Vakantie en reizen
LindaPinda11
18-07-2026 om 19:47
Voor het eerst kamperen
Hoi allemaal!
ik zit er steeds vaker aan te denken dat ik wil kamperen! Lijkt me heerlijk die natuur, rust en eenvoud. En ik heb geen groot budget dus ook lekker goedkoop haha! Maar ik heb het nog nooit gedaan.. (op een weekendje pinkpop 15 jaar geleden na). En niemand in mijn omgeving wil mee. Dus ik moet alleen.
mijn idee is om komende winter te sparen en dan in de lente in Nederland te proef-kamperen. En dan in september een week of langer naar het buitenland te gaan. Max. 5 uur rijden vanaf Drenthe. In eerste instantie zonder hond omdat het me al een gedoe lijkt zonder, maar uiteindelijk wil ik dr mee!
Dus…. Hebben jullie tips????
Wat moet ik aanschaffen?
Wat is de etiquette op een camping?
Wat zijn mooie gebieden?
ik ben benieuwd!
Zeespiegel
20-07-2026 om 16:47
Netherfield schreef op 20-07-2026 om 13:15:
Als je nog nooit gekampeerd hebt zou ik eerder voor een dik luchtbed gaan dan voor een matje. En koop dan ook een elektrisch pompje om hem op te blazen, die kun je thuis opladen. Met dat pompje kun je hem ook weer leeghalen, dat scheelt tijd en moeite en daarna vouwt je luchtbed makkelijker op. Wij hebben deze:
https://www.decathlon.nl/p/luchtbed-air-basic-70-cm-1-persoon/310045/c30m8917633
https://www.decathlon.nl/p/elektrische-pomp-voor-luchtbed-usb-c-oplaadbaar/354856/m8882285
Of gewoon met stekker voor de auto?
Fiorah
20-07-2026 om 17:53
Netherfield schreef op 20-07-2026 om 13:15:
Als je nog nooit gekampeerd hebt zou ik eerder voor een dik luchtbed gaan dan voor een matje. En koop dan ook een elektrisch pompje om hem op te blazen, die kun je thuis opladen. Met dat pompje kun je hem ook weer leeghalen, dat scheelt tijd en moeite en daarna vouwt je luchtbed makkelijker op. Wij hebben deze:
https://www.decathlon.nl/p/luchtbed-air-basic-70-cm-1-persoon/310045/c30m8917633
https://www.decathlon.nl/p/elektrische-pomp-voor-luchtbed-usb-c-oplaadbaar/354856/m8882285
Brrrrr en dan kou lijden en je afvragen waarom andere mensen in vrédesnaam gaan kamperen.
Bakblik
20-07-2026 om 18:03
Fiorah schreef op 20-07-2026 om 17:53:
[..]
Brrrrr en dan kou lijden en je afvragen waarom andere mensen in vrédesnaam gaan kamperen.
Nou dit inderdaad.
Na 1 slechte ervaring tijdens een najaarweekend op een luchtbed wil je nooit meer. 🥶
Na een winderig najaarsweekend op een self-inflatable durf je het nog wel een keer te proberen met beter weer.
ToetieToover
20-07-2026 om 18:06
Bakblik schreef op 20-07-2026 om 18:03:
[..]
Nou dit inderdaad.
Na 1 slechte ervaring tijdens een najaarweekend op een luchtbed wil je nooit meer. 🥶
Na een winderig najaarsweekend op een self-inflatable durf je het nog wel een keer te proberen met beter weer.
Wat is het verschil? Het zijn toch allemaal luchtbedden? Ik slaap op een vaste matras in de daktent, geen kou die van de grond optrekt. Ik ben wel heel benieuwd naar wat jullie nou bedoelen.
Bakblik
20-07-2026 om 18:16
ToetieToover schreef op 20-07-2026 om 18:06:
[..]
Wat is het verschil? Het zijn toch allemaal luchtbedden? Ik slaap op een vaste matras in de daktent, geen kou die van de grond optrekt. Ik ben wel heel benieuwd naar wat jullie nou bedoelen.
Een self-inflatable heeft schuim en luchtkamertjes. Dat is minder volume om met je eigen lichaamswarmte op te warmen.
In een luchtbed van 70×200×10 zit 140 liter lucht. Dat deed je als de temperaturen in de nacht hoog zijn wel maar met nachten van 5 of 6 graden wordt dat moeilijk. Een deken tussen matras en slaapzak scheelt iets maar echt lekker wordt het pas als je minder lucht hoeft warm te houden.
