Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Vakantie mooie natuur en bergen Dolomieten?

Pooh-Bear schreef op 15-06-2022 om 09:35:

[..]

Zell am see zelf was super druk. Maar wij zaten er buiten. De omgeving was ontzettend mooi en zodra je de bergen in gaat merk je niks meer van de drukte.
En de Nikabs die waren daar inderdaad erg veel maar dat stoorde me niet.

Dat doet voor mij het Oostenrijk gevoel te niet, gelukkig was de rest van Oostenrijk waar we zijn geweest nog wel authentiek. En sowieso de vreselijke drukte an sich was heftiger dan waar we vandaan kwamen dus blij dat ik in Tirol een hotel in een klein pittoresk dorpje had geboekt in elk geval.

Apiejapie schreef op 15-06-2022 om 09:10:

ipv de dolomieten ook al eens gekeken naar Kroatië en dan naar het eiland Cres? Echt FANTASTISCH!!

Cres is inderdaad prachtig, met mooie uitzichten over zee, maar absoluut niet te vergelijken met de Dolomieten. Als je echt een wandelvakantie in de bergen wil is Cres geen optie. 

TO, ik kan je Schenna (Scena) aanraden. Ideale uitvalsbasis voor mooie wandelingen in de bergen. In Schenna zelf is het meestal lekker zomerweer, zodat je lekker bij het zwembad kan liggen. In de omgeving zijn veel kabelbanen, waarmee je naar een hoogte kan gaan waar het dan een stuk koeler is en dus ook aangenaam om te wandelen. (De Hirzer kabelbaan bijvoorbeeld.) 

Sassenach schreef op 15-06-2022 om 10:43:

[..]

Cres is inderdaad prachtig, met mooie uitzichten over zee, maar absoluut niet te vergelijken met de Dolomieten. Als je echt een wandelvakantie in de bergen wil is Cres geen optie.

TO, ik kan je Schenna (Scena) aanraden. Ideale uitvalsbasis voor mooie wandelingen in de bergen. In Schenna zelf is het meestal lekker zomerweer, zodat je lekker bij het zwembad kan liggen. In de omgeving zijn veel kabelbanen, waarmee je naar een hoogte kan gaan waar het dan een stuk koeler is en dus ook aangenaam om te wandelen. (De Hirzer kabelbaan bijvoorbeeld.)

Oh dan schat ik het verkeerd in. Ik loop zelf niet (rolstoelgebonden) maar heb prachtige paden gezien met de jeep waar ik dolgraag zou hebben gewandeld. Vroeger gingen mijn man en ik vaak in de ardennen wandelen. Genoten we ontzettend van. Toen we die paden op Cres reden verzuchtten we hoe prachtig het zou zijn als we die samen zouden kunnen wandelen. Vandaar mijn tip. 

Apiejapie schreef op 15-06-2022 om 11:06:

[..]

Oh dan schat ik het verkeerd in. Ik loop zelf niet (rolstoelgebonden) maar heb prachtige paden gezien met de jeep waar ik dolgraag zou hebben gewandeld. Vroeger gingen mijn man en ik vaak in de ardennen wandelen. Genoten we ontzettend van. Toen we die paden op Cres reden verzuchtten we hoe prachtig het zou zijn als we die samen zouden kunnen wandelen. Vandaar mijn tip.

Je kunt op Cres natuurlijk ook gaan wandelen, dat is het punt niet. Alleen op Cres is het hoogste punt 648m. In de Dolomieten heb je de hoogste toppen boven de 3000m. Op Cres heb je dus niet echt het berggevoel, daar heb je meer het heuvelgevoel. En dat maakt voor mij dat Cres niet voldoet aan de criteria van een wandelvakantie in de bergen. Het heeft door dat hoogteverschil echt een andere sfeer en geeft een ander gevoel.

Doordat Cres ook niet zo hoog is, is het daar ook veel warmer om te gaan wandelen. Dat kun je beter niet in juli/augustus doen. Bij de tip die ik gaf, Schenna, zit je met je hotel/camping/appartement in een dal en heb je dus de zomerse temperaturen. Als je een kabelbaan pakt, kun je een hoogte opzoeken waar je dan weer een lekker wandeltemperatuurtje hebt. Echt ideaal wat mij betreft. 

En wat jammer dat je rolstoelgebonden bent, ik kan me voorstellen dat je het wandelen erg mist als je dat vroeger graag gedaan hebt.

Sassenach schreef op 15-06-2022 om 11:28:

[..]

Je kunt op Cres natuurlijk ook gaan wandelen, dat is het punt niet. Alleen op Cres is het hoogste punt 648m. In de Dolomieten heb je de hoogste toppen boven de 3000m. Op Cres heb je dus niet echt het berggevoel, daar heb je meer het heuvelgevoel. En dat maakt voor mij dat Cres niet voldoet aan de criteria van een wandelvakantie in de bergen. Het heeft door dat hoogteverschil echt een andere sfeer en geeft een ander gevoel.

