Vakantie en reizen
LindaPinda11
18-07-2026 om 19:47
Voor het eerst kamperen
Hoi allemaal!
ik zit er steeds vaker aan te denken dat ik wil kamperen! Lijkt me heerlijk die natuur, rust en eenvoud. En ik heb geen groot budget dus ook lekker goedkoop haha! Maar ik heb het nog nooit gedaan.. (op een weekendje pinkpop 15 jaar geleden na). En niemand in mijn omgeving wil mee. Dus ik moet alleen.
mijn idee is om komende winter te sparen en dan in de lente in Nederland te proef-kamperen. En dan in september een week of langer naar het buitenland te gaan. Max. 5 uur rijden vanaf Drenthe. In eerste instantie zonder hond omdat het me al een gedoe lijkt zonder, maar uiteindelijk wil ik dr mee!
Dus…. Hebben jullie tips????
Wat moet ik aanschaffen?
Wat is de etiquette op een camping?
Wat zijn mooie gebieden?
ik ben benieuwd!
Bloemenzee
18-07-2026 om 23:11
Ik neem standaard wat fleecedekens mee. Ook in juli/augustus koelt het op veel plekken flink af ‘‘s avonds en ‘‘s nachts. Een fleecedeken om om te slaan, een fleecedeken voor over of onder je tijdens het slapen.
Borden, bestek, pannen, kopjes: wij pakken gewoon het dagelijks servies uit de keuken. Geen speciaal kampeerbestek en campingpannen.
Aan pannen nemen we mee: een hapjespan, een kookpan voor pasta/rijst/etc. en een klein steelpannetje voor wat water voor koffie of thee.
ToetieToover
18-07-2026 om 23:36
Zeespiegel schreef op 18-07-2026 om 22:32:
check vooraf camping reviews in het bijzonder op hoe fris het sanitair is.
Als je niemand mee hebt om het je te leren, kijk vooraf instructie video's voor het opzetten van de tent. Schroom niet om naburige kampeerders om hulp te vragen. Ze hebben zelf waarschijnlijk ook hun eigen tent op gezet, dus weten wel iets.
Moet je vaak 's nachts naar de wc? Ben je bereid daarvoor over de camping te lopen? Neem anders een emmer/camping wc mee voor in de tent. Met deksel.
In principe moet je alles zelf meenemen. (Tenzij je een huurtent hebt.) Campings hebben steeds vaker wc papier, en sinds corona ook zeep bij de toiletten. Maar het kan ook op zijn, dus neem tenminste 1 rol mee.
Liberpee! Die ligt standaard in mijn auto.
Poezenmeisje
18-07-2026 om 23:42
Een plastic tas mee naar de douches voor je kleding??
Godzijdank ga ik naar naturistencampings.
De enkele keer dat we op een klere(n)camping staan, gooi ik een kaftan over me heen op weg naar de douches.
Het is geen doen om je in zo'n klein hokje aan te kleden als je nog klam bent.
Beterlaat2021!
19-07-2026 om 07:44
Roos57 schreef op 18-07-2026 om 20:01:
Tip
De Vrijbuiter / Kampeerhal in Roden .
en in Gouda.
Kampeerder
19-07-2026 om 07:52
Poezenmeisje schreef op 18-07-2026 om 23:42:
Een plastic tas mee naar de douches voor je kleding??
Godzijdank ga ik naar naturistencampings.
De enkele keer dat we op een klere(n)camping staan, gooi ik een kaftan over me heen op weg naar de douches.
Het is geen doen om je in zo'n klein hokje aan te kleden als je nog klam bent.
Natuurlijk wel!
Je moet alleen niet te veel willen aandoen. Ik ga vaak in een jurkje douchen, man in zijn shorts. En dan kleed je je bij de tent weer helemaal aan als dat nodig is. Of in nachtkleding, werkt ook goed. Je hoeft niet naar een naturistencamping om handig te kunnen douchen hoor.
Bakblik
19-07-2026 om 08:00
Afhankelijk van de inrichting van de hokjes en of de afstelling van de douche is die plastic tas om de boel droog te houden wel handig. Weleens ruime hokjes gehad met een bankje waar je op zou kunnen zitten om sokken en schoenen aan te doen maar zodra je de kraan aan deed was alles nat ook je handdoek en het bankje achter het schotje dat was bedoeld om dingen droog te houden.
Ik ga altijd met zo min mogelijk kleding nat de douche en kleed mij bij de tent weer volledig aan. Badslippers en een nachthemd is genoeg.
