Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Vindt jij kunnen annuleren belangrijk als je een hotel (of ander verblijf) boekt?

Wij hebben de doorlopende reis- en annuleringsverzekering niet vaak hoeven gebruiken, maar we vonden het fijn dat 'als we naar de camping terug zouden gaan' we de gemiste nachten vergoed kregen, plus het hotel onderweg en de extra kilometers (2x1300).

Gelukkig hadden we de campingplaats niet opgezegd en waren we er een dag of tien later weer.

Een campingbuurman konden we nog blij maken. "Oh, wat vervelend dat je opa is overleden. Komen jullie nog weer terug? Kun je dan even bij mijn zoon (dorpsgenoot van ons) langs gaan, want ik heb dit-en-dat onderdeel nodig."

Ja, dat kon wel.

We waren wel compleet uitgeput. Eerst twee dagen rijden. Nog twee dagen later bericht dat mijn opa was overleden. Tent weer ingepakt en naar huis. Daarna weer terug naar de camping. De resterende drie weken hebben we alleen maar plat gelegen onder de parasol.

Dit doen we niet weer zo. Gewoon een vliegtuig, flixbus of trein naar huis als iemand naar huis wil/moet. Dat schijnt de verzekering ook te vergoeden.

Nee, nog nooit gedaan omdat geld terugkrijgen de teleurstelling toch niet goed kan maken.

Hangt ervan af wat we boeken. We gaan meestal naar een vakantiepark en daar kun je niet meer annuleren.  Soms kun je nog wel verzetten.  En anders hebben we inderdaad de annuleringsverzekering voor de gebeurtenissen die daaronder vallen.  Ik heb pas wel een hotelovernachting geboekt met optie tot annuleren tot de dag van tevoren. Dat weekend willen we sowieso niet thuis zijn vanwege een festival in de buurt met veel herrie en ik vond de meeste huisjes en hotels etc allemaal veel te duur in dat weekend, maar mochten we voor dat weekend last minute wel een leukere aanbieding of bestemming tegenkomen, dan kunnen we nog wisselen.  

rionyriony schreef op 09-07-2026 om 06:40:

Nee, nog nooit gedaan omdat geld terugkrijgen de teleurstelling toch niet goed kan maken.

Maar geen geld terug krijgen maakt de teleurstelling toch alleen nog maar groter? Wij hadden in 2020 geboekt voor een rondreis in Amerika en citytrip NY. Heel vervelend dat dat niet door ging inderdaad. Maar als ik €4000,- kwijt was geweest aan hotels was dat toch wel veel zuurder geweest nog. 

In Corona werd onze vakantie  in september naar Corfu bij Corendon een jaar verzet. Een half jaar later was het nog steeds  Corona  en toen konden we iets anders uitkiezen. Hebben voor dat bedrag een week of zo in een vakantiepark in Nederland gezeten en dat was toen maar goed ook want als we het hadden laten staan weet ik niet wat er gebeurd zou zijn want op de dag van ons vertrek ging Griekenland weer dicht.

Ik vind het alleen een voorwaarde als ik nog niet zeker ben van mijn keuze en/of de periode. Ik heb een keer geannuleerd vanwege twijfels over de accommodatie (was heel goedkoop), maar vervolgens ging die eigenaar me sms’en en bellen of ik toch wilde komen, met korting. Heel ongemakkelijk.
Normaal gesproken ga ik voor de korting bij niet-annuleerbaar of zelfs vooraf betalen (dat scheelt soms aanzienlijk). Ik heb toch een annuleringsverzekering dus in de meeste gevallen krijg je dan bij ongepland onheil je geld terug. Tot nu toe heb ik daar eenmaal gebruik van moeten maken ivm een overlijden in de familie.

Ik boek altijd met gratis annuleren optie. Ik boek alles los en meestal heel ruim (10 maanden) van tevoren. 

Mijn ervaring is trouwens dat de doorlopende annuleringsverzekering helemaal niet moeilijk doet. Heb pas door een operatie mijn vakantieplannen moeten omgooien (had nog wel kunnen gaan, maar niet meer de activiteiten kunnen doen waar ik voor ging) en had twee dagen later mijn geld terug. En dan alleen het deel dat ik van de vliegmaatschappij niet terug kreeg. Netjes geregeld. 

Heb nieuwe vakantie geboekt, ook allemaal weer gratis te annuleren. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.