Vakantie en reizen
Zwangervanderde
01-08-2026 om 23:17
Vakantie zonder wespen ellende
Hi!
Volgende week gaan wij op vakantie! Drie weken lang. Zoals altijd boeken wij iets enkele dagen van tevoren. Afgelopen jaren naar de Vendee, mooi huis via Airbnb.
Dit jaar wil ik iets anders. De keuze voor de Vendee was vanwege de milde temperaturen (meestal), aan zee, en weinig insecten. Ik heb vooral een angst voor wespen en bij de Vendee valt dat altijd reuze mee. Maar goed, dit jaar dus iets anders. Tips voor leuke gebieden met weinig wespen? (IJsland mag je natuurlijk tippen, maar dat wordt het niet).
Eisen: Milde temperatuur, stranden met gezellige strandbars, leuke activiteiten voor onze kleine kinderen, goed eten!
Mag per vliegtuig of auto.
Ben benieuwd! Bedankt!
Chiquita
02-08-2026 om 08:29
geen tips voor streek of zo. Dek drankjes af, wespen hebben dorst of komen op zoetigheid af. Geen parfum gebruiken
Joszy
02-08-2026 om 08:39
Op een ander moment op vakantie gaan.
In augustus stopt de wespen koningin met eitjes leggen. Dan zijn er dus geen larven meer die een zoete stof afgeven voor de werksters. En dus gaan die op zoek naar andere zoete stoffen: https://www.quest.nl/natuur/dieren/a36738784/augustus-wespen/
Pytha123
02-08-2026 om 09:26
ik kom net terug uit Rhodos. Geen wesp gezien. Wel flink warm daar natuurlijk.
Daglichtlamp
02-08-2026 om 09:32
Pytha123 schreef op 02-08-2026 om 09:26:
Het was ook nog geen wespentijd. Ervaringen uit juni/juli zeggen weinig over augustus/september.
Kampeerder
02-08-2026 om 09:32
Pytha123 schreef op 02-08-2026 om 09:26:
Dat komt daar ook nog wel hoor. Zodra het augustus wordt, worden wespen lastiger voor mensen.
Edit: Lees de uitleg van Joszy.
Ysenda
02-08-2026 om 09:34
Ted68 schreef op 01-08-2026 om 23:51:
Beetje Laat…..
Lees ik het verkeerd of bedoel je dat ze de vraag laat stelt?
Niet iedereen boekt maanden van te voren. Ook echte last minutes zijn er nog en op de bonnefooi werkt ook prima.
Ted68
02-08-2026 om 09:41
Nee, maar een week van te voren iets vinden met kleine kinderen in Augustus is wel sportief….
Bakblik
02-08-2026 om 09:54
Ted68 schreef op 02-08-2026 om 09:41:
Nee, maar een week van te voren iets vinden met kleine kinderen in Augustus is wel sportief….
En ook dat lukt. Je moet alleen minder kritisch zijn op de regio waar je heen wilt en accomodatie.
Een huisje willen huren op een 6 sterren park in het buitengebied van Maastricht is een te erg toegespitste zoekopdracht.
Een huisje buren ergens in Nederland waar ik kan vertoeven met 2 jonge kinderen maakt het aantal opties al veel groter.
Voor onze trektocht door Frankrijk zoek ik altijd een paar regio's en dan bekijk ik alle campings in die regio's. Dan kijk ik of we op 1 van de campings een paar dagen kunnen vertoeven. Niet iedere camping hoeft voor mij een wasmachine of restaurant te hebben.
De hele wereld maakt elkaar gek met dat idiote vroege boeken. Ik sprak laatst iemand die de vakantie voor juli 2027 al heeft geboekt........
Poezenmeisje
02-08-2026 om 11:01
Ik denk eerder dat het de werkgevers (van de partners) zijn die maken dat je zo idioot vroeg je vakantie moet vastleggen...
Wij hebben afgelopen vrijdag gebeld en staan nu lekker op de camping. Afgelopen donderdag heb ik drie weken Spanje geboekt voor september.
RavIvaR
02-08-2026 om 11:21
Nauurlijk kan je nu nog prima iets boeken.
Dat is echt geen probleem.
Augustus met weinig wespen lijkt me een grotere uitdaging.
Hierbij de opties van AI voor een zonvakantie in Europa met de minste last van wespen:
1 Madeira
2 Lanzarote/Fuerteventura
3 Azoren
Netherfield
02-08-2026 om 12:29
Ik word al iebelig als ik met Kerst nog niks geboekt heb! Tip die ik heb is ga naar zee, daar waait het over het algemeen en wespen houden niet van wind. Steekmuggen ook niet trouwens. En wespen stoppen met vliegen als het donker wordt, dus ga richting het zuiden, want daar is het eerder donker.
Narcis
02-08-2026 om 15:28
In wespentijd op vakantie hebben we vaak zo’n klein waterverstuivertje mee. Of een plantenspuit bij de caravan. Wespen kunnen niet meer goed vliegen als ze nat worden, ze ‘denken’ dan dat het regent en vliegen weg/terug naar het nest.