ToetieToover
19-07-2026 om 08:11
Hahaha tip: inspecteer de wc en doucheruimtes voordat je de kampeerplaats bevestigt. Niks klamme hokjes hoor. Ik heb wel eens een badkamer gehad die groter was dan de mijne thuis. Of een gezamenlijke saunaruimte met daarnaast een droge kleedkamer. Maar misschien dat ze op zo’n naturistencamping daarop bezuinigen omdat niemand zich hoeft aan te kleden.
Bakblik
19-07-2026 om 08:32
ToetieToover schreef op 19-07-2026 om 08:11:
Hahaha tip: inspecteer de wc en doucheruimtes voordat je de kampeerplaats bevestigt. Niks klamme hokjes hoor. Ik heb wel eens een badkamer gehad die groter was dan de mijne thuis. Of een gezamenlijke saunaruimte met daarnaast een droge kleedkamer. Maar misschien dat ze op zo’n naturistencamping daarop bezuinigen omdat niemand zich hoeft aan te kleden.
Ook als je de ruimtes checkt voor bevestiging van de plaats kan het nog mis gaan. Met mijn kleding aan check ik niet altijd hoe hard de straal van de douche is en zeker in Frankrijk is dat soms vergelijkbaar met een hogedrukreiniger en als je daar dan onder gaat staan spettert het alle kanten op.
Poezenmeisje
19-07-2026 om 09:08
Mensen lezen er blijkbaar overheen dat ik op klere(n)campings een kaftan meeneem. Lekker wijd.
De meeste naturistencampings hebben groepsdouches. Soms nog één afgesloten hokje erbij.
Venusss
19-07-2026 om 09:12
Simpel maar handig: zo'n klein kruidenmolentje waar peper, zout en nog 4 kruiden in zitten ( de meest gangbare, ik geloof onder andere kerrie en paprika) en een tent organizer. Dat laatste is een soort uitvouwbaar zakje met vakjes die je aan een tentstok kan hangen. Overal spullen in je tent is heel onhandig.
Opvouwbare jerrycan met tapkraantje voor water.
Ohja en een rol duct tape, handig voor van alles.
mikado123
19-07-2026 om 09:16
De action heeft prima kunststof borden/beker/bakjes. Dit jaar ook een heel fijn (wat kleiner) tafeltje gescored. Ook hebben ze vaak lampjes die je in tent kan hangen of handig neer kan zetten (vaak oplaadbaar)
Ze hadden dit jaar ook 2 verschillende tenten maar geen idee over de levensduur.
Ook de lidl heeft regelmatig prima kampeer spullen.
Pannen kan je inderdaad vaak vinden bij 2de hands winkels. Ga voor simpele aluminium pannen (en vergeet de handgrepen). Koop bij de ikea een klein koekenpannetje (die van de action waren te zwaar vond ik).
Koken gaat prima op een 1 pits-brandertje. Neem wel genoeg gastankjes mee!
Slaapzak is het enige waar ik niet op bezuinig (ik wil graag dons, en breed en lang), maar de decathlon heeft ook prima slaapzakken (en tenten en matjes). Ik heb een selfinflating matje van de decathlon. Niets mis mee!
Ga je met de auto? Stop je spullen dan 1 of 2 kratten met deksel. die je kan stapelen.
Ga eerst een (lang) weekend kamperen om alles uit te proberen, lekker in de buurt, en dan pas een langere tijd.
Kampeerder
19-07-2026 om 09:31
mikado123 schreef op 19-07-2026 om 09:16:
De action heeft prima kunststof borden/beker/bakjes. Dit jaar ook een heel fijn (wat kleiner) tafeltje gescored. Ook hebben ze vaak lampjes die je in tent kan hangen of handig neer kan zetten (vaak oplaadbaar)
Ze hadden dit jaar ook 2 verschillende tenten maar geen idee over de levensduur.
Ook de lidl heeft regelmatig prima kampeer spullen.
Pannen kan je inderdaad vaak vinden bij 2de hands winkels. Ga voor simpele aluminium pannen (en vergeet de handgrepen). Koop bij de ikea een klein koekenpannetje (die van de action waren te zwaar vond ik).
Koken gaat prima op een 1 pits-brandertje. Neem wel genoeg gastankjes mee!
Slaapzak is het enige waar ik niet op bezuinig (ik wil graag dons, en breed en lang), maar de decathlon heeft ook prima slaapzakken (en tenten en matjes). Ik heb een selfinflating matje van de decathlon. Niets mis mee!
Ga je met de auto? Stop je spullen dan 1 of 2 kratten met deksel. die je kan stapelen.
