Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Top & Flop zomervakantie 2025

Mijn zomervakantie-reis is weer achter de rug, tijd om terug te kijken en na te genieten, en vooruit te kijken met alvast een voorpret voor een volgende vakantie. 
Wat beviel goed in de vakantie en is aan te bevelen voor anderen, wat kan je beter laten?
Schrijf hier de tops & flops van je vakantie. De top "Ik ben heerlijk thuisgebleven" mag ook!

Auwereel

Auwereel

21-08-2025 om 10:56 Topicstarter

Top van mijn vakantie, dat was onze locatie, in Nederland: de Achterhoek, Vorden, en in Friesland, Oranjewoud.

We hadden speciaal voor Nederland gekozen omdat mijn man wat onder de leden heeft en we bij het boeken nog niet konden voorzien hoe zich dat zou ontwikkelen. Gelukkig had hij er weinig last van. Maar het is prima bevallen, het waren mooie omgevingen om te fietsen en te wandelen. En het weer was er prima voor, zelfs als het 's middags de temperatuur opliep tot 30+ was het fietsen, zeker in de ochtend, heel goed te doen.

Flop: de huurfietsen op de eerste locatie, terwijl er pal naast het hotel een grote fietsenwinkel met huurfietsen was. Onze zadels zaten niet lekker en mijn fiets fietste zwaar. Man is bij de winkel nog een paar keer langsgeweest om het zadel te laten verstellen. De fietsen hadden we beter ter plekke kunnen huren in plaats van via de reisorganisator. Bij het tweede adres had ik een fiets van precies hetzelfde merk en grootte, maar die fietste wel goed. Dus het lag echt aan de fiets en niet aan mij! Ik weet nu niet wat aan te bevelen is, zelf huurfietsen regelen of via de reisorganisator waar het meestal wel goed gaat.

Top was de bakker in het dorpje van onze 2e camping in Frankrijk. Zulk lekker stokbrood, croissants en gebak heb ik nog nooit gegeten.
Flop was een dagje Avignon tussen de tiktok rijen en instavloggers. Geen terras waar je wat kon gebruiken, want alles gereserveerd door reisorganisaties. Alles ook meer dan duur. 

Top was de omgeving in Frankrijk die mooier was, dan ik me had voorgesteld. Ook top waren de pizza's op de camping  . Ook top was het prachtige weer en het uitzicht over de baai. Flop was ons eigen schuld. We hadden nog naar een naburige grotere stad willen gaan (die erg mooi moest zijn), maar hadden er niet de puf voor om weer een parkeerplaats te zoeken en door de drukte te rijden. Nu wel een beetje spijt van.

De flops van de zomervakantie die geen vakantie was:
-mijn borstkanker en dan vooral de bijwerkingen van de chemotherapie 
-de frozen shoulder van mijn man, die nu blij is om in zijn eigen bed te liggen
-de longkanker van mijn schoonvader

KnorrendKitten schreef op 21-08-2025 om 11:53:

Jee!
Sterkte 🌸

Phoe.....sterkte hiermee🍀

Absolute flop was de boottocht van Stockholm naar Turku. Het was een soort partyboot, nergens was een rustig plekje te vinden met (het overigens hele mooie) uitzicht naar buiten. Behalve dan in onze eigen hut. Het ergste was, dat we een retourtje hadden geboekt. Wijs geworden, heb ik mij de terugtocht niet in het ‘gewoel’ begeven. In Finland wisten ze ons te vertellen dat er ook een ander soort boot bestond 

Absolute top was het enorme assortiment aan glutenvrije producten in de supermarkten, vanaf Zweden begon dat feest voor mij zo ongeveer. In Finland riep ik vriendlief vrolijk toe dat als hij me kwijt was geraakt in de buurtsuper, hij onder het bordje ‘gluteeniton’ moest zoeken in het gangpad. Een HEEL gangpad met ene kant vriesproducten, de andere kant houdbaar. Bij het brood? Een heel vak glutenvrij brood. Tot in de kleinste stadjes een prima assortiment 

Wij zijn voor het eerst langer dan een weekend wezen camperen. Camperen was top. We hebben een rondje Duitsland - Oostenrijk - Slovenië - Kroatië - Italië - Oostenrijk - Duitsland gedaan. Aanrader.
Qua locatie(s) was Slovenië voor mij een hele verrassende top, werkelijk prachtig. Volgend jaar gaan we zeker weer met de camper. Dan denk ik wel naar een andere plek voor de afwisseling en minder 'stoppen' van maar 1 nacht. Hadden we nu ook niet zoveel, maar ik vind 2 nachten minimaal toch fijner. 

