Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Weer thuis, de chaos

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

27-07-2026 om 12:49 Topicstarter

Bloemenzee schreef op 27-07-2026 om 12:39:

Chaos is het zeker als je terugkomt, maar ik heb met de jaren wel geleerd dat beter te accepteren. En dat man andere prioriteiten heeft dan ik. Als de auto leeg is begint hij meestal buiten met de tuin. Ik sorteer de was al bij het inpakken op de vakantiebestemming. Bij thuiskomst eerst één of twee ladingen kleding, de rest heeft minder haast en komt in de dagen erna wel (iedere dag één of twee wasjes, dan ben je zo klaar). Dan direct de kratten met vakantiespullen leegruimen. Op dag twee of zo sjouwen we (als we gekampeerd hebben) de spullen weer naar zolder.
De koffers met nog schone kleding van zoon en man zet ik boven neer, maar ze zien maar wanneer ze die leegruimen. Niet mijn probleem.

Dat had ik ook gedaan. Ik was wel begonnen met handdoeken en theedoeken omdat die allemaal nat in een zak waren gegaan. Die hingen al te drogen voordat we naar bed gingen. 

Inmiddels heb ik tussen het forummen door al een hoop naar boven gebracht. Als alles morgen compleet is, kunnen man en ik het wel even samen op de vliering zetten. 

Ysenda schreef op 27-07-2026 om 11:47:

voordeel van alleen reizen en per ov reizen: je hebt niet veel mee. Ik ga 3 weken op reis, heb 2 dagen ervoor meestal al vrij om de was die mee moet nog even te doen, en de laatste dingen aan te schaffen en een boek uit te zoeken.

In die 3 weken doe ik 1 was, en daar gaat alles tegelijk in, alles gaat ook in de droger, kom ik thuis schud ik mijn rugzak uit, mieter alles in de was,
als de was draait ruim ik alles even op, kost ook niet meer dan een half uurtje en vervolgens ga ik uit eten.

Ik vraag me altijd af hoe kun je zo lang over inpakken doen? Als ik ga kamperen dan pak ik de bak met de tent, de bak met de slaapzakken en de keukenbak, mik dat in de auto, pak het stoeltje. Het inpakken van mijn kleding kost hooguit een half uur en dat is vooral omdat ik even moet bedenken welke tas het handigst is. En dan ben ik klaar om te vertrekken. Op vrijdagmiddag om 4 uur bedenken dat je gaat kamperen en om half 6 in de auto voor vertrek. Ook toen zoon nog mee ging. Thuiskomend ging de andere kant op, behalve als de tent nat was dan ging die nog even over het wasrek en de volgende dag in de tentbak.

Ik vertrek over 2 uur, heb nu even een korte pauze want ben nog aan het werk moet nog een uur werken, dan breek ik zo mijn werkplek af want die moet mee, kleding heb ik vanmorgen ingepakt, er staat een kratje klaar waar mijn werkspullen in gaan, dan ruim ik nog even op, verschoon de kattebakken en ik vertrek.

Dat ligt er gedeeltelijk ook aan hoe groot je woont en hoe je dingen op kan bergen. 

Ik heb veel dingen speciaal voor de kampeervakanties maar die kunnen niet in hun kratje blijven gedurende het hele jaar. De kratten staan in elkaar om ze zo mijn mogelijk ruimte in te laten nemen. De handdoeken die me gaan in een van die kratten liggen in de legkast. Ik wil ze niet in de vouwwagen bewaren, omdat ik ze ook mee wil nemen als we incidenteel naar een huisje gaan of een kind handdoeken nodig heeft voor een logeerpartij. De volle krat past niet in de kast. Dus ergens voor vertrek moet iemand die handdoeken in die krat doen. 

Man heeft altijd wat gereedschap mee dat thuis in een kist zit en voor de vakantie, vanwege het pakvolume in een stevige katoenen tas gaat. 

