Vakantie en reizen
Romir
14-07-2025 om 10:46
Tips voor inpakken vakantie
Goedemorgen, ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kwam niet een soortgelijk topic tegen, volgens mij.
Komend weekend vertrekken we voor 2,5 week naar Frankrijk. We gaan eerst een week kamperen in een huurtent met keukentje en bedden en daarna verblijven we een week in een chalet. Gezin met twee meiden van 6 en 9.
In de loop van de afgelopen jaren heb ik al best wat tips opgedaan om niet al te gestresst en chaotisch in te pakken en te vertrekken. Maar ik ben benieuwd naar jullie gouden tips qua voorbereiden van vakantie en bijvoorbeeld auto inpakken. En wat vind je onmisbaar op vakantie?
Romir
14-07-2025 om 10:56
ik wil zelf ook wel wat delen, maar ik denk niet dat ik hogere wiskunde tips heb ☺️
We pakken sowieso één rugtas in met de spullen die we nodig hebben voor de tussenstop/overnachting. Dus alle toiletspullen, schoon ondergoed bij elkaar. Zo hoeven we niet alles uit de auto te halen onderweg.
Ik heb een checklist op mijn laptop die ik elk jaar aanvul als er iets in me opkomt. Niet helemaal blij mee dat het een excel is die het handigst werkt op de laptop, pak je er toch minder snel bij tussendoor.
Poezenmeisje
14-07-2025 om 11:22
Huurtent:
Beddengoed mee. Of bevestigd krijgen dat er beddengoed en (hoes)lakens/aanwezig zijn. Wij hadden alleen matrassen en kussens bij de huurtenten.
Toen ik bij een tentenverhuurder werkte, heb ik een paar keer meegemaakt dat mensen geen beddengoed bij zich hadden.
Wij hadden toevallig vier 'paardendekens' liggen maar daar worden mensen niet echt blij van.
Voldoende kleding en sokken. Toiletartikelen.
Schoenen.
Goed humeur.
Broadway
14-07-2025 om 11:23
vooraf googelen waar je kunt wassen en niet meer dan voor een week meenemen. sowieso voor de switch naar een volgende locatie wassen. dat helpt ons altijd enorm.
Gsleutel
14-07-2025 om 11:30
Bij ons gaat alles in blauwe AH kratten. Dat stapelt makkelijk in de auto en is lekker overzichtelijk. Man en ik beide een krat met eigen spullen (kleding, boeken, ed.), de drie kinderen delen samen twee kratten. Hier gaan in principe alle 'slaapkamerspullen' in, dus kleding maar ook knuffels, nachtlampjes e.d. Verder gaat er een badkamer krat mee met handdoeken, een toilettas voor wassen (2-1 shampoo die iedereen kan gebruiken, scheerspul, tandenpoetsspul, etc.), een toilettas voor haren (borstel, elastiekjes, haarbanden) en een plastic bakje met EHBO-spul (pleisters, zalfjes, paracetamol, zonnebrand, e.d.). Dan een krat met basis keukenspul (fijn schilmes, poetsdoekje, theedoek, een paar vaatwasblokjes, afwasmiddel, zout, blikje knakworst, pak crackers, etc.) en andere praktische dingen zoals opladers en wc papier. Tot slot een krat met wat klein speelgoed, spelletjes en knutselspullen.
Afhankelijk van de weersverwachting gaat er ook nog een krat mee met schoenen, laarzen en/of regenjassen.
Naast deze kratten gaat er een tas mee met zwemspullen (zodat we eventueel bij aankomst meteen een duik kunnen nemen) en een tas met buitenspeelgoed (zandbak, bal, jeu des boules) en picknickkleed. Ook neemt ieder zijn eigen hoofdkussen mee (vaak bij de voeten van de kinderen, vinden ze fijn zitten in de auto)
Het voordeel van het kratten-systeem vind ik dat alles een duidelijke plek heeft en we dus op vakantie ook prima uit de kratten kunnen leven. Langzaamaan veranderen een of twee kratten in 'waskratten' en die gaan bij thuiskomst meteen naast de machine. Ook het uitruimen gaat thuis weer heel vlot omdat elke krat meteen daar naartoe kan waar de spullen heen moeten.
Ik zorg altijd voor nieuwe tandenborstels, tubes tandpasta, shampoo e.d. De oude (halfvolle) stop in dan een paar dagen eerder al in de toilettas en neem ik dan mee op vakantie.
