Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Tips voor inpakken vakantie

De belangrijkste voorbereiding is tijdig checken of ID nog geldig is. 

Daarna koop ik meestal nog iets van zomerkleding 

Vervolgens een paar dagen voor vertrek de was doen zodat alles schoon en droog is.

En de middag voor vertrek inpakken. Wat altijd langer duurt dan ik hoop of denk. Blijkbaar maak ik dan toch traag keuzes. In 1 of 2 uurtjes alles inpakken red ik nooit.

Ik ga max 10 dagen en neem altijd wel wasmiddel mee zodat er tussendoor wat met de hand gewassen kan worden.

Wij hebben geen kinderen en zijn geen kampeerders. 

In geval van een auto vakantie komt dit neer op 1 koffer pp, 1 zwemtas pp., 1 kratje met keukenspul/bordspellen een koeltasje met inhoud voor onderweg, handtas en rugzak. En vaak nog wel een plastic tas met los spul.

kan allemaal vast praktischer maar het werkt.

Bij een vliegvakantie redden we het met ieder een handbagage koffer en een kleine tas ook gewoon. 

Met inpakken ben ik dan niet perse sneller. Dan ook bezig met koffer wegen, vloeistoffen overgieten etc.

En ALTIJD duct tape. 😀

Wij pakken over het algemeen de dag ervoor in. Ik leg hooguit eerder al wat dingen klaar als er iets specialers mee moet zoals bv wandel- of surfschoenen.
Eerder inpakken geeft alleen maar onrust en is onhandig aangezien er genoeg is dat je nog gebruikt tot net voor vertrek. Ik vind het bv zonde om allemaal nieuwe toiletspullen te kopen, alleen zodat ik eerder kan inpakken.
Ik zorg wel dat ik bij ben met wassen, zodat de favo kleding van iedereen mee kan.

Bij een vliegvakantie heb ik aan een halve sporttas op wieltjes genoeg. Mooi weer, dus alleen jurkjes, bikini en slippers mee. Een lange broek, stevige schoenen en jas/vest draag ik tijdens de reis. Op de terugreis heb ik dan nog ruimte voor souvenirs.

Plus een rugzakje dat onder de stoel past voor eten, drinken, telefoon en medicatie.

Ter plaatse koop ik een grote fles aardbeienbadschuim waarmee ik mijn lijf, haren, kleding en afwas schoonmaak.

Zelf kampeer ik niet, dus daarvoor geen tips. En ik ben ook graag van overzicht en lijstjes (weliswaar in m'n hoofd, maar toch). Voor ons gezin is van belang:
* spelletjes, speelgoed voor in het zwembad, papier en stiften, e-readers, puzzelboekje
* alles met draadjes regelt man, dus alle opladers en powerbanks en weet ik het wat hij allemaal meeneemt
* paspoorten, rijbewijs, duikbewijzen, creditcard, autopapieren, vignetten voor de verschillende landen, tolpoortjes-ding 
* lekkere snacks, broodjes en drankjes voor in de auto, geen zin om daarvoor te moeten stoppen en dure snacks te kopen die ik eigenlijk net níet wilde 
* kleding voor 7 dagen voor ieder gezinslid (manlief regelt ook dit lekker zelf), kinderen leggen alles klaar en ik pak het daadwerkelijk in, 1 lange broek en 1 vest mee
* knuffels, pyjama's, reiswekkertjes, klein lichtje voor in het stopcontact op de kinderkamer, oordopjes, slaapmaskers, zonnebrillen, petjes, paraplu's, zwemkleding, hamamdoeken voor de picknicks
* de apotheek kun je al ruim van tevoren inpakken: (kinder)paracetamol, speciale pijnstillers voor jongste met regelmatig oorontsteking, anti-muggenspul, zonnebrand, prikweg, tabletjes tegen wagen- en zeeziekte, pleisters, tape voor verzwikte enkels, enz - zo fijn als je het direct kunt pakken als je het nodig hebt ipv tot de volgende dag te moeten wachten tot de winkels open zijn
* toiletspullen kunnen deels op de laatste avond, laatste dingen 's ochtends vóor vertrek
* eten voor de eerste avond, lekker makkelijk pasta ofzo, iets dat binnen 20 minuten op tafel staat - geen zin om een restaurant te zoeken na een reisdag - ik wil met m'n voeten omhoog lekker even hangen.

Dan ben je een heel end . Ik pak de laatste dag rustigjes aan in, beetje bij beetje - ondertussen rond ik mijn werk af en dan aan het einde van de dag ben ik er een soort van klaar voor. En inderdaad, als ik echt iets vergeet dan hebben ze dat daar vast ook wel.

Hier ook een Excel-lijst! Deze print ik een weekje vantevoren uit, er komt soms nog wat bijgeschreven en 1 dag voor vertrek leg ik pas alles klaar en pak ik alles in 1x in.
Ook 1 weekendtas met overnachtingsspul, zodat je niet de hele auto hoeft leeg te halen halverwege de reis.
Wasmiddel check! Neem ik altijd mee in een leeg waterflesje. Zonde om daar een (vaak grote) plastic verpakking te kopen die je dan zonde vindt om te laten staan/weg te gooien waardoor je hem gewoon weer meesleept naar huis 

Er passen in onze auto precies 2 grote koffers plat naast elkaar. Daarop wat weekendtassen en omdat die zacht zijn, makkelijker proppen. We hebben ook nog een dakkoffer mee.  

