 om 10:32:

[..]

Jeetje....En ga jij niet tegen zijn mening in dan? En hoe komt die autopech dan steeds? Geven jullie de auto niet de nodige beurten/onderhoud?

Man is daar niet zo nauw in en eerlijk als er een "nieuwe" auto moet komen, dan komt hij met 2e hands aanzetten waar achteraf altijd wat aan mankeert.

Ik heb mijn eigen auto, maar die is te klein om mee op vakantie te gaan. En ik probeer wel enigszins een bepaalde richting op te sturen, vorig jaar had hij 2 campings gevonden en uiteindelijk heeft hij wel geboekt bij degene die ik het beste vond. Maar zijn we daar dus niet geweest omdat de auto stuk ging. 

De locatie overleggen we samen. Vervolgens doe ik het zoekwerk omdat mijn eisenpakket stukken hoger is. De eindbeslissing is meestal samen.
Of ik moet weer tot een gat in de nacht zitten zoeken* waarbij hij het heeft opgegeven en naar bed is .

Ik koop sowieso sneller een huis dan ik een hotel, B&B of kampeerplek boek.

*We boeken nog wel eens very last minute. De avond / nacht voor we vertrekken of voor we een volgend hotel moeten hebben als we onderweg zijn.

OnherkenbaarAnoniem schreef op 08-03-2026 om 10:31:

[..]

Tot 2024 hadden we een door mij gemaakt lijstje bij ons met mogelijke campings en boekten niets. We gingen echt aan de balie van de camping kijken of er nog plek was. Zo ja dan zetten we de tent op, zo nee dan gingen we naar de volgende camping.

Ik had gezocht maar "het lot" bepaalde waar we terecht kwamen. Het was dus geen bewuste keuze niet van mijn en niet van man.

Een aantal keer zo gedaan met onze wagen en ons tentje. Waarbij we meestal 100 kilometer vooraf even belden of er plaats was.

Maar dan had ik dus wel al een top 3 gemaakt in de stad / regio en een groot campingboek bij.

Was nummer 1 niet vrij gingen we door naar nummer 2.

We kamperen de laatste jaren alleen niet meer en bij B&B's of hotels neem ik dat risico liever niet. Dan boek ik liever de avond vooraf.

Ik zoek en kies. Ik opper eerst een land, man okee? Dan zoeken en kiezen. Man vindt het prima. Kinderen ook. En tot nu toe is het altijd goed gegaan. 

Vervolgens ben ik dan later nog een tijdje bezig met allemaal uitjes in de omgeving te zoeken, zodat er een lijstje is om uit te kiezen als we er zijn. Kinderen zijn van de uitstapjes, dus meestal zorg ik dat er voor elke dag iets is. 

We kiezen samen het land waar we heen willen. Dan gaat man aan de slag, hij is er goed in en vindt dat heel leuk om te doen. Hij weet mijn "wensen": een tuin, wasmachine, Wifi en een parkeerplek voor m'n auto. We hebben kinderen, dus voldoende bedden graag, beetje vriendelijke omgeving, in de buurt van bezienswaardigheden of mooie natuur, dat soort dingen daar let hij wel op. Vervolgens komt hij met een aantal opties en kiezen we alsnog samen. Hij boekt het eigenlijk dan allemaal weer. Gaat al jaren goed . Vroegah deed ik het gewoon zelf en als ik met een vriendin ga doe ik het uiteraard ook gewoon zonder hem.

ik doe meestal een of meerdere suggesties. Meestal vinden vriend en kind dat goed. Ik doe ook voorstel voor accomodatie en regel verder alles inclusief uitjes. Ze mogen natuurlijk wel ook zeggen of dingen leuk zijn of niet. Bij sommige bestemmingen kiezen we terplekke activiteiten. 

In de meivakantie gaan we op stedentrip. Voor mijn verjaardag organiseren zij een dagprogramma (ik ben heel benieuwd).

Mama-Inge schreef op 08-03-2026 om 15:41:

[..]

Man is daar niet zo nauw in en eerlijk als er een "nieuwe" auto moet komen, dan komt hij met 2e hands aanzetten waar achteraf altijd wat aan mankeert.