Levensmiddelen blijven ook niet in de wagen die moet ik nog inpakken voordat we weg gaan. Iets van suiker, kruiden en bindmiddel bij me hebben vind ik handig maar een hele doos maïzena is niet nodig. Ik vul kleine plastic potjes/bakjes met dat soort dingen. Dat moet wel gedaan worden. 

Donderdagavond vouwwagen uit de stalling halen en zaterdag vertrekken is bij ons mogelijk. Veel korter niet. Hij moet open om te laden, watersysteem even goed doorspoelen dat kost toch wel een paar uur. 

Die uren zien als onderdeel van de vakantie helpt ons wel. 

Bloemenzee schreef op 27-07-2026 om 12:39:

Chaos is het zeker als je terugkomt, maar ik heb met de jaren wel geleerd dat beter te accepteren. En dat man andere prioriteiten heeft dan ik. Als de auto leeg is begint hij meestal buiten met de tuin. Ik sorteer de was al bij het inpakken op de vakantiebestemming. Bij thuiskomst eerst één of twee ladingen kleding, de rest heeft minder haast en komt in de dagen erna wel (iedere dag één of twee wasjes, dan ben je zo klaar). Dan direct de kratten met vakantiespullen leegruimen. Op dag twee of zo sjouwen we (als we gekampeerd hebben) de spullen weer naar zolder.
De koffers met nog schone kleding van zoon en man zet ik boven neer, maar ze zien maar wanneer ze die leegruimen. Niet mijn probleem.

Dit ja. 

Man maakt van alles wat hij op gaat/moet ruimen in huis en grote berg en pakt dat steeds iets vanaf waar hij mee aan de slag gaat. Ik haal met een grote boodschappentas de levensmiddelen uit de vouwwagen en ruim die tas leeg voordat ik de volgende lading ga halen. Als je dat van elkaar kan hebben verloopt het opruimen best vlot en zonder ergernis. 

Grindelwald schreef op 27-07-2026 om 10:16:

[..]

Na een paar uur pas, bij mij zodra ik het terrein weer op rij

We mogen weer denk ik dan. Het is wat het is.

Ik vind thuis komen van de vakantie wel fijn. Dan zie ik mijn lieve poezen weer.

Naar de supermarkt gaan vind ik dan wel weer vervelend na de vakantie. Kamperen geeft natuurlijk veel meer gedoe. Ik hoef alleen maar koffers uit te pakken en onze kleren wassen.

Dat snap ik, daarom laat ik sowieso altijd mijn boodschappen bezorgen.... ook als ik terugkom van vakantie. Ergens in de laatste week gooi ik mijn mandje vol voor de weekboodschappen, kost me hooguit 15 min, en maak de bezorgafspraak.

Wij willen graag zo lang mogelijk op vakantie, dus we vertrekken op de 1e vrije dag en komen meestal zaterdagavond laat weer thuis. Dan kunnen we op zondag opruimen, en hebben we ook wat marge als de terugreis tegenvalt (We kamperen ergens in Zuid-Europa)
We hebben veel spullen speciaal voor vakantie en kunnen bijvoorbeeld de tas met keukenspullen zo pakken. Suiker, zout, theezakjes zit daar ook allemaal al in, dat blijft wel een paar jaar goed. Wel nog een bakje met oploskoffie erbij.
Maar er moet wel veel mee en we hebben niet alles dubbel. Klimspullen moeten uitgezocht worden (er moet ook materiaal overblijven voor ons andere kind, voor als hij aan het einde van onze vakantie zelf vertrekt), voor bij de bergwandelingen moest ik buffs en handschoenen tevoorschijn halen, die liggen in de zomer meestal niet voor het grijpen. En de hoofdlampjes, wat zijn die, heeft oudste kind die soms mee naar z'n scoutingkamp? Matje en slaapzak van de jongste blijken ergens op haar kamer te slingeren, die had ze blijkbaar niet opgeborgen na ze laatst gebruikt te hebben. Rugzakken en waterflessen uitkiezen die het beste bij onze plannen passen. Spelletjes kiezen, kaarten en topo's van het gebied waar we naartoe gaan opzoeken. Powerbanks en lampjes opladen, koelelementen invriezen (We kamperen zonder elektriciteit), dat soort dingen vraagt wel wat aandacht. 
Weer thuis wassen we alles in een paar dagen weer schoon. Eerst de kleren, dat heeft prioriteit, en de spullen die naar me terug zijn gekomen, maar dat zijn hooguit 3 microvezel handdoeken, 1 microvezel theedoek en een vaatdoekje. Daar kan nog heel veel bij. Man gooit alles in de gang en brengt daarna veel terug naar zullen, ik houd me bezig met uitzoekdingen in de keuken (al het eten dat me terug komt), in de badkamer etc. Tent drogen we als dat nodig is in de tuin of anders garage, opgooitentjes, dus die staan zo en zijn ook zo weer ingepakt.
En de tuin negeer ik.