Beddengoed gaat ook altijd mee, fijn om je eigen mee te hebben en dit jaar kostte het 80 (!) euro om beddengoed bij te boeken, dus de keuze was snel gemaakt. 

Wel besef ik me elk jaar dat we toch teveel mee hebben. Onze zoons hebben toch gewoon favoriete kleding die ze vaak aantrekken waardoor een deel in de kast blijft liggen. 
We gaan dit jaar naar Frankrijk en Oostenrijk, dus toch ook wandelschoenen en een trui/jas, bv. 

Oh ja en oude(re) kleding/schoenen/slippers die eigenlijk al bijna aan vervanging toe zijn, neem ik ook mee. Na de vakantie kan het daar in de kleding/vuilnisbak.

Klein beetje off-topic, maar zo'n kastje voor in de auto om snel(ler) door de tolpoortjes te komen --> superhandig!

IngridT schreef op 14-07-2025 om 14:25:

En ALTIJD duct tape. 😀

En tie wraps. Om de tas dicht te binden als je vliegt, terwijl het wel tsa-proof is. Als sluiting van je broek. Om touwtjes te bundelen…

Ik werk het liefst met een koffer en voor de rest tassen omdat je die juist wat makkelijker kunt proppen dan kratjes. En heb de week voor we vertrekken een boodschappentas klaar staan waar ik alles ingooi wat ik alvast bedenk of tegenkom. Van lucifers tot handgel en van tijdschriften om te lezen tot nieuwe spelletjes. 

Kleding zorg ik dat gewassen is, dan heb ik het zo ingepakt. Altijd alles maar voor 1 week, als we langer wegblijven gaan de was strips mee om te wassen. 

Ik heb ook paklijsten op mijn pc. Verschillende versies want voor een vliegvakantie of kampeervakantie heb ik andere spullen nodig.

Voor een kampeervakantie (gehuurd huisje) vind ik het bijv. fijn om mijn eigen kussen mee te nemen. 

Verder staat er ook altijd op:
- waslijntje met wasknijpers
- vloeibaar wasmiddel of waspods
- verre vliegreis dan wegwerp-wcbrilbeschermers, vochtige doekjes
- oordoppen voor het vliegen
- de juiste stekkerdozen voor dat land
- waterschoenen
- kaartspel (ook fijn als je vluchten vertraging hebben)
- washandjes want die hebben ze nergens

Ik grijp eigenlijk nooit mis want ik werk de lijst ook jaarlijks weer bij. Werkt voor ons heel goed.

Maar ik las iemand die iets meeneemt voor oorontstekingen; wat is dat precies voor middel?
Ik heb ook vaak dat ik het idee dat ik onrustige oren heb vlak voor een vliegvakantie dus als ik iets mee zou kunnen nemen wat stress hierover voorkomt, hoor ik het graag. Heb altijd oordoppen in met vliegen en ook doppen voor zwemmen bij als ik bijv. wil snorkelen.

Ik gebruik nooit paklijsten maar schrijf soms een enkel ding wat ik nog moet zoeken of kopen op een briefje wat ik op tafel leg.
Het ligt eraan of ik tot de dag voor vertrek moet werken wanneer ik  ermee begin. Ik heb ooit wel eens een week van te voren in het weekend de koffers ingepakt en alle toiletspullen omdat we tot de avond dat we naar Schiphol gingen nog moesten werken. Laatste vakantie was ik vrijdag vrij en vlogen we zaterdagmorgen heel vroeg dus vrijdag alles gepakt.
Het laatste wat ik doe is de handbagage rugzak al leg ik de paspoorten wel ruim van te voren klaar.

We hebben hier wel lijsten die we soms updaten. Speelgoed en knuffelbeesten gaan bijvoorbeeld niet meer mee. 

Beddengoed voor twee personen ipv drie. Noise cancelling koptelefoons zijn erbij gekomen. Ideaal in het vliegtuig, dat is toch een paar uur lang bijna 80 decibel volgens mijn geluidsmeter.

De lijsten bevallen goed. Mijn man heeft er meerdere op de laptop staan. 
Ik pak gewoon de kampeerlijst. Wat niet nodig is streep ik direct door en de rest vink ik af.

Een hoofdlamp gaat altijd mee. Handig als er stroomuitval is in het huisje of op het terrein. 
Vorig jaar stond ik met een Italiaans stel met handen en voeten te overleggen waar we naartoe konden bellen omdat we zonder stroom zaten, maar het was binnen een kwartier alweer terug.

TumTum schreef op 14-07-2025 om 18:06:

Maar ik las iemand die iets meeneemt voor oorontstekingen; wat is dat precies voor middel?
Ik heb ook vaak dat ik het idee dat ik onrustige oren heb vlak voor een vliegvakantie dus als ik iets mee zou kunnen nemen wat stress hierover voorkomt, hoor ik het graag. 

Nurofen neem ik mee, voor kinderen. Is een drankje en dus makkelijk in te nemen. Het is gewoon een pijnstiller, maar werkt bij zoon (inmiddels 7) snel en beter dan paracetamol als hij weer eens oorontsteking heeft. De laatste was idd precies tijdens een vliegvakantie, we hopen dat hij er nu overheen gegroeid is en we vliegen dit jaar niet, maar voor de zekerheid pak ik het toch in.

Nurofen is vloeibare ibuprofen. En dat is ontstekingsremmend, vandaar dat dat wel kan helpen bij oorontsteking.

IngridT schreef op 14-07-2025 om 14:25:

En ALTIJD duct tape. 😀

En tierips

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.