Doordat Cres ook niet zo hoog is, is het daar ook veel warmer om te gaan wandelen. Dat kun je beter niet in juli/augustus doen. Bij de tip die ik gaf, Schenna, zit je met je hotel/camping/appartement in een dal en heb je dus de zomerse temperaturen. Als je een kabelbaan pakt, kun je een hoogte opzoeken waar je dan weer een lekker wandeltemperatuurtje hebt. Echt ideaal wat mij betreft.

En wat jammer dat je rolstoelgebonden bent, ik kan me voorstellen dat je het wandelen erg mist als je dat vroeger graag gedaan hebt.

Goede uitleg! Had alleen niet gelezen dat het hoogzomer zou zijn als to wil gaan. Dan is Cres inderdaad veel te heet. 

Lief, jouw laatste opmerking. Gelukkig kunnen we met de jeep bijna overal komen, maar is natuurlijk een andere beleving dan te voet. Maar ik geniet er evengoed van hoor.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

15-06-2022 om 14:10

Madamecannibale schreef op 14-06-2022 om 23:14:

Erg mooie regio. Ik ga er zelf graag heen en verblijf dan graag in Ortisei. Een sfeervol dorpje en goede uitvalsbasis, ook goed in een dag te bereiden. Het is wel een dure regio.

Ortisei wilde ik ook zeggen,  gezellig daar. 

Of Canazei, maar dat is wel meer toeristisch, daar moet je van houden. 

Pooh-Bear

Pooh-Bear

15-06-2022 om 16:53 Topicstarter

Heb even gekeken maar dit klinkt allemaal goed dus nu wordt het nog moeilijker 😂
Maar kabelbanen vinden we wel erg leuk is dat alleen bij Shenna?
Toen in Oostenrijk hadden we een kaart waarmee we de kabelbanen in mochten dat was wel heel fijn. 

Pooh-Bear schreef op 15-06-2022 om 16:53:

Heb even gekeken maar dit klinkt allemaal goed dus nu wordt het nog moeilijker 😂
Maar kabelbanen vinden we wel erg leuk is dat alleen bij Shenna?
Toen in Oostenrijk hadden we een kaart waarmee we de kabelbanen in mochten dat was wel heel fijn.

Nee hoor, Canazei bijvoorbeeld is een wintersportplaats en heeft dus ook kabelbanen. Volgens mij zijn die zomers ook open. Canazei ligt hoger dan Schenna, dus daar is het sowieso ook koeler.

Apiejapie schreef op 15-06-2022 om 13:46:

[..]

Goede uitleg! Had alleen niet gelezen dat het hoogzomer zou zijn als to wil gaan. Dan is Cres inderdaad veel te heet.

Daar ging ik van uit, maar het zou inderdaad best kunnen zijn dat TO niet in juli/augustus op vakantie wil.

Pooh-Bear

Pooh-Bear

15-06-2022 om 18:22 Topicstarter

Sassenach schreef op 15-06-2022 om 17:03:

[..]

Daar ging ik van uit, maar het zou inderdaad best kunnen zijn dat TO niet in juli/augustus op vakantie wil.

Nee klopt we willen begin september. Gelukkig maar want wij houden helemaal niet van erge warmte. 

Dicht bij Bolzano ligt de hoogste berg van de Dolomieten , de Marmolada . Gaat ook een kabelbaan heen . Schitterend uitzicht .

Ga je puur voor de bergen zijn er heel veel opties mogelijk. Wil je ook b.v. een leuke stad bezoeken, dan zou ik gaan kijken naar omgeving Bolzano. Een dorp als Welschnofen (Nova Levante) leuk om in te zitten en ideaal om te gaan wandelen en je bent van daaruit snel in Bolzano, wat een leuke stad is. 

Pooh-Bear

Pooh-Bear

16-06-2022 om 14:11 Topicstarter

DS1971 schreef op 16-06-2022 om 13:58:

Ga je puur voor de bergen zijn er heel veel opties mogelijk. Wil je ook b.v. een leuke stad bezoeken, dan zou ik gaan kijken naar omgeving Bolzano. Een dorp als Welschnofen (Nova Levante) leuk om in te zitten en ideaal om te gaan wandelen en je bent van daaruit snel in Bolzano, wat een leuke stad is.

We vinden het inderdaad ooK leuk om een leuk stadje of stad te bezoeken misschien willen we ook Venetië mee pakken. 

Pooh-Bear schreef op 16-06-2022 om 14:11:

[..]

We vinden het inderdaad ooK leuk om een leuk stadje of stad te bezoeken misschien willen we ook Venetië mee pakken.

Dan is Cortina d'Ampezzo misschien ook nog iets om naar te kijken. Leuk centrum en prachtige omgeving. En op de weg naar Venetië.

Pooh-Bear

Pooh-Bear

16-06-2022 om 21:47 Topicstarter

Madamecannibale schreef op 14-06-2022 om 23:14:

Erg mooie regio. Ik ga er zelf graag heen en verblijf dan graag in Ortisei. Een sfeervol dorpje en goede uitvalsbasis, ook goed in een dag te bereiden. Het is wel een dure regio.

Verbleef je dan in Ortisei zelf? en in een hotel of had je iets anders? Ik ben even op zoek naar een appartement of huisje maar vind tot nu toe nog niet veel betaalbaars dat nog vrij is

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.