Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Voor het eerst kamperen

Alles wat je vergeten bent kun je meestal wel kopen, of je bedenkt een oplossing meest de spullen die je wel hebt. 

Op de meeste campings zijn kampeerders om wel bereid om je te helpen. Paar weken geleden ging er op onze camping een jonge vrouw langs en aantal plaatsen, ze stond even te praten iets en ging weer verder. 
Toen ze bij ons kwam bleek ze een aansteker nodig te hebben, die had ze vergeten. Wij konden haar gelukkig helpen. 

Tot nu toe zijn wij ieder jaar wel iets vergeten. 17 jaar geleden heb ik op vakantie nieuwe badslippers en wandelschoenen moeten kopen. Ik had alleen de veterschoenen die ik aan had bij me, foutje tijdens het inpakken. 

Mooie tips al!
Bedenk dat het met kamperen in de lente wat koeler is dan in de zomer en dat het ook sneller donker wordt. Dus zorg voor warme trui, genoeg lampjes en ook dat je slaapmat de kou van de grond goed tegenhoudt. Is ook voor september fijn.

Over de tent: hoe groot moet die zijn? De hond werd hier eerder al genoemd. Het is wel handig om een klein beetje voortent te hebben (de ruimte buiten de slaapcabine om) voor als het minder weer is. Wil je kunnen staan of hoeft dat niet?
Misschien is er een Decathlon bij je in de buurt met een expositie van tenten. Dan kan je eens kijken naar betaalbare tentjes. Ik denk dat het lastig is om meteen een tent die helemaal naar wens is (en mogelijk duurder) te kopen. Dan kan je beter met een 'start-model' beginnen en tijdens kamperen ervaren wat je anders zou willen en daar je volgende tent op kopen.

Drenthe is qua kamperen natuurlijk prachtig. Dus wat dat betreft volop gelegenheid om het in de lente uit te proberen. Misschien wil je niet eens meer naar het buitenland. In elk geval handig voor als je toch iets mist, je bent zo heen en weer. Of even langs de action ofzo.

Zoek een tent uit die je in je eentje kunt opzetten en afbreken en oefen dit een aantal keren in de achtertuin

Kampeerder schreef op 18-07-2026 om 20:05:

[..]

Die hebben echt veel te veel. Realiseer dat alles wat je meeneemt ingepakt, uitgepakt en weer ingepakt moet worden. Hoe minder spullen, hoe minder werk.

In zo'n kampeerhal wordt je heel hebberig en de helft van wat ze verkopen heb je gewoon nooit nodig.

De voormalige Vrijbuiter wordt steeds meer een Ikea (maar dan veel duurder) en er staan steeds minder 'echte' tenten. Allemaal luchtdingen, vrijwel geen tenten met aluminium stokken (die wij willen hebben). Verder heel veel bustenten, campertenten, voortenten. Niet wat wij als tentkrampeerders zoeken. 

Daar waren we afgelopen zondag.

Vandaag zijn we naar "Lamain" in Veendam gegaan. Die heeft wel veel échte tenten, maar helaas nét niet wat wij zoeken.

Er staan daar veel Bardani en Safarica tenten. Over Safarica zijn we erg tevreden, onze puber krijgt ze bijna niet af. Elke tent is op een gegeven moment aan het einde van zijn leven en dit merk gaat superlang mee.

Je kunt eerst eens in je omgeving informeren of iemand nog een tent heeft liggen, dan hoef je niet direct veel te investeren. 

Wil je polyester, nylon, polycotton/technisch katoen, katoen?

Luchtbanen, aluminium stokken, glasfiber stokken?

Vaste of afritsbare kuip?

Het belangrijkste is dat je goed slaapmateriaal hebt. Ga proefliggen op verschillende slaapmatten en bepaal wat voor slaapzak je nodig hebt. 

Waar ga je naartoe, hoe warm is het daar 's nachts? In bergachtig gebied is het 's nachts vaak flink kouder dan overdag.

Onze eerste keer kamperen was met een paraplutentje, strandmatjes als slaapmatjes die ook als zitplek dienden, twee oude slaapzakken en een eenpits gasstelletje.

Alles samen paste het in de kofferbak van een Opel Kadett.

Dat trekken we 38 jaar later niet meer. We hebben een 15 centimeter dikke opvouwmatras van traagschuim gekocht. Die slaapt dus prima, zojuist een tweede besteld. Hopelijk is die op tijd binnen vóór de volgende vakantie.

Calculeer in dat je sowieso heel basic begint.
En dat je gewoon elk jaar of elke keer noteert wat je mist.

Wij hebben bijvoorbeeld na 1 of 2 keer gemerkt dat we toch écht elektriciteit willen. En een degelijk camping-koelkastje.

Kamperen met hond zal bijvoorbeeld ook heel anders zijn en meer vragen dan kamperen zonder hond.

En na x keer was ik het kamperen, slecht slapen, geklooi op mini-kookvuurtjes, te afhankelijk zijn van het weer, ... ook weer zat  .
De kampeer-koelkast gebruiken we echter nog altijd voor feestjes.

Lenthe_ schreef op 18-07-2026 om 21:23:

Zoek een tent uit die je in je eentje kunt opzetten en afbreken en oefen dit een aantal keren in de achtertuin

Oh ja, da's een goeie!

check vooraf camping reviews in het bijzonder op hoe fris het sanitair is. 

Als je niemand mee hebt om het je te leren, kijk vooraf instructie video's voor het opzetten van de tent. Schroom niet om naburige kampeerders om hulp te vragen. Ze hebben zelf waarschijnlijk ook hun eigen tent op gezet, dus weten wel iets. 

