Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Weekje weg: kun je goed wandelen rond Wekerom?

Ik wil nog een weekje weg en had mijn oog laten vallen op Park Berkenrhode, tussen Wekerom en Otterloo. 

Is hier misschien iemand die de omgeving daar kent en weet of je daar direct vanuit het park mooie lange wandelingen kunt maken?

Tips voor andere leuke parken op de Veluwe waar je mooi kunt wandelen direct vanuit het park zijn ook welkom. Ik zoek iets dat goed bereikbaar is met ov, met fietsverhuur en een supermarkt niet al te ver weg.
Bij Vierhouten, Uddel en Loenen ben ik al geweest, ik zoek nu iets nieuws.


Rondstruiner

Rondstruiner

19-08-2021 om 15:27 Topicstarter

Nog wat toelichting: vlakbij Wekerom zie ik op mijn route app tussen de Hoge Veluwe en Kootwijk een groot bosgebied dat bijna helemaal gearceerd is, militair terrein dat niet toegankelijk is misschien? En de Hoge Veluwe is een dag leuk, maar de rest wil ik gewoon daarbuiten wandelen. Vandaar mijn twijfel.

Ik ken niet precies die omgeving maar wel de Veluwe ten noorden hiervan (Kroondomein 't Loo en de heidegebieden daar in de buurt, zoals Elspeet, Vierhouten, Uddel)

Op de site visitveluwe staat voor Wekerom deze wandeling:
https://www.visitveluwe.nl/routes-op-de-veluwe/routes/3886736081/wandelroute-wekeromse-zand
 
Ik vind Kootwijkerzand en Radio Kootwijk prachtig.

In de Crossbill Guide Veluwe de natuurgids, staan een wandeling van 26 km (op te splitsen) in het Planken Wambuis en één van 16,5 km over het Deelense Veld. Ik heb die wandelingen niet gedaan maar wel een paar andere uit dat boek en die zijn allemaal prachtig. 

Ik denk dat je nog heel veel andere mooie wandelingen kan maken in die buurt. 

Er zijn daar in de buurt wel het een en ander aan klompenpaden, misschien is dat wat voor je? 

Er lopen daar meerdere leuke Klompenpaden in de buurt: https://klompenpaden.nl/klompenpad/?target=op%20de%20kaart

Het geblokte stuk op maps is inderdaad militair oefenterrein, waar je niet op kan lopen. In de buurt zijn ook veel oefenterreinen die wel toegestaan zijn voor publiek.

Rondstruiner

Rondstruiner

19-08-2021 om 17:20 Topicstarter

Dank voor jullie reacties!

Die gids Crossbill Guide Veluwe heb ik even opgezocht, als ik hier heen ga, ga ik hem wel kopen denk ik, want dat soort lange wandelingen vind ik leuk.

Klompenpaden vind ik zeker ook leuk, die bij Loenen was ook mooi. Ik zie dat er inderdaad meerdere zijn daar, leuk.

Het ziet er toch wel veelbelovend uit dus. Ik wil een hele week, dus ik moet wel genoeg te wandelen hebben en ik hoop ook nog wat wild te spotten natuurlijk !

Heb je een auto of fiets tot je beschikking? Vanuit Otterlo kun je bijvoorbeeld ook prachtig wandelen richting Ede (Ginkse Hei en omstreken, Hoekelumse Bos). 

Rondstruiner

Rondstruiner

19-08-2021 om 19:40 Topicstarter

-Nienke- schreef op 19-08-2021 om 18:05:

Heb je een auto of fiets tot je beschikking? Vanuit Otterlo kun je bijvoorbeeld ook prachtig wandelen richting Ede (Ginkse Hei en omstreken, Hoekelumse Bos).

Ja, ik ga een fiets huren dan. Otterlo is maar 12 minuten fietsen zie ik, dus dat kan makkelijk ja!

Rondstruiner schreef op 19-08-2021 om 19:40:

[..]

Ja, ik ga een fiets huren dan. Otterlo is maar 12 minuten fietsen zie ik, dus dat kan makkelijk ja!

Dan is een wandeling door het gebied waar deze theeschenkerij staat, een aanrader! Je kunt de theeschenkerij echt alleen te voet, per fiets of per paard bereiken (dus niet met de auto) en dat maakt het een hele mooie, relaxte plek: 

https://www.boerderij-mossel.nl/theeschenkerij/

Je kunt dan bijvoorbeeld naar Doorwerth (mooi kasteeldorpje), Renkum, Oosterbeek (leuk plaatsje met prachtig oorlogsmuseum) of Bennekom wandelen. In Bennekom is dit een aanrader, midden in het bos: 

https://www.hoekelum.nl/koffiekamer

Als je in Ede aan de wandel gaat over de hei (ook heerlijk!) kun je goed neerstrijken voor een kop koffie bij Planken Wambuis of Juffrouw Tok. De Airbornetocht (georganiseerde wandeltocht in september) loopt door dit gebied, misschien is die route wel ergens te vinden, dat vind ik elk jaar weer een heel mooie wandelroute! 

