Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Toerisme in jouw woonomgeving, vloek of zegen?

Momenteel wordt de Bollenstreek weer overspoeld door toeristen waardoor ik elke dag wel toeristen tegenkom die vreemde fratsen uithalen en soms ook wel mooie dingen doen. 
Een leuk topic om leuke en minder leuke dingen met een van toeristen te delen.

Mijn stad is verkroegt.
En we zijn als stad al 15 jaar virtueel failliet met dank aan een burgemeester die de stad maar blijft verfraaien en maar blijft vlieten openleggen "om extra toeristen aan te trekken".

Elke gewone winkel gaat failliet. En wordt vervangen door de zoveelste horeca-tent.
Die na 2 jaar ook weer failliet gaat.

Na 18u is de boel zo dood als een pier. Want het gros van de toeristen komt voor een middagje en blijft niet hangen.

Ik kom niet meer of alleen als het echt niet anders kan in de stad.
Als ik wil shoppen ga ik naar de stad waar ik werk.
Er valt in mijn stad toch niets te zien, behalve alle met veel bombarie aangekondigde nieuwbakken "toeristische highlights".
(Lees: De zoveelste vliet die opengaat, de zoveelste straat die weer maandenlang open ligt, de zoveelste foodmarket die om 19u sluit, ...)

Rondrijden in de stad is drama, parkeren is drama, parkeertarieven swingen de pan uit, ... zelfs de toeristen vinden de verkeersgeleiding drama  .

Mijn buren hebben er trouwens dan maar een zegen van gemaakt en verhuren hun huis als ze zelf weg zijn. De hotels gaan immers niet even hard qua bouw als het aantal toeristen dat de burgemeester wil binnenhalen.

Anfisa schreef op 22-04-2025 om 21:44:

In Amsterdam zijn er altijd toeristen, ongeacht welk seizoen. En je hoort voortdurend luidsprekende Amerikaanse expats, waarom praten de meesten zo hard? Dat mag van mij wat minder (luid praten).

Onhandig vind ik de TikTok rijen in te smalle straatjes waar je je doorheen moet manoeuvreren. Het is vooral goed opletten als het druk is en er ook nog fietsen doorheen willen (iets dat ik niet meer doe in het centrum). De trams zijn tegenwoordig van het begin tot het eindpunt vaak vol en toeristen op een elektrische fiets of fatbike vind ik ook geen daverend succes.
Ik ben er wat gelaten onder. Nog steeds geniet ik van de mooie huizen en de wandelingen die ik kan maken.
Vandaag was ik in Enschede (geboren) en het viel me op hoe armoedig het rondom het station overkwam, alsof er te weinig geld heengaat om de boel wat op te knappen. Dan Amsterdam waar behoorlijk wat geld wordt gestoken in het verbreden van wegen (ook nodig vanwege hoeveelheid toeristen) en het oppimpen van de stad, dat is dan weer een voordeel.

Ja Enschede heeft geen mooi stationsgebied 

waar ik woon stikt het van de Duitse toeristen, maar ook dagjesmensen die goedkoop de grens overgaan voor shag, alcohol, boodschappen/drogist en tanken

Ik vind het wel wat hebben. Het is wel vervelend dat het verkeer in de regio twee maanden per jaar vast staat (Keukenhof), maar de toeristen zelf vind ik heel gezellig. Amerikanen verbazen zich over de kleine (arbeiders-) huisjes waar dan echt mensen wonen en over de (lage!) prijzen in de supermarkt. Aziaten die met een hele club achter elkaar aan fietsen, gele hesjes aan en helm op. En leuk ook dat ze die bollenvelden zo bijzonder vinden. Als je ze dagelijks ziet verlies je die verwondering. Je moet trouwens niet gevoelig zijn voor geuren, want op sommige plekken is heel de lucht vol met bloemengeur.

Geen vloek geen zegen maar soms

Vermakelijk 
Vorig jaar zat ik in een leuke wijnbar in mijn mooie historische woonplaats ver buiten de randstad. Aan de tafel naaste mij zaten vier Amsterdamse vriendinnen er kwam nog al veel geluid uit maar ja in hun normale leefomgeving zal dat wel nodig zijn om over het geluid van toeristen uit te komen. Ze waren nog al verbaasd dat er veel leuke winkels en mooie terassen waren en zo'n mooie wijnbar hadden ze ook echt niet verwacht in een provinciestadje. 