OnherkenbaarAnoniem schreef op 27-07-2026 om 12:59:

[..]

Dit ja.

Man maakt van alles wat hij op gaat/moet ruimen in huis en grote berg en pakt dat steeds iets vanaf waar hij mee aan de slag gaat. Ik haal met een grote boodschappentas de levensmiddelen uit de vouwwagen en ruim die tas leeg voordat ik de volgende lading ga halen. Als je dat van elkaar kan hebben verloopt het opruimen best voor een zonder ergernis.

Ik doe altijd verwoede pogingen om georganiseerd te werk te gaan. In de praktijk werkt het zo dat ik dan bedenk dat ik nog iets moet meenemen dat op zolder staat. Ik loop naar zolder en denk dan ‘oh even gelijk de kattenbak verschonen’. Daarna nog even de zolder stofzuigen, loop langs de badkamer en gooi er een was in. Vervolgens even pauze houden, en oh, dat ding ligt nog op zolder. Met een beetje pech kom ik onderweg dan nog iets tegen… en zo voort en zo voort…

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

27-07-2026 om 14:07 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 27-07-2026 om 13:50:

[..]

Ik doe altijd verwoede pogingen om georganiseerd te werk te gaan. In de praktijk werkt het zo dat ik dan bedenk dat ik nog iets moet meenemen dat op zolder staat. Ik loop naar zolder en denk dan ‘oh even gelijk de kattenbak verschonen’. Daarna nog even de zolder stofzuigen, loop langs de badkamer en gooi er een was in. Vervolgens even pauze houden, en oh, dat ding ligt nog op zolder. Met een beetje pech kom ik onderweg dan nog iets tegen… en zo voort en zo voort…

Dat klinkt wel heel herkenbaar. We hebben geen kat, maar wel genoeg afleiding onderweg. 

Ik begin vaak heel gestructureerd, dat wel. En dan de kleine dingetjes. Pleisters, paracetamol, zonnebrand, oh ja dit, oh ja dat! 

mut

mut

27-07-2026 om 14:14

Vroeger maakte ik van die lijstjes: keukenlijstje, kleding kinderen. kleding ons, slapen, medicijnen/ehbo, koken, spelen. En daar dan zoveel mogelijk opzetten. Veel hangt ook af van met hoeveel je weggaat en wat de leeftijden zijn. Nu is het wel wat relaxter. Vroeger 3 weken naar Hongarije of Tsjechië , nu eerder 10 dagen meer in de buurt. Dat maakt het moeilijker om 1 op 1 te vergelijken met anderen.

mut schreef op 27-07-2026 om 14:14:

Vroeger maakte ik van die lijstjes: keukenlijstje, kleding kinderen. kleding ons, slapen, medicijnen/ehbo, koken, spelen. En daar dan zoveel mogelijk opzetten. Veel hangt ook af van met hoeveel je weggaat en wat de leeftijden zijn. Nu is het wel wat relaxter. Vroeger 3 weken naar Hongarije of Tsjechië , nu eerder 10 dagen meer in de buurt. Dat maakt het moeilijker om 1 op 1 te vergelijken met anderen.