De floppen waren maar lichtelijk flop en geen pretbedervers. Klein voorbeeldje: we hadden een overnachting op een camping die nog met douchemuntjes werkte... 4 minuten per muntje, je kon tussendoor op stop en weer op start drukken. Maar blijkbaar kan stop maar beperkt duren, als je te laat weer op start drukt heb je pech en doet 'ie het niet meer. Daar kwam ik achter toen ik met ingezeept lijf en ingesopte haren mezelf wilde afspoelen. Toen moest ik dus met ingesopt haar mezelf weer aankleden, de douche uit, naar de wasbakken en daar proberen mijn haar (en ik heb best wat) uit te spoelen in een wasbak waar mijn hoofd niet tussen de bak en de kraan pastte. Ik heb de hele volgende dag jeuk op m'n kop gehad.
Douchen met muntjes hoeft van mij dus niet zo perse meer en daar ga ik een volgende keer ook echt op selecteren. 

Auwereel

Auwereel

21-08-2025 om 13:28 Topicstarter

Ach KnorrendKitten, dat is triest...

- ik ben op vakantie.
- heerlijk in mijn uppie op mijn favoriete plekje op aarde: mijn retro caravannetje in een bijna verlaten Zuid-Frans dal. Er wonen hier verder vier mensen, verspreid over een aantal kilometers. Twee aan de ene kant van de rivier en twee aan de andere kant. Ik hoor alleen de wind, de vogeltjes, wat insecten. Eens per jaar ga ik hier een tijdje alleen naartoe. Ik heb dat echt nodig. Even niet bezig met anderen, eindelijk eens mijn eigen gedachten af kunnen maken. De andere keren ga ik samen met mijn man en/of kinderen. 
- vanaf midden volgende week huurt mijn Nederlandse vriendin het gastverblijf van de 'buren' aan de andere kant van de rivier. Ver genoeg weg om beiden lekker alleen te kunnen zijn en dichtbij genoeg om soms samen af te spreken. Ik wil bijvoorbeeld graag een wandelroute met haar doen, waar ik me in mijn eentje niet toe kan zetten.
- de laatste twee weken komt mijn man ook gezellig. Tegen die tijd ben ik daar waarschijnlijk wel weer aan toe 
- ik ben hier, als we half september terug gaan, in totaal 5 weken!!! Voel me nogal decadent verwend. 

Flop 
- er werd gisteren gejaagd. Dan hoor je de hele tijd die honden en af en toe een schot. Ik hou daar niet van.
- ik woon hier niet.

De absolute flop was de vloerverwarming die niet uit kon terwijl het boven de 30 graden was.

Wij waren in Zeeland.
Top: camping, het weer, zee en strand
Flop: we konden niet langer blijven

ToetieToover schreef op 21-08-2025 om 12:56:

Absolute flop was de boottocht van Stockholm naar Turku. Het was een soort partyboot, nergens was een rustig plekje te vinden met (het overigens hele mooie) uitzicht naar buiten. Behalve dan in onze eigen hut. Het ergste was, dat we een retourtje hadden geboekt. Wijs geworden, heb ik mij de terugtocht niet in het ‘gewoel’ begeven. In Finland wisten ze ons te vertellen dat er ook een ander soort boot bestond

Absolute top was het enorme assortiment aan glutenvrije producten in de supermarkten, vanaf Zweden begon dat feest voor mij zo ongeveer. In Finland riep ik vriendlief vrolijk toe dat als hij me kwijt was geraakt in de buurtsuper, hij onder het bordje ‘gluteeniton’ moest zoeken in het gangpad. Een HEEL gangpad met ene kant vriesproducten, de andere kant houdbaar. Bij het brood? Een heel vak glutenvrij brood. Tot in de kleinste stadjes een prima assortiment

Die boot naar Turku heeft mijn man zakelijk een keer gedaan in de winter. Hij vond het toen zo mooi dat hij hem samen nog een keer in de zomer wil doen. In de winter was het geen partyboot dus even goed bekijken waarneer wij het doen.

We hebben een cruise van Rotterdam naar Noorwegen gemaakt. 
We vonden bijna alles top en het weer werkte ook nog eens mee.
Klein min puntje de drukte bij het ontbijtbuffet. 

Wij zitten ook nog in de voorpret fase want over twee weken gaan we eerst naar de Elzas en dan door naar het meer van Neuchâtel op de terugweg zitten we nog drie dagen in de buurt van Trier.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.