Wat ik afgelopen jaren vooral heb geleerd is dat we eigenlijk altijd minder gebruiken dan ik vantevoren denk. Bij het inpakken leg ik alles wat ik aan kleding denk nodig te hebben op het grote bed en dan leg ik daarna weer een deel terug. Zo ook met het speelgoed.
PhilDunphy
14-07-2025 om 11:40
Wij hebben thuis opvouwbare kratten (van die kratten die je ook bij de jumbo of AH krijgt bij thuisbezorgen). Van te voren check ik (leeg) hoeveel kratten er soepel in mijn achterbak passen en die kratten vul ik dan helemaal met kleding of spullen. Voor de rest stop ik al mijn spullen in zoveel mogelijk tasjes, want dat prop je er dan makkelijk naast.
Eenmaal op vakantie haal ik die kratten leeg en zet ik ze op zijn kant bovenop elkaar: het wordt dan een open kast.
Ik heb het geluk dat ik een grote auto heb en er veel kwijt kan. Op deze manier maak ik op vakantie altijd een extra spelletjes/knutselkast en een schoenenkast.
rionyriony
14-07-2025 om 11:40
Twee weken tevoren lagen de checklijsten al klaar. Wat er moest gebeuren in de eerste week. Iedereen kreeg een koffer toegewezen en die werden op de overloop neergezet. Alles wat er in je opkwam legde je daar neer in plastic tasjes ernaast en er bovenop. Je maakte alvast een tas met je bikini's, shorts, afgepaste hoeveelheden shampoo, cremes, muziek verzamelen, geld.
En week twee werd een veel minder vrijblijvende lijst. Wanneer auto van binnen schoonmaken, wie we nog moesten bezoeken, de ANWB, de verzekeringen, bevestigingen vragen van de hotels, de bank, de kaart die we nog moesten bijkopen van de regio. Tenslotte aftellen, wanneer inladen, wanneer ijskast schoonmaken, vriezer evt ontdooien, de laatste was. Enfin; ik genoot elke seconde van de laatste twee weken. Nog haast leuker dan de vakantie zelf.
Dat het minder leuk is en eigenlijk een "klus" komt omdat het geen uitzondering meer is.
Peaches
14-07-2025 om 11:57
Ik pak op het laatste moment pas in. Heb een hekel aan de chaos en toestanden, zoals ik hier boven lees. Dan zit je weken in de rommel voor een vakantie.. ik haal hooguit wat spullen van zolder van te voren.
In een uur ben ik wel ingepakt. Ook voor een kampeervakantie met kinderen.
Echt onmisbaar zijn wat mij betreft alleen brillen, lenzen en medicijnen. De rest is altijd wel te koop indien nodig.
letterkoekje
14-07-2025 om 12:13
Geen tips wat inpakken of meenemen betreft, wel eventueel een tip over 'het noteren'. Ken je de app KEEP al? Ik kende 'um tot voor kort niet maar nu ben ik een enthousiaste gebruiker. En omdat het een Google-product is raak je de gegevens nooit meer kwijt want ze staan in de cloud.
Dit is een korte omschrijving:
Google Keep is een eenvoudige notitie-app van Google waarmee je snel ideeën, lijstjes, foto’s en spraakmemo’s kunt vastleggen en organiseren.
Je kunt er onderdelen maken zoals: mee te nemen voor mama, voor papa, voor dochter 9 en voor dochter 6.
Dan kan je lijstjes maken: mee te nemen voor onderweg, bezienswaardigheden week 1, week 2, personen die moeten verwittigd worden van jullie afwezigheid in Nederland, ...
Je kan dat allemaal maken onder de kop: vakantie en bovenstaande lijstjes onderdeel maken van die grote kop of allemaal kleine lijstjes met elk hun aparte titel. Want als je een Keep-notitie maakt, begin je altijd met een titel. Ik vind het heel overzichtelijk, maar er zijn natuurlijk nog andere apps om zaken te noteren die beter zijn dan een excel-document.
Bonnes vacances! 🚗🚲️🌞🏖️⛺️🥐🍦 👙
Gsleutel
14-07-2025 om 12:27
Peaches schreef op 14-07-2025 om 11:57:
Ik pak op het laatste moment pas in. Heb een hekel aan de chaos en toestanden, zoals ik hier boven lees. Dan zit je weken in de rommel voor een vakantie.. ik haal hooguit wat spullen van zolder van te voren.
Echt onmisbaar zijn wat mij betreft alleen brillen, lenzen en medicijnen. De rest is altijd wel te koop indien nodig.