Gevaarlijk 1
Toeristen op de fiets die niet door hebben dat de weg waar ze fietsen of die ze kruizen geen fietspad is maar een doorgaande route voor automobilisten. 

Gevaarlijk  2
Wandelaars die over het landgoed lopen waar ik golf. Onze bloemen randen zijn erg mooi maar onverwacht de fairway op rennen om een foto te maken is niet slim als iemand net afgeslagen heeft.

ze denken dat de stad een soort real live Madurodam is vol met acteurs en dan boos als je door hun foto heen fietst. Ga dan ook niet midden op de doorgaande weg staan.

Hier, dorp randje Veluwe, redelijk veel toeristen maar niet storend. Op bepaalde plekken is het soms te druk maar dat zijn plekken die je makkelijk kan mijden. Er zijn voldoende fietspaden, wandelroutes en faciliteiten. In het dorp zorgen toeristen voor gezelligheid maar niet voor een overspoeling.

Bakblik

Bakblik

23-04-2025 om 07:02 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 22-04-2025 om 22:32:

Ik vind het wel wat hebben. Het is wel vervelend dat het verkeer in de regio twee maanden per jaar vast staat (Keukenhof), maar de toeristen zelf vind ik heel gezellig. Amerikanen verbazen zich over de kleine (arbeiders-) huisjes waar dan echt mensen wonen en over de (lage!) prijzen in de supermarkt. Aziaten die met een hele club achter elkaar aan fietsen, gele hesjes aan en helm op. En leuk ook dat ze die bollenvelden zo bijzonder vinden. Als je ze dagelijks ziet verlies je die verwondering. Je moet trouwens niet gevoelig zijn voor geuren, want op sommige plekken is heel de lucht vol met bloemengeur.

Aziaten op gehuurde fietsen met gele vestjes en een helm op? Dat heb ik nog niet gezien.  Die groepen met vestjes en helm zijn vaak Duitsers, Fransen of andere Europeanen die met een gids gaan toeren en echt uitleg krijgen over het kweken van bollen. Ik kan niet uitsluiten dat daar nooit een groep Aziaten bij zit maar dat heb ik nog niet gezien. De meeste groepen Aziaten krioelen op hun gehuurde fietsen 3 rijen dik vooruit maar het is niet precies duidelijk wie naast wie fietst. Rete irritant als ik om 09.30 op mijn werk moet zijn aan de andere kant van Keukenhof.  Ik kom er gewoon niet voorbij. Ben jij een fietser of zit je dit te bekijken vanuit de auto? 

Bloemenzee schreef op 22-04-2025 om 21:30:

Ze lopen/fietsen/rijden me nooit in de weg, dat scheelt. Ik vind toeristen altijd weer een bevestiging van hoe heerlijk mooi we hier wonen. Zegen dus!

Je woont vast niet in Zeeland 

Bakblik

Bakblik

23-04-2025 om 07:17 Topicstarter

Ysenda schreef op 22-04-2025 om 23:34:

ze denken dat de stad een soort real live Madurodam is vol met acteurs en dan boos als je door hun foto heen fietst. Ga dan ook niet midden op de doorgaande weg staan.

Vorig jaar een Amerikaan die op zijn buik dwars op het fietspad lag om een close-up te maken van een witte hyacint in de rand van het fietspad en daarachter op het veld (achter een hek) stonden rode tulpen. We konden er niet langs een eroverheen kon ook niet. Het was een echte Amerikaanse buik😂. Zuchtend en steunend kwam hij overeind en vertelde ons dat we best even konden wachten met wat meer geduld.  Wij willen vast ook mooie foto's maken tijdens ons tripje door de velden😜. Toen gaf mijn Amerikaanse collega hem met Texaans accent antwoord dat we op weg waren naar ons werk en vanwege de vele toeristen op de fiets moesten,  omdat met de auto op tijd komen echt onmogelijk was. Het leek de goede man onmogelijk dat wij op dagelijkse basis meer dan 5 miles zouden fietsen en ook nog werken. 