Dat doe ik ook. Ik heb ooit foto’s gemaakt van zo’n lijst toen we gingen kamperen, dat is dus wel de meest uitgebreide. Daar zijn ook wel weer wat dingen bijgekomen, en als we niet gaan kamperen kan er een heleboel af. Maar lijstjes maak ik nog steeds, ongeveer een week voor we vertrekken.

Ik heb gelukkig nooit was, was alles voor ik terug naar huis ga. We huren altijd een huis met alles erop en eraan. Degenen die thuis zijn weten dat ik in een schoon opgeruimd huis terug wil komen. En dat lukt meestal. In de vakantie maak ik al een boodschappen lijst voor thuis...dat scheelt ook....

Ik calculeer de chaos in.

In de ideale wereld heb ik ook 1 dag extra. In de minder ideale wereld kom ik om 22u 's avonds thuis en zit om 9u op kantoor en heb tussendoor mijn huis teruggevonden als een soort van crimescene die goed zou passen in CSI-programma's. (De kat heeft ooit letterlijk het hele huis + onze matras ondergespuugd. Mijn eerste actie was dus niet de auto uitladen, maar zien dat ik niet overal in groene drab stapte + met kat naar de dierenarts om 22u30 's avonds + om 0u nog een matras kon gaan pogen te redden.)

Ik ben ook nogal held in zoveel mogelijk zo snel mogelijk de badkamer in mikken. Of de kelder. De was moet toch naar de badkamer en spullen die uit het zicht moeten kunnen prima een paar dagen de kelder in. De eerste was draait hier meestal ook binnen het half uur na binnenkomen. De leefruimte, de keuken, ... blijft hier zo leeg mogelijk en dient hoogstens om eetbare en drinkbare souvenirs te stockeren.

We nemen ons ook elke keer voor om iets te bestellen qua eten, maar elke keer stellen we vast dat na de grootste opruim de rek er wel uit is, ons hongergevoel nihil en we hoogstens op zoek gaan naar een zak chips en op de bank landen.

Werken doe ik standaard tot de laatste dag. Er moeten altijd nog 10 miljoen zaken af en er is alleen vervanging als ik écht totaal onbereikbaar ben en het brandt. Mijn collega heeft namelijk ook gewoon haar eigen werk. Het is elke keer al een godsmirakel dat ik op tijd wegraak. Die laatste avond is het dus afhaal-eten, want ik heb ook nog een koffer in te pakken en soms zelfs nog een hotel of camping te zoeken.
Ik heb ooit proberen te stoppen op donderdag, maar dat was geen succes. Nog 10 branden moeten blussen op vrijdag, 0 ontspanningsgevoel en 2 dagen doen over inpakken was mijn ding ook al niet.
Mijn ontspanningsgevoel begint toch echt pas in de auto als ik Parijs voorbij ben  .

Aan pak-lijstjes doe ik heel bewust niet. Ik zou alleen maar gestoord worden van wat ik dan allemaal weer vergeten ben "omdat het niet op de lijst stond". Laat mij maar last minute alles afgaan wat ik nodig heb.

wij hebben ook altijd minimaal 1 dag ervoor en 1 dag erna nog vrij. Liefst 3. En het liefst ook gezamenlijk, zodat niet 1 persoon met de zooi zit. 
Het uitladen doen we meestal dezelfde dag nog, tenzij we laat aankomen, dan alleen het noodzakelijke, zoals de koelbox, kussens en toillet tassen.
Natte tent, uiterlijk 1 dag later opzetten om te drogen. Bij familie met een groot genoeg grasveld. Kan goed gecombineerd worden met even bijpraten enzo. Helpt vakantie gevoel vast te houden.