Ik heb mijn eigen auto, maar die is te klein om mee op vakantie te gaan. En ik probeer wel enigszins een bepaalde richting op te sturen, vorig jaar had hij 2 campings gevonden en uiteindelijk heeft hij wel geboekt bij degene die ik het beste vond. Maar zijn we daar dus niet geweest omdat de auto stuk ging.

Nou dat klinkt niet gezellig....

Ik zoek, kies en laat het man zien voor het boeken en dan vraagt hij wat het kost 
We hebben ervoor dan wel overleg gehad over de bestemming maar eigenlijk vindt hij altijd alles wel best.

Herfstappeltaart schreef op 08-03-2026 om 19:07:

[..]

Nou dat klinkt niet gezellig....

Hij is lief hoor, maar heeft het ouderwetse idee dat zijn wil wet is. Helaas voor hem, ga ik daar niet in mee. En ga desnoods met jongste zoo  een weekend eropuit  Die wil altijd wel, de andere zoon heeft een lichte vorm van ass en wil het liefst gewoon thuis blijven. 

Mama-Inge schreef op 08-03-2026 om 20:17:

[..]

Hij is lief hoor, maar heeft het ouderwetse idee dat zijn wil wet is. Helaas voor hem, ga ik daar niet in mee. En ga desnoods met jongste zoo een weekend eropuit Die wil altijd wel, de andere zoon heeft een lichte vorm van ass en wil het liefst gewoon thuis blijven.

Of heeft man ook vorm van ass?

We kiezen altijd samen het land/landen. Daarna regel ik alles. Bepaal de reisroute, activiteiten, accomodaties etc. Man weet vaak echt alleen waar we naar toe gaan. En verder hooguit wat ik in de voorpret vertel: "kijk hier gaan we ook heen". In de reis verwerk ik voor alle gezinsleden hun voorkeuren en dat gaat altijd helemaal prima.

Vroeger gingen we altijd op de bonnefooi. Dan vertrokken we gewoon en bepaalde samen ter plekke waar we de volgende dag naar toe zouden gaan. Maar dat is in het hoogseizoen tegenwoordig eigenlijk geen doen meer. Zeker niet omdat de kinderen nu wat ouder zijn en die willen een zwembad. 

Groot nadeel van op de bonnefooi gaan vind ik dat je een deel van de voorpret mist. Ik vind het altijd leuk om dingen uit te zoeken over een gebied en alvast te kijken wat je er allemaal kunt doen. Dit doe ik bijna altijd al voordat we boeken zodat we weten hoelang we op een plek willen blijven.

We zijn het eens over t land, en dan zoeken we per dag uit waar we heen gaan,we zoeken allebei We reizen per camper, soms elke dag een andere plek, soms langer op 1 plek, afhankelijk van t weer en hoe leuk t is, fiets/ wandelmogelijkheden en dingen die we evt willen doen.
We zeggen dan: gaan we morgen rijden?
En zo ja dan zoeken we een andere plek. Vaak binnen een 50 km.

Kampeerder

Kampeerder

09-03-2026 om 10:26 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 09-03-2026 om 10:01:

Groot nadeel van op de bonnefooi gaan vind ik dat je een deel van de voorpret mist. Ik vind het altijd leuk om dingen uit te zoeken over een gebied en alvast te kijken wat je er allemaal kunt doen. Dit doe ik bijna altijd al voordat we boeken zodat we weten hoelang we op een plek willen blijven.

Dit doe ik ook als we op de bonnefooi gaan hoor. En ik heb sowieso een lijstje van dingen die ooit gezien wil hebben. Wij hebben echt wel een plan als we op de bonnefooi reizen maar niet precies van dag tot dag. We kunnen dan zolang blijven als het leuk is, of juist voor het slechte weer, weer verder trekken. Etc. 

Paar jaar geleden hadden we alles geboekt en dan moet je dus vier dagen in de regen blijven staan want op de volgende camping is nog geen plek. En je hebt alles al betaald, dus steeds een alternatief zoeken maakt het erg duur. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.