Moet je vaak 's nachts naar de wc? Ben je bereid daarvoor over de camping te lopen? Neem anders een emmer/camping wc mee voor in de tent. Met deksel. 

In principe moet je alles zelf meenemen. (Tenzij je een huurtent hebt.) Campings hebben steeds vaker wc papier, en sinds corona ook zeep bij de toiletten. Maar het kan ook op zijn, dus neem tenminste 1 rol mee.

Kampeerder schreef op 18-07-2026 om 20:31:

[..]

Een tent,

Iets om op te zitten, eventueel een tafel.

iets om op, en in te slapen, (luchtbed of matje, kussen, slaapzak, extra deken)

kleding, toiletartikelen, handdoeken.

Keukengerei, fornuisje en afwasteil met toebehoren. (Borden, bekers, bestek, pannen etc. En ook wat etenswaren)

Koelbox, met koelelementen.

Zaklampje

Zelf even precies bedenken wat jou handig lijkt.

Als het warm is, een ventilator. Als het koud is een kacheltje. Wel voor camping electriciteit. Dat is niet altijd even krachtig als thuis.

muggen spray. After bite. Pleisters, diarree remmers. Schaar. Nagelschaar.
Een kaartje om teken te verwijderen dat in de portemonnee past. 
Zelf heb ik bij het kamperen snel schale lippen, dus een goede lippenbalsem. Maar dat laatste kan je ter plekke nog kopen als het nodig blijkt. 

Een plastic tas om je schone kleren droog te houden bij de douche. Een tas voor de vuile was. Badslippers, plus alles wat je normaal thuis gebruikt bij het douchen.

Mijn belangrijkste tip: Investeer in een fijne tent, mat en slaapzak. Als je dat slecht hebt, dan is het oncomfortabel, en dan is kamperen echt niet leuk. Dat betekent niet perse dat het nieuw/duur hoeft te zijn. Tenten die ventileren zijn heel erg fijn. Als het klam is in je tent, is dat niet fijn. Een dik luchtbed vind ik zelf erg koud en niet erg comfortabel, een goed matje is fijn. Blaas het ook niet TE hard op, dat ligt niet lekker.

Een deken/envelop slaapzak slaapt veel lekkerder dan een mummy, maar een mummy pakt kleiner en lichter in. Voor mij is een hoofdkussen echt een must, dat mag een reiskussentje zijn maar als ik met de auto ga, neem ik mijn gewone kussen mee.

Voor mij is een stoeltje met rugleuning ook een must. Dat kan een kleine, lichtgewicht zijn, maar als je met je eigen auto gaat, is een grotere fijner. Er staan er heel veel op Marktplaats, evenals tenten.

In de lente is het vaak nog flink koud. Dus als je gaat proefkamperen, hou daar dan rekening mee. Laagjes kleding, warme sokken en dichte, waterdichte schoenen. Een extra deken voor over je slaapzak eventueel.

Wat ik zelf gewoon fijn vind bij kamperen: 
- een tas die je meeneemt naar de douche met daarin je handdoek, schone sokken, toilettas, etc.
- een thermosfles om theewater in warm te houden. 
- een matje voor je tent/in je voortent om je schoenen op uit te trekken en neer te zetten
- instappers (klompen, laarzen, wat je maar hebt) voor wanneer je even naar de wc moet ofzo. 
- een paraplu in de tent

Zelf kampeer ik trouwens heel erg graag met een tarp. Maar je moet er zin in hebben om hem op te zetten. Wel lekker als de zon fel is of als het juist veel regent.

Voor het koken zweer ik bij een Trangia Spiritus kookset. Niet eentje met een gasbrander, maar met een bakje waar je spiritus in doet en aluminium pannetjes. Maar ze kunnen je in kampeerwinkels goed adviseren.

Op kampeermeneer.nl staan veel goede tips. Ik kampeer al langer dan 50 jaar en zie hier dingen staan die ik zelf nog nooit heb meegenomen en mis dingen die ik zelf wel altijd meeneem. Kortom, niets zo persoonlijk als sen kampeeruitrusting.
De beste tip die ik kan geven is: koop lichtgewicht. Dit neemt nl minder ruimte in en dat is altijd fijn.
Pannen die dus als stapelbekers in elkaar passen, een lakenzak die opgerold zo groot is als je hand, als je een stoeltje meeneemt is het een paraplustoeltje enzovoort.
Een luchtbed is vaak wat kouder slapen dan een mat.
Tent kan je in diverse materialen kopen, het is maar net wat je wil en wat je budget is. Ikzelf ben erg dol op lichtgewicht technisch katoen en heb onder andere een paar tenten van Esvo. Met katoen is het binnenklimaat prettiger, geen condens, het gaat langer mee dan polyester maar het is ook zwaarder en groter. Als je alleen wil kijken of het wat voor je is zou ik denk ik niet meteen voor zo'n dure tent gaan. Aan de andere kant, het materiaal maakt of breekt je vakantie.
Voor de hond: de eerste keer dat ik met de hond ging had ik een goedkope opgooitent van de decathlon omdat ik bang was dat hij misschien de tent zou beschadigen. Beest was woest enthousiast en is dol op kamperen. Wat je nodig hebt is een goede grondpin en verder wat je thuis ook hebt. Drinkbak, voerbak, plek om te slapen, lijn, kluif. Spannender wordt het niet.
Als je op natuurcamping in Nederland wil staan, is het handig om lid te worden van De Groene Koepel.
Je kan het zo goedkoop en zo duur maken als je wil. Heel veel plezier, kamperen is voor mij echt het leukste dat er is!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.