Wij zijn maar met z'n tweeën maar hebben een andere opvatting over het opruimen van de vakantiezooi helaas. Man wil alles zo snel mogelijk van de auto af (fietsen) en uit de auto hebben (dan staat dus alles in de gang, zodat de w.c.deur niet meer open kan met goed fatsoen.. Ik wil eigenlijk tas voor tas naar binnen halen en direct opruimen daar waar het hoort. Ik heb er een ongelofelijke hekel aan als we thuis komen en het huis is gelijk een puinzooi. Ik laat het altijd keurig opgeruimd achter namelijk. Nu is de middenweg geworden: man haalt fietsen en drager van de auto en zet ze weg. Ik haal de tassen naar binnen en zet ze op de logeerkamer met de deur dicht. Als we gegeten hebben pak ik alvast de tas met handdoeken uit en stop ze in de wasmachine. Daarna vanaf de volgende ochtend worden tas voor tas geleegd en opgeborgen/gewassen. Ik zie ze dus niet meer staan.

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

27-07-2026 om 16:22 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 27-07-2026 om 16:09:

Wij zijn maar met z'n tweeën maar hebben een andere opvatting over het opruimen van de vakantiezooi helaas. Man wil alles zo snel mogelijk van de auto af (fietsen) en uit de auto hebben (dan staat dus alles in de gang, zodat de w.c.deur niet meer open kan met goed fatsoen.. Ik wil eigenlijk tas voor tas naar binnen halen en direct opruimen daar waar het hoort. Ik heb er een ongelofelijke hekel aan als we thuis komen en het huis is gelijk een puinzooi. Ik laat het altijd keurig opgeruimd achter namelijk. Nu is de middenweg geworden: man haalt fietsen en drager van de auto en zet ze weg. Ik haal de tassen naar binnen en zet ze op de logeerkamer met de deur dicht. Als we gegeten hebben pak ik alvast de tas met handdoeken uit en stop ze in de wasmachine. Daarna vanaf de volgende ochtend worden tas voor tas geleegd en opgeborgen/gewassen. Ik zie ze dus niet meer staan.

Oh dat is hier precies zo.  Sinds er twee kinderen zijn uitgevlogen hebben we een kamer over dus inderdaad nu die kamer daarvoor in gebruik. Toen alle kamers nog bezet waren stond het inderdaad in de gang.  Gaat het nog niet helemaal vanzelf want waarom zou je dingen die naar de schuur moeten eerst naar boven brengen? 

Zelf begin ik altijd al ruim een week van te voren met inpakken. Kan veel korter hoor. Maar is voor mij ook een soort van toeleven naar de vakantie. Dus zet elke keer weer wat extra spullen klaar. Maakt niet uit wat voor vakantie het is. Met kamperen is alleen de stapel groter. Dit jaar alleen vier backpacks te vullen. Maar ook die heb ik al uit de kast gehaald, en vul ik langzaam (we gaan pas over ruim een week). 

Bij thuiskomst (altijd op zaterdag) van kamperen komen er altijd twee stapels in huis bij het uitladen. Een stapel kan direct naar het knieschot en een stapel moet nog wat mee. Stapel knieschot gaat direct door naar boven, daar helpt iedereen aan mee. De andere stapel is even wat het is. We koken die dag niet, dat is altijd een thuisbezorgd. De zondag leggen we de tent te drogen indien nodig en gooi ik er een eerste was in. En zo slinkt in de rest van de week na thuiskomst ook de stapel "daar moet ik nog wat mee". 

Meest relaxte manier van thuiskomen vindt ik zelf de backpack vakantie. Je heb dan gewoon weinig mee en als het even kan zit alles reeds gewassen terug in de tas. Dan is het echt een kwestie van alles weer even op z'n plek leggen. Dat is echt met een half uurtje geregeld en dan kunnen we de rest van de tijd lekker nagenieten.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.