Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Vliegschaamte?

Vliegschaamte , eerlijk gezegd bij mij speelt het niet, vorig jaar heb  ik 6 kleer gevlogen. Ik ben wel bezig met het boeken voor een vakantie eind mei begin juni maar vele bestemmingen zitten al vol. Na Corona blijkt dat vele mensen weer op vakantie gaan met het vliegtuig. 


FlyingCircus schreef op 15-01-2024 om 16:04:

[..]

Nee, die keuze maakt ze niet voor zichzelf maar juist voor de anderen, voor de toekomst van haar omgeving. De mensen die in het vliegtuig stappen, *die* doen dat voor zichzelf.

Mee eens.

Effe wat anders, ik heb mijn diesel auto de deur uitgedaan die 240 euro per kwartaal kostte, nu heb ik een benzine auto voor 65 euro belasting per kwartaal. Zelfde verbruik, minder kosten... Prima. Maarrrrrr.. Mijn auto wordt binnen een week verkocht aan een Poolse handelaar - zei de garage bij inruilen - en rijdt daar nog minstens 15 jaar rond te tuffen terwijl deze hier niet door de keuring komt vanwege de uitstoot.

 Waarom zijn wij zo streng voor onszelf terwijl t hele Oostblok, Azië en andere landen alle meuk maar de lucht inknallen alsof t niks is? Zorg dan dat de regels wereldwijd gedaan worden ipv alleen Nederland of zelfs alleen Europa 

Schommelstoel schreef op 15-01-2024 om 16:42:

[..]

Ik vlieg bewust niet.

Heb geen auto, eet 95% lokale seizoensgebonden groente/fruit/zuivel en ik eet vegetarisch (waarvan 80% veganistisch).

Ik vind het voor mezelf iets normaals. Het is geen enorme opgave om mijn voetafdruk wat te verkleinen.

Krijg ik nu een sticker?

Toevoeging: ik heb ook geen kinderen. Je zou haast zeggen dat ik ter compensatie wel een keer mag vliegen

Zie mijn vorige post, jij mag wel 3x per jaar extra vliegen, je zorgt namelijk niet voor nageslacht wat de komende 70-80 jaar nog voor extra uitstoot zorgt

Koekie1980 schreef op 15-01-2024 om 18:43:

[..]

Nou het gaat me meer om t principe. Als een stel kneitermoeilijk doet over dat ik persoonlijk wel eens een vliegvakantie neem, maar zelf wel 4 kinderen op de wereld zet.... Uiteindelijk zouden veel klimaatproblemen er niet zijn als we met minder mensen op deze aardbol waren. Maar dat is geen populaire mening. Zoals ooit China een 1 kind beleid had, dat moeten we wellicht niet willen. Maar bij de overweging of je kind 3, 4 of 5 maakt zou je wel eens aan duurzaamheid kunnen denken.

Er moet eten, voedsel ea dingen geproduceerd worden per persoon.. En dat kost co2 uitstoot ja.. je kan zo duurzaam leven als je wil maar als je vervolgens zelf 4 kids krijgt dan ben je toch 10x "slechter" bezig voor t milieu dan mijn vliegvakantie! Die 4 kinderen leven de komende 80 jaar en krijgen vast ook kinderen dus groei in uitstoot .Dat kost zoveel meer dan 2x per jaar vliegen en kindvrij blijven, maar dat kan blijkbaar niet hardop gezegd worden want kinderen krijgen is blijkbaar een recht.

Gezien de vergrijzing lijkt het me toch wel handig als er ook kinderen geboren worden. En sommige mensen kiezen dan voor geen, 1 of meer kinderen. Zoals sommige mensen kiezen voor weinig of niet vliegen, met een auto rijden of al dan vegetarisch eten.

Ben het wel met je eens dat mensen jou niet de maat moeten gaan nemen omdat je af en toe vliegt. Gelukkig zijn we vrij om onze eigen afwegingen daarin te maken. 

Koekie1980 schreef op 15-01-2024 om 18:43:

[..]

Nou het gaat me meer om t principe. Als een stel kneitermoeilijk doet over dat ik persoonlijk wel eens een vliegvakantie neem, maar zelf wel 4 kinderen op de wereld zet.... Uiteindelijk zouden veel klimaatproblemen er niet zijn als we met minder mensen op deze aardbol waren. Maar dat is geen populaire mening. Zoals ooit China een 1 kind beleid had, dat moeten we wellicht niet willen. Maar bij de overweging of je kind 3, 4 of 5 maakt zou je wel eens aan duurzaamheid kunnen denken.

