Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Weekje Friesland

Man en ik willen volgende maand of in september een weekje naar Friesland.
Een provincie die wij helemaal nog niet goed kennen.
Als het heel mooi weer is, willen we graag naar het strand en de zee: kan dat in Friesland?
Welke dorpjes en stadjes moeten we beslist bezoeken?
Welke bezienswaardigheden zijn  de moeite waard?
Ik dank jullie bij voorbaat voor de goede tips die jullie me ongetwijfeld gaan geven!


Goed plan! Wij hebben vorig jaar een rondje Friesland gedaan, was erg leuk. Je hebt veel stranden bij verschillende meren. Aan zee heb je vooral dijk en wad en hier en daar kun je prima het water in. 

Aanraders: de elf steden (+11fountains) en de waddenkust. Het tweelingdorp Paesens-Moddergat ligt pal aan zee en is echt prachtig met alle oude huisjes. Een dagje eiland, Ameland of Schiermonnikoog, is ook fantastisch als je dat nooit gedaan hebt (en sowieso).

welkom! wat is er leuk, tja heel veel. Aanraders zijn bv Gaasterland, de waddenkust. Franeker (Planetarium, het oudste van de wereld), Leeuwarden (Fries Museum, binnenstad praamvaren), IJlst, het kleinste stadje van de 11-steden, de diverse meren. Ach eigenlijk is alles mooi  

Strand van Makkum of Lemmer (niet aan de zee, wel aan het IJsselmeer)
Terherne of Grou aan het water is ook leuk, zitten ook leuke lunchtentjes enzo
Bij de IJsfabriek in Joure haal je het lekkerste ijs! 

noemmijmaarsuus

noemmijmaarsuus

24-07-2021 om 23:33 Topicstarter

Heel erg bedankt voor de goede tips!
Het planetarium in Franeker hebben we al een keer gezien, is inderdaad prachtig!
We werden toen blij verrast door dat stukje van Friesland en daarom besloten nog meer pareltjes te gaan ontdekken.
Met jullie hulp gaat dat vast lukken!

IJsfabriek in Joure heeft inderdaad heel lekker ijs!

Als je kunt zeilen is een dagje zeilen op de Friese meren ook een aanrader! Anders een sloepje huren .

Sloten, IJlst en Woudsend vind ik ook prachtig. Heel erg leuk om doorheen te wandelen. In Woudsend heb je de "elfstegentocht" https://elfstegentochtwoudsend.nl/app/

noemmijmaarsuus

noemmijmaarsuus

24-07-2021 om 23:47 Topicstarter

Ik word steeds enthousiaster door jullie tips!!

Het is zeker de moeite waard om een Waddeneiland te bezoeken! Waan je je direct in een andere wereld. 
En wat al gezegd werd; de steden van de Elfstedentocht zijn ook de moeite waard. 
Dokkum heeft een mooie oude binnenstad en de dorpjes boven de stad en de waddenkust zijn het ook mooi. 
Leeuwarden heeft ook leuke winkeltjes en eetgelegenheden. Je hebt hier een miniatuur-poppetjes route die je kunt lopen waarbij je de kleine poppetjes moet zoeken door de stad. Praamvaren door de grachten, of zelf een sloepje huren. 
Fietsen door bijvoorbeeld omgeving Appelscha. Moet je wel wat droog weer hebben, maar Friesland is erg mooi!

Bij Stavoren heb je ook een leuk strandje! Kun je lopen op de dijk tussen de schapen. 

Wandelen in het rijsterbos.

Piratenkoningin schreef op 24-07-2021 om 23:02:

Goed plan! Wij hebben vorig jaar een rondje Friesland gedaan, was erg leuk. Je hebt veel stranden bij verschillende meren. Aan zee heb je vooral dijk en wad en hier en daar kun je prima het water in.

Aanraders: de elf steden (+11fountains) en de waddenkust. Het tweelingdorp Paesens-Moddergat ligt pal aan zee en is echt prachtig met alle oude huisjes. Een dagje eiland, Ameland of Schiermonnikoog, is ook fantastisch als je dat nooit gedaan hebt (en sowieso).

Vanaf Paesens-Moddergat is het ook niet ver naar het Lauwersmeergebied en bijvoorbeeld het dorpje Anjum. Ook mooi!

De elfstedenroute rijden, fietsen of varen. Hoef niet perse in 1 dag, alle stadjes zijn leuk. We hebben dat vorig jaar gedaan toen we daar waren, hartstikke leuk. Zoek dan de fonteinen op die in elke elfstedenstad zijn. 

Die fonteinen zou ik persoonlijk overslaan.  Het wordt iedere keer genoemd als onderdeel van de 11 steden, maar ze zijn ons door de strot gedrukt en gruwelijk lelijk. Kijk naar de authentieke dingen in de stadjes is mijn advies.

Siobhan schreef op 25-07-2021 om 13:46:

Die fonteinen zou ik persoonlijk overslaan. Het wordt iedere keer genoemd als onderdeel van de 11 steden, maar ze zijn ons door de strot gedrukt en gruwelijk lelijk. Kijk naar de authentieke dingen in de stadjes is mijn advies.

haha ja idd. De meeste zijn idd erg lelijk. Dan zijn er wel mooiere dingen te vinden. 

Siobhan schreef op 25-07-2021 om 13:46:

Die fonteinen zou ik persoonlijk overslaan. Het wordt iedere keer genoemd als onderdeel van de 11 steden, maar ze zijn ons door de strot gedrukt en gruwelijk lelijk. Kijk naar de authentieke dingen in de stadjes is mijn advies.

Ik wilde al mijn indruk delen dat Friezen nou niet onverdeeld te spreken zijn over die fonteinen, maar ik ben zelf geen Fries en woon er ook niet... 

Het is in ieder geval niet iets waar wij Friezen mee pronken

Siobhan schreef op 25-07-2021 om 17:22:

Het is in ieder geval niet iets waar wij Friezen mee pronken

😄

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.