Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Wie zoekt en kiest bij jullie de bestemming?

Naar aanleiding van mijn bericht in het topic 'Waar heb jij je vandaag aan geërgerd?' 

Wij zijn een kleine vakantie aan het zoeken en boeken. Waren op het punt van kiezen toen man weer met allemaal nieuwe opties voor de accommodatie kwam. Dus we zijn er nog niet uit. 

Verder kun je alles posten over zoeken, kiezen, en boeken. 

Peiling

Wie zoekt en kiest?
60 stemmen
47%
5%
25%
3%
2%
0%
18%

Man is van het type: maakt mij niet uit maar als ik hem iets voorleg heeft hij wel ineens een mening.  Dus het voorwerk doe (eigenlijk deed,  we hebben besloten dat we niet op vakantie gaan om helemaal prima vinden) ik,  de uiteindelijke beslissing nemen we samen. 

Kampeerder

Kampeerder

08-03-2026 om 09:41 Topicstarter

Wieder schreef op 08-03-2026 om 09:35:

Man is van het type: maakt mij niet uit maar als ik hem iets voorleg heeft hij wel ineens een mening. Dus het voorwerk doe (eigenlijk deed, we hebben besloten dat we niet op vakantie gaan om helemaal prima vinden) ik, de uiteindelijke beslissing nemen we samen.

Herkenbaar.  🤣🤪🤣🤪

Soms man en soms ik. En een andere keer weer samen .
Beiden moeten uiteindelijk wel akkoord zijn met de gekozen bestemming/accommodatie.

We zitten over het algemeen wel op een lijn in wat we zoeken voor een vakantie dus dat scheelt een hoop. En in de zomer gaan we met de caravan en dat filtert natuurlijk ook al wel een beetje.

Ik zoek meestal, man geeft daarna zijn mening en we kiezen samen. Behalve bij campings, die zoek en boek ik en man hoort op de dag van vertrek wel wat hij in moet voeren in de navigatie 😁 accomodaties of een hotel wil hij dus wel graag mee beslissen, maar dat gaat vaak ook om grotere bedragen. Soms vind hij zelf dan nog iets wat goedkoper is en dan kijken we weer samen of het goed is. Ik vind het uitzoeken heerlijk en kan ook rustig nog bij blijven stellen enz. We hebben voor de herfst bijvoorbeeld een hotel in NY geboekt, maar ik blijf Booking in de gaten houden of er nog wat beters voorbij komt 🤪 ik kan nog tot de dag voor aankomst annuleren, dus ik zoek lekker verder. Maar vind het wel fijn om in ieder geval iets te hebben zeg maar. De prijzen schoten ook echt omhoog, dus toen wel wat geboekt. Nu dalen de prijzen weer, kan ik rustig verder zoeken 😊

Ik zoek, ik kies. Bij alles.
Ik heb ook een partner gezocht, kon niet kiezen, dus die heb ik niet 😉

Verschild per vakantie. We hebben beide altijd veel ideeën in overleg bepalen we de bestemming en vervolgens zoeken we accommodatie. 

Komende vakantie heb ik voor een goede prijs een mooie cruise gevonden en mijn man heeft hotels aan het begin en eindpunt van de reis geboekt. Ik heb de hotels niet bekeken hij kent mijn smaak ik weet zeker dat het goed gaat zijn.

We hebben dus geen vaste gewoonte hierin, het wisselt wie het eerst gaat kijken. Ik ben wel degene die het meest op goede aanbiedingen let.

Ik zoek en kies en bij twijfel bespreken we de opties. Voor weekends weg, opperen we beide wel eens ideeën, maar ik kies de accommodatie.

Ik reis eigenlijk altijd alleen. Dus dan doe ik alles zelf. Nu wil ik binnenkort met mijn moeder 1 of 2 nachten weg en dan zoek ik iets uit en vraag haar of ze het ermee eens is.

Ik mis nog een optie in de poll, het op de bonnefooi reizen waarbij je niet vooraf boekt. 

Wij hebben vorig jaar pas voor het eerst alle campings al geboekt voor vertrek, omdat we in het hoogseizoen naar zeer toeristisch gebied wilden. Tot die tijd gingen we op de bonnefooi. Kar achter de auto en de de zon achterna. De laatste jaren was dat soms als we wilden verplaatsen wel de avond van tevoren iets zoeken en dan bellen om te reserveren. Dan zaten we samen even te zoeken (ieder op een eigen device) en als er plek was gingen we daar heen. Dan had ik wel thuis al een lijstje gemaakt met mogelijke campings. Eerste stop op bijvoorbeeld ongeveer 400 km van huis en dan 3 of 4 campings in dat gebied gezocht. De volgende stop was dan op ongeveer 300 km van die camping en ook weer 3 of 4 campings in dat gebied en zo maakten we een rondje met steeds 3 of 4 nachten op een camping. Meestal 5 campings en dan waren we 18-20 dagen onderweg.