Er moet eten, voedsel ea dingen geproduceerd worden per persoon.. En dat kost co2 uitstoot ja.. je kan zo duurzaam leven als je wil maar als je vervolgens zelf 4 kids krijgt dan ben je toch 10x "slechter" bezig voor t milieu dan mijn vliegvakantie! Die 4 kinderen leven de komende 80 jaar en krijgen vast ook kinderen dus groei in uitstoot .Dat kost zoveel meer dan 2x per jaar vliegen en kindvrij blijven, maar dat kan blijkbaar niet hardop gezegd worden want kinderen krijgen is blijkbaar een recht.

Ah zo. Naast duurzaam zijn ze ook nog apostel. Tja. 

Tja, waarom.de.focus leggen  op 1 aspect (in dit geval vliegen). Natuurlijk is dat milieubelastend en natuurlijk is het belangrijk daar.stil bij te.staan en.afwegingen te maken. Maar dat geldt.voor tal van zaken. Grotere en kleinere zaken. Het zou ook zo maar kunnen zijn dat iemand die.2x per jaar voor vakantie vliegt, daarnaast een stuk meer.dingen doet.en laat ten gunste van het milieu t.o. van iemand die nooit vliegt. Hoeft niet zo te zijn, maar kan heel goed wél zo zijn. Mijn idee is: Iedereen zou zoveel.mogelijk rekening.moeten houden.met het milieu, maar niet ieders omstandigheden en wensen zijn gelijk en iedereen wil.ook nog een beetje kunnen leven. Voor de 1.is een vliegvakantie heel belangrijk, voor de.ander niet of.minder, maar heeft wellicht weer een ander iets wat niet echt milieuvriendelijk is.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 15-01-2024 om 11:28:

[..]

Waarom zou je iemand persoonlijk verantwoordelijk houden voor "de rest van de wereld"?

De reis die jij 2x per jaar maakt is goed voor een uitstoot van 2,32 ton CO2 per retour. Met een paar bomen laten planten kom je er niet, koop een solar cooker!

https://flygrn.com/nl/carbon/calculate?type=return&seg%5B0%5D%5Bfrom%5D=AMS&seg%5B0%5D%5Bto%5D=CUR&persons=1&class=Y

Ik houd haar niet verantwoordelijk voor de rest van de wereld. Ik kan alleen slecht tegen de I don’t give a shit mentaliteit. 

Onder aan de streep doet ze niks anders dan ik hoor. Ze gaat met het vliegtuig op vakantie en geniet van die vakantie.

Maar het is de toon die de muziek maakt.

Fiorah schreef op 15-01-2024 om 15:16:

[..]

Het probleem met compenseren is toch dat we dan niet verbeteren? Dan komen we op nul uit, het wordt misschien niet slechter maar ook niet beter.

Ik denk dat de luchtvaart flink vooruitgaat. Bewustwording om niet overal het vliegtuig voor te pakken is er echt wel steeds meer. En op de achtergrond word veel geïnvesteerd in duurzame brandstof en vliegtuigen. Prive jetjes worden aan banden gelegd.

Het gaat allemaal best de goede kant op met de ontwikkelingen.

Overigens hebben we er meer aan om met zn alle veganistisch te gaan eten. 

Koekie1980 schreef op 15-01-2024 om 18:51:

[..]

Mee eens.

Effe wat anders, ik heb mijn diesel auto de deur uitgedaan die 240 euro per kwartaal kostte, nu heb ik een benzine auto voor 65 euro belasting per kwartaal. Zelfde verbruik, minder kosten... Prima. Maarrrrrr.. Mijn auto wordt binnen een week verkocht aan een Poolse handelaar - zei de garage bij inruilen - en rijdt daar nog minstens 15 jaar rond te tuffen terwijl deze hier niet door de keuring komt vanwege de uitstoot.

Waarom zijn wij zo streng voor onszelf terwijl t hele Oostblok, Azië en andere landen alle meuk maar de lucht inknallen alsof t niks is? Zorg dan dat de regels wereldwijd gedaan worden ipv alleen Nederland of zelfs alleen Europa

Zoals in een van m’n eerdere linken te lezen is is bv China inderdaad een forse vervuiler. Maar als je per hoofd bevolking gaat kijken is Nederland vervuilender dan China (of India). En China maakt een forse ontwikkeling door qua klimaatbeleid. Sneller dan wij. We moeten echt afleren steeds naar anderen te wijzen. 

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/china-stoot-in-4-dagen-meer-co2-uit-dan-nederland-in-heel-jaar-maar-dat-is-niet-het-hele-verhaal/

Libertine schreef op 15-01-2024 om 20:20:

[..]