Hoe lang duurt dat gedoe om die bollenvelden? Lijkt me behoorlijk irritant als je door drukte van toeristen niet normaal naar je werk etc kan.

Meestal vermakelijk, soms irritant. Ik woon in een historisch hofje en daar komen vaak groepjes toeristen. De meesten gedragen zich prima. Maar je hebt ze ook die hun neus tegen mijn raam drukken om even goed te kijken wat er binnen te zien is. Alsof het een openluchtmuseum is Heb dan altijd de neiging om even met een doekje naar buiten te lopen: vegen jullie zelf even het raam schoon?
Hier altijd veel Duitsers in de stad, meestal gaat dat goed, maar op extra drukke dagen kom ik met mijn auto maar amper het centrum uit. Inmiddels weet ik de meeste Duitse feestdagen, maar af en toe word ik nog onaangenaam verrast...

Ik woon in een klein dorpje op de Veluwe en in het seizoen is ons inwonertal minimaal verdrievoudigd. Ik vind het best gezellig. In het voor- en naseizoen zijn het vooral de wat oudere natuurliefhebbers en rustzoekers, daar heb je weinig hinder van.
Alleen als ik even snel een boodschap wil doen en achter de keuvelende vakantiegangers loop te schuifelen wil me nog wel eens een 'ja hallooooo we hebben niet allemaal vakantie...' ontvallen.
Ik vraag me overigens altijd wel af waarom in hemelsnaam je in ons dorp op vakantie zou gaan. Er zijn echt veel leukere plekken op de Veluwe waar wel iets te doen is. Hier is, behalve dat de omgeving mooi is, echt nul te beleven. Maar waarschijnlijk is dat voor mensen die de drukte gewend zijn dan juist de charme. 

Wij wonen net buiten het dorp en hebben vaak niet door hoe druk het is, tot we iets moeten doen in het dorp. In de zomervakantie is het soms wel wat hinderlijk druk en mijn boodschappen doe ik dan vaak ergens anders, hier is het eerst in de file de parkeerplaats op, dan hopen dat er nog een karretje is en vervolgens een uur in de winkel elkaar aandrukken en wachten op je beurt om bijvoorbeeld bij de koelvitrine te kunnen. 's Morgens vroeg de boodschappen doen is dan vaak wel reuze gezellig en grappig. Dan kom je het halve dorp tegen en iedereen verzucht dan dat het wel het enige moment is om fatsoenlijk je boodschappen te kunnen doen. 

Ik kom óf geen toerist tegen óf ik heb het niet in de gaten dat ze toerist zijn.

Als mensen tegen je gevel gaan pissen, luid praten en zingen en stomdronken ongein gaan uithalen, zodanig dat je je niet meer thuis voelt in je eigen buurt is dat niet okee dus.

Echter, als de voordelen voor belangrijke groepen de nadelen overstijgen, kan je er niet veel aan doen.

Bakblik

Bakblik

23-04-2025 om 07:45 Topicstarter

Dolfje schreef op 23-04-2025 om 07:32:

Hoe lang duurt dat gedoe om die bollenvelden? Lijkt me behoorlijk irritant als je door drukte van toeristen niet normaal naar je werk etc kan.

Dit jaar is Keukenhof open van 20 maart tot en met 11 mei. De dagen voor donderdag 20 maart merkte ik al iets van de toegenomen drukte. Dan is de drukte vanaf een paar dagen voor het corso (dit jaar 12 april) tot (ook dit jaar) na Pasen op een hoogtepunt. Mensen uit België en Duitsland die echte Paasvakantie hebben met de kinderen zie je dan wat meer.  Nu met de meivakantie ook wat meer Nederlandse toeristen. Maar gelukkig heb ik nu ook vakantie en hoef ik niet naar mijn werk. 

Na de meivakantie is de bloemenpracht wel over,  dan zijn er al hele velden gekopt en is de Keukenhof bijna uitgebloeid. Die eerste week na de vakantie kunnen we weer redelijk doorfietsen. 

Het is maar 8 weken,  in die zin ben ik blij niet in Amsterdam te wonen maar echt blij wordt ik er niet van. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.