Ga eerst een (lang) weekend kamperen om alles uit te proberen, lekker in de buurt, en dan pas een langere tijd.
Gewicht is alleen een ding als je het op de fiets of op je rug moet vervoeren. Ga gewoon voor rvs pannen, is nog gezonder ook. En gewoon met dikke bodem, dan koelt alles veel minder snel aan. Al die lichtgewicht zooi zou ik nooit meer in investeren.
KoekieJupe
19-07-2026 om 09:38
Het is de eerste keer dat je gaat kamperen. Je moet alles gaan aanschaffen en sparen. En je denkt dat je het fantastisch gaat vinden.
Mijn tips:
Zorg dat je goed en comfortabel kan slapen. Oefen met het opzetten van de tent. Leen desnoods een tent van iemand om te ervaren of je een tunnel tent, koepeltje, of bungalow wil.
Al het andere wat je kan kopen kan via Marktplaats of de kringloop (doe dat in de herfst, veel mensen doen spullen na de zomer weg). Vraag bij je vrienden of in de buurtapp om spullen te leen.
Zeker voor het eerst is lichtgewicht leuk, maar niet noodzakelijk. Kopen kan altijd nog. Je kan ook wat spullen uit je keuken meenemen.
P.s. je kan het heel duur maken, maar dat is imo zeker niet nodig.
Fenyw
19-07-2026 om 09:45
Kampeerder schreef op 19-07-2026 om 09:31:
[..]
Gewicht is alleen een ding als je het op de fiets of op je rug moet vervoeren. Ga gewoon voor rvs pannen, is nog gezonder ook. En gewoon met dikke bodem, dan koelt alles veel minder snel aan. Al die lichtgewicht zooi zou ik nooit meer in investeren.
Niet mee eens, ik heb geen aanhanger of dakkoffer en wel drie kinderen. Alles moest in de auto passen en dan is het heel fijn als het minder ruimte inneemt. Als iets klein moet zijn is het al snel lichtgewicht.
Mijn lichtgewicht pannenset van twee pannen in elkaar met een dekseltje dat ook als koekenpanfkan fungeren is na 20 jaar gebruik nog als nieuw. Ooit bij Bever gekocht en dat was best een investering. Nog steeds blij mee.
Ik had destijds geen geld voor een aanhanger en geen ruimte om een dakkoffer kwijt te kunnen. Het is gewoon praktisch als al je spullen in de auto passen.
Fiorah
19-07-2026 om 09:58
Ook met een hond kom je al gauw ruimte in je auto tekort. Ik let altijd op pakmaat en gewicht. Dat is altijd handig. Het kan ook zijn dat je een keer met iemand anders mee wilt reizen en alsnog krap zit met de ruimte. Maar van sommige dingen heb ik er meerdere omdat ik een comfortabele, zware variant heb en een lichtere (bv. lichtgewicht klein stoeltje en grote uitklapstoel). Maar dat had ik natuurlijk niet allemaal het eerste jaar al. Alles is in jaren bijeen gespaard, maar eerlijk, als je redelijk spul koopt, zoals Fenyw ook zegt, kan dat jaren mee. Heel veel van mijn kampeerspullen zijn jaren oud, intensief gebruikt en nog niet aan vervanging toe.
Misschien nog een goede tip: als je een tunnel tentje koopt, let erop dat hij dan 'achterin' ook open kan zodat je kunt ventileren.
Als gewicht geen issue is, dan zou ik een katoenen tent nemen. Wat je kunt doen, maar daar moet je van houden, is een retro De Waard/ESVO/Erdman Schmidt tent van Marktplaats halen. Goed de omschrijving lezen en de foto's bekijken!! Als er geen uitgebreide fotoserie bij zit van minstens buitenkant en binnenkant en geen goede beschrijving over in welke staat de tent is, niet doen. Zodra er schimmel of het weer in de tent zit, ook niet doen. En ik verwacht dat de koper me de tent opgezet laat zien of zelf laat opzetten. Anders ook niet doen.
Dit kán je een hele fijne tent opleveren die z'n investering vanzelf weer terug verdient. Het nadeel hiervan is dat je een kat in de zak kunt kopen als je pech hebt en bepaalde dingen mist. En dan is het wel een hele dure uitgave. Dat zul je met nieuw minder snel hebben, maar kies dan wel een tent waar je jezelf met hond ook in ziet slapen/verblijven, zowel als het heel warm is als wanneer het heel koud is. Hangt ook af van je formaat hond trouwens...