Zoals in een van m’n eerdere linken te lezen is is bv China inderdaad een forse vervuiler. Maar als je per hoofd bevolking gaat kijken is Nederland vervuilender dan China (of India). En China maakt een forse ontwikkeling door qua klimaatbeleid. Sneller dan wij. We moeten echt afleren steeds naar anderen te wijzen.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/china-stoot-in-4-dagen-meer-co2-uit-dan-nederland-in-heel-jaar-maar-dat-is-niet-het-hele-verhaal/

En een groot deel van de uitstoot daar is voor ons hier. Dus ook niet helemaal fair. 
Interessant artikel 👍️

Koekie1980 schreef op 15-01-2024 om 18:43:

[..]

Nou het gaat me meer om t principe. Als een stel kneitermoeilijk doet over dat ik persoonlijk wel eens een vliegvakantie neem, maar zelf wel 4 kinderen op de wereld zet.... Uiteindelijk zouden veel klimaatproblemen er niet zijn als we met minder mensen op deze aardbol waren. Maar dat is geen populaire mening. Zoals ooit China een 1 kind beleid had, dat moeten we wellicht niet willen. Maar bij de overweging of je kind 3, 4 of 5 maakt zou je wel eens aan duurzaamheid kunnen denken.

Er moet eten, voedsel ea dingen geproduceerd worden per persoon.. En dat kost co2 uitstoot ja.. je kan zo duurzaam leven als je wil maar als je vervolgens zelf 4 kids krijgt dan ben je toch 10x "slechter" bezig voor t milieu dan mijn vliegvakantie! Die 4 kinderen leven de komende 80 jaar en krijgen vast ook kinderen dus groei in uitstoot .Dat kost zoveel meer dan 2x per jaar vliegen en kindvrij blijven, maar dat kan blijkbaar niet hardop gezegd worden want kinderen krijgen is blijkbaar een recht.

Vrouwen in nl krijgen nog maar 1.4 kind. Mensen die geen kinderen expres krijgen: wie verwacht je dat jou komt verzorgen straks? Trek je een kind uit een derdewereld land naar hier, ga je die opleiden en je laten verzorgen ofzo. Wat ook zou helpen is als mensen hun kinderen zouden leren dat een beroep wat er echt toe doet zoals de zorg of het onderwijs dat dat een mooi streven is ipv al die bullshit banen die er steeds meer bijkomen en al dat getyp op kantoor kan wel wat minder. 

Moederkareltje schreef op 15-01-2024 om 21:55:

[..]

Vrouwen in nl krijgen nog maar 1.4 kind. Mensen die geen kinderen expres krijgen: wie verwacht je dat jou komt verzorgen straks? Trek je een kind uit een derdewereld land naar hier, ga je die opleiden en je laten verzorgen ofzo. Wat ook zou helpen is als mensen hun kinderen zouden leren dat een beroep wat er echt toe doet zoals de zorg of het onderwijs dat dat een mooi streven is ipv al die bullshit banen die er steeds meer bijkomen en al dat getyp op kantoor kan wel wat minder.

Off topic, maar in 2040 moet 1 op de 4 in de zorg werken om de vraag aan te kunnen. Dus zelfs met een beetje aanmoediging is dat totaal onhaalbaar aangezien we toch ook mensen in andere beroepen nodig hebben. 

Trientje-vitamientje schreef op 15-01-2024 om 20:09:

[..]

Ik houd haar niet verantwoordelijk voor de rest van de wereld. Ik kan alleen slecht tegen de I don’t give a shit mentaliteit.

Onder aan de streep doet ze niks anders dan ik hoor. Ze gaat met het vliegtuig op vakantie en geniet van die vakantie.

Maar het is de toon die de muziek maakt.

Haar toon is gewoon eerlijk.

Je kunt natuurlijk wel heel milieubewust praten maar doen is beter. Met twee vluchten per jaar naar Aruba vlieg je in afstand meer dan twee keer zo veel als watertoren en vervuil je dus het dubbele.  Maar gelukkig doe je dat niet met een I don't give a shit mentaliteit. 

Ik vind het heel vreemd dat je iemand bekritiseerd terwijl je het zelf nog slechter voor het milieu doet.

Snoeske schreef op 15-01-2024 om 17:52:

[..]

De vraag was niet voor mij, maar toch. Ik heb vier kinderen, daar gaat het mis

Ik denk dat 90 procent van de spullen die ik heb van de kringloopwinkel, marktplaats of rommelmarkt komen. Ik heb sinds kort een nieuwe bank en ben er enorm gelukkig mee.