Als de kinderen niet meer mee gaan en we niet meer afhankelijk zijn van het hoogseizoen willen we zeker weer op die manier gaan reizen.

Wieder schreef op 08-03-2026 om 09:35:

Man is van het type: maakt mij niet uit maar als ik hem iets voorleg heeft hij wel ineens een mening. 

😅. Ja en dan gaat hij ook ineens zoeken.

Maar we komen er altijd wel uit . 

Meesje schreef op 08-03-2026 om 09:55:

Ik zoek, ik kies. Bij alles.
Ik heb ook een partner gezocht, kon niet kiezen, dus die heb ik niet 😉

Wahaha 

Ik heb geen partner maar wel een vriend (geen relatie) waarmee ik op vakantie ga. Vaak zijn we het wel snel eens over de plek van bestemming, maar over de accommodatie ho maar..

In het najaar willen we (eindelijk!) Naar Rome, dus ben benieuwd hoe snel we eruit komen   

OnherkenbaarAnoniem schreef op 08-03-2026 om 10:06:

Ik mis nog een optie in de poll, het op de bonnefooi reizen waarbij je niet vooraf boekt.

Wij hebben vorig jaar pas voor het eerst alle campings al geboekt voor vertrek, omdat we in het hoogseizoen naar zeer toeristisch gebied wilden. Tot die tijd gingen we op de bonnefooi. Kar achter de auto en de de zon achterna. De laatste jaren was dat soms als we wilden verplaatsen wel de avond van tevoren iets zoeken en dan bellen om te reserveren. Dan zaten we samen even te zoeken (ieder op een eigen device) en als er plek was gingen we daar heen. Dan had ik wel thuis al een lijstje gemaakt met mogelijke campings. Eerste stop op bijvoorbeeld ongeveer 400 km van huis en dan 3 of 4 campings in dat gebied gezocht. De volgende stop was dan op ongeveer 300 km van die camping en ook weer 3 of 4 campings in dat gebied en zo maakten we een rondje met steeds 3 of 4 nachten op een camping. Meestal 5 campings en dan waren we 18-20 dagen onderweg.

Als de kinderen niet meer mee gaan en we niet meer afhankelijk zijn van het hoogseizoen willen we zeker weer op die manier gaan reizen.

Dat is dan toch de optie “we zoeken samen en kiezen samen”? De poll gaat niet over het moment van boeken, maar over wie zoekt en kiest. 

Bij ons wisselt dat. Is het niet zo’n bewust iets. Soms oriënteren we samen, soms de een, soms de ander. Meestal besluiten we samen maar het kan ook dat er een de knoop doorhakt. Eigenlijk nooit gedoe over. 

Man meent dat hij degene moet zijn die zoekt en beslist en hij wil dan vaak wat verder weg.
Maar tot nu toe zijn we nog nooit op de bestemming aangekomen die hij geregeld had.
Altijd wel iets waardoor de vakantie dan niet door kan gaan en dat is 9 van de 10x omdat de auto stuk gaat net voor de vakantie of pech onderweg.
En komen we wel op de plaats van bestemming, dan stelt de camping vaak 3x niets voor, niets voor de kinderen te doen en ver van een plaats af, zodat je altijd een hele poos onderweg bent voor boodschappen of bezienswaardigheden 

Kampeerder

Kampeerder

08-03-2026 om 10:25 Topicstarter

OnherkenbaarAnoniem schreef op 08-03-2026 om 10:06:

Maar ook dan is er de actie van zoeken, kiezen en boeken of in dit geval arriveren. Het proces blijft gelijk. 

Met de tent reizen wij ook vaak zo, maar met name in Frankrijk in het hoogseizoen blijkt dat steeds lastiger. Ook in het voorseizoen tegenwoordig als alle mensen zonder kinderen reizen is het ook vaak extreem druk op gewilde campings. 

Dit jaar eens een andere kant op. Veel zoekwerk doe ik thuis en dan maak ik een flinke lijst. Lijst met ongeveer de route en mogelijke campings. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.