Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Wat vind jij belangrijk aan vakantie?

Naar aanleiding van een ander topic: waarom ga jij graag op vakantie of juist niet?

Ik ga het liefst alleen met mijn man. Of met mijn zus en zwager. Het ligt aan de bestemming wat we gaan doen. In de bergen is het sowieso veel actiever dan op een zonnig eiland. Al huren we dan vaak toch een auto om wat dingen te gaan zien.
Maar op een zon vakantie naar Bonaire kan ik mij dagen vermaken met een e reader, afgewisseld met snorkelen en lekker eten.

Rondreizen hebben we eerder veel gedaan, daardoor veel van de wereld gezien maar ik heb niet meer zo'n zin in een vol programma op vakantie. 

Ik ga graag op vakantie om echt even los te komen van werk en alle dagelijkse beslommeringen. Wij gaan 1x per jaar echt op vakantie en daarnaast meestal een weekendje weg en/ of overnachting omdat we een concert bezoeken en de afstand naar huis nog best ver is.
Wij houden van vakanties waar we lekker kunnen wandelen en fietsen, dorpjes en kleine stadjes  kunnen bezoeken. Grote steden zijn aan ons niet besteed.

De vakantie voelt voor mij een beetje als oud en nieuw. Terug kijken op de afgelopen tijd en man en ik bedenken vaak van alles wat we na de vakantie willen doen. Dat kan zijn dingen veranderen in huis, meer leuke dingen doen, een soort van goede voornemens zeg maar. 

Ik val onder de categorie: of juist niet.  Ik ben zó graag thuis,  ik moet me er echt toe zetten om op vakantie te gaan.  Het haalt me volledig uit balans en ik tel vanaf dag 1 de nachtjes voor ik weer naar huis mag. Jaren heb ik dat gedaan,  gewoon,  omdat het erbij hoort. En ik had het heus naar mijn zin,  maar in mijn hart hoefde het van mij niet perse. Toen kwam corona,  we zouden dat jaar naar Noorwegen gaan maar eerst werd de boot van Zweden naar Noorwegen uit de vaart gehaald en later ging alles dicht.  We hebben toen een heerlijk ontspannen vakantie thuis gehad (de coronatijd paste mij sowieso heel goed,  ik ben me ervan bewust dat het heel veel ellende opgeleverd heeft maar ik persoonlijk kwam volledig tot rust) en echtgenoot zei: zullen we anders gewoon níet meer op vakantie gaan? Dit bevalt me echt helemaal prima!

Inmiddels zijn we verhuisd naar een heerlijke plek.  We spenderen onze vakanties aan klussen en de plek wordt alleen maar nog heerlijker. In plaats van vakantie-uitstapjes behang ik nu muren en maak ik mijn moestuin groter en mooier en ik vind het zalig. Vorige zomer zaten we te eten in onze tuin,  oudste dochter en ik hadden extra ons best gedaan: lekker gekookt,  tafel mooi gedekt. We hadden de tafel bij de luiken van de stallen gezet en 4 paardenhoofden (hun lijven zaten er nog aan maar die zagen we niet) kletsten en snackten gezellig met ons mee terwijl we zaten te eten. Ik zei: als ik hier op vakantie zou zijn zou ik het echt een fantastische plek vinden,  en ik woon er gewoon!

Ik ben me ervan bewust dat ik in andermans ogen een uitermate saai leven heb, maar ik geniet echt van mijn vakanties thuis. Ik snap heus dat ik hele mooie dingen op de wereld mis maar daar doe ik verder niemand kwaad mee. 

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

17-06-2026 om 08:33 Topicstarter

Wieder schreef op 17-06-2026 om 08:06:

Ik val onder de categorie: of juist niet. Ik ben zó graag thuis, ik moet me er echt toe zetten om op vakantie te gaan. Het haalt me volledig uit balans en ik tel vanaf dag 1 de nachtjes voor ik weer naar huis mag. Jaren heb ik dat gedaan, gewoon, omdat het erbij hoort. En ik had het heus naar mijn zin, maar in mijn hart hoefde het van mij niet perse. Toen kwam corona, we zouden dat jaar naar Noorwegen gaan maar eerst werd de boot van Zweden naar Noorwegen uit de vaart gehaald en later ging alles dicht. We hebben toen een heerlijk ontspannen vakantie thuis gehad (de coronatijd paste mij sowieso heel goed, ik ben me ervan bewust dat het heel veel ellende opgeleverd heeft maar ik persoonlijk kwam volledig tot rust) en echtgenoot zei: zullen we anders gewoon níet meer op vakantie gaan? Dit bevalt me echt helemaal prima!