Kampeerder
20-07-2026 om 19:20
ToetieToover schreef op 20-07-2026 om 18:06:
[..]
In een ouderwets luchtbed zit veel meer lucht dan in een self-inflatable matras. Lucht absorbeert je lichaamswarmte maar kan dat in een luchtbed niet goed vasthouden. Je zou dus heel goed moeten isoleren bij de warmtebron (je lichaam) om goed warm te blijven in koude nachten. Alleen een slaapzak is dan niet genoeg. Qua ligcomgort wil ik altijd wel het liefst een echt luchtbed. Tegenwoordig leggen we daar een dunne topper op, molton onderlaken, slaapzak. En daaroverheen soms nog een deken.
Bakblik
20-07-2026 om 19:49
Bakblik schreef op 20-07-2026 om 18:16:
[..]
Een self-inflatable heeft schuim en luchtkamertjes. Dat is minder volume om met je eigen lichaamswarmte op te warmen.
In een luchtbed van 70×200×10 zit 140 liter lucht. Dat red je als de temperaturen in de nacht hoog zijn wel maar met nachten van 5 of 6 graden wordt dat moeilijk. Een deken tussen matras en slaapzak scheelt iets maar echt lekker wordt het pas als je minder lucht hoeft warm te houden.
https://www.kampeerhalroden.nl/blog/hoe-kies-je-juiste-slaapmatje hier wordt uitgelegd hoe het werkt.
In een self-inflatable zit ook nog zo'n 80-90 liter lucht maar dan in kleine holtes in het schuim daar hoeft je lijf minder moeite in te steken om dat warm te houden.
Op een echt luchtbed beweegt de lucht ook steeds heen en weer bij omdraaien. Dan stroomt de lucht die je net hebt opgewarmd weg van je lijf en kan je weer opnieuw beginnen. Bij een self-inflatable heb je daar ook minder last van.
Vroeger in de tent hadden we een2 deken op het grondzeil, daar het luchtbed op, dan een wollen deken op het luchtbed en een hoeslaken om dat vast te houden. Daar dan de slaapzak op een dan viel het in Zweden nog niet mee om het in de nacht nog lekker te hebben bij een temperatuur van 5 graden.
Poezenmeisje
20-07-2026 om 20:59

Wij zijn overgestapt op deze 15 centimeter dikke traagschuim opvouwmatras.
Fiorah
20-07-2026 om 22:09
Poezenmeisje schreef op 20-07-2026 om 20:59:
Dit lijkt heel erg op wat wij vroeger hadden, dat was wel een stukje dunner. Maar schuim-matjes, zonder lucht erin. Wel lichtgewicht, en comfortabel, wel groot om mee te nemen.
Poezenmeisje
20-07-2026 om 22:21
De kwaliteit van self-inflating vinden we heel erg hard achteruit gaan.
Zelfs van goede merken als Nomad, waar we eerder heel tevreden over waren.
Bakblik
21-07-2026 om 13:02
Poezenmeisje schreef op 20-07-2026 om 20:59:
Als je de ruimte hebt om dat mee te nemen en lekker vindt liggen dan is het een optie.
Voor ons als gezin maar ik er dan 4 mee moeten nemen. Dat past niet in onze aanhanger, daar een extra dakbak voor meenemen is geen optie. Wat een kolossale dingen.
Poezenmeisje
21-07-2026 om 14:09
Bakblik schreef op 21-07-2026 om 13:02:
[..]
Als je de ruimte hebt om dat mee te nemen en lekker vindt liggen dan is het een optie.
Voor ons als gezin maar ik er dan 4 mee moeten nemen. Dat past niet in onze aanhanger, daar een extra dakbak voor meenemen is geen optie. Wat een kolossale dingen.
Mijn man moppert inderdaad heel erg, maar de 10 centimeter dikke si-matten namen ook veel ruimte in + de zilveren isomatjes + de grote gele deken die in de slaaptent lag.
Dat hoeft nu niet meer mee en het ligt zalig.
50 plusser en 60 plusser, als we willen blijven k(r)amperen moeten sommige dingen toch iets luxer.
Onze zoon ligt nog steeds prima op een dun, gratis yogamatje van de Kruidvat. Hij neemt dan ook nog zijn tent en slaapzak mee op de fiets.