En ik vlieg een enkele keer. Maar geen auto en alles dus per fiets en OV. Mijn woning is dan weer verre van energiezuinig, maar daar wil ik in stappen verandering in brengen. Ik eet 80% vegetarisch, met lokale en seizoenartikelen meestal.
Ik veroordeel niemand. Ik vind dat ik op mijn manier mijn best doe en sommige dingen vind ik makkelijker dan andere. Aan spullen hecht ik weinig waarde, dus ik ga eerst altijd naar de kringloopwinkel. Maar nogmaals, ieder zijn/haar ding.

Ik heb er zelfs vijf. Mijn brusjes geen. 

Mijn huis is uit 1980. Inmiddels heb ik het redelijk verduurzaamd. Hr++ ramen, hr++ ketel, dak en spouwisolatie. Vloer moet nog, dat wel. Zonnepanelen. De energiemaatschappij vraagt zich altijd af hoe ik met een groot gezin van die lage verbruikskosten heb. 

Ik ben dol op Kringlopen of Marktplaats, we eten flexitarisch. We hebben zelf lang een moestuin gehad maar dat werd te zwaar voor mij. Helaas hebben mijn kinderen de neiging om vooral kleding bij Shein te kopen 😮‍💨. Dus probeer ze wel mee te geven wat dat betekent. 

Ik hou wel van spullen maar meeste is tweedehands. En ik heb een auto, die heb ik nodig wegens mijn beperkingen maar ik probeer wel zoveel mogelijk te fietsen (wel elektrisch). Mijn boodschappen laat ik bezorgen daarom. We hebben met zeven buren in de straat een vast bezorgmoment. Af en toe ga ik naar de Ekonoom. 
De tuin sproei ik niet en de kinderen gaan maar lekker naar de zwemplas 😜. 

Waar ik momenteel wel wat moeite mee heb is dat het gebruik van hout en papier weer zo toeneemt. Ik ben zelf van begin jaren 80 en heb altijd geleerd dat we heel zuinig met onze bomen moeten zijn. Kunststof is taboe, laten we een regenwoud kappen (overdreven gezegd). Natuurlijk is een deel gerecycled hout of papier maar lang niet alles is dat. 

Schommelstoel schreef op 15-01-2024 om 18:44:

[..]

NS Internationaal gebruik ik alleen voor tickets naar België of Parijs, waardeloze site en boekingsmodule (lezen jullie mee, NS? Verbeterpunt!).

Alles zuidelijker dan België boek ik via SNCF (Franse spoorwegen). En richting Duitsland en verder boek ik bij Deutsche Bahn.

Bij DB spaar ik per uitgegeven euro punten via BahnBonus. Vanaf 250 punten kun je ze inwisselen voor korting op je volgende reis of gratis upgrades naar 1e klas bijvoorbeeld. Zeer lucratief! (Wederom: NS, lezen jullie mee? Stukje klantenbinding!).

Maar als ik dan met de Nightjet naar Innsbruck wil en verder reis naar Italië bijvoorbeeld, eindig ik ook wel eens met twee tickets van zowel ÖBB als Trenitalia, heel onhandig, maar vaak wel de goedkoopste optie. Daar zit echt in Europees verband nog heel veel verbeterruimte.

Ja, idd! Ik boek dan meestal bij bij de maatschappij in het land. Toen ik nog interrailde was dat ook het advies. Het is een stuk goedkoper dan via NS boeken (telefonisch kan wel heel veel trouwens). 

Tuinfluiter schreef op 16-01-2024 om 09:36:

[..]

Haar toon is gewoon eerlijk.

Je kunt natuurlijk wel heel milieubewust praten maar doen is beter. Met twee vluchten per jaar naar Aruba vlieg je in afstand meer dan twee keer zo veel als watertoren en vervuil je dus het dubbele. Maar gelukkig doe je dat niet met een I don't give a shit mentaliteit.

Ik vind het heel vreemd dat je iemand bekritiseerd terwijl je het zelf nog slechter voor het milieu doet.

Hoe iemands toon wordt ervaren is natuurlijk subjectief.

En daarnaast heb je denk ik ongelijk qua inhoud: 


Middellang vliegen (tussen 250 en 1000 km) is 275gram co2 uitstoot (vliegtuig 75% vol)

Lang vliegen (meer dan 1000 km) is 260 gram co2 per km. 

Watertoren ging in 2023 6x met het vliegtuig, vermoedelijk middellang. 

Degene die naar Aruba ging deed dat 2x en die valt onder de lange vlucht. 

Wie zal het meest co2 hebben uitgestoten?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.