Rondstruiner

Rondstruiner

19-08-2021 om 20:31 Topicstarter

-Nienke- schreef op 19-08-2021 om 19:45:

[..]

Dan is een wandeling door het gebied waar deze theeschenkerij staat, een aanrader! Je kunt de theeschenkerij echt alleen te voet, per fiets of per paard bereiken (dus niet met de auto) en dat maakt het een hele mooie, relaxte plek:

https://www.boerderij-mossel.nl/theeschenkerij/

Je kunt dan bijvoorbeeld naar Doorwerth (mooi kasteeldorpje), Renkum, Oosterbeek (leuk plaatsje met prachtig oorlogsmuseum) of Bennekom wandelen. In Bennekom is dit een aanrader, midden in het bos:

https://www.hoekelum.nl/koffiekamer

Als je in Ede aan de wandel gaat over de hei (ook heerlijk!) kun je goed neerstrijken voor een kop koffie bij Planken Wambuis of Juffrouw Tok. De Airbornetocht (georganiseerde wandeltocht in september) loopt door dit gebied, misschien is die route wel ergens te vinden, dat vind ik elk jaar weer een heel mooie wandelroute!

Super, wat een leuke tips, dankjewel! 

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

19-08-2021 om 22:05

-Nienke- schreef op 19-08-2021 om 19:45:

[..]

Dan is een wandeling door het gebied waar deze theeschenkerij staat, een aanrader! Je kunt de theeschenkerij echt alleen te voet, per fiets of per paard bereiken (dus niet met de auto) en dat maakt het een hele mooie, relaxte plek:

https://www.boerderij-mossel.nl/theeschenkerij/

Je kunt dan bijvoorbeeld naar Doorwerth (mooi kasteeldorpje), Renkum, Oosterbeek (leuk plaatsje met prachtig oorlogsmuseum) of Bennekom wandelen. In Bennekom is dit een aanrader, midden in het bos:

https://www.hoekelum.nl/koffiekamer

Als je in Ede aan de wandel gaat over de hei (ook heerlijk!) kun je goed neerstrijken voor een kop koffie bij Planken Wambuis of Juffrouw Tok. De Airbornetocht (georganiseerde wandeltocht in september) loopt door dit gebied, misschien is die route wel ergens te vinden, dat vind ik elk jaar weer een heel mooie wandelroute!

jaa daar kom ik ook graag en de Planken Wambuis is erg mooi, ook de heide en als je geluk heb dan zie je de wilde paarden. 

Een stuk verderop heb je nog een schaapskooi op de heide, ook erg leuk. 

Rondstruiner

Rondstruiner

20-08-2021 om 07:46 Topicstarter

Yolo schreef op 19-08-2021 om 22:05:

[..]

jaa daar kom ik ook graag en de Planken Wambuis is erg mooi, ook de heide en als je geluk heb dan zie je de wilde paarden.

Een stuk verderop heb je nog een schaapskooi op de heide, ook erg leuk.

Dat klinkt wel echt

Rondstruiner

Rondstruiner

24-09-2021 om 18:16 Topicstarter

Nogmaals bedankt voor de tips, ben erg blij dat ik ben gegaan, wat een prachtige omgeving! Wat mij betreft het mooiste stukje Veluwe dat ik tot nu toe gezien heb, heel afwisselend. Zwijntje gezien tijdens een ochtendwandeling en heel veel burlende herten gehoord, niet gezien, want ze zaten in het rustgebied. Maar alleen het geluid was ook al heel indrukwekkend!

De theeschenkerij bij Mossel was perfect om de fiets te parkeren en vandaar op pad te gaan, en dan bij terugkomst lekker even op het terras wat drinken. Heerlijk gewandeld en gefietst. Het klompenpad bij Mossel, het Kreelsepad, was ook prachtig!

Rondstruiner, wat leuk dat je nog even een update komt geven en dat je zo genoten hebt!

Wat is dit toch een leuk forum! 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

25-09-2021 om 11:02

Rondstruiner schreef op 24-09-2021 om 18:16:

Nogmaals bedankt voor de tips, ben erg blij dat ik ben gegaan, wat een prachtige omgeving! Wat mij betreft het mooiste stukje Veluwe dat ik tot nu toe gezien heb, heel afwisselend. Zwijntje gezien tijdens een ochtendwandeling en heel veel burlende herten gehoord, niet gezien, want ze zaten in het rustgebied. Maar alleen het geluid was ook al heel indrukwekkend!

De theeschenkerij bij Mossel was perfect om de fiets te parkeren en vandaar op pad te gaan, en dan bij terugkomst lekker even op het terras wat drinken. Heerlijk gewandeld en gefietst. Het klompenpad bij Mossel, het Kreelsepad, was ook prachtig!

Ik sla dit topic op. Waarschijnlijk wil ik later dit jaar nog een lang weekend weg, vooral veel wandelen en ik zie hier mooie tips. Is dit park goed met OV te bereiken? En was die fiets echt nodig of zijn er op korte afstand ook mooie wandelingen te maken?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.