Inmiddels zijn we verhuisd naar een heerlijke plek. We spenderen onze vakanties aan klussen en de plek wordt alleen maar nog heerlijker. In plaats van vakantie-uitstapjes behang ik nu muren en maak ik mijn moestuin groter en mooier en ik vind het zalig. Vorige zomer zaten we te eten in onze tuin, oudste dochter en ik hadden extra ons best gedaan: lekker gekookt, tafel mooi gedekt. We hadden de tafel bij de luiken van de stallen gezet en 4 paardenhoofden (hun lijven zaten er nog aan maar die zagen we niet) kletsten en snackten gezellig met ons mee terwijl we zaten te eten. Ik zei: als ik hier op vakantie zou zijn zou ik het echt een fantastische plek vinden, en ik woon er gewoon!

Ik ben me ervan bewust dat ik in andermans ogen een uitermate saai leven heb, maar ik geniet echt van mijn vakanties thuis. Ik snap heus dat ik hele mooie dingen op de wereld mis maar daar doe ik verder niemand kwaad mee.

Nee hoor, niet saai, integendeel. Jouw woonsituatie lijkt me heerlijk (paarden  ).

Ik snap heel goed dat mensen niet op vakantie gaan. Het is eigenlijk ook raar dat het 'er bij hoort'. Iedereen moet zijn vrije tijd lekker naar eigen wensen invullen.

Ik snap jou ook Wieder.
Ik ben ook het liefst thuis en ben de behoefte om de wereld te ontdekken langzaamaan kwijt geraakt. Mijn 'probleem' is wel dat ik thuis altijd aan sta en er altijd iets is thuis. Daarom ga ik wel graag op vakantie of soms een weekend weg. Om even echt te kunnen ontspannen. En daar geniet ik dan ook ontzettend van. Maar ik geniet even hard van weer thuis komen. Als ik zeker wist dat ik ongestoord 3 weken thuis zou kunnen zijn, zou ik denk ik ook thuis blijven.

Klinkt echt geweldig hoor Wieder. Ik ben ook niet echt een vakantie mens. Heb het thuis eigenlijk meestal naar mijn zin. Als ik maar af en toe er op uit kan. Nu zit ik al zo'n 8 maanden gedwongen thuis en snak ik naar vakantie.  Stom zoals dat dan gaat. Hopelijk zit dst er ooit nog een keer weer in. Maar dan moet ik wel een stuk beter zijn. Wij zijn niet van aan het zwembad liggen nl. Ik wil wat van de omgeving zien dan eigenlijk. 

Voor mij is het even helemaal geen verplichtingen extreem belangrijk. 
natuurlijk spreken we af om morgen wandeling x te gaan lopen, maar niemand kan bellen, niemand kan vragen toch nog "even" iets te doen. we zijn gewoon met ons tweetjes en ook alleen elkaar om rekening mee te houden. 
met een baan die ook omschreven kan worden als crisismanager/regisseur waarbij je 40 uur werkt, maar stiekem de rest van de tijd ook in de gaten houdt of het allemaal goed gaat is dit extreem belangrijk voor mij.

laptop blijft thuis, alle systeemmeldingen gaan uit en de telefoon op stil. we hebben voor het eerst in járen 3 weken waarvan we er bijna 2 weg gaan en ik mag van mezelf pas het laatste weekend de bibbers krijgen op wat ik die maandag weer op kantoor aantref

Mooi weer. Mooie omgeving. Nieuwe plekken op de wereld ontdekken. Koffie drinken op een terrasje in een gezellig plaatsje. Wandeltochtjes (niet te lang). Niet te hoeven huishouden, boodschappen doen en koken.

Wij gaan met de auto naar een camping in een europees land met mooi weer. Van te voren zoek ik allemaal dingen uit om te doen in de omgeving, onze dochters willen graag elke dag iets doen, dagje camping worden ze niet blij van. We huren altijd een stacaravan of iets wat er op lijkt. Dochter videobelde een keer met een familielid toen we in de auto op weg waren naar een activiteit, ze zat te gapen. Familielid zei: "maar vakantie is toch voor ontspanning?" Dochter:" nee, vakantie is om allemaal leuke dingen te doen die je thuis niet doet!" Dat is dus vakantie voor ons.

Ik heb altijd een beetje last van FOMO op vakantie, dus ik wil graag zoveel mogelijk zien. Wij trekken altijd een beetje rond met een combinatie van kamperen, huisjes en soms een hotel (allemaal in één en dezelfde vakantie). We leggen vrijwel niets van en laat ons leiden door het weer en interessante activiteiten. Omdat we onze eigen tent meenemen zijn we extreem flexibel. Het enige wat we wel reserveren is een accommodatie voor de eerste paar dagen en een overtocht per boot als dat nodig is. Vorig jaar zijn we in Scandinavië geweest en dan ontkom je niet aan een boottochtje. 
Ik bereid de vakanties wel voor in praktische zin, dus ik heb wel al een tolkastje in de auto zitten om in Noorwegen tol te kunnen betalen. Ik zou er echt niet aan moeten denken om drie weken op één en dezelfde plek te zitten en dan ook nog slecht weer te hebben bijvoorbeeld. Wij trekken gewoon verder als het weer slechter wordt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.