Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Wat viel jou op in je vakantieland?

De titel zegt het al. Wat viel jou op in je vakantieland? Dingen gezien of meegemaakt  waarvan je dacht, dat is apart. Of heel afwijkend van Nederland. Gekke dingen die je onderweg hebt gezien mogen ook.

Geen doel met dit topic, gewoon  voor de leuk.


lientje69

lientje69

07-09-2022 om 09:49 Topicstarter

TO trapt af.

Wij waren een weekje in Oostenrijk. Wat me daar opviel:  best veel horeca/ winkels/ bedrijven  waar je alleen contant kon betalen. Geen pin aanwezig. Terwijl in Nederland  steeds meer bedrijven alleen met pin betalen  hebben.

Ook veel telefooncellen gezien, die zie je in Nederland  eigenlijk ook nauwelijks  meer.

En op de terugweg naar huis werden we ingehaald door een varken op een motor. Ja, echt! Een man ( of vrouw, was niet te zien) had zich in een varkenskostuum gehesen ( zelfs geen helm zichtbaar) en reed op de snelweg zo verkleed. Was wel even lachen, heel bijzonder  gezicht.  Waarom je zoiets zou doen, mij een raadsel, misschien  moest hij of zij naar een gekostumeerd bal?

PriceyRook54

PriceyRook54

07-09-2022 om 09:56

Bulgarije is ook zo'n contant-geldland. Ik heb, vooral sinds covid, geen nauwelijks cash meer, dus dat was echt even wennen. En het was nog best lastig om gewone ATM-machines te vinden. Er stonden wel overal van die kleine automaten, maar we werden op dag 1 al gewaarschuwd die niet te gebruiken omdat er zoveel commissie gerekend wordt.

Ik kreeg in Duitsland (daar houden ze ook heel erg van hun contante geld) een briefje van 100 uit de pinautomaat bij een bank 
Ik dacht dat ik die nooit kwijt zou raken, want in Nederland doen ze daar zelfs bij de supermarkt al heel moeilijk over. Maar ik kon gewoon bij de bakker een bestelling van 5 euro afrekenen met dat briefje van 100 

En het viel mij afgelopen jaar in Duitsland op dat mijn gewone Rabobank pasje (niet de creditcard, die deed het bij poging twee ook niet) heel vaak niet werkte als ik dan eens in winkels met pin wilde betalen. Daarom ging ik dus 100 euro pinnen. Ik heb zelfs nog gebeld met Rabobank om te vragen of er een storing was, maar ze zeiden dat er niks aan de hand was en dat mijn pas ook niet geblokkeerd was. Dan zijn het waarschijnlijk gewoon die Duitse winkels die betalingen met vreemde kaarten kunnen blokkeren ofzo? 

Hebben anderen die ervaring ook of ligt het toch aan mijn pasje? 

Wij waren in Frankrijk en daar zag ik mensen met cheques afrekenen! Dat is hier echt jaren ‘90 ofzo…
Ook viel het me op dat Fransen pas laat gaan zwemmen, om 13:00 weinig mensen op bij het meer/zwembad, vanaf een uur of drie kwamen de Fransen eraan. Ze lunchen heel uitgebreid gok ik. Was ook te zien aan dat heel veel winkels tussen 12 en 14 uur dicht waren.  

Schommelstoel schreef op 07-09-2022 om 10:08:

Hebben anderen die ervaring ook of ligt het toch aan mijn pasje?

Ik heb ook vergelijkbare problemen gehad met mijn ING bankpas bij 2 tankstations en 1 winkel in Duitsland. Op de meeste plaatsen werkte mijn pasje wel, maar af en toe dus niet. Dat is wel al een paar jaar geleden, maar zo te lezen is er dus niet veel veranderd. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

07-09-2022 om 10:55

Ik ben nu in Duitsland,  maar er is me nog weinig opgevallen. Behalve dat de benzine hier duurder is dan in Nederland, fruit echt onbetaalbaar is (10 euro voor een doosje aardbeien!!) en je op verschillende plaatsen nog een mondkapje op moet. Ik had geen idee, dus heb ze helemaal niet eens bij me. Zometeen eens op zoek naar waar je die dingen hier kunt kopen. 

Oh en @Schommelstoel: tot nu toe kan ik overal wel pinnen zonder problemen,  maar het viel me wel op dat veel Duitsers idd graag met cash betalen. 

Netherfield schreef op 07-09-2022 om 10:09:

Wij waren in Frankrijk en daar zag ik mensen met cheques afrekenen! Dat is hier echt jaren ‘90 ofzo…
Ook viel het me op dat Fransen pas laat gaan zwemmen, om 13:00 weinig mensen op bij het meer/zwembad, vanaf een uur of drie kwamen de Fransen eraan. Ze lunchen heel uitgebreid gok ik. Was ook te zien aan dat heel veel winkels tussen 12 en 14 uur dicht waren.

Frankrijk heeft een traditie van uitgebreid lunchen, vaak warm. De meeste winkels zijn zeker tot drie uur dicht tussen de middag en wij hebben het zelfs meegemaakt dat het toeristenbureau (!) tot half vier gesloten was.

Niet zozeer tijdens vakanties maar vaak tijdens zakenreizen valt het mij op hoe slecht het mobiele internet is. In de grote steden is het wel prima maar kom je daar iets buiten dan is het gelijk gedaan. Ook met WiFi bij bedrijven verbaas ik mij enorm dat veel Franse bedrijven die niet op orde hebben. Eigenlijk vind ik vooral vaak dat in andere landen dingen slechter geregeld zijn dan in Nederland Toch ga ik graag op reis.

in Portugal: de boodschappen echt heel duur. Je kan daar beter uit eten gaan.

Ik ben in Baskenland (aanrader) eigenlijk valt alles op: de taal, muziek, volksdansen, feesten, historie, het eten en hoe groen het is. Aardige mensen, wel heel anders dan op alle andere plekken in Spanje.

Met de droogte vielen mij afgelopen zomer pas de vele watertorens en water reservoirs (wadi’s?) op op het platteland in midden Frankrijk. en alle huizen veel kleinere vensters en steevast met dichte luiken in de zomer. 
bouwstijl aanpassen zal hier nog wel wat jaren duren. 

Hoeft ook niet perse, je kan in je raam ook zonnepanelen installeren.  

Duitsland :  de kwaliteit en de keuze van fruit en groenten in een enorm grote supermarkt vonden wij maar karig.  Het enige wat opviel waren de aardbeien, groter en donker-roder dan ik ze ooit gezien heb, met een soort uitstulping waar het steeltje uit stak.
Heerlijk.  Wat ze kostten weet ik niet meer.

Land van herkomst : Nederland!

een meisje die ik ken was bijna verdronken in spanje ze moesten haar animeren

Onze kinderen (10, 10, 12, 13, 14, 15) waren enorm verbaasd dat ze in Duitsland muntjes van 1 en 2 cent kregen.  
Die kennen ze niet natuurlijk. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.