Vakantie en reizen
Zeesterretje
07-06-2026 om 18:44
Vakantie dichtbij
Het is weer (bijna) vakantieperiode en wat mij opvalt is hoe normaal het is om te praten over de veelal verre reizen. Het lijkt eerder de regel dan uitzondering dat iedereen de vliegtuig pakt of met de auto minimaal 3 landen doorkruisen.
Ik dacht, laat ik eens een topic openen voor de mensen in de minderheid.
Ik hou niet van vliegen en heb vliegangst. Hou niet van reizen.
En de grootste reden: ik wil het gevoel hebben dat ik snel naar huis kan als er wat is.
Wie wil meeschrijven over leuke, mooie, gezellige plekken in Nederland, Belgie, Duitsland die ook een vakantiegevoel kunnen geven?
Ik vind Zuid Limburg en de Veluwe tot nu toe de leukste plekken van Nederland.
Ardennen en Hoge kempen in Belgie en de Eifel in Duitsland zijn ook voor mij prima plekken.
Hebben jullie nog leuke ideeën? Ik heb geen kinderen en ga meestal met 1 reisgenoot weg.
Eigen ervaringen lees ik ook graag.
Martje80
08-06-2026 om 10:49
Miepjecody schreef op 07-06-2026 om 22:20:
[..]
Dat is ver ja, maar ik ken eigenlijk niemand die daar heen gaat , en ik geloof ook echt niet dat de meerderheid zo ver gaat
Afgelopen jaar maakten alle mensen bij elkaar zoveel reis kilometers dat je daarmee 30.000 keer van de Aarde naar de Zon kunt reizen. Dat is echt een verbluffende hoeveelheid, bijna niet te bevatten. Als rijk land zal Nederland daar een relatief groot aandeel in hebben.
Joszy
08-06-2026 om 11:02
Martje80 schreef op 08-06-2026 om 10:49:
[..]
Afgelopen jaar maakten alle mensen bij elkaar zoveel reis kilometers dat je daarmee 30.000 keer van de Aarde naar de Zon kunt reizen. Dat is echt een verbluffende hoeveelheid, bijna niet te bevatten. Als rijk land zal Nederland daar een relatief groot aandeel in hebben.
Maar zijn dat vakantie kilometers of ook woon-werkverkeer?
Groentetuin
08-06-2026 om 11:50
Duufje schreef op 08-06-2026 om 10:17:In de 'grote' vakantie, ga ik wel graag iets verder. Maar we camperen en blijven binnen Europa. Doen dan wel veel landen aan. Dit jaar luxemburg - frankrijk - zwitserland - italie - oostenrijk - duitsland.
Nu ben ik heel benieuwd hoe je dat doet 6 landen! Met een camper / caravan of tent ( zoveel keer opzetten😳) en hoelang heb je vakantie?
Bij 3 weken vind ik het een pittige reis. Hoelang ben je dan in elk land en heb je nog de kans wat te zien of uit te rusten of reis je alleen?
Wij reizen ook veel( gepensioneerd en een camper) maar een reis kan zo 3 maanden duren en dan nog doen we geen 6 landen aan.
Ik vind ergens zijn erg leuk. Het rijden vind ik minder.
Kampeerder
08-06-2026 om 12:53
Groentetuin schreef op 08-06-2026 om 11:50:
[..]
Nu ben ik heel benieuwd hoe je dat doet 6 landen! Met een camper / caravan of tent ( zoveel keer opzetten😳) en hoelang heb je vakantie?
Bij 3 weken vind ik het een pittige reis. Hoelang ben je dan in elk land en heb je nog de kans wat te zien of uit te rusten of reis je alleen?
Wij reizen ook veel( gepensioneerd en een camper) maar een reis kan zo 3 maanden duren en dan nog doen we geen 6 landen aan.
Tja, dat is bij kamperen natuurlijk onderdeel van de beleving. Wij zetten ook vaak zes keer de tent op. Gaan drie weken en blijven overal ongeveer vijf nachten. Behalve dan de heen- en terugreis. We vertrekken, gaan één nacht overnachten, en als we dan in het gebied van onze bestemming zijn blijven we overal twee tot vijf nachten. Terug onderweg ook vaak wel in twee stukken dus dan weer een enkel nachtje.
We nemen weinig mee, en zijn strak georganiseerd. Meestal ruimen we de avond voor vertrek een half uurtje op en dan zijn we de volgende morgen met een uurtje ingepakt. Als we aankomen staat alles met een uurtje wel op zijn plek. Is het bed opgepompt en de thee gezet.
Bedenken we in de ochtend dat we verder gaan, dan hebben we ongeveer anderhalf uur nodig.
Ysenda
08-06-2026 om 13:08
[..]
Ik doe iets vergelijkbaars met interrail en blijf dan gemiddeld 2 nachten op een locatie. En dan 1 of 2 locaties wat langer maximaal 4 nachten.
2 jaar geleden ook geinterrailed en toen via Schaffhaussen-Lichtenstein-Genua-Monaco-Montpellier-Andorra-Barcelona-Parijs. Barcelona-Randstad is 1x overstappen: ok, het is wel Parijs door met de RER: 11:00 vertrekken uit Barcelona en om 21:30 was ik thuis.