Hier ook alles laatste moment. Omdat wij 's morgens op tijd willen vertrekken doen we het inpakken de avond vantevoren. Ik werk ook niet met lijstjes. Voordat de kids naar bed gaan pak ik de spullen die ik van hun kamers nodig heb (kleding e.d.) en stop dit alvast in de kratten. Als ze in bed liggen pak ik die rest in, dat is vaak 1 á 2 uurtjes werk. Ik heb een briefje op tafel met last minute dingetjes zoals opladers en favoriete knuffels.
Het enige dat ik vooraf doe is oppas regelen voor de katten en alle was wegwerken, zodat de kasten vol liggen. Dat vind ik handig met inpakken. Ik vraag altijd of de poets (ja, zo noemt ze zichzelf) in onze laatste vakantieweek alvast weer wil komen zodat we in een schoon huis thuiskomen. Heerlijk!
Schommelstoel
14-07-2025 om 12:41
In theorie is vrijwel alles misbaar op vakantie. Less is more. In geval van 'écht nodig' zijn er in Frankrijk ook winkels.
BlairW
14-07-2025 om 13:01
Peaches schreef op 14-07-2025 om 11:57:
Dit! Wij gaan met de caravan en ik hoor altijd van mensen dat ze dat ding een week (of nog langer) voor de deur hebben om in te pakken. Hoeveel tijd heb je nodig joh? Het liefst haal ik hem de ochtend van vertrek op, maar dat kan niet bij de stalling. Nu haalt man hem woensdag en we gaan vrijdag weg. Woensdag en donderdag moet ik gewoon werken, dus in de avond zooi er in. Wat kleding, spelletjes, eten, elektronica, beddengoed, boeken en de belangrijke spullen zoals paspoort, telefoon, portemonnee en sleutels gaan in mijn handtas. Dat was het wel 😊 en als ik wat vergeet, ik zit niet in donker Afrika dus dan kopen we het wel.
Romir
14-07-2025 om 13:03
Wat leuk om jullie reacties te lezen. Grappig dat de één alles op het laatste moment doet zonder lijstjes en dat anderen er veel langer mee bezig zijn. Ik zou willen dat ik er wat minder mee bezig zou kunnen zijn, maar dat geeft mij juist heel veel onrust.
Ik ga die app eens bekijken, misschien is dat voor mij ook wel fijn werken, het klinkt goed iig!
Het inpakken met kratten klinkt ook als een goede, zeker omdat die op vakantie idd als kastje kunnen werken. Oh ik kan na een paar dagen echt gek worden van de troep in onze tent. We hebben genoeg kratten thuis. Ik ga straks eens kijken hoeveel er in onze kofferbak passen!
En het klopt natuurlijk dat vrijwel niets onmisbaar is op vakantie. En toch baal ik altijd als ik in de auto merk dat ik iets vergeten ben.
Ginevra
14-07-2025 om 13:04
Schommelstoel schreef op 14-07-2025 om 12:41:
In theorie is vrijwel alles misbaar op vakantie. Less is more. In geval van 'écht nodig' zijn er in Frankrijk ook winkels.
Ik vind juist best een hoop dingen onmisbaar, of het zou ontzettend veel tijd en geld kosten om ze in het buitenland te gaan kopen. Zonde.
Een t-shirt of tandenborstel kun je overal wel kopen.
Maar ik ga liever niet in Italie of Frankrijk op zoek naar mijn medicatie, mijn speciale koel-etuitje voor de medicatie, reservebril die een kapitaal kost, overzetbril, mijn fijne wandelsokken, wandelstokken, de verzorgingsproducten waar ik geen uitslag van krijg, etc etc.
De tijd dat ik wegkwam op reis met een schone onderbroek en een paar slippers is echt wel voorbij. Daarom heb ik een paklijst en wil ik bij het inpakken mijn hoofd erbij houden.
Overigens kan ik dat inpakken dan juist weer vrij snel, desnoods op de ochtend zelf, juist vanwege die paklijst. Dat scheelt me een boel tijd en denkwerk. Ik neem ook een printje van de lijst mee, dan kan ik op de terugweg checken of ik alles bij me heb en ik schrijf onderweg op wat er veranderd is (wat hoeft eigenlijk niet meer mee, wat moet er voortaan wel bij). Na thuiskomst werk ik de lijst bij.
Netherfield
14-07-2025 om 13:55
Ik heb ook een paklijst. Zonder dat zou ik echt Heel Veel vergeten. Ook vind ik het zonde om dingen nieuw te moeten kopen die ik thuis gewoon heb (laten) liggen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.