Ginevra
08-06-2026 om 14:23
Wij gaan de laatste jaren ook niet ver weg, omdat we bij calamiteiten snel terug willen kunnen zijn. Dat is dan dus NL, Belgie en Dld.
Vergis je niet in Engeland: het kostte ons toen mijn moeder overleed 48 uur om terug te komen vanuit Engeland. Ik zou er heel graag weer heen willen maar in het hoogseizoen ben je echt niet zomaar even terug.
Dolfje
08-06-2026 om 14:47
Joszy schreef op 07-06-2026 om 18:53:
Ik hou van reizen en ga ook wel regelmatig ver(der) weg. Maar Nederland vind ik ook altijd weer verrassend leuk!
Echt vakantiegevoel krijg ik in Zeeland. De duinen en de zee zijn zo anders dan mijn eigen omgeving.
Vorig jaar voor het eerst op Terschelling geweest, was ook wel voor herhaling vatbaar.
Eens. Daarom gaan wij deze week voor de 12e keer naar Texel.
Ik vind het er heerlijk en kom goed tot rust. Alleen het weer, als het daar gegarandeerd 25 graden zou zijn ging ik er elke vakantie misschien wel heen
Marie111
08-06-2026 om 14:48
Zeesterretje schreef op 07-06-2026 om 20:29:
Bedankt voor jullie reacties. Ieder heeft toch z'n eigen behoefte zo te lezen.
Zeeland en richting Groningen spreken mij wel aan. Waddeneilanden ook wel maar ben bang dat het te rustig is( bestaat dat?).
Een leuke stad dichtbij de natuur in een huisje vind ik altijd wel leuk.
Iemand vroeg of ik echt dacht dat iedereen verre reizen maakt. Uh Ja, Costa Rica, Cuba, Dubai, Viëtnam vind ik ver.
Waddeneilanden rustig?
Hangt helemaal van de periode en eiland af.
Wij gaan dus 1 tot 2 keer per jaar een week naar Terschelling.
Heeft voor ons alles.
Dolfje
08-06-2026 om 14:49
Zeesterretje schreef op 07-06-2026 om 20:29:
Waddeneilanden ook wel maar ben bang dat het te rustig is( bestaat dat?).
Texel is echt wel druk hoor. Wij zitten eigenlijk altijd in De Koog en dat is gewoon een drukke badplaats.
Dolfje
08-06-2026 om 14:54
Terschelling en Vlieland vond ik ook heerlijk maar Texel is gewoon wat makkelijker te bereiken en wat goedkoper qua accommodaties volgens mij. En zeker de boot is goedkoper maar duurt natuurlijk ook maar 20 minuten.
Wij zijn trouwens kort geleden een nachtje weg geweest op de fiets. En binnenkort doen we dat nog een keer naar een B&b in een dorp zo’n 25 km verderop. Dat is dan ook een minivakantie maar was de vorige keer ook heel leuk.
Herfstappeltaart
08-06-2026 om 14:55
Dolfje schreef op 08-06-2026 om 14:54:
Terschelling en Vlieland vond ik ook heerlijk maar Texel is gewoon wat makkelijker te bereiken en wat goedkoper qua accommodaties volgens mij. En zeker de boot is goedkoper maar duurt natuurlijk ook maar 20 minuten.
Wij zijn trouwens kort geleden een nachtje weg geweest op de fiets. En binnenkort doen we dat nog een keer naar een B&b in een dorp zo’n 25 km verderop. Dat is dan ook een minivakantie maar was de vorige keer ook heel leuk.
Wat leuk zeg!
Loeki72
08-06-2026 om 14:55
ik ga graag op vakantie in Europa. In Nederland blijven vind ik te duur. Duitsland is mijn favoriete vakantieland.
Verre vakanties kan ik op 1 hand tellen. Vind ik wel leuk, maar ook iets wat je niet zomaar doet en heel speciaal is.
Duufje
08-06-2026 om 14:56
[..]
3 weken met de camper.
Opzetten is geen werk (maar dat zul jij dan ook weten
), pootjes eronder, luifel uit, 2 stoelen en een tafel uit de garage en we zijn klaar. Binnen 5 minuten zit je aan de koffie.
We blijven in principe wel overal 2 nachten, want 1 nacht vind ik te kort en teveel gehaast, dan kom je 's middags aan en moet je de volgende ochtend alweer weg. Heb je nauwelijks tijd om iets te zien of te ondernemen. We rijden 200-300 km per verplaatsing en vinden het rijden ook vakantie. We nemen mooie routes, gaan alleen over de snelweg als het even niet anders kan.
Ik vind het een heerlijke manier van vakantie.
Lali
08-06-2026 om 15:28
Ik vind Drenthe een heerlijke provincie om op vakantie te gaan. Beetje jeugdsentiment ook. Liefst ga ik elk jaar een weekje naar Drenthe of naar Duitsland.
Buiten onze verre reis dan.
MMcGonagall
08-06-2026 om 15:30
Loeki72 schreef op 08-06-2026 om 14:55:
ik ga graag op vakantie in Europa. In Nederland blijven vind ik te duur. Duitsland is mijn favoriete vakantieland.
Verre vakanties kan ik op 1 hand tellen. Vind ik wel leuk, maar ook iets wat je niet zomaar doet en heel speciaal is.
Ik zou ieder jaar wel een verre reis willen maken, het wensenlijstje is lang genoeg, maar budgettair past dat niet helaas.